Maailma pyörii vähäunisten aamuvirkkujen pillin mukaan.
Tarvitsen 9-10 tuntia unta yössä. Tätä en tietenkään arjessa saa, koska herätäkseni kuudelta aamulla, minun pitäisi mennä 20-21 nukkumaan. Meillä on jo isot lapset, joita ei tarvitse enää hoitaa tai nukuttaa iltaisin, mutta enpä vaan saa mitenkään mentyä kahdeksalta illalla nukkumaan. Olen iltavirkku ja aamuisin aivan tolkuttoman väsynyt.
Kesäisin kaikki on toisin. Voin mennä nukkumaan minulle normaaliaikaan, eli 23-24 ja herätä 8-10 välillä. Herätessäni ole virkeä ja energinen, aamu lähtee nopeasti käyntiin ja saan paljon aikaan.
Jos työaikaani voisi siirtää, heräisin 8-9 aikaan, olisin 9-10 aikaan töissä ja pääsisin töistä noin 17-18. Kotona olisin 18-19 ja se sopisi perheen aikatauluihin tosi hyvin. Lapset ovat kuitenkin kavereillaan tai harrastuksissa ja tuon jälkeen koko perhe olisi yhdessä kotona. Lasten mentyä nukkumaan minulla ja miehellä olisi aikaa olla kahdestaan. Nykyään olen niin väsynyt koko ajan, ettei tällaista yhteistä aikaa ole kuin naurettavan harvoin.
Nykytilanteessa nukun viikonloppuisin kellon ympäri, enemmänkin. Lauantai- ja sunnuntaiaamuisin nukun vähintään puoleenpäivään, usein 13-14 asti. Tässä ei ole mitään järkeä. Ja taas kärsin väsymyksestä viikolla.
Muita?
Kommentit (135)
Pystyisköhän iltavirkku menemään virastoon jo 9.30 asioimaan ennen töihin menoaan? Taitaa olla liian kukonlaulun aikaan sekin. Töiden jälkeen klo 18.30 ehkä vois mennä.
Unentarve on yksilöllinen, mutta aikuiselle tuollainen 9-10 tuntia tuntuu aika paljolta.
Olen aamuvirkku ja iltavirkku, eli nukkumaan käyn noin 23.00 ja herään 5.30. Tämä on täysin opeteltua, koska aikoinaan opiskeluaikana saatoin mennä nukkumaan 3.00 yöllä ja herätä aamulla klo 10.00 ehtiäkseni luennolle ajoissa.
Tuttuni kääntää kesällä rytminsä uusiksi ja väittää, että hänell luontaista on käydä nukkumaan vasta klo 4.00 ja herätä puolenpäivän jälkeen. Hän ei ymmärrä, miksi ei voisi olla töissä vain iltaisin. Okei, työnantaja tarjosi tähän mahdollisuuden, mutta siitä alkoi valitus, että ei ehdi kauppaan, kun ne sulkeutuvat klo 20.00 ja hän on töissä tuntia myöhempään. Kun kaupassa ei millään ehtinyt käymään ennen töiden alkamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisithan sitten, jos maailma pyörisi sinun toiveittesi mukaiseen aikatauluun, että se pyörisi sinun pillisi mukaan? Jonkun pilli aina on se, minkä mukaan mennään. Tässä asiassa se ei ole sinun pillisi, mutta minkäs teet.
Tässä nyt nähdään se huonounisuuden ja aamun väsymyksen tulos: moni ymmärsi aloitukseni väärin, koska ilmeisesti väsymystäni kirjoitin epäselvästi.
