Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maailma pyörii vähäunisten aamuvirkkujen pillin mukaan.

Vierailija
13.11.2015 |

Tarvitsen 9-10 tuntia unta yössä. Tätä en tietenkään arjessa saa, koska herätäkseni kuudelta aamulla, minun pitäisi mennä 20-21 nukkumaan. Meillä on jo isot lapset, joita ei tarvitse enää hoitaa tai nukuttaa iltaisin, mutta enpä vaan saa mitenkään mentyä kahdeksalta illalla nukkumaan. Olen iltavirkku ja aamuisin aivan tolkuttoman väsynyt.

Kesäisin kaikki on toisin. Voin mennä nukkumaan minulle normaaliaikaan, eli 23-24 ja herätä 8-10 välillä. Herätessäni ole virkeä ja energinen, aamu lähtee nopeasti käyntiin ja saan paljon aikaan.

Jos työaikaani voisi siirtää, heräisin 8-9 aikaan, olisin 9-10 aikaan töissä ja pääsisin töistä noin 17-18. Kotona olisin 18-19 ja se sopisi perheen aikatauluihin tosi hyvin. Lapset ovat kuitenkin kavereillaan tai harrastuksissa ja tuon jälkeen koko perhe olisi yhdessä kotona. Lasten mentyä nukkumaan minulla ja miehellä olisi aikaa olla kahdestaan. Nykyään olen niin väsynyt koko ajan, ettei tällaista yhteistä aikaa ole kuin naurettavan harvoin.

Nykytilanteessa nukun viikonloppuisin kellon ympäri, enemmänkin. Lauantai- ja sunnuntaiaamuisin nukun vähintään puoleenpäivään, usein 13-14 asti. Tässä ei ole mitään järkeä. Ja taas kärsin väsymyksestä viikolla.

Muita?

Kommentit (135)

Vierailija
81/135 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on liukuva työaika, voin tulla töhin klo 7-10. En laita normaalisti edes kelloa soimaan aamuksi, ellei ole jotain sovittuja menoja tai tapaamisia heti aamulla.

Silti herään melkein joka aamu noin klo 6 ja tulen töihin klo 7.

Kai minä sitten olen sellainen ns. aamuvirkku. Nukkumaan mene viimeistään klo 23 ja nukahdan yleensä muutamassa sekunnissa. Kun ei tehnyt mitään pahaa kenellekkään, niin uni tulee helposti ;)

Vierailija
82/135 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon on päiväkoteja auki ihan tarpeen mukaan ja joustavilla ajoilla ilman sen kummempia seurauksia.

Sanot sinä. Mutta onhan sillä päiväkodin henkilökunnan perhe-elämään iso vaikutus. Nyt voi hakeutua töihin vuoropäiväkotiin, kun tietää tilanteensa, että voi sellaisilla työajoilla olla töissä. Mutta entä sitten kun niistä työajoista tulisikin normi kaikkiin hoitopaikkoihin? Etkö tajua, että silloin päiväkodit olisivat työajoiltaan ihan erilaisia ja tarvittaisiin uuusia aukiolojärjestelyitä laajemminkin eri aloilla, se on se tunnettu lumipalloefekti. Jotkut luulevat, että asiat järjestyy siksi, kun jossain jo jotain sellaista toimntaa on. Ei järjesty helposti, jos sellainen toiminta onkin yhäkkiä normi. Silloin tarvitaan ihan toisella tavalla voimavaroja sen normin pyörittämiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/135 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan haluaisi herätä myöhemmin ja olla töissä kauemmin, vaikka en olekaan aamuvirkku. On mukavaa päästä pois töistä ihmisten aikoihin ja tehdäkin jotain päivästä. Masentavaa olisi olla seitsemän aikaa illasta kotona, kun kuudelta olisi töistä päässyt :(

Vierailija
84/135 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kyllä on! Suomessa ollaan aamunvirkkuja. Intialainen tiimi naureskelee sille, että aloitamme palaverit kahdeksalta/puoli yhdeksältä. 3 ½ h aikaerolla he ovat olleet vasta vähän aikaa töissä.

Itselläni on joustava työaika, aloitan usein 8:30 - 9:00 välillä. Uni ei tule illalla ja aamulla olen koomassa. Sunnuntai-iltaisin työasiat rassaavat ja yö saattaa mennä parin tunnin unilla. Siitä se lähtee, univaje, viikolla uni tulee puolen yön aikoihin ja herään 7:00 - 7:45. Periaatteessa siis ok yöunet, mutta kun tuo määrä ei vaan riitä ja univelkaa pohjalla.

