Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkälainen ruotsintaitonne on?

Jenny
17.11.2015 |

Minkätasoista ruotsin kielenne on? Arvostatteko ruotsin kielen osaaamista Suomessa? Tulisiko ruotsin vastaisuudessakin olla peruskoulun yläasteella pakollinen aine?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
18.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsin taito on huono, kaikki keskustelut, tiimipalaverit yms. ruotsalaisen esimiehen kanssa käydään englanniksi. Pakollinen ruotsi on täysin turha, esimieheni oli lähinnä järkyttynyt kun kerroin hänelle että Suomessa on pakko opiskella ruotsia.

Suomessa opiskellaan ruotsia sen takia, että 4% vähemmistö olisi tyytyväistä, ei sen takia että sitä tarvittaisiin kanssakäymiseen muiden Pohjoismaiden kanssa. Onneksi tänne tulevat somalit ovat pääsääntöisesti köyhiä, muuten meillä olisi kohta pakkosomaliakin.

Vierailija
22/30 |
18.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vem vet, inte du

Vem vet, inte jag

Vi vet ingenting nu

Vi vet inget idag

(lisa ekdahl)

Obligatoriska ämnen i skolan?

Sådana behövs, ja.

Men språkval kunde väl vara ganska fria, individuella i framtiden.

Visst behöver vi svenskan i våra skolor. Men det behövs även ryska, tyska, kinesiska.

En kort nybörjarkurs i svenska kunde vara obligatorisk för alla kanske, och efter det skulle man välja mer individuellt.

Vem vet.

Inte jag :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
18.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkätasoista ruotsin kielenne on? Surkeaa.

Arvostatteko ruotsin kielen osaaamista Suomessa? Minkä tahansa kielen osaaminen on aina plussaa.

Tulisiko ruotsin vastaisuudessakin olla peruskoulun yläasteella pakollinen aine?

Ei pitäisi, vaan vaihtoehtona saksalle, ranskalle, venäjälle, kiinalle jne.

Vierailija
24/30 |
18.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskellut ruotsia yliopistossa ja äitini on suomenruotsalainen. Ymmärrän ruotsia erinomaisesti (kirjottua ja puhuttua), mutta puhumisessa on paljon parantamisen varaa. Pystyn kyllä keskustelemaan ruotsiksi, mutta siitä on ainakin omasta mielestäni sujuvuus kaukana, jos ei ole paljon joutunut ruotsia käyttämään. Unelmani on joskus löytää työpaikka Ruotsista, tai vähintäänkin ruotsalainen mies :D Suomenruotsalainenkin menettelee. Olen ihan ruotsifani. Jos mies puhuu ruotsinruotsia, olen sulaa vahaa, hehhh.

Vierailija
25/30 |
18.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen opiskellut ruotsia yliopistossa ja äitini on suomenruotsalainen. Ymmärrän ruotsia erinomaisesti (kirjottua ja puhuttua), mutta puhumisessa on paljon parantamisen varaa. Pystyn kyllä keskustelemaan ruotsiksi, mutta siitä on ainakin omasta mielestäni sujuvuus kaukana, jos ei ole paljon joutunut ruotsia käyttämään. Unelmani on joskus löytää työpaikka Ruotsista, tai vähintäänkin ruotsalainen mies :D Suomenruotsalainenkin menettelee. Olen ihan ruotsifani. Jos mies puhuu ruotsinruotsia, olen sulaa vahaa, hehhh.

Ruotsista löytyy kyllä töitä. Senkun tuut vaan. Ruotsiin muutto on kyllä ollut siinä mielessä outo juttu, että ei tunnu siltä kuin olisi muuttanut ulkomaille. Hirveän pitkälle Tukholman alueella pärjää suomella. Ei nyt niin että random kaupankassa osaisi suomea, mutta suomeksi löytyy työpaikkoja, kouluja, päiväkoteja, kampaajia, harrastuksia, lääkäreitä, kauppoja, teatteriesityksiä, kirjastopalvelut ja suomalaisia kavereita niin paljon ettei ruotsinkieli kehity mihinkään. :D

Vierailija
26/30 |
18.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taito täysnolla vaikka kirjoituksissa paras vieraskieli. En arvosta. Ei ole ollut minulle mitään hyötyä.

Vierailija
27/30 |
18.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen täysin kolmikielinen suomi-ruotsi-englanti. Käynyt koulut suomeksi ja englanniksi, opiskellut ruotsiksi. Kotikielet suomi ja ruotsi.

Minulle jokapäiväisessä elämässäni on ruotsista paljon enemmän hyötyä kin englannista.

Vierailija
28/30 |
18.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen ruotsiksi silloin tällöin ammattilehtiä, kevyitä ja helppoja romaaneja ja jotain sanomalehtiä. Myös norjalaista VG:tä luen joskus netistä. Puhun turistina Ruotsissa ruotsia ja joskus huvikseni myös Granissa kaupassa ja kirjastossa käydessäni. Ymmärrän puhuttua kieltä vähän huonosti, mikä harmittaa! Kirjoitan töissä joskus suomenruotsalaisille meilejä ruotsiksi ja tytärpuolen kanssa tekstaillaan useimmiten ruotsiksi vain harjoituksen vuoksi (hän oli Ruotsissa opiskelijavaihdossa viime vuonna ja aloimme harrastaa ruotsia yhdessä ennen hänen lähtöään). 

Vierailija
29/30 |
18.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kort nybörjarkurs i svenska kunde vara obligatorisk för alla kanske, och efter det skulle man välja mer individuellt.

Vem vet.

Inte jag :)

Tämä voisi olla loistava idea, yläasteella tai vaikka vasta 9. luokalla pakollinen ruotsin kurssi, jossa opitaan perusteet. Toki ruotsin voisi valita jo aikaisemmin, jos haluaa.

Vierailija
30/30 |
18.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mielestäni tosi hyvä ruotsimaan. Olen joskus ruotsinut monta tuntia putkeen vaivattomasti. Ruotsiminen on kivaa.