En tarkoita sitä, että maailman pitäisi pyöriä MINUN aikatauluni mukaan. Tarkoitin sitä, että olisi kiva, että monenlaiset ihmiset voisivat tehdä töitä eri aikoihin, eikä yhteiskunnan pitäisi pyöriä virka-aikaan. Te aamuvirkut voisitte jatkossakin herätä kuudelta ja nukkua vaikka viisi tuntia yössä, jos se teille riittää. Minulle ei.
ap
No jonkunhan "pilli" se on aina, jossei aamunvirkun, niin jonkun muun. Tai sitten se ei ole sen aamunvirkunkaan. Jos haluaa ns syyttää jotakuta (kuten tämän avauksen henki oli, sitä on turha kieltää) niin pitää sitten olla valmis ottamaan omalle kontollekin se, ettei se sitten miellyttäisi toista puolta maailmaa, jos tehtäisiin kuten ap tahtoisi. Ei ole realistista ajatella, että kukin voisi toimia maailmassa just niin kuin omalle rytmille olisi ihanteellisinta, ellei asu jollain autiolla saarella. Kyllä minä ymmärsin, mitä tarkoitit, mutta olisi kiva, ettei sävy olisi syyttävä niitä kohtaan, jotka yhtä vähän ovat itse valinneet sitä, millainen heidän aamunvirkku rytminsä on, kuin ap:kään.
Olisi oikeastaan vitsikästä nyt esittää, että esim. virastojen tulisi olla auki pitempään (tästä ihmisten unirytmistä johtuen) kuin nyt, kun kaikkea ollaan supistamassa ja ihmiset saavat potkuja töistään! Tehväviä vähennetään ja aukioloja vähennetään sen sijaan, että niitä jaettaisiin useammalle tai pitemmälle ajalle.
Jos ajatellaan, että virastossa (jossain imaginäärisessä) käy päivän aikana 100 ihmistä sen auki ollessa 8-16. Nyt jatketaan aukioloa 8-18, että kaikki ehtii herätä ja lähteä töihin ja asioida sinä aikana kuin itsestä on mukavaa ja hyvää. Tuleeko kalliimmaksi, tarvitaanko enemmän väkeä? Kyllä ja kyllä. Onnistuuko? Ei.
Enhän minä sanonut, että maailma pitäisi muuttaa minun aikataulujeni mukaan. Vaan että olisi hyvä, että aamuvirkut ja aamu-uniset voisivat elää rinnakkain. Nykyään ei voi, kun yhteiskunta elää virka-aikaan. Ja takuulla muuten virkatyötä tekevissä on myös meitä aamu-unisia. Silloinhan virastot voisivat olla auki pidempään, kun aamu-uniset tulisivat klo 8 töihin ja aamu-uniset myöhemmin ja virasto olisi näin pidempään auki.
Tässä on tullut jo monta kertaa todistetuksi se, etteivät aamuvirkut ja tähän 8-16-yhteiskuntaan sopeutuneet ihmiset pysty ymmärtämään meitä, joilla sisäinen rytmi käy eri aikaa.
ap
Koska se iltavirkku asioi virastossa? Aamulla se nukkuu ja myöhemmin se on töissä, joten joka tapauksesta iltavirkku valittaa, että ei toimita hänen mukaansa.
10 tunnin yöunien tarve aikuisella on kyllä patologista laiskuutta.
Vierailija kirjoitti:
Pystyisköhän iltavirkku menemään virastoon jo 9.30 asioimaan ennen töihin menoaan? Taitaa olla liian kukonlaulun aikaan sekin. Töiden jälkeen klo 18.30 ehkä vois mennä.
Niin, että häntä pitää kumminkin palvella silloin kun hänelle sattuu sopimaan ja hän jaksaa herätä ja lähteä asioitaan hoitamaan? :D
Vierailija kirjoitti:
10 tunnin yöunien tarve aikuisella on kyllä patologista laiskuutta.
Ihmisillä on erilainen unentarve. Aivan yhtä idioottimaista olisi väittää, että vain viiden tunnin yöunilla selviävä on takakireä skitso.
On olemassa ilta- ja yölisiä palkassa aamuvirkuille illantorkuille. Miksi minä en saa aamulisää siitä että kesken unien pitää raahautua töihin? Voisin tehdä virkeimmilläni eli tuottavimmillani ihan normaalilla palkalla illalla töitä. Aamuvirkut voivat pitää ne iltalisänsä.
Onko muut huomanneet samaa että aamuvirkkujen on paljon vaikeampi ymmärtää toisten erilaisuutta kuin iltavirkkujen? Minun pillini tahdissa jokainen tekisi niin kuin itselleen on parhaaksi mutta miksi tämä ei sovi vaan kaikkien pitää mennä aamuvirkkujen pillin mukaan? Kerrankin eräs aikatauluista päättävä aamuvirkku perusteli 8-aamuja sillä että "hänestä aamukahdeksan on hyvä aika aloittaa".
