Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

1v:n nukkumisongelmat!!!

Vierailija

1v5kk lapsi nukkunut yli puoli vuotta erityisen huonosti. Päivärytmi on säännöllinen. Nukahtaa iltaisin omaan sänkyyn, nukuttaa täytyy noin 1h. Yhdet päikkärit, 30 min-2h. Herää joka yö niin, että huutaa ja itkee, eikä rauhoitu omaan sänkyynsä. Tai mikäli rauhoittuu, napottaa silmät auki eikä nukahda. Kampeaa ylös koko ajan, haluaa leikkiä. Parhaimmillaan olen öisin yrittänyt 3-4h saada häntä nukahtamaan takaisin omaan sänkyynsä. Otan siis käytännössä joka yö nykyään viereeni "nukkumaan". Tässäkin leikkii, riehuu, nousee pystyyn jne. Mitkään tassuttelut tms eivät auta, koska kun lapsi herää, hän on täysin hereillä. Seisoo sängyssään jne. Mikäli jätän yksin huoneeseensa huutaa. En haluaisi lasta huudattaa. Antakaa neuvoja väsyneelle äidille!

Kommentit (10)

Vierailija

Eikun oho, sanoitkin että otat viereesi. Mitäs jos jättäisit päiväunet pois? Kokeilisit vaikka kaksi viikkoa, ei se rytmi ihan heti muutu.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Moneltako nukahtaa illalla? Moneltako herää leikkimään? Entä monelta herää aamulla?

Illalla nukahtaa noin klo 20.30, leikkimään herää noin klo 01-03. Vieressäni saa unta ehkä klo 05 ja herää klo 7-7.30 aamulla. Ap.

Vierailija

Kokeile nukuttaa suoraan teidän viereenne koko yöksi. Ehkä ei edes herää yöllä jos havahtuessaan tuntee lämpimän ihon ja huomaa, ettei olekaan yksin. Kannattaa ainakin kokeilla. Itse olen valvovien lasten kanssa huomannut, että ihan sama missä kukakin nukkuu, kunhan nukkuvat. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moneltako nukahtaa illalla? Moneltako herää leikkimään? Entä monelta herää aamulla?

Illalla nukahtaa noin klo 20.30, leikkimään herää noin klo 01-03. Vieressäni saa unta ehkä klo 05 ja herää klo 7-7.30 aamulla. Ap.

Ehdottaisin että "annat huutaa". Ensimmäisellä kerralla kun herää, kippaat takaisin sänkyyn ja poistut. Seuraavia kertoja venytät aina vaan kauemmaksi aikaa. Ihan siis vaikka aluksi 30s, sitten 45s, 1min jne. Kukaan lapsi ei kuole jos minuutin huutaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kokeile nukuttaa suoraan teidän viereenne koko yöksi. Ehkä ei edes herää yöllä jos havahtuessaan tuntee lämpimän ihon ja huomaa, ettei olekaan yksin. Kannattaa ainakin kokeilla. Itse olen valvovien lasten kanssa huomannut, että ihan sama missä kukakin nukkuu, kunhan nukkuvat. 

Meille on syntymässä huhtikuussa uusi vauva, tämänkin vuoksi jo nyt huolehdin,että kuinka pystyn vauvan yösyötöt hoitamaan jos esikoisen tilanne tämä. Esikoisen kokoaikainen viereen ottaminen ei kuulosta siltä että onnistuisi :(

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Meille on syntymässä huhtikuussa uusi vauva, tämänkin vuoksi jo nyt huolehdin,että kuinka pystyn vauvan yösyötöt hoitamaan jos esikoisen tilanne tämä. Esikoisen kokoaikainen viereen ottaminen ei kuulosta siltä että onnistuisi :(

Huhtikuuhun on vielä pitkä aika ja ehkä tämä on vain vaihe. Olen itse nukkunut taaperon ja vauvan kanssa samassa parisängyssä nimenomaan siksi, että kaikki saisivat nukuttua mahdollisimman hyvin eikä minun tarvinnut nousta sängystä ylös.

Toinen vaihtoehto on luottaa tosiaan siihen, että tämä on vain vaihe. Eli kun lapsi herää, nostat pois pinnasängystä ja anna touhuta pimeässä samalla kun itse lepäät patjalla. Pidä valot hämäränä ja jos lapsi vaatii sinulta jotakin, kerrot, että nyt on yö, nyt nukutaan ja äiti nukkuu.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Huhtikuuhun on vielä pitkä aika ja ehkä tämä on vain vaihe. Olen itse nukkunut taaperon ja vauvan kanssa samassa parisängyssä nimenomaan siksi, että kaikki saisivat nukuttua mahdollisimman hyvin eikä minun tarvinnut nousta sängystä ylös.

Toinen vaihtoehto on luottaa tosiaan siihen, että tämä on vain vaihe. Eli kun lapsi herää, nostat pois pinnasängystä ja anna touhuta pimeässä samalla kun itse lepäät patjalla. Pidä valot hämäränä ja jos lapsi vaatii sinulta jotakin, kerrot, että nyt on yö, nyt nukutaan ja äiti nukkuu.

Täh??? No ei todellakaan kannata antaa sen muksun leikkiä yöllä! Yöt on nukkumista varten!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat