Minkä h*lvetin takia ette voi kävellä liukaportaita alas?!
Ymmärrän kyllä, että liukuportaiden käveleminen ylöspäin on joillekin raskasta, joten sen annan anteeksi, mutta miksei niitä voi kävellä alaspäin mennessä? Joillakin ihmisillä on kiire esim. töihin eikä olisi aikaa seisoa tyhjänpanttina minuuttikaupalla...
Kommentit (311)
Ymmärrän kyllä, että joillain voi olla polviongelmia tms. joten sen vuoksi ei nyt tarvitse ryhtyä marttyyriksi. Tarkoitin tietenkin kritiikin hyväkuntoisille alle 50-vuotiaille ihmisille! -AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi en asu Helsingissä.
Liukuportaita on vain Helsingissä? Tämä oli minulle täysin uusi tieto. Kyllä ainakin 70-luvulla oli jo liukuportaat Kajaanin Sokoksella.
On on, mutta missään muualla ei asiasta voi saada ongelmaa kuin Helsingissä. On muka niiiin kiire ihmisillä siellä.
Jos on kiire, voi vilkaista peiliin eikä sysätä syytä muiden niskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liukuportaita on vain Helsingissä? Tämä oli minulle täysin uusi tieto. Kyllä ainakin 70-luvulla oli jo liukuportaat Kajaanin Sokoksella.
On on, mutta missään muualla ei asiasta voi saada ongelmaa kuin Helsingissä. On muka niiiin kiire ihmisillä siellä.
Ap ei kylläkään erityisesti maininnut helsinkiläisiä liukuportaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muualla ei ole niin kiire, ettei ehtsi seistä portaissa. Itse liuku"portaita" tulee käytettyä lähinnä kauppaksekuksessa ja silloin minulla on ostoskärryt, eikä niitä voi työntää liukuportaissa ja on pakko vain seisoskella.
Koska mulla ei ole kiire, eikä se metro tule nopeammin, vaikka juoksisinkin. Joskus toki saatan kävellä portaat alas ja ylös, siitä tulee jotenkin noheva fiilis :D Eniten ärsyttää näiden kiireilijöiden puolesta se, että ohittaminen tehdään mahdottomaksi, eikä seistä vaan sillä toisella reunalla. Miten vaikeaa on puhua kaverille, vaikka peräkkäin seisottaisiinkin? Pienet lapset vanhempien kanssa sitten asia erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kohtaa ap puhui Helsingistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muka? No, itse asun melko hyvällä paikalla Helsingissä. Kun menen aamulla kouluun, tulen kotiin ja sitten lähden töihin/harrastuksiin ja tulen kotiin, niin pelkkään matkustamiseen kuluu päivittäin aikaa 2-3 tuntia. Jos liukuportaissa odottelun vuoksi myöhästyy metrosta, myöhästyy sen jälkeen bussista ja matka viivästyy jälleen 15 minuuttia. -AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä liukuportaissa seistään "minuuttikaupalla" Suomessa jollei kyseessä ole Helsingin metroasema?
Aloittaja: menet ohi siitä vasemmalta puolelta, niin kuin on tarkoitus. Muut tämän jo tiesivät, sinä et.
Miksi joku terveen näköinen ei kävele portaita, voi johtua syistä, jotka eivät näy päällepäin. En niitä kaikkia sinulle luettele, mieti itse. Sen verran porraskävelystä kuitenkin, että ylöspäin kävely on monessa tapauksessa helpompaa kuin alaspäin, vaikka periaatteessa onkin kevyempää kävellä alaspäin. Rullaportaiden idea on kuitenkin se, että niissä ei tarvitse kävellä, koska ne portaat liikkuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen kun vaan ohitat siitä vasemmalta puolelta.
Niinhän minä teenkin. Usein vaan teille tuntuu olevan yllätys se, että sitä varten se on. Aina on matkalaukkua edessä tai seistään siinä vasemmalla puolella tai ainakin haukotaan henkeä ja katsotaan kuin halpaa makkaraa jos ohitus ei suju ilman, että vähän joutuu koskettamaan. -AP
Kyllä tuo on ihan mielenlaadusta kiinni. Kun mä asuin Helsingissä ja piti esim. töiden tai luennon takia ehtiä vaikka tiettyyn bussiin, sanoin edessä olevalle ihmiselle, että anteeksi, pääsisinkö tästä. Kukaan ei koskaan mulkaissut mua mitenkään (enkä olisi sitä ehtinyt katselemaankaan, koska olin jo menossa), eikä muitakaan ongelmia ollut. Sä olet itse niin kiukkuisella mielellä, että ajattelet muidenkin olevan. Eihän se tietenkään ihme ole, jos joudut elämään elämääsi ihan minuuttiaikataululla.
-
Mutta tosiaan, toinen puoli liukuportaissa on seisomista, toinen kävelemistä varten. Monilla ihmisillä ottaa portaita laskeutuminen tosi pahasti polviin, joten turhaan laskeutuminen ei kannata.