Kaveri puolestaan sai hetkeksi ehdotuksen läpi että palaverit pidettäisiin vasta kymmeneltä. Tuohon aikaan pidetyt palaverit kestivät 15-30 min, tehokasta ja pysyivät asiassa. Sitten aamuvirkut saivat palaverit takaisin kahdeksalta alkaviksi ja ne kestää yli tunnin, koska eivät pysy asiassa vaan jauhavat kaikkea paskaa siellä, ja kaikki ovat loppupäivän myöhässä kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
Sinä sinä sinä.
Voi voi kun maailma ei anna sinun tehdä aikatauluasi räätälintyönä.
Voi voi kun sinun on helppo huudella kun tämä nykyinen meno taitaa sopia sinulle. Mietipä jos vaihdettaisiin iltaeläjien rytmiin, ja valittaa ei sitten saa. Tämä agraariyhteiskunnan jäänne, aamuvirkkuuden ylistäminen on rasittavaa ja kapeanäköistä. Mulla paras työskentelyaika on iltapäivällä, olen vuosia yrittänyt sopeutua ja ajatellut olevani laiska ja outo. Mutta ei, olen vain erilainen ja meitä on muitakin ja saamme olla tällaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, että häntä pitää kumminkin palvella silloin kun hänelle sattuu sopimaan ja hän jaksaa herätä ja lähteä asioitaan hoitamaan? :D
Mistä tämä kaikki vihamielisyys johtuu? Miksen voisi mennä virastoihin ennen työaikaa?
En ole missään vaiheessa sanonut, että maailman pitäisi pyöriä minun aikataulujeni mukaan. Olen todennut, että elämme yhteiskunnassa, jossa aamuvirkut ovat normi ja kaikki muut ovat näköjään itsekkäitä, laiskoja ja outoja.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä sinä sinä.
Voi voi kun maailma ei anna sinun tehdä aikatauluasi räätälintyönä.Voi voi kun sinun on helppo huudella kun tämä nykyinen meno taitaa sopia sinulle. Mietipä jos vaihdettaisiin iltaeläjien rytmiin, ja valittaa ei sitten saa. Tämä agraariyhteiskunnan jäänne, aamuvirkkuuden ylistäminen on rasittavaa ja kapeanäköistä. Mulla paras työskentelyaika on iltapäivällä, olen vuosia yrittänyt sopeutua ja ajatellut olevani laiska ja outo. Mutta ei, olen vain erilainen ja meitä on muitakin ja saamme olla tällaisia.
Kuinkahan monta kertaa minun pitää toistaa itseäni. En toivo sitä, että maailma pyörisi minun aikataulujeni mukaan. Toivon, että sekä aamuvirkut että aamu-uniset voisivat elää rinnan samassa yhteiskunnassa.
ap
Vierailija kirjoitti:
On olemassa ilta- ja yölisiä palkassa aamuvirkuille illantorkuille. Miksi minä en saa aamulisää siitä että kesken unien pitää raahautua töihin? Voisin tehdä virkeimmilläni eli tuottavimmillani ihan normaalilla palkalla illalla töitä. Aamuvirkut voivat pitää ne iltalisänsä.
Onko muut huomanneet samaa että aamuvirkkujen on paljon vaikeampi ymmärtää toisten erilaisuutta kuin iltavirkkujen? Minun pillini tahdissa jokainen tekisi niin kuin itselleen on parhaaksi mutta miksi tämä ei sovi vaan kaikkien pitää mennä aamuvirkkujen pillin mukaan? Kerrankin eräs aikatauluista päättävä aamuvirkku perusteli 8-aamuja sillä että "hänestä aamukahdeksan on hyvä aika aloittaa".
