Maailma pyörii vähäunisten aamuvirkkujen pillin mukaan.
Tarvitsen 9-10 tuntia unta yössä. Tätä en tietenkään arjessa saa, koska herätäkseni kuudelta aamulla, minun pitäisi mennä 20-21 nukkumaan. Meillä on jo isot lapset, joita ei tarvitse enää hoitaa tai nukuttaa iltaisin, mutta enpä vaan saa mitenkään mentyä kahdeksalta illalla nukkumaan. Olen iltavirkku ja aamuisin aivan tolkuttoman väsynyt.
Kesäisin kaikki on toisin. Voin mennä nukkumaan minulle normaaliaikaan, eli 23-24 ja herätä 8-10 välillä. Herätessäni ole virkeä ja energinen, aamu lähtee nopeasti käyntiin ja saan paljon aikaan.
Jos työaikaani voisi siirtää, heräisin 8-9 aikaan, olisin 9-10 aikaan töissä ja pääsisin töistä noin 17-18. Kotona olisin 18-19 ja se sopisi perheen aikatauluihin tosi hyvin. Lapset ovat kuitenkin kavereillaan tai harrastuksissa ja tuon jälkeen koko perhe olisi yhdessä kotona. Lasten mentyä nukkumaan minulla ja miehellä olisi aikaa olla kahdestaan. Nykyään olen niin väsynyt koko ajan, ettei tällaista yhteistä aikaa ole kuin naurettavan harvoin.
Nykytilanteessa nukun viikonloppuisin kellon ympäri, enemmänkin. Lauantai- ja sunnuntaiaamuisin nukun vähintään puoleenpäivään, usein 13-14 asti. Tässä ei ole mitään järkeä. Ja taas kärsin väsymyksestä viikolla.
Muita?
Kommentit (135)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en pakota lapsia aikaisin kouluun. Tästä on ollut sanomista, mutta en todellakaan pakota heitä heräämään klo 6.30, että ehtisivät kahdeksaksi. Ei me aikuisetkaan herätä siihen aikaan.
Ja pakko vielä jatkaa: jos herättäisin lapset ko. aikaan, pitäisi heidät laittaa nukkumaan klo 19.00 illalla. Mies ehtii töistä kotiin noin 18.45, joten eipä lapset paljon isiä viikolla näkisi. Minäkin olen kotona vasta klo 17.00 jälkeen.
Miten pitkä on koulumatka jos kestää 1,5h? Minä asuin lapsena 10km päässä koulusta jonne pääsi bussilla. Bussi tuli noin 7.30, heräsin 7.15. Ehdin pukea ja syödä ja alla tiellä odottamassa aina.
Ymmärrän vammaiset ja muut poikkeukset, mutta ei kai nyt jumalauta ole ihme jos aamulla väsyttää jos ei nukuta jo loppuillasta ja opetellaan vetelehtimään aamulla sängyssä.
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan haluaisi herätä myöhemmin ja olla töissä kauemmin, vaikka en olekaan aamuvirkku. On mukavaa päästä pois töistä ihmisten aikoihin ja tehdäkin jotain päivästä. Masentavaa olisi olla seitsemän aikaa illasta kotona, kun kuudelta olisi töistä päässyt :(
Joo meilläkin on töissä näitä. Töihin tullaan monta tuntia ennen kuin muut, vaikka asiakkaiden kanssa toimiminen alkaa vasta yhdeksän jälkeen. Aamulla kun on niin kiva rauhassa syödä aamupalaa ja puuhastella omiaan kun ei oo muita siellä seuraamassa..Sitten iltapäivällä kun on ruuhkaa aletaan puuhamaan kotiin lähtöä ja kitistään kun ei jaksais enää ja työaika loppu.
On myös kansantaloudellisesti järjetöntä tuhlata fiksuimpien ihmisten aivokapasiteettia siihen, että he notkuvat työpaikoilla kesken parhaan uniaikansa juomassa kahvia vain siksi, että joidenkin mielestä työt on pakko aloittaa aikaisin. Iltavirkut ovat nimittäin tutkitusti fiksumpia kuin aamuvirkut.
Lähde: http://www.voice.fi/pop/ilmiot/tuore-tutkimus-yolla-kukkuvat-ovat-alykk…
Aamuvirkuissa ärsyttää oikeastaan kaikki. "hyvää huomenta". Mitä voi olla hyvää ennen sianpieremää? Ei vittu mikään. Nämä sairaan aikaisin nousevat on kusipäisimpiä ihmisiä. Jos edes ovat ihmisiä? Mitä kyllä epäilen aika paljon. Pelkkä huomenta on aivan riittävä jos pitää ennen yhdeksää nousta ylös. Silloinkin kahvia ensin ja puhetta vasta sen jälkeen.
Aikaisin heräämällä menee koko päivä pilalle pelkästä vitutuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Iltavirkkuutta ei tule suosia eikä siihen kannustaa, koska viime kesäisen tutkimustuloksen mukaan iltavirkkuus käy terveydelle todella pahasti.
Iltavirkut syövät & juovat iltaisin kaikkea roskaa eikä illalla/yöllä muutenkaan mitään hirveän fiksua tapahdu. Paino nousee, uni ei tule, yöuni kärsii ja aamulla - totta kai - väsyttää. Ja sitten väsyneenä ahnehditaan jaksamista hiilihydraateista. Väsynyt ei jaksa liikkua eikä tuota energiaa jaksa kuluttaa pois.
Univelkaa ei pidä koskaan maksaa pidentämällä unia aamusta, vaan menemällä aikaisemmin nukkumaan.
Päiväunia ei saa ottaa, koska se haittaa yöunia ja siirtää väsymyksen seuraavalle päivälle.
Television töllöttäminen ja netissä roikkuminen ovat niitä pahimpia yöunien tuhoajia aamu-unien, liikunnattomuuden, iltasyömisen, päiväunien ja kofeiinin lisäksi.
Jotenkin musta tuntuu, että moni nykyihminen tarvitsee aikuisten unikoulua, koska eivät enää osaa edes nukkua! :O
Väsyneenä ei jaksa urheilla eikä huolehtia kunnon ravinnosta. Ei myöskään auta saarnata noita tummennettuja kohtia, koska joskus ihmisen on pakko nukkua. Moni meistä ei nukahda illalla ennen kahtatoista - yhtä, vaikka sinä kuinka kovin siitä heille paasaisit. Ei auta melatoniinit tai televisiokiellot.
Olen itse huomannut aivan valtavan eron elämäntavoissani, jaksamisessani, elämänlaadussani ja aivan kaikessa, kun siirryin aamutöistä joustavaan työaikaan. Nyt ei tarvitse kitata kuppikaupalla kahvia, että silmät pysyisivät auki, kun saa nukku järkevät yöunet. Ei tule myöskään vedettyä väsyneenä järjettömästi hiilareita, koska en ole väsynyt. Nykyään syön järkevästi, nukun hyvin ja liikun hyvin, koska saan nukkua. Tuo sinun kuvaamasi syy-seurassuhde on siis väärässä järjestyksessä. Iltavirkut tekevät epäterveellisiä asioita, koska ovat aivan liian väsyneitä tehdäkseen muuta. Voit itse testata nukkua joka yö korkeintaan 5 tuntia muutaman kuukauden ajan. Tule sitten raportoimaan, miten hyvin syöt ja urheilet ja voit ylipäätään. Monilla koko elämä on väsyneenä sinnittelyä, kiitos sinunlaistesi yksioikoisten saarnaajien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en pakota lapsia aikaisin kouluun. Tästä on ollut sanomista, mutta en todellakaan pakota heitä heräämään klo 6.30, että ehtisivät kahdeksaksi. Ei me aikuisetkaan herätä siihen aikaan.
Ja pakko vielä jatkaa: jos herättäisin lapset ko. aikaan, pitäisi heidät laittaa nukkumaan klo 19.00 illalla. Mies ehtii töistä kotiin noin 18.45, joten eipä lapset paljon isiä viikolla näkisi. Minäkin olen kotona vasta klo 17.00 jälkeen.
Miten pitkä on koulumatka jos kestää 1,5h? Minä asuin lapsena 10km päässä koulusta jonne pääsi bussilla. Bussi tuli noin 7.30, heräsin 7.15. Ehdin pukea ja syödä ja alla tiellä odottamassa aina.
Ymmärrän vammaiset ja muut poikkeukset, mutta ei kai nyt jumalauta ole ihme jos aamulla väsyttää jos ei nukuta jo loppuillasta ja opetellaan vetelehtimään aamulla sängyssä.
Ei koulumatka tietenkään kestä niin kauan. Lapset, syövät, pukevat ja käyvät aamupesulla. Koulumatka on noin 5 km, mutta kestää aamuruuhkassa Helsingin keskustaan n. 40 min. Onko sinusta vetelehtimistä nukkua 7.30 saakka? Iltapala on klo 20.00 ja 20.30 menevät sänkyyn. Kyllä heillä uni tulee. Me emme vain ole suostuneet siihen, että heräämme kukonlaulun aikaan.
