Olen 47v ja odotan toista lastamme.
Löytyykö palstalta muita yli 40v odottajia? todella toivottu lapsi tulossa, esikoinen on 12v.
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
En mäkään uskaltaisi tuon ikäsenä enää lapsia tehdä. Hirveät vaarat, että lapsessa on jotain vikaa, saati sitten omassa terveydessä. Monet jäävät eläkkeelle 50-60 vuotiaina ja sä hoidat silloin pientä vauvaa! Kai sä tajuat minkälaisen riskin otat kaikin puolin?
Kuka jää eläkkeelle 50-vuotiaana?
Vierailija kirjoitti:
En mäkään uskaltaisi tuon ikäsenä enää lapsia tehdä. Hirveät vaarat, että lapsessa on jotain vikaa, saati sitten omassa terveydessä. Monet jäävät eläkkeelle 50-60 vuotiaina ja sä hoidat silloin pientä vauvaa! Kai sä tajuat minkälaisen riskin otat kaikin puolin?
Tottakai tajuan. Ja toisen lapsen teimme vasta nyt kun meillä oli työttömyyttä, hometalosta jouduttiin pois muuttamaan ja siitä jäi velkaa yms mutta nyt taloudellinen tilanne parempi niin uskallettiin tehdä toinen lapsi. Halusimme esikoiselle sisaruksen.
Ap mitä jos lapsesta tulee vaikeasti vammainen? Joudut hoitamaan lasta vielä enemmän kuin "normaalia"
Miten luulet, että jaksat vai aijotko tehdä abortin heti jos tiedät että lapsella tulee olemaan joku vamma?
Vierailija kirjoitti:
Ap mitä jos lapsesta tulee vaikeasti vammainen? Joudut hoitamaan lasta vielä enemmän kuin "normaalia"
Miten luulet, että jaksat vai aijotko tehdä abortin heti jos tiedät että lapsella tulee olemaan joku vamma?
Olen nyt viimeisillään raskaana ja kaikki vaikuttaa siltä että vauva olisi terve, tottakai olen kaikki tutkimukset teettänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten luulet, että jaksat vai aijotko tehdä abortin heti jos tiedät että lapsella tulee olemaan joku vamma?Olen nyt viimeisillään raskaana ja kaikki vaikuttaa siltä että vauva olisi terve, tottakai olen kaikki tutkimukset teettänyt.
Nehän tehdään automaattisesti meille 40+ äideille. Itselläni ainakin raskautta seurattiin sen verran tarkkaan ettei mitään ylläreitä olisi ollut edes mahdollista ollut. Täysin terve lapsi syntyi nyt vuoden vanha eikä päivääkään sairastrellut.
Ihanaa ap ja onnea odotukseen, toivottavasti kaikki menee hyvin! Toivon perheellenne onnellisia vauva-aikaa.
Sen sijaan nämä kommentit ovat ala-arvoisia. Joka tuutista huudetaan että jokainen saa tehdä omat ratkaisunsa ja elää elämänsä niin kuin parhaaksi näkee. Ei ilmeisesti koske niinkin henkilökohtaista asiaa kuin lasten saaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten luulet, että jaksat vai aijotko tehdä abortin heti jos tiedät että lapsella tulee olemaan joku vamma?Olen nyt viimeisillään raskaana ja kaikki vaikuttaa siltä että vauva olisi terve, tottakai olen kaikki tutkimukset teettänyt.
No toivottavasti kaikki tulee menemään hyvin. Onnea odotukseen! (:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nehän tehdään automaattisesti meille 40+ äideille. Itselläni ainakin raskautta seurattiin sen verran tarkkaan ettei mitään ylläreitä olisi ollut edes mahdollista ollut. Täysin terve lapsi syntyi nyt vuoden vanha eikä päivääkään sairastrellut.
Onnea!
Mun äiti oli 36v mut saadessaan ja nyt 60-vuotias ja on todellakin jo ns. "vanha". Ihmiset ovat toki erilaisia ja hyvä juttu jos sinä jaksat ja olet hyvässä kunnossa.
Omalla kohdallani äiti oli aina väsynyt jo nelikymppisenäkin kun olin lapsi. Olen lisäksi ainoa lapsi joten vietin paljon aikaa yksinäni kun äitikään ei jaksanut leikkiä. Ja nyt jo pelottaa milloin äidin terveys heikkenee. Äidilläni itsellään on oma äitinsä, minun mummoni, vielä elossa mutta itse tiedän että se ei ole minulle ikinä mahdollista että äiti olisi vielä elossa minun olessa eläkeiässä. Itseäni tämä on aina harmittanut ja pelottanut. T. 24-vuotias
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa ap ja onnea odotukseen, toivottavasti kaikki menee hyvin! Toivon perheellenne onnellisia vauva-aikaa.