Viikonloppuna nukunkin kellon ympäri. Perjantaina nukahdan yleensä sohvalle kymmenen aikoihin ja 12-13 h menee kevyesti. La-su yönä riittää jo vähempi uni.

Ajattelen, että kun ikää tulee, niin kyllä tämä helpottaa. Unen tarve vähenee, ehkä....

Mulla kävi juuri päinvastoin. Vielä kolme vuotta sitten valvoin myöhään, saatoin nukkua vain 3-5 tuntia yössä. Tätä kesti yli kymmenen vuotta. Sitten heräsin teho-osastolta ja kun kolme viikkoa myöhemmin pääsin sairaalasta kotiin pidemmälle sairaslomalle, oli pakko alkaa kuunnella omaa elimistöään. Nykyisin nukun kesällä 8 tuntia yössä, talvella 9-10 tuntia. Joskus menee 12 tunnin yöunetkin ihan kevyesti. 

Vierailija
85/135 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tiedä ainuttakaan aamuvirkkua, joka pärjäisi vähillä unilla. Olen itse iltavirkku ja pärjään 6 tunnilla, jos otan työpäivän jälkeen vartin tupluurit.

Vierailija
86/135 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tutkimus selvitti, että iltavirkkujen aamuherätykset vastaavat kidutusta. Siltä se kyllä tuntuukin, on tuntunut lapsesta asti.

Vierailija
87/135 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas olen illan torkku ja aamun virkku. Ottaa joskus päähän, kun palaveri, joka yleensä on alkanut aamulla klo 9, onkin siirretty alkamaan klo 15. Minun työaikani päättyy tuohon aikaan, kun olen ollut konttorilla jo klo 7 aamulla. Aloittaisin työt aamulla vaikka kuinka aikaisin, kunhan saisin pitkän illan harrastuksilleni.

Muistaakseni jonkun tutkimuksen mukaan me illan torkut olemme terveempiä ja elämme pitempään, kuin aamuntorkut.

Mun tutkimuksen mukaan aamuvirkuissa on natseja ja iltavirkuissa niitä ei ole.

Vierailija
88/135 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aina ihmettelen, että kuinka usein ihmiset käyvät virastoissa? Missä ja miksi? Hommat hoituu yleensä sähköisesti ja se ei ole kellonajasta kiinni.

Vierailija
89/135 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä sinä sinä.

Voi voi kun maailma ei anna sinun tehdä aikatauluasi räätälintyönä.

Niinpä. Sitähän aloituksessani purnasin. MINÄ en pysty elämään tällaisessa aamuvirkkujen ja vähäunisten yhteiskunnassa. Sinusta en tiedä, ehkä sinä pystyt, mutta nimenomaan minä en. 

ap

Voi kuinka surullista.

Vierailija
90/135 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä sinä sinä.

Niinpä. Sitähän aloituksessani purnasin. MINÄ en pysty elämään tällaisessa aamuvirkkujen ja vähäunisten yhteiskunnassa. Sinusta en tiedä, ehkä sinä pystyt, mutta nimenomaan minä en. 

ap

Voi kuinka surullista.

Ap, mistä olet päätellyt, että me aamuvirkut olisimme vähäunisia. Minä simahdan illalla viimeistään klo 22 ja herään aamulla helposti 5-6 välillä.

Vierailija
91/135 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iltavirkkuutta ei tule suosia eikä siihen kannustaa, koska viime kesäisen tutkimustuloksen mukaan iltavirkkuus käy terveydelle todella pahasti.

Iltavirkut syövät & juovat iltaisin kaikkea roskaa eikä illalla/yöllä muutenkaan mitään hirveän fiksua tapahdu. Paino nousee, uni ei tule, yöuni kärsii ja aamulla - totta kai - väsyttää. Ja sitten väsyneenä ahnehditaan jaksamista hiilihydraateista. Väsynyt ei jaksa liikkua eikä tuota energiaa jaksa kuluttaa pois.

Univelkaa ei pidä koskaan maksaa pidentämällä unia aamusta, vaan menemällä aikaisemmin nukkumaan.

Päiväunia ei saa ottaa, koska se haittaa yöunia ja siirtää väsymyksen seuraavalle päivälle.