Minä olen illanvirkku, olen aina ollut. Työpäivän jälkeen saatan ottaa pienet nokoset. Nukahtamisvaikeuksia minulla ei ole koskaan, laitan pään tyynyyn ja nahat silmille ja nukun. En kärsi aikaeroista enkä kesä/talviaikasiirroksista. Mutta kärsin siitä että joudun vääntäytymään konttorille kello 7 aamulla, koska porukan aamuvirkut haluavat kokoustaa silloin.
Jokaisella on mielestäni oma sisäinen kello, joka määrää unitarpeen ja ajan.
Itselleni sopivin nukkumisaika on klo.1-9, silloin jaksan vaikka mitä, enkä tarvitse päiväunia.
22-6 ei ole ollenkaan sama asia, iltapäivä menee koomassa!
Vierailija kirjoitti:
Maailma on täynnä vuorotyötä ja monet olisi onneissaan kun työpaikalla olisi joku joka haluaa tehdä vain iltavuoroa.
Tuohon nukahtamiseen suosittelen melatoniinia, itsekin sitä syön kun ei vaan meinaa uni muuten tulla vaikka kuinka väsyttää.
Hauskaa kun ihmiset vielä tässäkin työllisyystilanteessa sanoo että kyllä niitä töitä on. Nyt jos on työpaikka niin se kannattaa pitää!
Sinulle voisi löytyä apua päivänvalolampusta. Sellaisia herätyskellojakin on, jotka herättävät valolla pikkuhiljaa. Kannattaa ainakin kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sama juttu. me illan virkut, aamun torkut olemme vähemmistöä. ja sitten suututtaa kun käsketään opetella menemään aikaisin nukkumaan tms.. jotta heräisin 6.30 pirteänä, minun pitäisi kömpiä sänkyyn 19.00!
minulle passaisi hyvin, että esim. kirjastot ja virastot olisivat auki läpi yön .D
Tosissaanko meinaat, että tarvitset 11,5 tunnin yöunet ollaksesi virkeä? Ei ole normaalia.
No jos otat huomioon että kyse on iltavirkusta ihmisestä, niin nukahtamisessa voipi kestää. Siksi pitää mennä lepoasentoon ja aloittaa unettomana sängyssä pyöriminen jo klo 19 jotta sitten itse nukahtaminen tapahtuisi ihmisten aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Jaa että ihmisellä on yksi muuttumaton päivärytmi? Älkää nyt viitsikö. Kyllä ihminen ja unentarvekin ovat joustavia.
Normaali aikuinen pystyy itse muuttamaan unirytmiä. Miksi potkia tutkainta vastaan, jos kerta elämä menee "iltavirkkuuden" kanssa hankalaksi? Jos et pysty muuttamaan olosuhteita, muuta käytöstäsi.
Vai onko tämä teidän kovasti yksilöllinen ja joustamaton elämänrytmi syntynyt sen takia, että nykyään kaikki ovat ah niin yksilöllisiä ja erityisherkkiä ja mitälie.
Ihmisillä tosiaan on yksilöllinen kronotyyppi, jonka perusta on geneettinen. Suurin osa (50-70%) ihmisistä on kuitenkin tyypiltään keskivertoja, joille unirytmin siirtäminen parilla tunnilla suuntaan tai toiseen ei ole ongelma. Sen sijaan ne ihmiset, joiden geneettinen kronotyyppi on asteikon jommassa kummassa ääripäässä, voivat kyllä väkisin opetella itselleen luonnottoman rytmin, mutta unen määrä ja laatu kärsii ja seurauksena on krooninen univaje terveyshattoineen.
Ominaisuus ei ole mikään uusi trendijuttu vaan päinvastoin todennäköisesti jäänne niiltä ajoilta, jolloin yhteisön selviytymisen kannalta oli etu, että aina on joku hereillä.
Turha siis vetää tähän mitään "normaalit ihmiset"-korttia, kun kyse on normaalista geneettisestä ominaisuudesta, joka ei vain nyky-yhteiskunnassa juuri ymmärrystä osakseen saa.
Entisessä työpaikassani oli puhelimien vuoksi aina oltava paikalla porukkaa klo 16 asti. Näin me aamuvirkut pääsimme kotiin jo klo 15 ja tätä eivät kaikki asiakkaat, jotka tavoittelivat puhelimeen tiettyä henkilöä halunneet ymmärtää. Kyselivät joskus kuulemma jopa henkilökohtaisten kännyjen numeroita koska pitihän virkailijoiden olla "aina" tavoitettavissa. Eipä asia niin ollut. Minäkin pääsin pääsääntöisesti kotiin klo 15 ja joskus oli päivystäjä saanut palautetta siitä, että palveluaikamme oli liian lyhyt. Miksi ihmeessä, meillehän voi soittaa klo 8 lähtien aamulla. Mutta eiväthän nämä illan kukkujat silloin voineet soittaa. Olisi pitänyt olla heitä varten päivystys vuorokauden ympäri. No. olivathan jotkut asiakkaista vihaisia siitäkin, että meillä pidettiin lomia. Muutama vaatimalla vaati heidän asioitaan hoitavan henkilön henkilökohtaista numeroa. Emme antaneet.
