Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko huono ihminen koska en meinaa vaihtaa facessa profiilikuvaani väliaikaisesti

Vierailija
14.11.2015 |

Scrollasin Facebookkia ja huomasin että suuri osa kavereistani on vaihtanut profiilikuvansa väliaikaisesti Ranskan väreihin. Itse en ajatellut. Olenko paha?

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Profiilikuvien vaihtamisessa (milloin mistäkin syystä) ei pohjimmiltaan ole kyse myötätunnon osoituksesta, vaan vaikutuksen tekeminen facebook-kavereihin yrityksenä osoittaa olevansa sivistynyt, empaattinen ja tiedostava.

Vierailija
42/71 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää ne ranskanliput fb:ssa. Ennen näki kuvasta ketä kommentoi mitä, nyt täytyy lukea nimi.

Itse en vaihda myöskään siitä syystä, että koen sen kannanottona. Mikä ei sinänsä mitään, mutta sitten pitäisi osallistua kaikkiin tuollaisiin tai tule kuva, että jaa tosta se ei välitä jne.

Jos tuntisin porukkaa Pariisista tmv. olisi ymmärrettävää, että nyt olen erityisen myötätuntoinen. Mutta nyt jos koen "julkista" myötätuntoa ranskalaisia kohtaan, niin miksen hetki sitten venäläisiä? Syyriälaisia? Muita? Olenko jotenkin rasisti? No en. Ja kaikki jotka mut tuntee, tietää kyllä että Pariisin tapahtumat ovat mielestäni kauheita ja terroristit sairaita ihmisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Change your profile picture to support France and the people of Paris."

Minulle jää epäselväksi, missä Ranskaa pitäisi tukea? Sen sotaponnisteluissa? Lisäksi jää epäselväksi, miten profiilikuvan vaihtaminen tukee Ranskaa tai Pariisin ihmisiä?

No, tämähän toki on vain Facebookin markkinointikikka, jolla käyttäjä voi rakentaa haluamaansa someidentiteettiä ja henkilöbrändiä osoittamalla kuuluvansa tiettyyn viiteryhmään. Samalla Fb saa kerättyä käyttäjistä vähän lisää arvokasta dataa, jota voi hyödyntää kaupallisissa tarkoituksissa.

Vierailija
44/71 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aio vaihtaa eikä se tarkoita, että millään tasolla pitäisin terrorismia hyväksyttävänä tai että en tuntisi myötätuntoa uhreja ja heidän omaisiaan kohtaan. Jos itselläni olisi omainen kuollut jossain vastaavassa tapahtumassa, minua ei lohduttaisi tippaakaan se, että joku tuikituntematon vaihtaa profiilikuvansa fb:ssä. Suuri osa näistä kuvanvaihtajistahan tekee sen pelkkää laumasieluisuuttaan ja siksi, että se on "muotia" tai siksi että haluaa esittää olevansa muka tiedostava ja maailmanrauhasta välittävä, vaikkei oikeasti ole. 

On edelleen olemassa paljon ihmisiä, joiden todellinen elämä on ihan muualla kuin somessa. Itse olen ajatellut keskittyä siihen elämään. Siksi minulle on täysin yhdentekevää mitä jossain fb:ssä tapahtuu ja mitä joku ajattelee profiilikuvastani tai sen vaihtamisesta tai vaihtamattomuudesta. En pidä Facebookia tai muitakaan sosiaalisia medioita niin korkeassa arvossa, että asialla olisi minulle mitään merkitystä.

Vierailija
45/71 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan lähde tällaisiin mukaan. Aivan yhtä surullista on jonkin yksittäisen vanhuksen kuolema hylättynä jossain paskaisessa hoitokodissa - ehkä jopa surullisempaa. Totta puhuen sellainen surettaa minua paljon enemmän, koska on todennäköistä, että minä tai sinä joka tätä nyt luet, koemme joskus saman kohtalon. Todennäköisempää kuin se että joku meistä joutuu terroristien uhriksi. Lisäksi meillä jokaisella suomalaisella tavallisella tallaajalla on huomattavasti suuremmat mahdollisuudet estää tämänkaltaiset tragediat kuin estää terrorismi. Pitäisikö kenties luoda tätä varten jokin ihku FB-villitys? 

Tässä Pariisin tapauksessa huolestuttavinta on se, mikä on nyt maailman valtaapitävien valtioiden vastaus. Yleensä se on ollut sotatoimet jossain päin ja lisää tappamista eikä sellainen ole koskaan historiassa johtanut hyvään. Afganistanissakin tapettiin 2000-luvun alussa joukoittain siviilejä, naisia ja lapsiakin, eikä se aiheuttanut ollenkaan niin suurta haloota kuin WTC tai tämä Pariisi.

Vierailija
46/71 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Profiilikuvien vaihtamisessa (milloin mistäkin syystä) ei pohjimmiltaan ole kyse myötätunnon osoituksesta, vaan vaikutuksen tekeminen facebook-kavereihin yrityksenä osoittaa olevansa sivistynyt, empaattinen ja tiedostava.

Ja samasta syystä sä jätät vaihtamatta?

Vierailija
47/71 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niiden, jotka oikeasti ovat sivistyneitä, empaattisia ja tiedostavia, ei tarvitse korostaa asiaa FB:ssä tai muuallakaan. 

Vierailija
48/71 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terrorismin tuomitseminen pitäisi olla ihan itsestäänselvyys johon ei tarvi profiilikuvaa vaihdella. Tosin mua ei haittaa vaikka niitä kuvia nyt vaihdellaan mutta kieltämättä käy mielessä että missäs ne kaikkien muiden maiden liput on....

Vierailija
49/71 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sivistynyt, empaattinen ja tiedostava, mutta minulla ei ole mitään syytä korostaa asiaa somessa.

Vierailija
50/71 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niiden, jotka oikeasti ovat sivistyneitä, empaattisia ja tiedostavia, ei tarvitse korostaa asiaa FB:ssä tai muuallakaan. 

Sivistyneet ja älykkäät itsenäiset ihmiset eivät käytä facebookkia laisinkaan. Bäääh!

Vierailija
51/71 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minusta ei ole viisasta ottaa poliittisesti tai uskonnollisesti kantaa, suuntaan tai toiseen, somessa. Kaikki eivät ajattele kannanottoa vain myötätunnon osoituksena."

Siis anteeks mut missä mielestäsi saa olla poliittinen? Uskomaton kommentti. Kai minä saan omille kavereilleni kirjoittaa mitä haluan? Puhunhan politiikkaa / kerron olevani ateisti arjen tilanteissa muutenkin. En tuputa vaan keskustelen. Politiikasta puhuminen on ihmisenä olemista.

Vierailija
52/71 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli juuri kuten sanoin ;=).

Vierailija
53/71 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ajattelen ehkä vähän nurinkurisesti kun mun mielestä kaikki tämmöinen toiminta (profiilikuvien vaihto ja rakennusten valaisu) on terroristeille vain voitonmerkki. He näkevät miten pahaa jälkeä ovat saaneet aikaan, miten moni suree ympäri maailman.

En vaihtanut profiilikuvaa, mutta sytytän tänään kynttilöitä ja toivon parempaa tulevaisuutta.

Vierailija
54/71 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kuvien vaihtamiseen löydettävissä tai pakko löytää yhtä ainoaa syytä? Eikö jokaisella voi olla omat syynsä?

Vierailija
55/71 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdoin, koska ystäväni asuu Pariisissa ja minua surettaa nämä terroriteot suuresti. Ettepä te kritisoijat ole itsekkään valveutuneesti vaikkapa juuro fbssä jakaneet surufiiliksiänne venäjän lentokoneturman tai lähi-idän jatkuvan sodan vuoksi. On se vähän eri asia tapahtuuko terroria maassa, joka on jatkuvassa kriisitilassa, vai maassa, jossa oletetaan olevan turvallista nauttia rock-konsertista tai istuskelusta katukahvilassa.

Vierailija
56/71 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli juuri kuten sanoin ;=).

Ei, vaan juuri päinvastoin. Profiilikuvaa vaihtavat haluavat korostaa asiaa tehdäkseen vaikutuksen kavereihin.

Me, jotka emme vaihda kuvaa, emme koe tarvetta tehdä vaikutusta tai käyttää tätä terrori-iskua henkilöbrändimme rakentamiseen.

Vierailija
57/71 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdoin, koska ystäväni asuu Pariisissa ja minua surettaa nämä terroriteot suuresti. Ettepä te kritisoijat ole itsekkään valveutuneesti vaikkapa juuro fbssä jakaneet surufiiliksiänne venäjän lentokoneturman tai lähi-idän jatkuvan sodan vuoksi. On se vähän eri asia tapahtuuko terroria maassa, joka on jatkuvassa kriisitilassa, vai maassa, jossa oletetaan olevan turvallista nauttia rock-konsertista tai istuskelusta katukahvilassa.

No Venäjä on ihan stabiili yhteiskunta. Pietarilaiset käyvät konserteissa ja kahviloissa ihan samaan tapaan. Jostain syystä ihmisiä ei kuitenkaan jaksanut kiinnostaa, kun venäläisiä kuljettanut matkustajakone pudotettiin pari viikkoa sitten. Itse asiassa ne ihmiset olivat palaamassa rantalomalta. Ihan niinkuin sadattuhannet suomalaiset vuosittain. En kuitenkaan nähnyt Venäjän lippuja fb-uutisvirrassani.

Vierailija
58/71 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kerran vaihtanut profiilikuvaani kannanottomielessä. Silloin kun Suomen eduskunta hyväksyi tasa-arvoisen avioliittolain, laitoin profiilikuvan, jossa luki sateenkaaren väreissä KIITOS ja sen alla pienemmällä #tahdon2014. Kuva oli profiilikuvana sen viikonlopun yli ja sitten vaihdoin takaisin vanhan profiilikuvan.

En tajua itse, mitä tekopyhää tai oman paremmuuden korostamista tuossa voisi olla, ja olen todella hämmästynyt, jos joku on sen sellaisena kokenut. Profiilikuvan vaihdoin siksi, että olin vilpittömästi todella iloinen ja kiitollinen lain vihdoin mentyä läpi. Pois sen otin parin päivän päästä siksi, että en alunperinkään ajatellut osoittaa iloani ja kiitollisuuttani tässä muodossa kuin vähän aikaa. Se oli lyhyt kannanotto, lyhyt kiitos siitä, että sain elinaikanani nähdä vielä tällaisenkin päivän. Miksi tämä lyhyt kannanotto olisi pitänyt jättää tekemättä? Minä en keksi yhtään syytä.

Vierailija
59/71 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minakaan aio vaihtaa. En halua tehda kannanottoja omalla naamallani koska rehellisesti sanottuna en ole mikaan valveutunut kansalainen. Jos vaihdan nyt Ranskan lipun, niin tulevaisuudessa pitaisi vaihtaa kai Libanonin lippu, koirien oikeuksien banneri, jattilaispandabanneri, kierratyskilpi...siis mita tahansa silla hetkella facebook sattuisi tarjoamaan 'myotatunnon eleena'. Yhden kannanoton jalkeen seuraavien skippaaminen on jo aktiivinen toimi.

Toisena syyna on etta tyonantajat tsekkaavat nykyisin vakiona someprofiilit. Tuplasti syita pitaa someprofiilit tylsina ja neutraaleina, etenkin kun yhteiskuntavalveutuneisuudella ei ole mitaan tekemista alani kanssa. Kolmanneksi, en edes pida naista massakiiman osoituksista sosiaalisessa mediassa. Nurputan viela twitter-tagien naurettavuudesta, minulle some on tapa olla yhteydessa tuntemiini ihmisiin eika tavata uusia tai verkostoitua samanhenkisten kanssa.

Tarpeeksi syita olla vaihtamatta. En koe olevani huono ihminen.

Vierailija
60/71 |
15.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en yleensä käytä fb:ta kuin tapahtumien luomiseen jne, mutta eilen vaihdoin itselleni ranskan lipun. Ihan siitä syystä, että harmitti ja tapaus järkytti. Jos sitä miettii henkilöbrändäyksenä, niin sitähän on oikeastaan ihan kaikki mitä julkisesti teemme tai vaikka sanomme ystävillemme. Otan kantaa asioihin, jotka minua koskettavat ja puhun asioista joista pidän jne. Olkoot se sitten vaikka sitä henkilödrändäystä. Sitähän on myös nämä fb-julistukset, joissa vakuutellaan omaa paremmuuttaan, koska pidetään ranskan lippua tekopyhänä. Maailmassahan tapahtuu jatkuvasti kauheuksia. Minun mielestäni TEKOPYHÄÄ on juuri kauhistella muiden järkytystä tästä ranskan tapauksesta. Ihminen on vain ihminen, ja on inhimillistä, että ihmisellä on oma kulttuuripohjainen empatiahierarkiansa. Isku ranskalaisia vastaan on isku meidän arvojamme, kulttuuriamme ja elämäntyyliämme vastaan. Se tulee niin lähelle, olemme kuitenkin osa Eurooppaa ja EU:ta. Olin kyllä myös venäläiskoneen putoamisen vuoksi hyvin surullinen. Tavalliset venäläiset tuntuvat läheisiltä, heitä kun asuu Suomessakin paljon. Olisin voinut lipunkin vaihtaa, jos sellainen toiminto olisi ollut. Mutta on tekopyhää kuvitella, että itse olisi niiiiiin hyvä ihminen, että surisi tasapuolisesti kaikkia maailman kauheuksia. Se ei ole mahdollista ilman itsemurhaan ajautumista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kahdeksan