Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkälainen ruotsintaitonne on?

Jenny
17.11.2015 |

Minkätasoista ruotsin kielenne on? Arvostatteko ruotsin kielen osaaamista Suomessa? Tulisiko ruotsin vastaisuudessakin olla peruskoulun yläasteella pakollinen aine?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
17.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin puhuttuna ja kirjoitettuna (ruotsi on yksi kieli, josta suomennan), mutta en osaa puhua sujuvasti.

Vierailija
2/30 |
17.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatimaton. En arvosta ruotsin kielen osaamista Suomessa. Mielestäni mikään pakollisuus ei ole hyvästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
17.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhun sujuvasti ruotsia, olen joutunut käyttämään sitä töissä ja olen tälläkin hetkellä ruotsalaisyrityksessä töissä ( jossa konsernikieli tosin on englanti ) ja käytän ruotsia lähes viikottain. Pakkoruotsia en kannata, kaikkien kielien oppiminen on toki hyväksi ja itse olen iloinen että olen aikanaan ruotsia koulussa opiskellut. Uskon ja toivon että kielitaitoni on valttia myös työmarkkinoilla. Nykyiseen työpaikkaani kielitaito oli iso plussa.

Vierailija
4/30 |
17.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan luettua lehden mutta en kirjaa.

Vierailija
5/30 |
17.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjään työelämässä perusasiakaspalvelussa mutta en enää osaa lukea lehtiä tai kirjoja ruotsiksi, enkä seurata tv-sarjojakaan. Joskus olen kirjojakin lukenut/kuunnellut.

Oikeastaan harmittaa kielen ruostuminen, sillä olen asunutkin lapsena Ruotsissa ja siltä pohjalta on noloa myöntää kuinka vähän kieltä enää osaan.

Vierailija
6/30 |
17.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan ruotsia hyvin. En ehkä täysin sujuvasti, mutta pystyn hoitamaan viikottaisia asiakastapaamisia ruotsiksi, hallitsen oman alani sanaston ja pystyn tuottamaan kirjallistakin työmatskua ruotsiksi. Suomessa osataan yllättävän huonosti ruotsia, hämmästyin tätä kun muutin pois ruotsinkieliseltä rannikolta. Olen nyt isohkon työpaikkani "se ruotsia puhuva tyyppi" joka kutsutaan tarv apuun tulkkaamaan. Ei ruotsin kai pakollinen aine tarvi olla, mutta jos Suomi on kaksikielinen maa, virkamiesten pitää osata ruotsia.

Vierailija
7/30 |
17.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhun sujuvaa ruotsia ruotsalaisella aksentilla.Asuin Ruotsissa useita vuosia.Pidän yllä taitoa lukemalla ja katsomalla ruotsinkielisiä ohjelmia.En ole pakkoruotsin kannattaja,mutta arvostan kyllä eri kielien osaamista oli se sitten mikä tahansa.

8/30 |
17.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhun erinomaista ruotsia. Siitä on ollut hyötyä työelämässä ja myös vapaalla, puhun aina ruotsia ruotsinkielisten seurassa. Se on kiva kieli. Siis sumenruotsi, riikinruotsista en innostu.

Vierailija
9/30 |
17.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan ruotsia hyvin. Ruotsinkieli on tärkeä ja kaikki kielet on rikkaus, en pärjäisi asiakaspalvelutyössäni jos en osaisi kieliä. Ruotsinkielen on hyvä olla pakollinen aine koska siitä on monille hyötyä

Vierailija
10/30 |
18.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän hyvin puhuttuna ja kirjoitettuna (ruotsi on yksi kieli, josta suomennan), mutta en osaa puhua sujuvasti.

Muista sitten bruka-verbin oikea suomennos, please.

Vierailija
11/30 |
18.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä. Arvostan. Pitää.

Vierailija
12/30 |
18.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono. Olen asunut koko ikäni Itä-Suomessa enkä ole käyttänyt ruotsia muualla kuin yläasteen ja lukion ruotsin tunneilla (joista on yli 10 vuotta). Ruotsissa olen käynyt viimeksi lapsena enkä tunne yhtään ruotsinkielistä. Välillä kuulee telkkarissa puhuttavan ruotsia ja oikein hämmästyy kun tajuaa ymmärtävänsä jotain, eli on siitä jotain jäänyt päähän. Keskustelemaan tai lukemaan en pystyisi.

Venäjälle on täällä oikeasti hyötyä, sitä pitäisi halutessaan saada lukea ruotsin tilalla.

Vierailija
13/30 |
18.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suorittamani virkamiesruotsin arvosanan mukaan tasoa 3 (arvosanat 1-5), oikeasti en osaa ruotsia yhtään. Luin kokeeseen tärpit, sain arvosanaksi 2 ja puol, joka pyöristettiin kolmeen. En ymmärrä miksi Suomessa sitä pitää pakollisena opiskella. Hyvää kielitaitoa sinänsä pidän ihailtavana ja suotavana.

Vierailija
14/30 |
18.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän riikinruotsia, suomenruotsia en oikein kun siinä on niin paljon murretta ja omia sanoja. Oma puhuminen on sillä tasolla, että pystyn asioimaan, mutta en puhumaan mitään henkeviä.

