Olenko huono ihminen koska en meinaa vaihtaa facessa profiilikuvaani väliaikaisesti
Scrollasin Facebookkia ja huomasin että suuri osa kavereistani on vaihtanut profiilikuvansa väliaikaisesti Ranskan väreihin. Itse en ajatellut. Olenko paha?
Kommentit (71)
En niinkään pidä profiilikuvan vaihtamista tekopyhänä, mutta se on minusta typerää, kun moni ateistiksi/uskonnottomaksi/ei-uskonnolliseksi julistautuva ihminen jakaa fb:ssa/instassa kuvia, joissa lukee #prayforparis. Miksi pitäisi rukoilla yhtä jumalaa, kun toisen jumalan (vai saman..?) nimissä tehdään hirmuteko? Miten se rukoileminen auttaa? Miksi uskontoa vastaan hyökätään uskonnolla (ajatusmalli toimii molempiin suuntiin)?? Entäs jos vaan lakattaisiin uskomasta mielikuvitusolentoihin, ja tutustuttaisiin toisten kulttuureihin, tieteisiin, taiteisiin ja AJATELTAISIIN OMILLA AVOILLA??
Siis suretteko te tyypit oikeasti päivät läpeensä pahoja tekoja, joita maailmassa tapahtuu? Sillä niitähän riittää. Ihan todellako?
Ap on kyllä todella hyvä ja tiedostava ihminen. Sen todistaa se, että hän on niin paljon nuiden yläpuolella. Hänhän suuressa ymmärryksessään tajuaa, että muiden empatia on tekopyhää sädekehän kiillotusta.
En vaihda. Minusta se on tekopyhää itsensä korostamista. Keino saada oma profiilikuva feediin ja tykkäyksiä. Huomiohuoraamista toisten kärsimyksen varjolla.
te valittajat olette niitä tekopyhiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Profiilikuvien vaihtamisessa (milloin mistäkin syystä) ei pohjimmiltaan ole kyse myötätunnon osoituksesta, vaan vaikutuksen tekeminen facebook-kavereihin yrityksenä osoittaa olevansa sivistynyt, empaattinen ja tiedostava.
Ja samasta syystä sä jätät vaihtamatta?
Niiden, jotka oikeasti ovat sivistyneitä, empaattisia ja tiedostavia, ei tarvitse korostaa asiaa FB:ssä tai muuallakaan.
Eli juuri kuten sanoin ;=).
Ei, vaan juuri päinvastoin. Profiilikuvaa vaihtavat haluavat korostaa asiaa tehdäkseen vaikutuksen kavereihin.
Me, jotka emme vaihda kuvaa, emme koe tarvetta tehdä vaikutusta tai käyttää tätä terrori-iskua henkilöbrändimme rakentamiseen.
Yritätte siis tehdä vaikutusta sillä, että ette muka ota kantaa tai rakenna henkilöbrändiä vaikka teettekin sitä. Tekopyhää!
Vierailija kirjoitti:
En koskaan lähde tällaisiin mukaan. Aivan yhtä surullista on jonkin yksittäisen vanhuksen kuolema hylättynä jossain paskaisessa hoitokodissa - ehkä jopa surullisempaa. Totta puhuen sellainen surettaa minua paljon enemmän, koska on todennäköistä, että minä tai sinä joka tätä nyt luet, koemme joskus saman kohtalon. Todennäköisempää kuin se että joku meistä joutuu terroristien uhriksi. Lisäksi meillä jokaisella suomalaisella tavallisella tallaajalla on huomattavasti suuremmat mahdollisuudet estää tämänkaltaiset tragediat kuin estää terrorismi. Pitäisikö kenties luoda tätä varten jokin ihku FB-villitys?
Tässä Pariisin tapauksessa huolestuttavinta on se, mikä on nyt maailman valtaapitävien valtioiden vastaus. Yleensä se on ollut sotatoimet jossain päin ja lisää tappamista eikä sellainen ole koskaan historiassa johtanut hyvään. Afganistanissakin tapettiin 2000-luvun alussa joukoittain siviilejä, naisia ja lapsiakin, eikä se aiheuttanut ollenkaan niin suurta haloota kuin WTC tai tämä Pariisi.
Mä mietin asiaa siltä kantilta, että vaikka maailmassa tapahtuu koko ajan kauheuksia, niin on hyvä, että me ollaan niin järkyttyneitä tästä Pariisin iskusta, jotta ilmapiiri pysyy rauhaan kannustavana. Meidän täytyy massoina olla järkyttyneitä sotatoimista, jotta ilmapiiri pysyy sellaisena, että mitään terrorismia ei hyväksytä. Lähi-idässä tappaminen on jatkunut niin kauan, että se on jo kulttuuri sidonnaista. Siviilit eivät sitä toki sielläkään hyväksy, mutta he ovat menettäneet keinot puuttua terrorismiin jo aikoja sitten. Mitä enemmän terrorismista puhutaan ja ollaan järkyttyneitä, sitä paremmat mahdollisuudet meillä on, että joskus maailma olisi vapaa terrorismista.
Mä vaihdoin lipun, koska mulla on kavereita Pariisissa ja haluan osoittaa myötätuntoa heille, jos vaikka ovat menettäneet jonkun tuttavansa iskussa tai jos heitä pelottaa tms. Lisäksi olen asunut Pariisissa ja identifioidun voimakkaasti ranskalaisiin. Sen sijaan en identifioidu esim. Syyrialaisiin, vaikka onkin surullista, että siellä kuolee myös ihmisiä.
no jo on aikoihin eletty. myötätunnon osoittaminenkin on väärin. on tää maailma kipee paikka.
Minusta aloittajan kysymys on outo. En ole kuullut vielä kenenkään syyllistävän toisia siitä, että he eivät ole vaihtaneet profiilikuvaansa trikolorin väreihin. Ainoastaan ne, jotka eivät ole vaihtaneet, tuntuvat jostain syystä tuntevan tarvetta morkata ja haukkua niitä, jotka profiilikuvansa vaihtoivat.
Joten ap, voit olla huoleti, sinua tuskin kukaan pitää pahana ihmisenä siksi, että et vaihda profiilikuvaasi. Ja jos sinulle on tärkeää se, mitä muut sinusta profiilikuvan vuoksi ajattelevat, on fiksua olla vaihtamatta sitä. Kuten tästäkin ketjusta huomaa, suurempana syntinähän sitä kuvan vaihtoa näköjään pidetään.
Itseasiassa Ranskan Pariisi on luokiteltuna niihin paikkoihin, joihin terrorismi-iskun todennäköisyys tähän asti on tavanomaista suurempi. Tämä kuultua eilen radiotoimittajan suusta, Yle Suomi. Ja tämä ollut jo pidempään aikaan.