Se on ärsyttävää, pyörii maailma sitten kenen rytmin mukaan tahansa. Minä olen periaatteessa aamuvirkku, mutta tarvitsen kyllä 7-8 tuntia unta ollakseni virkeä. Jos nukun liian pitkään, olen kuitenkin vielä väsyneempi kuin vähäunisena.
Minä teen kotoa käsin töitä, joten on periaatteessa ihan sama, mihin aikaan herään. (No ei ihan sama, koska aamuisin saisin enemmän aikaiseksi, mutta kuitenkin.) Mutta ottaa ihan suunnattomasti pattiin että yhden iltavirkun perheenjäsenen takia pääsen nukahtamaan vasta aikaisintaan yhdeltä tai kahdelta yöllä. Aamulla seitsemältä olen vielä ihan tööt, ja sitten jos herään joskus kymmenen aikaan, olen eri tavalla tööt.
Ja ei, tässä kämpässä ei ole mahdollista nukkua missään muussa huoneessa. Eikä se auttaisikaan, sillä seinät ovat kuin paperia ja tuo yksi soittaa musiikkia ja kolistelee kuin poltergeist.
Minun mummuni joskus kun olin teini-ikäinen tuli jatkuvasti elämöimään aamulla makkariin 8-9 aikoihin. Hänen mielestään viikonloppuisin tai lomallakaan ei saanut laiskotella sängyssä, hänhän nousee ylös sentäs 4-5 aikaan.
Annettiin veljen kanssa sitten mummon maistaa omaa lääkettään ja menimme kattilankansia paukuttamaan hänen makkariinsa 9 aikaan illalla. No, huutia saimme törkeästä käytöksestämme, mokomatkin.
Jaksoin lukea vain ensimmäisen sivun, joten en tiedä, onko joku jo sanonut tämän (luultavasti on). En ymmärrä, mitä haittaa siitä olisi, jos yleistä työrytmiä siirrettäisiin pari tuntia myöhemmäksi. Aamuvirkut herätköön viideltä. Kuka sanoo, ettei ennen työpäivää voi tehdä mitään? Näin kaikki pääsisivät töihin virkeänä, eikä maailma pyörisi kenenkään pillin mukaan. Kaiken lisäksi kansansairaudet (sydänvaivat, masennus sun muut) luultavasti vähenisivät. =säästöä. Nykyäänhän kaikki on kuitenkin kiinni rahasta.
Vierailija kirjoitti:
Jaksoin lukea vain ensimmäisen sivun, joten en tiedä, onko joku jo sanonut tämän (luultavasti on). En ymmärrä, mitä haittaa siitä olisi, jos yleistä työrytmiä siirrettäisiin pari tuntia myöhemmäksi. Aamuvirkut herätköön viideltä. Kuka sanoo, ettei ennen työpäivää voi tehdä mitään? Näin kaikki pääsisivät töihin virkeänä, eikä maailma pyörisi kenenkään pillin mukaan. Kaiken lisäksi kansansairaudet (sydänvaivat, masennus sun muut) luultavasti vähenisivät. =säästöä. Nykyäänhän kaikki on kuitenkin kiinni rahasta.
Samoin esimerkiksi yläaste- ja lukioikäisillä kun luontaisesti siirtyy unirytmi myöhäisemmäksi, olisi ihan perusteltua myöhäistää koulujen alkamista aamuisin. Luontaisesti aamuvirkuillahan rytmi teini-iän jälkeen taas aikaistuu, iltavirkuilla ei, mutta melkein kaikilla teini-iässä luontainen rytmi soveltuu huonosti klo8 alkavaan kouluun.
En suosisi tuollaista työaikojen myöhäistämistä. Haluan aloittaa työni aamulla klo 7 ja päästä kotiin harrastuksieni pariin klo 15. Minua eivät kiinnostä pätkääkään asiakkaiden kitinät siitä, että meitä aamuvirkkuja ei tavoita puhelimitse ilta viiteen tai kuuteen asti. Haluan pitkän vapaan illan, käydä ajoissa nukkumaan ja herätä aamulla aikaisin.
Ihanalta kuulostaa :) Lisäksi teillä on siellä vielä aidot lihakaupat ja pikku leipomot. Voi kunpa vois muuttaa.