Television töllöttäminen ja netissä roikkuminen ovat niitä pahimpia yöunien tuhoajia aamu-unien, liikunnattomuuden, iltasyömisen, päiväunien ja kofeiinin lisäksi.

Jotenkin musta tuntuu, että moni nykyihminen tarvitsee aikuisten unikoulua, koska eivät enää osaa edes nukkua! :O

Miten sitten todelliset uniongelmaiset? Ilman lääkkeitä en oikeastaan nuku. Pahimmillaan valvoin yli 70 tuntia putkeen. Töissä ja kouluissa olen käynyt monta kertaa nukkumatta yöllä ollenkaan. Unen määrän tarve vaihtelee aika rajusti. Enimmäkseen riittää 7 tunnin unet, joskus on kausia milloin nukun 10 tuntia.

Iltaisin ei ennen puolta yötä ole mitään mahdollisuutta nukahtaa. Päiväunia en ota koskaan kun sellaisten jälkeen joutuu valvomaan koko yön. Tiukka rutiini iltaisin pitää unirytmin edes jotenkin kohdallaan. Kymmeneltä melatoniinia 6-9 milliä, nukahtamislääke 23.30 ja sänkyyn kello 12.

Kuluva vuosi on mennyt hyvin kun olen valvonut vain kolme yötä. Jos ei hermot kiristyisi valvomisesta niin siitä ei olisi haittaa. Mutta kun sitä unta tarvitsee ja aamuherätykset sen keskeyttää niin vituttaa se. Aamuvirkut ärsyttää suunnattomasti ja mailma vielä hyppii niiden tahdissa. Herätyskellon keksijä olisi pitänyt hirttää lähimpään oksaan.

Vierailija
92/135 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kompromissi olisi jos huomioitaisiin vielä semmoi en 8t45min mittainen unentarve. Sitä pidemmät ja alle 6 tunnin unentarpeet ovat harvinaisuuksia ja niihin usein voi liittyä sairautta/ongelmia/stressiä...

Mutta eri toimijoiden välistä työelämää on kuitenkin hankala organisoida muutoin kuin yhdessä sovittuna aikana. Osa työtehtävistä taas ei edellytä reaaliaikaista kontaktia muihin eli joustovaraa pitäisi näiden suhteen mahdollisuuksien mukaan olla.

Ravintolat on yökyöpeleille sopivia paikkoja aukiolonsa puolesta, kuten joku sanoi. Idea on toisaalta se, että sinne tullaan lievästi väsyneenä. Ihminen ei ole virkeimmillään kovin vapautuneessa mielentilassa, vaan kaikenlainen kevyt huumaus väsymyksestä alkoholiin on eduksi juhlinnassa.

Vierailija
93/135 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en pakota lapsia aikaisin kouluun. Tästä on ollut sanomista, mutta en todellakaan pakota heitä heräämään klo 6.30, että ehtisivät kahdeksaksi. Ei me aikuisetkaan herätä siihen aikaan.

Vierailija
94/135 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistaakseni jonkun tutkimuksen mukaan me illan torkut olemme terveempiä ja elämme pitempään, kuin aamuntorkut.

Tuo pitää paikkansa ja johtuu juuri siitä, että aamuvirkku saa elää oman luontaisen unirytminsä mukaisesti, kun taas aamu-uninen ei, joten aamu-uninen kärsii jatkuvasti lievästä kroonisesta univajeesta, joka aiheuttaa mm. diabetestä, lihomista, sydän- ja verisuonisairauksia, mielenterveys- ja päihdeongelmia .

Yhteiskunta säästäisi pitkän pennin, mikäli elämän aikatauluttaminen henkilökohtaisen unirytmin mukaan olisi joustavampaa kuin nykyisin.

Vierailija
95/135 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en pakota lapsia aikaisin kouluun. Tästä on ollut sanomista, mutta en todellakaan pakota heitä heräämään klo 6.30, että ehtisivät kahdeksaksi. Ei me aikuisetkaan herätä siihen aikaan.

Ja pakko vielä jatkaa: jos herättäisin lapset ko. aikaan, pitäisi heidät laittaa nukkumaan klo 19.00 illalla. Mies ehtii töistä kotiin noin 18.45, joten eipä lapset paljon isiä viikolla näkisi. Minäkin olen kotona vasta klo 17.00 jälkeen.

Vierailija
96/135 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iltavirkkuutta ei tule suosia eikä siihen kannustaa, koska viime kesäisen tutkimustuloksen mukaan iltavirkkuus käy terveydelle todella pahasti.

