Mikä on yleisin harhaluulo mitä ammattiisi liittyy?
Yksi on ainakin, että sairaalahenkilökunta panee yövuoroissa.
Kommentit (491)
Mä olen Cittarin kassalla ja yleisin oletus on, että työtäni on vain asiakaspalvelu ja tavaroiden piippaus, enkä osaa vastata asiakkaiden kysymyksiin.
Kassatyöhön sisältyy kuitenkin muutakin ja useimpiin kysymyksiin osaa kassakin vastata. Cittarissa monet kassat on myös suorittanut joitain osastojenkin koulutuksia. Ja jos kassahenkilö ei osaa vastata kysymykseen niin silloin soitetaan osastolle ja asia selvitetään.
Metsänhoitaja:
- samoilen metsissä kesät talvet puita katselemassa
- tiedän, milloin mikäkin pihan koristepuska pitäisi lannoittaa tai leikata
-osaan tehdä puutarhasuunnitelman
-tunnen kaikki mahdolliset puulajit ja kasvit
Todellisuudessa istun tietokoneen äärellä ja koodaan. Metsässä olen viimeeksi työmielessä ollut opiskeluaikoina kurssilla (10 vuotta sitten).
Sihteeei istuu pomon polvella. Ehe ehe.
Puheterapeutin ainoa työtehtävä on korjata lasten ärrä- ja ässävikoja. Ikävä kyllä hyvin laajasti elää tämä käsitys.
Että työhöni kuuluu muutakin kuin tukilappusten täyttelyä ja satunaisesti traktorilla ja puimurilla ajelemista.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen Cittarin kassalla ja yleisin oletus on, että työtäni on vain asiakaspalvelu ja tavaroiden piippaus, enkä osaa vastata asiakkaiden kysymyksiin.
Kassatyöhön sisältyy kuitenkin muutakin ja useimpiin kysymyksiin osaa kassakin vastata. Cittarissa monet kassat on myös suorittanut joitain osastojenkin koulutuksia. Ja jos kassahenkilö ei osaa vastata kysymykseen niin silloin soitetaan osastolle ja asia selvitetään.
En minä ole koskaan olettanut, etteikö kassa tietäisi paljonkin. Ei ole vaan kohteliasta takanajonottajia kohtaan alkaa enää kassajonossa kysellä jotain valikoimaan tai reklamointiin liittyvää. Pakko yrittää yhyttää henkilökunta siinä vaiheessa, kun on vielä tekemässä ostoksia.
Että työni on sitä, että istun kassalla ja rahastan. Ja että olen siellä, koska olen tyhmä ja kouluttamaton (olen koulutettu, mutta en tee oman alan toitä).
t: kaupan myyjä
Että kirjanpito ja palkanlaskenta on vaan debet ja kredit kirjauksia ja yhteen ja vähennyslaskuja ja että istumme aina vaan työpöytämme ääressä. Ei ole. Meidän pitää osata yhtiö- ja verolainsäädäntöä sekä työlainsäädäntöä ja tes:ejä sekä tietotekniikkaa. Suunnittelemme myös yrityksen johdon kanssa tilijärjestelmiä, tilitämme veroja ja maksuja. Moni tekee myös sisäistä laskentaa eli budjetointia ja sen seurantaa, kassavirtasuunnittelua, meilläkin on palavereja johdon, kollegoiden ja asiakkaidenkin kanssa...
Tutkijana työni on istua yksin kammiossa miettimässä arkielämään liittymättömiä turhuuksia. Kuitenkin samanaikaisesti osaan ottaa välittömästi kantaa kaikkiin edes vähän alaani liittyviin asioihin.
Että olen sairaanhoitaja. Olen terveydenhoitaja (toki myös sairaanhoitajan pätevyys löytyy) ja teen terveydenhoitajan koulutustani vastaavaa työtä. En jaksa yleensä korjata, kun joku sanoo minua sairaanhoitajaksi. Monien mielestä noilla ei varmaan ole merkittävää eroa. Hoitaja kuin hoitaja.
Makaan päivät sohvalla ja litkin kaljaa. Ja nautin siitä.
Vierailija kirjoitti:
Makaan päivät sohvalla ja litkin kaljaa. Ja nautin siitä.
Maanviljelijä sinäkin siis?
Tosi moni luulee, että osaan tehdä avaimia. En ole koskaan kokeillutkaan...
Mä olin muutamia vuosia stuertti ja oletus oli, että olen homo. Jotkut miehet suorastaan karsastivat jutustelua kanssani. Mukava työ oli. Pääsi tutustumaan Englantiin ja Baleaarien saariin ja sai ryypiskellä lentoemojen kanssa.
...että siivooja on vajaaälyisempi kuin muut ihmiset.
Me vain leikimme tai juoruamme piirissä.
Vierailija kirjoitti:
Puheterapeutin ainoa työtehtävä on korjata lasten ärrä- ja ässävikoja. Ikävä kyllä hyvin laajasti elää tämä käsitys.
Kuten myös käsitys, että nuo ovat vikoja.
Vierailija kirjoitti:
Olen sovelluskehittäjä, eli teen tietokoneohjelmia.
Erittäin yleisesti luullaan, että tiedän tietokoneista kaiken, osaan tuosta noin vain asentaa lähiverkon tai selvittää, miksi kännykkä ei toimi, ja että osaan käyttää kaikkia ohjelmia.
Oikeasti se, mitä osaan, on laatia varmatoimisia algoritmeja, jotka hyödyntävät resurssit tehokkaasti. Eli jos esim. on viisi kokkia ja yksi keittiö, missä järjestyksessä heidän kannattaa toimia juhlapäivällistä valmistaessaan.
Aivan. Myös se, ettei ohjelmoijat osaa tehdä käytettäviä ohjelmia. Käytettävyysongelmat johtuvat yllättävän suurelta osin siitä, että asiakas tai joku palkattu (ohjelmointia osaamaton) käytettävyysihminen vaatimalla vaatii joitain juttuja ohjelmaan. Usein joko väsyy taistelemaan heitä vastaan tai sitten vaan pakotetaan lisäämään tuota kuonaa. Ja kun ohjelma toimiikin sitten omituisesti, kuten ohjelmoija oli koko ajan sanonut, niin sehän on ohjelmoijan vika...
Että ei riittänyt rahkeet muualle kuin sairaanhoitoon. Olen FT, matemaatikko joka aikuisena opiskeli sairaanhoitajaksi.
Että koko ammattikuntamme työnä on kirjoittaa iltapäivälehtien nettiversioihin klikkiotsikoita ja viihdeuutisia. 99 prosenttia meistä kirjoittaa/tekee radio- tai tv-ohjelmia aivan muista aiheista. Esimerkiksi itse kirjoitan tieteestä ja tutkimuksesta. Olen siis toimittaja.