Kaveri puolestaan sai hetkeksi ehdotuksen läpi että palaverit pidettäisiin vasta kymmeneltä. Tuohon aikaan pidetyt palaverit kestivät 15-30 min, tehokasta ja pysyivät asiassa. Sitten aamuvirkut saivat palaverit takaisin kahdeksalta alkaviksi ja ne kestää yli tunnin, koska eivät pysy asiassa vaan jauhavat kaikkea paskaa siellä, ja kaikki ovat loppupäivän myöhässä kaikesta.
Tuo, että sinun "mallisi" mukaan kaikki tekisivät kuten itselle sopisi parhaiten? Eli pitäisivät palaverit kukin omineen? Et varmaan sellaista tarkoittanut.
Tuossa on kyllä varmasti pointtia, ettei se aamuvarhaisin ole aina kaikkein paras aika palavereille, ei niille aamunvirkuille itsellekään. Siinä taitavat olla usein (minäkin olen aamunvirkku) turhan jääräpäisiä. Mitä väliä sillä on, mihin aikaan palaveri on, jos jo ollaan töissä, voisi sen hyvin pitää siihen aikaan, että se on kaikille järkevä? Vaikka silloin kymmeneltä, ellei se sitten estä jo jotain asioita lähtemästä hoitumaan. Vaikka ettei jotain ehdittäisi enää sitten päivän aikana tehdä, jollei se lähde aikaisemmin liikkeelle, mutta harvoin varmaan niin on.
Vierailija kirjoitti:
Huomattu on. Tässäkin viestiketjussa on ihmisiä, jotka pitävät aamu-unisia laiskoina. Miksen minä samalla logiikalla voisi haukkua aikaisin nukkumaan meneviä laiskoiksi, kun eivät jaksa valvoa puoleenyöhön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä sinä sinä.
Voi voi kun maailma ei anna sinun tehdä aikatauluasi räätälintyönä.Voi voi kun sinun on helppo huudella kun tämä nykyinen meno taitaa sopia sinulle. Mietipä jos vaihdettaisiin iltaeläjien rytmiin, ja valittaa ei sitten saa. Tämä agraariyhteiskunnan jäänne, aamuvirkkuuden ylistäminen on rasittavaa ja kapeanäköistä. Mulla paras työskentelyaika on iltapäivällä, olen vuosia yrittänyt sopeutua ja ajatellut olevani laiska ja outo. Mutta ei, olen vain erilainen ja meitä on muitakin ja saamme olla tällaisia.
Kuinkahan monta kertaa minun pitää toistaa itseäni. En toivo sitä, että maailma pyörisi minun aikataulujeni mukaan. Toivon, että sekä aamuvirkut että aamu-uniset voisivat elää rinnan samassa yhteiskunnassa.
ap
Et viitsisi kuitenkaan liioitella, et voine tarkoittaa, ettet oikeasti voi elää tässä yhteiskunnassa nyt kun se on tällainen kuin on? Se että joku on itselle vähemmän mieluisaa tai on hankalaa (kuten ihan jokaiselle ihmiselle joku asia elämässä on) niin ei se tarkoita, etteikö tässä elettäisi ihan samassa yhteiskunnassa rinnan. Liioittelu pilaa hyvän pointin.
Itse teen keskeytymätöntä 3-vuorotyötä joten on ollut pakko oppia nukkumaan silloin, kun on sen aika. Aamuvuorot sopii minulle parhaiten eikä muutkaan vuorot tuota vaikeuksia. Tämä "maailma pyörii aamuvirkkujen mukaan" - keskustelu nousee aina tasaisin väliajoin tapetille. Joskus leikin ajatuksella, että moniko suostuisi siihen, että kadut ja tiet aurattaisiin sitten, kun aurakuskit olisi heränneet, puhumattakaan turvallisuudesta ja terveydenhuollosta. Moniko pankkineiti/konttoristi/opettaja suostuisi sitten kuitenkaan muuttamaan tapojaan ja olemaan säännöllisesti myös iltaisin töissä.
Olisi ihanteellista jos jokainen voisi valita työnsä ja työaikansa oman sisäisen rytminsä mukaan mutta se on luultavasti mahdotonta. Tai ainakin siihen menisi hemmetin monta vuotta ennen kuin kaikki sujuisi luontevasti. Kaikki harrastustoiminta pitäisi muuttaa myöskin 24/7 että se olisi mahdollista kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomattu on. Tässäkin viestiketjussa on ihmisiä, jotka pitävät aamu-unisia laiskoina. Miksen minä samalla logiikalla voisi haukkua aikaisin nukkumaan meneviä laiskoiksi, kun eivät jaksa valvoa puoleenyöhön?