Vierailija
15/30 |
18.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä on ruotsinruotsalainen, äiti suomalainen, synnyin Tukholmassa joten puhun riikinruotsia tukholman murteella ja kirjakieltä tarvittaessa esimerkiksi pohjois- tai eteläruotsalaisten kanssa koska heidän vaikea ymmärtää meidän puhetta. Muutin opiskelujen jälkeen Suomeen ja olen pärjännyt ihan hyvin. Muu perhe asuu Ruotsissa.

Minun on hankala ymmärtää suomenruotsia, kuten monen muun minun ikäpolven ruotsalaisväen :) Mieheni isä on suomenruotsalainen mutta mieheni ei puhu sitä. 

Sain vapautuksen ruotsin kielestä kun tulimme Suomeen pariksi vuodeksi yläasteen aikaan sillä äitini ilmoitti kouluun ettei halua että hienon kuuloinen aito ruotsini menee pilalle muumiruotsin takia :DDD Kuulin tästä vasta aikuisena, ja arvatkaa huvittiko.

Vierailija
16/30 |
18.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ruotsia melko hyvin, ruotsin taito on tullut pelkästään peruskoulusta, lukiosta ja yliopiston virkaruotsin kurssilta. Sukukin on Itä-Suomesta, en tunne suomenruotsalaisia. Asun kuitenkin Helsingissä, ja täällä ruotsi ja suomenruotsalainen kulttuuri(histori) näkyy.

En osaa puhua kovin hyvin, koska sanojen hakeminen kestää niin kauan. Kirjoittaminen on helpompaa, koska kieliopin perusasiat ovat hallussa ja voi käyttää sanakirjaa.

Olin nuorena kovin pakkoruotsia vastaan, mutta nykyään ymmärrän paremmin, miksi ruotsin kielen edes jonkintasoinen osaaminen kuuluu suomalaiseen kulttuuriin.

Kyllä siitä on syytä pitää kiinni. Ehkä ruotsin opetukseen pitäisi yhdistää enemmän Suomen historian tuntemusta ruotsalaisuuden kannalta, niin sen merkitys aukeaisi paremmin peruskoululaisille ja lukiolaisille.

Ilman ruotsia toisena virallisena kielenä Suomea ei voisi luokitella Pohjoismaaksi.

Vierailija
17/30 |
18.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän ruotsia melko hyvin, ruotsin taito on tullut pelkästään peruskoulusta, lukiosta ja yliopiston virkaruotsin kurssilta. Sukukin on Itä-Suomesta, en tunne suomenruotsalaisia. Asun kuitenkin Helsingissä, ja täällä ruotsi ja suomenruotsalainen kulttuuri(histori) näkyy.

En osaa puhua kovin hyvin, koska sanojen hakeminen kestää niin kauan. Kirjoittaminen on helpompaa, koska kieliopin perusasiat ovat hallussa ja voi käyttää sanakirjaa.

Olin nuorena kovin pakkoruotsia vastaan, mutta nykyään ymmärrän paremmin, miksi ruotsin kielen edes jonkintasoinen osaaminen kuuluu suomalaiseen kulttuuriin.

Kyllä siitä on syytä pitää kiinni. Ehkä ruotsin opetukseen pitäisi yhdistää enemmän Suomen historian tuntemusta ruotsalaisuuden kannalta, niin sen merkitys aukeaisi paremmin peruskoululaisille ja lukiolaisille.

Ilman ruotsia toisena virallisena kielenä Suomea ei voisi luokitella Pohjoismaaksi.

En ole ruotsin opetusta vastaan. Asun Ruotsissa itse. Jotenkin vaan ärsyttää nuo ontuvat selitykset opetukselle. Ei kielenopetuksen pitäisi perustua historiaan vaan nykyiseen tarpeeseen. Onko sitä? Eikä mikään imagosyy ole pätevä syy. Kieltä opiskellaan siksi että sitä käytetään, ei muuten vaan. Käyttääkö suomalaiset yleisesti opiskelemaansa ruotsia, vai meneekö opetus hukkaan?

Vierailija
18/30 |
18.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Käyttääkö suomalaiset yleisesti opiskelemaansa ruotsia, vai meneekö opetus hukkaan?"

Olen netin keskustelupalstoilla kysynyt useampaankin kertaan onko tästä asiasta tehty minkäänlaista tutkimusta, mutta olen jäänyt vaille vastausta. Todennäköisesti asiaa ei ole tutkittu eikä sitä edes haluta tutkia, koska vastaus mitä luultavimmin on hyvin masentava ruotsinkielen pakollisuutta puolustavien kannalta.

Herra 57

ps. Jos olen väärässä tuon tutkimuksen puuttumisen osalta, niin ota mielelläni vastaan tiedon mistä tutkimuksen tulokset ovat saatavissa.

Vierailija
19/30 |
18.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelen ja luen sujuvasti, puhe on ruosteessa, koska en sitä juurikaan nykyään tarvitse ja kaksikieliset haluavat aina puhua suomea suomenkielisten kanssa. Mielestäni  pakkoruotsi on Suomessa tarpeeton. Toki fiksut valitsee ruotsin, koska sillä aukeaa arvaamattomia etuja, kuten ruotsinkielisten kiintiöt eri oppilaitoksiin. 

Vierailija
20/30 |
18.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksikielisen tasolla, näin mulle on useat suomenruotsalaiset sanoneet. Arvostan ruotsinkielistä kulttuuria ja minusta se on rikkaus. Ruotsinkielen opetus koulussa on ok. Ehkä lukihäiriöisille ym siitä voisi tehdä vapaaehtoista.