Iltavirkut syövät & juovat iltaisin kaikkea roskaa eikä illalla/yöllä muutenkaan mitään hirveän fiksua tapahdu. Paino nousee, uni ei tule, yöuni kärsii ja aamulla - totta kai - väsyttää. Ja sitten väsyneenä ahnehditaan jaksamista hiilihydraateista. Väsynyt ei jaksa liikkua eikä tuota energiaa jaksa kuluttaa pois.

Iltavirkkuus ei itsessään aiheuta noita ongelmia, vaan ne aiheutuvat siitä, että iltavirkku joutuu elämään aamuvirkkujen aikataulun mukaan.

Vierailija
97/135 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, monessa työpaikkassa on jo pakotettu tekemään aamu- ja iltavuoroja. Meilläkin kaksi iltavirkku ihmistä sai monen vuoden jälkeen tahtonsa läpi ja pidennettiin aukioloaika niin että he saisivat nukkua pidempään. Valitettavasti pomo ei tehnnyt heidän kanssa uutta työsopimusta kun vaan suullisesti sovittiin että he hoitavat iltavuorot mielellään. No, hyvin meni puoli vuotta ja sitten alkoi valitus, kun ei ole vapaa aikaa. Olen kotona vasta siihen ja siihen kellonaikaan. En ehdi harrastaa mitään. No tätä kuunneltiin jonkin aikaa, ja nyt minäkin joudon tekemään niitä iltavuoroja. En ole ikinä halunnut tehdä niitä, mutta nyt minun on pakko. Ja, joo etsin koko ajan uutta työtä.

Toinen juttu on se kun kuuntelin näitä iltavirkku ihmisiä, niin suurin osa otti pienet tirsat kun he tulivat töistä. He olivat kuulemma niin väsyneitä, etää oli pakko nukkua. Ja, sitten illalla ei enään saanut unta..... Kuinka monta teistä ottaa ne tirsat kun tulette kotiin?

Vierailija
98/135 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä sinä sinä.

No tuota, kyllä tuo sopisi aloittajan lisäksi minullekin. Siinähän meitä on jo kaksi.

Aika moni työ on sellaista, että sen voi tehdä vuorokaudenajasta riippumatta. Ja sitten on myös hommia, joissa voisi olla ihan hyödyllistäkin, jos kaikki eivät olisi töissä kahdeksasta neljään.

Vierailija
99/135 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen juttu on se kun kuuntelin näitä iltavirkku ihmisiä, niin suurin osa otti pienet tirsat kun he tulivat töistä. He olivat kuulemma niin väsyneitä, etää oli pakko nukkua. Ja, sitten illalla ei enään saanut unta..... Kuinka monta teistä ottaa ne tirsat kun tulette kotiin?

Se on se krooninen univaje. Edellisessä työpaikassa piti olla viimeistään kl9 paikalla, joten otin aina tirsat illalla kun tulin töistä. Nykyisessä työssä menen klo12 töihin eikä mitään tarvetta tirsoille töiden jälkeen. Minulla on luontainen unirytmi sellainen, että nukun parhaiten 2-11 välillä. 

Vierailija
100/135 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä olen päätynyt siihen ratkaisuun, että nukun aina töistä tullessani muutaman tunnin, jotta saan sen jälkeen tehtyä pakolliset kotityöt. Mies tekee ruuan valmiiksi ja heti sen jälkeen nukahdan. Sitten olen noin tunnin hereillä ennen yöunia. Tarvitsen ainakin 10 tuntia unta vuorokaudessa, että pystyn edes kävelemään törmäilemättä seiniin.

Olen aivan hajalla kaikin tavoin. Jatkuvat migreenit, kädet puutuilee, outoja kipuja, syön noin kymmentä eri lääkettä mm. kipuihin ja särkyyn, sitten vielä lihasrelaksantit niskan jännitystilaan. Kolme vuotta olen nyt joutunut heräämään klo 7-8 aamulla töihin. Tämä on vain niin hirveää, että välillä kuolema tuntuu paremmalta ajatukselta, silloin saisi edes nukkua!! Kunhan pääsisin kipulääkkeistä eroon, niin voisin hankkia lapsen ja jäädä kotiäidiksi :) ainoa pieni toivo tässä jatkuvassa kärsimyksessä. En vain sopeudu tähän työelämään millään :( n26

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kuusi