Maailma pyörii vähäunisten aamuvirkkujen pillin mukaan.
Tarvitsen 9-10 tuntia unta yössä. Tätä en tietenkään arjessa saa, koska herätäkseni kuudelta aamulla, minun pitäisi mennä 20-21 nukkumaan. Meillä on jo isot lapset, joita ei tarvitse enää hoitaa tai nukuttaa iltaisin, mutta enpä vaan saa mitenkään mentyä kahdeksalta illalla nukkumaan. Olen iltavirkku ja aamuisin aivan tolkuttoman väsynyt.
Kesäisin kaikki on toisin. Voin mennä nukkumaan minulle normaaliaikaan, eli 23-24 ja herätä 8-10 välillä. Herätessäni ole virkeä ja energinen, aamu lähtee nopeasti käyntiin ja saan paljon aikaan.
Jos työaikaani voisi siirtää, heräisin 8-9 aikaan, olisin 9-10 aikaan töissä ja pääsisin töistä noin 17-18. Kotona olisin 18-19 ja se sopisi perheen aikatauluihin tosi hyvin. Lapset ovat kuitenkin kavereillaan tai harrastuksissa ja tuon jälkeen koko perhe olisi yhdessä kotona. Lasten mentyä nukkumaan minulla ja miehellä olisi aikaa olla kahdestaan. Nykyään olen niin väsynyt koko ajan, ettei tällaista yhteistä aikaa ole kuin naurettavan harvoin.
Nykytilanteessa nukun viikonloppuisin kellon ympäri, enemmänkin. Lauantai- ja sunnuntaiaamuisin nukun vähintään puoleenpäivään, usein 13-14 asti. Tässä ei ole mitään järkeä. Ja taas kärsin väsymyksestä viikolla.
Muita?
Kommentit (135)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä sinä sinä.
Voi voi kun maailma ei anna sinun tehdä aikatauluasi räätälintyönä.Voi voi kun sinun on helppo huudella kun tämä nykyinen meno taitaa sopia sinulle. Mietipä jos vaihdettaisiin iltaeläjien rytmiin, ja valittaa ei sitten saa. Tämä agraariyhteiskunnan jäänne, aamuvirkkuuden ylistäminen on rasittavaa ja kapeanäköistä. Mulla paras työskentelyaika on iltapäivällä, olen vuosia yrittänyt sopeutua ja ajatellut olevani laiska ja outo. Mutta ei, olen vain erilainen ja meitä on muitakin ja saamme olla tällaisia.
Kuinkahan monta kertaa minun pitää toistaa itseäni. En toivo sitä, että maailma pyörisi minun aikataulujeni mukaan. Toivon, että sekä aamuvirkut että aamu-uniset voisivat elää rinnan samassa yhteiskunnassa.
ap
Anna esimerkkejä, miten se voisi toimia kouluissa ja opiskelupaikoissa, koska ne kuitenkin pitää kaikkien käydä läpi. Mites aamu-unisten oppilaisen vanhemmat ja muut sisarukset ja opettajien ja päiväkotihenkilöstön lapset, eli päiväkotien aukioloaikoja pitäisi muuttaa jne. Aika kauaskantoiset seuraukset. Ja kalliit. Katsos, kun niillä asioilla on seuraukset, ei vain se yksilö joka menee klo 10 töihin.
Aika hurja skenaario, että päiväkodin työntekijän lapset olisivat päivähoidossa klo 18.30 saakka, että iltavirkku pariskunta olisi päässyt töistä ja tullut hakemaan omaa lastaan hoidosta, sitten päiväkoti suljettaisiin ja lastentarhanopettaja menisi hakemaan omaa lastaan hoidosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystyisköhän iltavirkku menemään virastoon jo 9.30 asioimaan ennen töihin menoaan? Taitaa olla liian kukonlaulun aikaan sekin. Töiden jälkeen klo 18.30 ehkä vois mennä.
Niin, että häntä pitää kumminkin palvella silloin kun hänelle sattuu sopimaan ja hän jaksaa herätä ja lähteä asioitaan hoitamaan? :D
Mistä tämä kaikki vihamielisyys johtuu? Miksen voisi mennä virastoihin ennen työaikaa?
En ole missään vaiheessa sanonut, että maailman pitäisi pyöriä minun aikataulujeni mukaan. Olen todennut, että elämme yhteiskunnassa, jossa aamuvirkut ovat normi ja kaikki muut ovat näköjään itsekkäitä, laiskoja ja outoja.
ap
Sorry, ei ollut tarkoitus. Vähän vaan tuntuu epärealistiselta, että joku nykypäivänä pitää järkevänä virastoaikojen jatkamista (etenkin tämän ihmisten erilaisten rytmien vuoksi), kun muutenkin saa koko ajan pelätä, mikä YT-kierros vie sen työpaikan, kun toisessa keskustelussa ollaan niitä yhteiskunnan loiseläjiä, jotka vaan virastoissaan pyörittelee peukaloita virka-ajan. Miten silloin olisi järkevää yhä pidentää sitä aukioloa? Kun nytkin on koko ajan tilanne se, että saa tuntea itsensä turhaksi ja tarpeettomaksi. (kunnes tietty se haukkuja sattuu tarvitsemaan tarjoamaani palvelua, sitä pitäisi sitten saada ja tämän ketjun mukaan vielä iltamyöhäänkin) Enkä tarkoita nyt, että sinä olisit se joka haukkuisi virastotyöntekijää, mutta yhdessä nämä kaikki, niin jopa korpeaa. Mutta pahoittelen vielä sinulle, anteeksi.
sama juttu. me illan virkut, aamun torkut olemme vähemmistöä. ja sitten suututtaa kun käsketään opetella menemään aikaisin nukkumaan tms.. jotta heräisin 6.30 pirteänä, minun pitäisi kömpiä sänkyyn 19.00!
minulle passaisi hyvin, että esim. kirjastot ja virastot olisivat auki läpi yön .D
Kai teidän aamu-unisten pariskuntien lapset sentään koulua käyvät? Heräävätkö pikkukoululaisetkin yksin kouluun? No jos se onnistuu niin mikä ettei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailma? Tarkoitat kai Suomi? Täällä Keski-Euroopassa lapset menevät hoitoon ja kouluun yhdeksältä ja vanhemmat siitä siitten töihin yhdeksän jälkeen.
Täällä Keski-Euroopassa jossa asun koulu alkaa 7.45. Tarhaan pääsee jo kuudelta, mutta 8 mennessä olisi suotavaa viedä että ehtii aamupiiriin.
Onpa ikävää. Missä näin? Istun vielä aamukahvilla ja klo on 8.13. Belgiassa näin.
Jossain maailma pyörii auringon mukaan. Joskus tietysti oleltettiin auringon pyörivän maan mukaan.
Minä taas olen illan torkku ja aamun virkku. Ottaa joskus päähän, kun palaveri, joka yleensä on alkanut aamulla klo 9, onkin siirretty alkamaan klo 15. Minun työaikani päättyy tuohon aikaan, kun olen ollut konttorilla jo klo 7 aamulla. Aloittaisin työt aamulla vaikka kuinka aikaisin, kunhan saisin pitkän illan harrastuksilleni.
Muistaakseni jonkun tutkimuksen mukaan me illan torkut olemme terveempiä ja elämme pitempään, kuin aamuntorkut.
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää kun aamuvirkut käskevät menemään aikaisemmin nukkumaan. Viimekin yönä odottelin sängyssä neljä tuntia että uni tulisi. Kahvia kittaan että edes kusihätä pitää hereillä kun kohta lähden auton rattiin. Kuudelta oli herätys lapsen takia, uni tuli joskus kahden jälkeen. 20 vuotta olen yrittänyt kääntää sisäistä kelloani, ei ole vielä sitä ihmettä tapahtunut että nukahtaisin ennen puolta yötä ellen ole valvonut useampaa vuorokautta putkeen. Sydänkohtausta odotellessa...
kokeile melatoniinia tai sit aika lekurille ja kerrot kärsiväsi unettomuudesta.. kyllä sinun tilanteessa ottaisin unilääkkeet avuksi
Maailma on täynnä vuorotyötä ja monet olisi onneissaan kun työpaikalla olisi joku joka haluaa tehdä vain iltavuoroa.
Tuohon nukahtamiseen suosittelen melatoniinia, itsekin sitä syön kun ei vaan meinaa uni muuten tulla vaikka kuinka väsyttää.
Ymmärrän, että on jokseenkin mahdotonta toteuttaa yhteiskunta, jossa kaikkien henkilökohtaiset taipumukset huomioitaisiin. Nykyinen virka-aikarytmi on jäänne agraariyhteiskunnasta, jossa tuli käytännön syistä nousta kukonlaulun aikaan - nykyisessä muodossaan vallitsevalle 8-16 mallille ei ole enää pakottavia perusteita. Kuitenkin iltavirkkuna koen raskaimmaksi itselleni sopimattoman vuorokausirytmin sijaan joidenkin aamuvirkkujen syyllistävän ja ylemmyydentuntoisen asenteen, joka antaa ymmärtää, että iltavirkut ovat vain "sopeutumattomia" tai "laiskoja" ja oikea nukkumaanmenoaika (n. klo 22) saattaisi lusmuilijat ruotuun, kuriin ja järjestykseen.
Aamuvirkuille perheenjäsenilleni on tyystin mahdotonta ymmärtää, etten ole sosiaalisesti skarppi, tuottava tai tehokas ennen aamukymmentä, enkä pysty väsymyksestäni huolimatta nukahtamaan ennen puolta yötä. He eivät liiemmin anna painoarvoa sille, että teen virkeänä kotitöitä, tapaan ystäviäni, opiskelen tehokkaasti tai työskentelen pirteänä vielä siinä vaiheessa, kun he makaavat väsyneinä sohvalla. Tarinan opetus aamuvirkuille: on olemassa huomattava määrä tutkimusdataa, jonka mukaan erilaiset päivärytmit ovat biologinen tosiasia. Koettakaa vain kestää ja ymmärtää! Opetus iltavirkuille: suunnitelkaa elämänne ja valitkaa työnne sen mukaan, että saatte itse vaikuttaa työaikoihin (vuorotyö, iltatyö). Onneksi nykyisessä 24/7 yhteiskunnassa on entistä paremmin mahdollisuuksia toteuttaa itseään parhaaksi tuntemallaan tavalla! :)
Vai muka laiskoja, olen itse aamu-uninen iltavirkku ja todella tehokas päivin ja illoin, aamuisin käyn hitaimmalla mutta väitän että saan silti päivän aikana enemmän aikaiseksi kuin monikaan konttorirotta aamuvirkku. :) Siitä on hyvä nukahtaa n.24.00 ja herätä uuteen päivään n.9.00-10.00, uskon että tehokkuuteni ja jaksamiseni ilman mitään turhia kahvitaukoja ja hetken istumisia johtuu nimenomaan sopivasta unen määrästä ja oman, luonnollisen rytmini ylläpitämisestä.
Muistaakseni jonkun tutkimuksen mukaan me illan torkut olemme terveempiä ja elämme pitempään, kuin aamuntorkut.[/quote]
Tuo on useiden tutkimusten mukaan totta! Mutta miksi? Hypoteesi: yhteiskunta pyörii aamuvirkkujen luontaisen rytmin mukaan, jolloin heidän päivittäiset stressitekijänsä ovat lähtökohtaisesti vähäisempiä - iltavirkuille sopimattoman rytmin aiheuttama elämäntyyli johtaa useammin stressiperäisiin sydän - ja verisuonitauteihin, kakkostyypin diabetekseen, liialliseen päihteiden käyttöön jne. Ennenaikainen kuolema on siis kausaalisesti ajateltuna seuraus- eikä syysuhde?
Samaisten tutkimusten mukaan iltavirkut henkilöt ovat keskimäärin luovempia ja älykkäämpiä - asioilla on aina useampia puolia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä sinä sinä.
Voi voi kun maailma ei anna sinun tehdä aikatauluasi räätälintyönä.Voi voi kun sinun on helppo huudella kun tämä nykyinen meno taitaa sopia sinulle. Mietipä jos vaihdettaisiin iltaeläjien rytmiin, ja valittaa ei sitten saa. Tämä agraariyhteiskunnan jäänne, aamuvirkkuuden ylistäminen on rasittavaa ja kapeanäköistä. Mulla paras työskentelyaika on iltapäivällä, olen vuosia yrittänyt sopeutua ja ajatellut olevani laiska ja outo. Mutta ei, olen vain erilainen ja meitä on muitakin ja saamme olla tällaisia.
