Minkälainen ruotsintaitonne on?

Jenny

Minkätasoista ruotsin kielenne on? Arvostatteko ruotsin kielen osaaamista Suomessa? Tulisiko ruotsin vastaisuudessakin olla peruskoulun yläasteella pakollinen aine?

Sivut

Kommentit (30)

Vierailija

Puhun sujuvasti ruotsia, olen joutunut käyttämään sitä töissä ja olen tälläkin hetkellä ruotsalaisyrityksessä töissä ( jossa konsernikieli tosin on englanti ) ja käytän ruotsia lähes viikottain. Pakkoruotsia en kannata, kaikkien kielien oppiminen on toki hyväksi ja itse olen iloinen että olen aikanaan ruotsia koulussa opiskellut. Uskon ja toivon että kielitaitoni on valttia myös työmarkkinoilla. Nykyiseen työpaikkaani kielitaito oli iso plussa.

Vierailija

Pärjään työelämässä perusasiakaspalvelussa mutta en enää osaa lukea lehtiä tai kirjoja ruotsiksi, enkä seurata tv-sarjojakaan. Joskus olen kirjojakin lukenut/kuunnellut.

Oikeastaan harmittaa kielen ruostuminen, sillä olen asunutkin lapsena Ruotsissa ja siltä pohjalta on noloa myöntää kuinka vähän kieltä enää osaan.

Vierailija

Osaan ruotsia hyvin. En ehkä täysin sujuvasti, mutta pystyn hoitamaan viikottaisia asiakastapaamisia ruotsiksi, hallitsen oman alani sanaston ja pystyn tuottamaan kirjallistakin työmatskua ruotsiksi. Suomessa osataan yllättävän huonosti ruotsia, hämmästyin tätä kun muutin pois ruotsinkieliseltä rannikolta. Olen nyt isohkon työpaikkani "se ruotsia puhuva tyyppi" joka kutsutaan tarv apuun tulkkaamaan. Ei ruotsin kai pakollinen aine tarvi olla, mutta jos Suomi on kaksikielinen maa, virkamiesten pitää osata ruotsia.

Vierailija

Puhun sujuvaa ruotsia ruotsalaisella aksentilla.Asuin Ruotsissa useita vuosia.Pidän yllä taitoa lukemalla ja katsomalla ruotsinkielisiä ohjelmia.En ole pakkoruotsin kannattaja,mutta arvostan kyllä eri kielien osaamista oli se sitten mikä tahansa.

Vierailija

Osaan ruotsia hyvin. Ruotsinkieli on tärkeä ja kaikki kielet on rikkaus, en pärjäisi asiakaspalvelutyössäni jos en osaisi kieliä. Ruotsinkielen on hyvä olla pakollinen aine koska siitä on monille hyötyä

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän hyvin puhuttuna ja kirjoitettuna (ruotsi on yksi kieli, josta suomennan), mutta en osaa puhua sujuvasti.
Muista sitten bruka-verbin oikea suomennos, please.

Vierailija

Huono. Olen asunut koko ikäni Itä-Suomessa enkä ole käyttänyt ruotsia muualla kuin yläasteen ja lukion ruotsin tunneilla (joista on yli 10 vuotta). Ruotsissa olen käynyt viimeksi lapsena enkä tunne yhtään ruotsinkielistä. Välillä kuulee telkkarissa puhuttavan ruotsia ja oikein hämmästyy kun tajuaa ymmärtävänsä jotain, eli on siitä jotain jäänyt päähän. Keskustelemaan tai lukemaan en pystyisi.

Venäjälle on täällä oikeasti hyötyä, sitä pitäisi halutessaan saada lukea ruotsin tilalla.

Vierailija

Suorittamani virkamiesruotsin arvosanan mukaan tasoa 3 (arvosanat 1-5), oikeasti en osaa ruotsia yhtään. Luin kokeeseen tärpit, sain arvosanaksi 2 ja puol, joka pyöristettiin kolmeen. En ymmärrä miksi Suomessa sitä pitää pakollisena opiskella. Hyvää kielitaitoa sinänsä pidän ihailtavana ja suotavana.

Vierailija

Ymmärrän riikinruotsia, suomenruotsia en oikein kun siinä on niin paljon murretta ja omia sanoja. Oma puhuminen on sillä tasolla, että pystyn asioimaan, mutta en puhumaan mitään henkeviä.

Vierailija

Isä on ruotsinruotsalainen, äiti suomalainen, synnyin Tukholmassa joten puhun riikinruotsia tukholman murteella ja kirjakieltä tarvittaessa esimerkiksi pohjois- tai eteläruotsalaisten kanssa koska heidän vaikea ymmärtää meidän puhetta. Muutin opiskelujen jälkeen Suomeen ja olen pärjännyt ihan hyvin. Muu perhe asuu Ruotsissa.

Minun on hankala ymmärtää suomenruotsia, kuten monen muun minun ikäpolven ruotsalaisväen :) Mieheni isä on suomenruotsalainen mutta mieheni ei puhu sitä. 

Sain vapautuksen ruotsin kielestä kun tulimme Suomeen pariksi vuodeksi yläasteen aikaan sillä äitini ilmoitti kouluun ettei halua että hienon kuuloinen aito ruotsini menee pilalle muumiruotsin takia :DDD Kuulin tästä vasta aikuisena, ja arvatkaa huvittiko.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat