Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maailma pyörii vähäunisten aamuvirkkujen pillin mukaan.

Vierailija
13.11.2015 |

Tarvitsen 9-10 tuntia unta yössä. Tätä en tietenkään arjessa saa, koska herätäkseni kuudelta aamulla, minun pitäisi mennä 20-21 nukkumaan. Meillä on jo isot lapset, joita ei tarvitse enää hoitaa tai nukuttaa iltaisin, mutta enpä vaan saa mitenkään mentyä kahdeksalta illalla nukkumaan. Olen iltavirkku ja aamuisin aivan tolkuttoman väsynyt.

Kesäisin kaikki on toisin. Voin mennä nukkumaan minulle normaaliaikaan, eli 23-24 ja herätä 8-10 välillä. Herätessäni ole virkeä ja energinen, aamu lähtee nopeasti käyntiin ja saan paljon aikaan.

Jos työaikaani voisi siirtää, heräisin 8-9 aikaan, olisin 9-10 aikaan töissä ja pääsisin töistä noin 17-18. Kotona olisin 18-19 ja se sopisi perheen aikatauluihin tosi hyvin. Lapset ovat kuitenkin kavereillaan tai harrastuksissa ja tuon jälkeen koko perhe olisi yhdessä kotona. Lasten mentyä nukkumaan minulla ja miehellä olisi aikaa olla kahdestaan. Nykyään olen niin väsynyt koko ajan, ettei tällaista yhteistä aikaa ole kuin naurettavan harvoin.

Nykytilanteessa nukun viikonloppuisin kellon ympäri, enemmänkin. Lauantai- ja sunnuntaiaamuisin nukun vähintään puoleenpäivään, usein 13-14 asti. Tässä ei ole mitään järkeä. Ja taas kärsin väsymyksestä viikolla.

Muita?

Kommentit (135)

Vierailija
121/135 |
20.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kuulun niihin, jotka eivät osaa tehdä mitään silloin, kun jostain syystä työhön pitikin mennä myöhemmin. Istuin aikoinaan keittiössä ja katsoin vain kelloa, millon pääsin viimein lähtemään töihin. Ei siinä aamulla ehdi pyykkiä pesemään tai jotain muuta vastaavaa, kyllä se on hukkaan heitettyä aikaa. Sama oli, kun aikoinaan tein jonkin verran iltavuoroja, ne eivät vain sopineet, en osannut tehdä kotona ennen töihin lähtöä mitään muuta, kuin istua ja vahtia kelloa. Kun sitten pääsin aamuvuoroon, kaikki muuttui. Pääsin aloittamaan työt jo aamuseiskalta ja pääsin ihmisten aikaan kotiin. Ei siis tuollainen myöhennetty työrytmi kaikille sovi. Minä en hypi aamuntorkkujen tahtiin!!!

Vierailija
122/135 |
20.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaksoin lukea vain ensimmäisen sivun, joten en tiedä, onko joku jo sanonut tämän (luultavasti on). En ymmärrä, mitä haittaa siitä olisi, jos yleistä työrytmiä siirrettäisiin pari tuntia myöhemmäksi. Aamuvirkut herätköön viideltä. Kuka sanoo, ettei ennen työpäivää voi tehdä mitään? Näin kaikki pääsisivät töihin virkeänä, eikä maailma pyörisi kenenkään pillin mukaan. Kaiken lisäksi kansansairaudet (sydänvaivat, masennus sun muut) luultavasti vähenisivät. =säästöä. Nykyäänhän kaikki on kuitenkin kiinni rahasta.

Samoin esimerkiksi yläaste- ja lukioikäisillä kun luontaisesti siirtyy unirytmi myöhäisemmäksi, olisi ihan perusteltua myöhäistää koulujen alkamista aamuisin. Luontaisesti aamuvirkuillahan rytmi teini-iän jälkeen taas aikaistuu, iltavirkuilla ei, mutta melkein kaikilla teini-iässä luontainen rytmi soveltuu huonosti klo8 alkavaan kouluun.