Kuinkahan monta kertaa minun pitää toistaa itseäni. En toivo sitä, että maailma pyörisi minun aikataulujeni mukaan. Toivon, että sekä aamuvirkut että aamu-uniset voisivat elää rinnan samassa yhteiskunnassa.
ap
Anna esimerkkejä, miten se voisi toimia kouluissa ja opiskelupaikoissa, koska ne kuitenkin pitää kaikkien käydä läpi. Mites aamu-unisten oppilaisen vanhemmat ja muut sisarukset ja opettajien ja päiväkotihenkilöstön lapset, eli päiväkotien aukioloaikoja pitäisi muuttaa jne. Aika kauaskantoiset seuraukset. Ja kalliit. Katsos, kun niillä asioilla on seuraukset, ei vain se yksilö joka menee klo 10 töihin.
Aika hurja skenaario, että päiväkodin työntekijän lapset olisivat päivähoidossa klo 18.30 saakka, että iltavirkku pariskunta olisi päässyt töistä ja tullut hakemaan omaa lastaan hoidosta, sitten päiväkoti suljettaisiin ja lastentarhanopettaja menisi hakemaan omaa lastaan hoidosta.
Öö... Onhan niitä vuoropäiväkotejakin? :D Meillä on lapset ollut iltatyöni vuoksi ihan kunnallisessa vuoropäivähoidossa klo. 15-21... Ei ole ollut kauas kantoiset eikä kalliit seuraukset ja tätähän on ollut jo pitkään vaihtoehtona moben monessa kunnassa ja kaupungissa. Eikö ihmiset tosiaan tiedä näistä nykypäivän vaihtoehdoista muka mitään. Paljon on päiväkoteja auki ihan tarpeen mukaan ja joustavilla ajoilla ilman sen kummempia seurauksia.
Vierailija kirjoitti:
10 tunnin yöunien tarve aikuisella on kyllä patologista laiskuutta.
Inhottavia tämmöiset heitot. Me ollaan kaikki erilaisia omine hormoni- yms kehontoimintoinemme. Jos ei muuta, niin voidaan varmasti edes sympata niitä, joiden täytyy luovia itselleen epäedullisessa yhteiskuntarytmissä.
Mä olen koko ikäni ollut vähäuninen, pärjään 5-6h tunnin yöunilla. Mutta sitten kun ei voinut enää toteuttaa sitä itselle luontaista unirytmiä (herääminen 8-9 aikaan) vaan jouduin nousta klo 6, yöunen tarve pompsahti 8 tuntiin, treenipäivien päätteeksi jopa 10 tuntia on mennyt keveästi.
Uskomattoman pieni tuo heräämisajan heitto mielestäni (2 tuntia), mutta melkoinen vaikutus elämään ja siihen, miten paljon vuorokaudessa pystyn saamaan aikaan.
Ja ei, mun lapsi ei ole aamuvirkku, mun sisarukset ei ole aamuvirkkuja eikä mun äitikään ole aamuvirkku. Sekä äiti että sisko syö nukahtamiseen melatoniinia. Mun ei ole tarvinnut sillä sopeudun rytmin muutoksiin (valveillaoloajan kustannuksella) ja muutenkin "onnekseni" mua ei ole siunattu 8-16 vakkariduuneilla vaan teinistä asti olen paiskinut lähinnä epämääräisiä vuoro-, keikka ja tuntisilppuduuneja. Ja eiköhän tässä kohta siirrytä yrittäjäksi jatkamaan samaa iltapainoitteista sekatyöläisyyttä.
Jaa että ihmisellä on yksi muuttumaton päivärytmi? Älkää nyt viitsikö. Kyllä ihminen ja unentarvekin ovat joustavia.
Itse olen kai joku keskiverto, joskus saatan valvoa yhteen-kahteen ja nousta ysiltä, nyt asun väliaikaisesti putkiremontin keskellä ja koska en halua pyöriä yöpaitasillani remppamiesten jaloissa, nousen viiden jälkeen ja olen töissä ennen seiskaa.
Normaali aikuinen pystyy itse muuttamaan unirytmiä. Miksi potkia tutkainta vastaan, jos kerta elämä menee "iltavirkkuuden" kanssa hankalaksi? Jos et pysty muuttamaan olosuhteita, muuta käytöstäsi.
Luulisi että tämä nyt on ihan itsestäänselvää. Jokaisen elämässä kun tulee vaiheita, jolloin aamuisin on ikävä kyllä pakko nousta aikaisin ja toisaalta kausia, että voi kukkua yöt ja nukkua puoleenpäivään.
Kaikesta sitä viitsitäänkin marista.
Kunhan remonttini loppuu muutaman viikon päästä, voin taas ruveta valvomaan pidempään kuin kello 21-22. Ja nousemaan seiskan-kasin aikaan.
Vai onko tämä teidän kovasti yksilöllinen ja joustamaton elämänrytmi syntynyt sen takia, että nykyään kaikki ovat ah niin yksilöllisiä ja erityisherkkiä ja mitälie.
Vierailija kirjoitti:
sama juttu. me illan virkut, aamun torkut olemme vähemmistöä. ja sitten suututtaa kun käsketään opetella menemään aikaisin nukkumaan tms.. jotta heräisin 6.30 pirteänä, minun pitäisi kömpiä sänkyyn 19.00!
minulle passaisi hyvin, että esim. kirjastot ja virastot olisivat auki läpi yön .D
Tosissaanko meinaat, että tarvitset 11,5 tunnin yöunet ollaksesi virkeä? Ei ole normaalia.
Iltavirkkuutta ei tule suosia eikä siihen kannustaa, koska viime kesäisen tutkimustuloksen mukaan iltavirkkuus käy terveydelle todella pahasti.
Iltavirkut syövät & juovat iltaisin kaikkea roskaa eikä illalla/yöllä muutenkaan mitään hirveän fiksua tapahdu. Paino nousee, uni ei tule, yöuni kärsii ja aamulla - totta kai - väsyttää. Ja sitten väsyneenä ahnehditaan jaksamista hiilihydraateista. Väsynyt ei jaksa liikkua eikä tuota energiaa jaksa kuluttaa pois.
Univelkaa ei pidä koskaan maksaa pidentämällä unia aamusta, vaan menemällä aikaisemmin nukkumaan.
Päiväunia ei saa ottaa, koska se haittaa yöunia ja siirtää väsymyksen seuraavalle päivälle.
Television töllöttäminen ja netissä roikkuminen ovat niitä pahimpia yöunien tuhoajia aamu-unien, liikunnattomuuden, iltasyömisen, päiväunien ja kofeiinin lisäksi.
Jotenkin musta tuntuu, että moni nykyihminen tarvitsee aikuisten unikoulua, koska eivät enää osaa edes nukkua! :O
Voi kyllä on! Suomessa ollaan aamunvirkkuja. Intialainen tiimi naureskelee sille, että aloitamme palaverit kahdeksalta/puoli yhdeksältä. 3 ½ h aikaerolla he ovat olleet vasta vähän aikaa töissä.
Itselläni on joustava työaika, aloitan usein 8:30 - 9:00 välillä. Uni ei tule illalla ja aamulla olen koomassa. Sunnuntai-iltaisin työasiat rassaavat ja yö saattaa mennä parin tunnin unilla. Siitä se lähtee, univaje, viikolla uni tulee puolen yön aikoihin ja herään 7:00 - 7:45. Periaatteessa siis ok yöunet, mutta kun tuo määrä ei vaan riitä ja univelkaa pohjalla.
Viikonloppuna nukunkin kellon ympäri. Perjantaina nukahdan yleensä sohvalle kymmenen aikoihin ja 12-13 h menee kevyesti. La-su yönä riittää jo vähempi uni.
Ajattelen, että kun ikää tulee, niin kyllä tämä helpottaa. Unen tarve vähenee, ehkä....
Viihedemaailma ainakin pyörii yökyöpeleiden pillin mukaan. Itse voisin mennä baariin jo iltapäivällä, mutta kun ne monesti aukeaa vasta illalla ja porukkaa alkaa tulla vasta puolenyön aikoihin.
Ymmärrän täysin ap:n kannan, olen itsekin iltavirkku. Jos itse saisin päättää menisin nukkumaan noin klo 01-02 ja töihin kympin maissa. Olen tehokkain iltapäivällä ja myöhään illalla JOS siis saan nukkua omaan tahtiin. Muistan miten kouluajat olivat helvettiä kun olin käytännössä aina väsynyt kun revittiin ylös aivan liian aikaisin. Eikä auttanut vaikka meni nukkumaan aikaisin koska unentarve oli suurempi. Varmaan kolme ekaa tuntia meni heräilyyn. Onneksi nyt työt alkavat yhdeksältä, selviän suht hyvin. Ja viisastelijoille: etsin koko ajan työtä jossa voisin vielä paremmin päättää työajoistani, niin että ei tarvitse tulla neuvomaan.