Sen sijaan nämä kommentit ovat ala-arvoisia. Joka tuutista huudetaan että jokainen saa tehdä omat ratkaisunsa ja elää elämänsä niin kuin parhaaksi näkee. Ei ilmeisesti koske niinkin henkilökohtaista asiaa kuin lasten saaminen.
No tänne ei aina kannata tulla kertomaan kaikkea mistä saattaa tulla suuria mielipiteitä jos ei sitä kestä..
Tuon ikäisenä vaarantaa vauvan monelle asialle! Tottakai sellaisesta ollaan kauhuissaan.
Lyödäänpä nyt ne faktat tiskiin näistä riskeistä. Ainakin Downin riski on tuossa ikäluokassa n. 4-10 % välillä, riippuen tutkimuksesta. Eli kyllä, onhan riski kohonnut ja korkea, varsinkin jos vertaa vaikkapa 25-vuotiaan riskiin, mutta 45-49-vuotiaista äideistä yli 90 % (parhaimmillaan 96 %) odottaa tervettä lasta. Eiköhän tuon ikäiset seulotakin kovin tarkasti kromosomipoikkeavuuksien varalta, jolloin keskeytys on aina mahdollinen.
Näissä ketjuissa aina automaatisti oletetaan että lapsi on sairas, kun tilastojen valossa se ei näin ole. Enemmän olisin huolissani äidin jaksamisesta hoitaa pientä lasta 50-vuotiaana, mutta olemme yksilöitä. Toinen jaksaa ahertaa 50-vuotiaana, toinen väsyy jo 40-vuotiaana.
En oikein jaksa ymmärtää muiden äitien kauhisteluja iästä ja miten ap:ltakin on kyselty kuin tyhmältä, että ymmärtääkö hän riskit jne. Eiköhän lähtökohtaisesti jokainen lastaan yrittävä mieti omaa jaksamistaan ja riskejä! Puhumattakaan, jos ikää löytyy, niin eiköhän silloin jokainen punnitse riskit vielä erityisen tarkkaan. Ap:lle tsemppiä ja onnea odotukseen täältä!
t. esikoistaan odottava 25v
Vierailija kirjoitti:
En minä sitä lasta sääli, vaan sinua ap. Et vieläkään pääse elämään omaa elämää.
Ter. Toinen 47, joka odottaa kuola valuen sitä päivää, kun lapset muuttavat pois.
Mitä ihmeen omaa elämää? Kenen elämää mä olen elänyt, jollen omaani?
t: 21v, 15v,13v ja 5 veen äiti, 46v
Okkei. Olen 48v kahden lapsen mummo.
Lisään, että mun äiti oli 20v kun sai mut, eikä ole ikinä jaksanut mun kanssa leikkiä tai ollan mun lasteni kanssa. Tai isänikään, joka oli mua 18v vanhempi. Kummastakaan ei ole ollut mitään iloa mun lasten elämässä. t: 34
Onnea odotukseen!
Ikä on vaan numerota, toiset on vanhuksia jo kolmekymppisenä toiset ei vielä 70 vuotiaanakaan. Niin se vaan on.
Tiedän perheen jossa vanhemmilla on ikäeroa noin 18 vuotta, nainen on siis vanhempi. Nainen on ollut noin 45-vuotias lasten syntyessä. Todella hyväkuntoinen ja myös ulkonäöltään ikäistään nuoremman näköinen, oikein hyvin jaksaa pienten lasten kanssa. Itse luulin tuota naista noin 35-vuotiaaksi kun näin ensimmäistä kertaa. Mies taas on vähän ikäistään vanhemman oloinen, joten vanhempien ikäero ei vaikuta niin suurelta.
Paljosta vetoa, nämä ikää kauhistelvat ovat niitä jotka kyllä lykkäävät omat tenavansa mummille hoitoon joka viikonloppu ja kesäloma, hyvin mummi jaksaa ja nauttii niin paljon lapsenlapsista!
Ap:lle onnittelut!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka jää eläkkeelle 50-vuotiaana?
Joillakin armeijan työntekijöillä eläkeikä on 48 vuotta.