Tuosta tulisi vain itseään ruokkiva kierre: koulu alkaa myöhemmin -> koulu päättyy myöhemmin -> harrastukset alkavat myöhemmin -> läksyt tehdään myöhemmin -> kavereiden kanssa riekutaan myöhempään -> Nukkumaan mennään myöhempään.

Aikaa säästyisi valtavasti, kun harrastukset olisivat koulupäivän jälkeen heti koululla, kuten USAssa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/135 |
20.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaksoin lukea vain ensimmäisen sivun, joten en tiedä, onko joku jo sanonut tämän (luultavasti on). En ymmärrä, mitä haittaa siitä olisi, jos yleistä työrytmiä siirrettäisiin pari tuntia myöhemmäksi. Aamuvirkut herätköön viideltä. Kuka sanoo, ettei ennen työpäivää voi tehdä mitään? Näin kaikki pääsisivät töihin virkeänä, eikä maailma pyörisi kenenkään pillin mukaan. Kaiken lisäksi kansansairaudet (sydänvaivat, masennus sun muut) luultavasti vähenisivät. =säästöä. Nykyäänhän kaikki on kuitenkin kiinni rahasta.

Samoin esimerkiksi yläaste- ja lukioikäisillä kun luontaisesti siirtyy unirytmi myöhäisemmäksi, olisi ihan perusteltua myöhäistää koulujen alkamista aamuisin. Luontaisesti aamuvirkuillahan rytmi teini-iän jälkeen taas aikaistuu, iltavirkuilla ei, mutta melkein kaikilla teini-iässä luontainen rytmi soveltuu huonosti klo8 alkavaan kouluun.

Tuosta tulisi vain itseään ruokkiva kierre: koulu alkaa myöhemmin -> koulu päättyy myöhemmin -> harrastukset alkavat myöhemmin -> läksyt tehdään myöhemmin -> kavereiden kanssa riekutaan myöhempään -> Nukkumaan mennään myöhempään.

Aikaa säästyisi valtavasti, kun harrastukset olisivat koulupäivän jälkeen heti koululla, kuten USAssa. 

Ei se nukkumaanmeno siitä luonnollisesta unirytmistä enää myöhäisemmäksi niin helposti valu.

Vierailija
124/135 |
20.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärin. Maailma ei pyöri. Suomi pyörii. Jos menet ulkomailla töihin, ei työt ala kello 8. 9 tai 10 on yleisin, mutta olen ollut firmassakin jossa työaika oli 11-19. Kelpasi mulle, kun pystyin menemään vaikka kello 1 yöllä arkisin nukkumaan ja heräämään virkeänä 9-10 välillä.

Vierailija
125/135 |
20.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kuulun niihin, jotka eivät osaa tehdä mitään silloin, kun jostain syystä työhön pitikin mennä myöhemmin. Istuin aikoinaan keittiössä ja katsoin vain kelloa, millon pääsin viimein lähtemään töihin. Ei siinä aamulla ehdi pyykkiä pesemään tai jotain muuta vastaavaa, kyllä se on hukkaan heitettyä aikaa. Sama oli, kun aikoinaan tein jonkin verran iltavuoroja, ne eivät vain sopineet, en osannut tehdä kotona ennen töihin lähtöä mitään muuta, kuin istua ja vahtia kelloa. Kun sitten pääsin aamuvuoroon, kaikki muuttui. Pääsin aloittamaan työt jo aamuseiskalta ja pääsin ihmisten aikaan kotiin. Ei siis tuollainen myöhennetty työrytmi kaikille sovi. Minä en hypi aamuntorkkujen tahtiin!!!

Niin että muut kärsikööt univajeesta aiheutuvat terveyshaitat, koska MINÄ en OSAA tehdä aamulla mitään? Kansanterveydelliseltä kannalta sekin olisi parempi, että kaltaisesi neurootikot pyörittelevät aamutunnit peukaloitaan, kuin että viidennes väestöstä kärsii kroonisesta univajeesta.

Vierailija
126/135 |
20.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se nukkumaanmeno siitä luonnollisesta unirytmistä enää myöhäisemmäksi niin helposti valu.

Kolmen teinin kokemuksella sanon, että se vaara on todellinen.

Vierailija
127/135 |
20.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä tiedä, miten tämä maailma pitäisi järjestää, mutta surettaa katsella 12-vuotiasta poikaani, joka on illanvirkku, on aina ollut, ja herääminen aamuisin on täyttä tuskaa. Juu ei ammu örkkejä koneella aamuyöhön vaan viettää rauhaisan illan ja menee sänkyyn säälliseen aikaan, siellä sitten hyörii ja pyörii unta odotellessa. Ja koska on aamuisin umpiväsynyt, ei pysty syömään aamupalaa, ja eka ateria on lounas koulussa. Joskin olen huomannut, että pärjää hyvin noin, ei kaikkien ole (minun tavoin) pakko syödä aamupalaa. Mutta tätä varmaan vielä voivotellaan terveystarkastuksissa. Onneksi kuopus on aamunvirkku niin on jotain millä päteä.

Vierailija
128/135 |
20.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätäolen aina ihmetellyt, kun itse keksin helposti tekemimstä. Jos ei muuta, niin luen tai teen jotain pienempää kotihommaa, kuten yleistä järjestelyä, kasven hoitoa, pölyjen pyyhintää... Nykyisin on tietty netti josta löytyy vaikka minkälaista ajanviihdettä.

Vierailija
129/135 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
130/135 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parina kesänä olin kesätöissä, jossa aamuvuoro 6-14 (herätys ennen viittä)  ja iltavuoro 14-22. Aamuvuoroviikkoina nukuin tosi huonosti, kun piti jännittää heräämistä. Yritin kaikki konstit, mitä vain keksin, mutta unet jäi neljään-viiteen tuntiin. Lopulta tajusin, että mun on turha yrittääkään nukkumista väkisin, lueskelin, kunnes oli pakko laittaa silmät kiinni, oli kello sit mitä vaan.

Iltavuoroviikoilla ei ollut mitään ongelmaa; kotona yhdentoista aikaan, nukkumaan saatoin mennä hetikohta, eikä nukahtamisessa ollut mitään ongelmaa.

Vierailija
131/135 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja eikö olisi fiksua, jos toimistotiloja, virastoja, kouluja jne. käytettäisiin tehokkaammin kahdessa vuorossa. Nyt tilat tönöttää tyhjillään 2/3 vuorokaudesta kaikkine kuluineen, eikä tarttis niin isoja pytinkejä väsätä.

Vierailija
132/135 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tarvitsen unta 9-10 tuntia enkä kärsi siitä aamuheräämisestä, vaan siitä että kaikki vapaa-ajan toiminta on iltapainotteista. Jos haluaisi käydä useammin teattereissa, keikoilla, baarissa tai vaikka jumpassa, niin kaikki on aina niin myöhään. Jo klo 19-19.30 alkavat jutu on mulle turhan myöhäisiä varsinkin keskellä viikkoa.

Vierailija
133/135 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se auta mitään, jos yleistä elämän rytmiä siirretään eteenpäin. Ihmiset menevät vain entistä myöhemmin nukkumaan. Onhan  se tässä vuosien myötä muuttunutkin vähän kerrallaan. 

Vierailija
134/135 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopisiko sinulle yötyö paremmin?

Vierailija
135/135 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju, mutta harmittaa taas niin, kun työpaikalla aamuisin on koulutuksia ja infoja klo 8:00 alkaen. Periaatteessa on liukuva työaika, mutta organisaatio on havainnut, että klo 8:00 on aika, joka sopii parhaiten kaikille. Kuulemma.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yhdeksän