Miten pääsee kuntoutustuelle?
Kommentit (41)
Kela kertoo:
Jos työkykysi on heikentynyt sairauden tai vamman takia pitkäaikaisesti, voit hakea kuntoutustukea tai työkyvyttömyyseläkettä. Yleensä näitä voidaan myöntää vasta kun olet saanut noin vuoden ajan sairauspäivärahaa.
https://www.kela.fi/kuntoutustuki-ja-tyokyvyttomyyselake
.
Jos olet kelan tuilla valmiiksi niin et tule pääsemään vaikka olisit puoleksi kuollut. Nimim. Kokemusta on. Ja sitä paitsi ei pääse jos on autisti olen itse autisti ja ei pääse. Olen myös mielisairaus ei pääse kun pitäisi olla masentunut. Paniikkihäiriö ei riitä kela ei tunnista sitä edes sairaudeksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet kelan tuilla valmiiksi niin et tule pääsemään vaikka olisit puoleksi kuollut. Nimim. Kokemusta on. Ja sitä paitsi ei pääse jos on autisti olen itse autisti ja ei pääse. Olen myös mielisairaus ei pääse kun pitäisi olla masentunut. Paniikkihäiriö ei riitä kela ei tunnista sitä edes sairaudeksi.
Näillä siis ei pääse, mutta millä pääsee? Tosi moni sanoo olevansa täälläkin kuntoutsutuella joten kai sinne jotenkin pääsee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näillä siis ei pääse, mutta millä pääsee? Tosi moni sanoo olevansa täälläkin kuntoutsutuella joten kai sinne jotenkin pääsee
Katso Kelan linkistä, joka ketjussa jo on. Lääkäri arvioi terveydentilaasi ja tekee siitä lausunnon. Nämä ovat peruspalikat. Juuri sinun kohdallasi siihen eivät ulkopuoliset voi tietää enempiä neuvoja.
Mielenterveydellisillä syillä pääsee helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene ensin vakituiseen työhön, ja siitä kuntoutustuella, on neuvoni tää.
Olen osakuntoutustuella. Taustalla vaikea masennus, ahdistuneisuushäiriö, unettomuutta, elämänkriisi jne. Sanomattakin selvää että myös terveydenhuollon palveluiden piirissä monin tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katso Kelan linkistä, joka ketjussa jo on. Lääkäri arvioi terveydentilaasi ja tekee siitä lausunnon. Nämä ovat peruspalikat. Juuri sinun kohdallasi siihen eivät ulkopuoliset voi tietää enempiä neuvoja.
Niin se on lääkäristä kiinni, sisko pääsi vasta kun tuli aivoverenvuoto, kyllä yli 50 vuotias kuntoutustuelle ei esim eläkkeelle
Takaisin työhön ammatillisen kuntoutuksen avulla
Ammatillinen kuntoutus voi auttaa sinua pysymään työelämässä terveydellisistä rajoitteista huolimatta. Vaikka sairautesi estäisi nykyisessä työssä jatkamisen, löytyy usein muita työtehtäviä, joihin työkykysi riittää.
Ammatillisen kuntoutuksen avulla voit
- löytää terveydentilallesi paremmin soveltuvia työtehtäviä tai
- helpottaa paluuta omaan työhön pitkän sairausloman jälkeen.
Mulla on skitsofrenia ja sillä kuulemma pääsee yleensä vaikka suoraan pysyvälle eläkkeelle, mutta kun olen myös autisti niin ei onnaa edes kuntoutustuki: en kehtaa valehdella, että käyttäisin mömmöjä, mikä on kelalla edellytyksena psyykenongelmien kohdalla. Kun ole high-functional ja oppinut maskaamaan jo autismista neurotyypillistä, niin en joudu psykoosieni takia sairaalahoitoon vaan hoidan ne itse omalla tavallani.
Kykyprofiilissani korostuu verbaalinen lahjakkuus, joten työhakemusten askartelu valehtelematta ei tuota vaikeuksia. Nähdään työelämässä!
Vierailija kirjoitti:
Pääsin sosiaalisten tilanteiden pelon takka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsin sosiaalisten tilanteiden pelon takka
Mä haluun kans!
Ikä +60, pitkä työura, yli vuoden saikku, lääkäri hyvä ainekirjoituksessa. Pääsin kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Ikä +60, pitkä työura, yli vuoden saikku, lääkäri hyvä ainekirjoituksessa. Pääsin kerralla.
Miten kolmekymppisenä ilman pitkää työuraa?
Kyllä sä vielä pääset kun hurjastelet sillä sun polkupyörällä. Yks kerta kun tulet sieltä pää edellä alas,a
ADHD ja autismi potilaat pääsee 100% varmasti
Ole autisti