-
Suosittelen sulle oman asenteen tarkkailua. Jos on sillä mielellä liikenteessä, että kaikki ihmiset ovat olemassa vain minun kiusakseni, on koko ajan ikävä tunne. Kohtelaisuus auttaa aina. Mä opettelin sanomaan selkeällä, mutta ystävällisellä äänellä: anteeksi, voinko mennä tästä (tai bussissa/ratikassa, jos joku piti kassia ainoalla vapaalla paikalla: anteeksi, voinko istua tähän). Toimi aina. Asiaa kyllä auttoi se, että olin lukioikäisenä vaihdossa maassa, missä ihmiset tapasivat olla kohteliaita toisilleen. Hieman kyllä järkytti, kun tulin kotimaahan ja muutin Helsinkiin, kun ihmiset olivat niin valtavan töykeitä, eivätkä esim. kaupassa varoneet toisia tai pyytäneet anteeksi, jos törmäsivät. Mutta kun kuitenkin itse pysyin aina kohteliaana, ei kukaan koskaan urputtanut tai mulkoillut. Silmiin katsominen, hymyily ja kohtelias puhetyyli auttavat lähes jokaisessa tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Absurdi kysymys.
Samoin voisi kysyä että miksi juokset niitä?
Tai miksi olet joka päivä minuuttiaikataululla liikkeellä?/quote]
En juokse, koska portaissa juokseminen on kielletty. Olen minuuttiaikataululla liikkeellä koska opiskelen ja teen kahta työtä. -AP
Niin minäkin ja mulla ei oo ikinä niin kiire että pitäis suunnilleen juoksun kanssa mennä ja äksyillä kanssaihmisille, siitä että ne seisoo liukuportaissa. Ajankäyttöä voi kato hallita. Oon kato älynnyt sopia pomojen kanssa, että kun oon julkisilla liikkeellä niin mulla on vähän liikkumavaraa siinä työn aloituksessa just sen takia jos vaikka luento venähtää vähän tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muka? No, itse asun melko hyvällä paikalla Helsingissä. Kun menen aamulla kouluun, tulen kotiin ja sitten lähden töihin/harrastuksiin ja tulen kotiin, niin pelkkään matkustamiseen kuluu päivittäin aikaa 2-3 tuntia. Jos liukuportaissa odottelun vuoksi myöhästyy metrosta, myöhästyy sen jälkeen bussista ja matka viivästyy jälleen 15 minuuttia. -AP
Lähde aikaisemmin tai muuta pois. Valintoja valintoja.
Minulla voi olla selkä tai jalka liian kipeä portaissa kävelyyn. Tai sitten minulla voi olla pieni lapsi mukanani. Tai raskas laukku. Ehkä olen niin lyhytjalkainen että kävely liukuportaista olisi liian vaarallista. Tai minulla voi olla tasapaino-ongelmia. Ehkä olen vain väsynyt.
On erilaisia tilanteita, joissa ihminen voi seisoskella liukuporrasmatkan, joskus pakosta, turvallisuudentarpeesta tai huvikseen. Fiksua on jättää vasemmalle se ohituskaista, mikäli lapsi tai laukku tai molemmat eivät sitten tee sitä mahdottomaksi. Jossain päin maailmaa jopa tähän on kuvallinen ohjeistuskin.
Huolestuttaa kuinka vähä-älyisiä ne kiireisemmät sitten voivat oikein olla. Kuinka kuvittelukyvyttömiä ihmettelijöitä.
Itse toki kävelen jos minulla on kiire. Mikä minulla harvoin on; viisas järjestää aikansa niin että ei tarvitse hosua. Joskus kävelen vaikka ei olisikaan kiire, mikäli mahdun vaivatta ohittamaan seisojat. Mutta en silloin jos siitä on muille haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muualla ei ole niin kiire, ettei ehtsi seistä portaissa. Itse liuku"portaita" tulee käytettyä lähinnä kauppaksekuksessa ja silloin minulla on ostoskärryt, eikä niitä voi työntää liukuportaissa ja on pakko vain seisoskella.
Helsingissä ei kyllä tungeta ostoskärryjen kanssa liukuportaisiin vaan mennään hissillä, ellei ole liukuhihnaa käytettävissä.
Ap:n pitäisi lähteä aiemmin liikkeelle niin määränpäähän ehtiminen ei olisi kiinni yksistä liukuportaista ja niissä hetken seisomisesta.
Muut ihmiset voi myös ohittaa, ei ne liukuportaat mikään nakkikioskin jono ole, jossa etuilijalle tulee nekkuun.
Mulla on ongelmia nähdä tasoja ja syvyyksiä, joten portaiden käveleminen etenkin alaspäin on hankalaa ja saatan helposti astua harhaan. Liukuportaissa ne viivamuodot vielä hämärtävät hommaa lisää. AP tuskin haluaa, että kimpoilen superpallona portaita alas ja keilaan esim. hänet? Älä kuitenkaan huoli, mäkin seison aina tiukasti oikealla puolella (mah. matkalaukku on yhtä ylemmällä tai alemmalla portaalla, oikealla sekin), mene ohi vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä liukuportaissa seistään "minuuttikaupalla" Suomessa jollei kyseessä ole Helsingin metroasema?
Ei sielläkään seisota minuuttikaupalla. Ehkä ap ei puhu Suomesta ollenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Lähde aikaisemmin tai muuta pois. Valintoja valintoja.
Jos muutan jonnekin pikkukaupunkiin, joudun työttömäksi. No, sittenpä olisi aikaa seisoskella liukuportaissa... -AP
En juokse, koska portaissa juokseminen on kielletty. Olen minuuttiaikataululla liikkeellä koska opiskelen ja teen kahta työtä. -AP...
No voi voi. Sitten sinulla on kiire. Muilla ei välttämättä ole. Miksi muiden pitäisi kävellä liukuportaita sinun kiireesi takia?
Pitäisikö muiden rynniä bussiinkin maksamatta jotta sinäkin ehtisit sinne nopeammin?