Minä aamunvirkkuna en todellakaan pidä laiskoina illanvirkkuja, he saavat usein aikaan paljon enemmän kuin minä. Minä kun herään liian aikaisin aamulla, en voi vielä mennä töihin, kun se työaika ei vielä ala silloin. Mutten minä tee kyllä mitään erityistäkään siihen aikaan, lueskelen nettiä lähinnä. Pidän tekosyynä sitä, etten voi kolistella, kun muut vielä nukkuvat. Olen itse niin laiska, etten todellakaan kehtaa siitä ketään muuta moittia. Herään vain liian aikaisin, vaikken haluaisi, mutten pysty (saa aikaan) hyödyntämään sitä aikaa mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä sinä sinä.
ap
Anna esimerkkejä, miten se voisi toimia kouluissa ja opiskelupaikoissa, koska ne kuitenkin pitää kaikkien käydä läpi. Mites aamu-unisten oppilaisen vanhemmat ja muut sisarukset ja opettajien ja päiväkotihenkilöstön lapset, eli päiväkotien aukioloaikoja pitäisi muuttaa jne. Aika kauaskantoiset seuraukset. Ja kalliit. Katsos, kun niillä asioilla on seuraukset, ei vain se yksilö joka menee klo 10 töihin.
Minä iltaunisena ainakin saan todella paljon pilkallisia kommentteja aikaisin nukkumaan menemisestäni.
Suurin osa meistä opettajistakin kärsii kello kahdeksan alkavasta koulupäivästä, koska meistäkin yli puolet on iltavirkkuja, mutta tätä ei "saa" sanoa ääneen, ettei saisi laiskan leimaa. :(
Ymmärrän aloittajaa, vaikka olenkin aamuvirkku. Herään aamulla viideltä ja menen nukkumaan illalla kahdeksalta. Unentarpeeni on suuri. Viideltä ei kuitenkaan voi alkaa kotona oikein tekemään mitään, mikä pitäisi ääntä (esim imuroimaan, laittamaan pesukonetta päälle tms) eikä töihinkään voi vielä lähteä. Illalla taas on töiden jälkeen vain muutama tunti hereilläoloaikaa, jolloin pitäisi ehtiä käydä kaupassa, tehdä kotityöt, huolehtia sosiaalisesta elämästä (jota mulla ei tämän aamuvirkkuisuuteni vuoksi juurikaan enää ole) ja harrastaa. Minusta yhteiskunta on työelämää lukuunottamatta nykyisin hyvin iltapainotteinen. Pidetään normaalina, että toiselle voi soittaa vielä klo 20, kaverin kanssa voi sopia tapaamisen klo 19 jne. Uskon, että ap:lle ja muille iltavirkuille aamulla herääminen ja töihin lähteminen on aivan yhtä tuskaa kuin minulle on istua illalla ystäviä tapaamassa tai rupatella puhelimessa... ylitöistä nyt puhumattakaan, kun silmäluomet painuvat alas ja haluaisi vain nukkua. Ei ole mukavaa olla väkisin hereillä, ei aamulla eikä illalla.
Kyllä! Mä olen myös samanlainen. Äitini on aamuvirkku, maalta kotoisin ja herää ympäri vuoden 5-6 aikaan. Soitteli vuosikausia lauantai- ja sunnuntaiaamuisin 9-10 aikaan ja ihmetteli, kun meillä vielä nukutaan. Nykyään laitan kännykän aina äänettömälle (ja käsken lapsia ja puolisoa laittamaan myös), jotta saadaan viikonloppuisin nukkua. Joskus äitini teki sitä, että jos en vastannut lauantaiaamuna klo 9 puhelimeen, se soitti lapsille ja puolisolle ja kysyi, nukkuiko äiti todellakin vielä ja eikös se voisi jo herätä.. Herätti samalla lapset tai puolison.