Maailma pyörii vähäunisten aamuvirkkujen pillin mukaan.
Tarvitsen 9-10 tuntia unta yössä. Tätä en tietenkään arjessa saa, koska herätäkseni kuudelta aamulla, minun pitäisi mennä 20-21 nukkumaan. Meillä on jo isot lapset, joita ei tarvitse enää hoitaa tai nukuttaa iltaisin, mutta enpä vaan saa mitenkään mentyä kahdeksalta illalla nukkumaan. Olen iltavirkku ja aamuisin aivan tolkuttoman väsynyt.
Kesäisin kaikki on toisin. Voin mennä nukkumaan minulle normaaliaikaan, eli 23-24 ja herätä 8-10 välillä. Herätessäni ole virkeä ja energinen, aamu lähtee nopeasti käyntiin ja saan paljon aikaan.
Jos työaikaani voisi siirtää, heräisin 8-9 aikaan, olisin 9-10 aikaan töissä ja pääsisin töistä noin 17-18. Kotona olisin 18-19 ja se sopisi perheen aikatauluihin tosi hyvin. Lapset ovat kuitenkin kavereillaan tai harrastuksissa ja tuon jälkeen koko perhe olisi yhdessä kotona. Lasten mentyä nukkumaan minulla ja miehellä olisi aikaa olla kahdestaan. Nykyään olen niin väsynyt koko ajan, ettei tällaista yhteistä aikaa ole kuin naurettavan harvoin.
Nykytilanteessa nukun viikonloppuisin kellon ympäri, enemmänkin. Lauantai- ja sunnuntaiaamuisin nukun vähintään puoleenpäivään, usein 13-14 asti. Tässä ei ole mitään järkeä. Ja taas kärsin väsymyksestä viikolla.
Muita?
Kommentit (135)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me takaisin nukkumaan täältä ärhentelemästä.
Entä lapsesi? Eikö heidänkin pidä päästä kouluun klo 10. Miksi vain sinä olet tärkeä?
Jos töitä pystyisi tekemään eri aikoihin, ei ongelmaa olisi. Mutta me elämme niin, että kaikki menevät kouluun ja töihin aikaisin aamulla ja piste.
ap
Älä nyt viitsi. Hyvin monia töitä tehdään muulloin kuin aamuvarhaisin, ja hyvin monessa työssä saa itse valita työaikansa. Sä olet ihan itse valinnut sellaisen työpaikan, missä työaika on sulle väärä. Eihän sun tarvitse muuta tehdä kuin vaihtaa työtä.
Vierailija kirjoitti:
Miten te iltavirkut aamu-uniset olette voineet hankkia lapsia? Taapertohan ovat tunnetusti aamuvirkkuja, kuuden pintaan noustaan leikkimään sunnuntaiaamuisinkin.
Minä olin pitkään kotiäiti, joten lapset menivät myöhään nukkumaan ja heräsivät myöhään. Kukaan lapsistani ei ole herännyt kuudelta sunnuntaiaamuisin leikkimään. Miksi olisin laittanut ne illalla aikaisin nukkumaan, kun kerrankin pystyin elämään omien sisäisten kellojeni mukaan?
ap
Vaihda työpaikkaan, jossa on liukuva työaika.
Jos perjantaisin olet tuhottoman väsynyt viikosta, mikset mene aikaisin nukkumaan edes silloin? Vai menetkö nukkumaan tyyliin klo 22 mutta silti nukut klo 12-14 asti? Jos näin, menisin lääkäriin.
Niin ja ne muka tehokkaat istuvat aamun ekatunnin juoruillen toimistossa. Jos lähdettäis laskemaan paljonko ihmiset tekevät esim. toimistossa tehokasta työtä niin aika vähän tulisi. Ainakin nämä kunnallisen puolen hitaat räpeltäjät joiden pitää ensin kertoa kaikki työkavereille ja sitten vielä myöhästelevät siitä oikeasta työstä kun pitää esittää niin tehokasta ja kiireistä. Kentällä taas notkutaan niin kauan että myöhästytään seuraavasta palkasta. Elämänhallinta perseestä monilla.
Vierailija kirjoitti:
Miten te iltavirkut aamu-uniset olette voineet hankkia lapsia? Taapertohan ovat tunnetusti aamuvirkkuja, kuuden pintaan noustaan leikkimään sunnuntaiaamuisinkin.
Ei meillä. Pienenäkin nukkui lähes poikkeuksetta kahdeksaan ja usein pidempäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Jos perjantaisin olet tuhottoman väsynyt viikosta, mikset mene aikaisin nukkumaan edes silloin? Vai menetkö nukkumaan tyyliin klo 22 mutta silti nukut klo 12-14 asti? Jos näin, menisin lääkäriin.
Kuten joku tuolla aiemminkin totesi, niin pystyisitkö sinä väkisin nukkumaan pidempään? Mikset? Minä en pysty nukahtamaan aiemmin. Vaikka olisin kuinka väsynyt, en saa unta. Pyörin sängyssä kuolemanväsyneenä, mutten nukahda. Ei ihminen pysty napsauttamaan unta päälle, ei myöskään jatkamaan unia herättyään, jos ei enää nukuta.
ap
Vierailija kirjoitti:
Taaperot ovat yksilöitä siinä missä aikuisetkin. Meillä kuopus on aamuvirkku (muttei herää kuudelta hänkään), mutta esikoinen harvoin herää spontaanisti ennen puolta kahdeksaa. Joskus nukkuu yli yhdeksäänkin.
Monessa maassa mennään töihin yhdeksäksi. Miksi Suomessa pitää olla niin halvatun aikaista aina?
Minusta tuo kuulostaa pikemminkin unihäiriöltä kuin miltään iltavirkkuhommalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisithan sitten, jos maailma pyörisi sinun toiveittesi mukaiseen aikatauluun, että se pyörisi sinun pillisi mukaan? Jonkun pilli aina on se, minkä mukaan mennään. Tässä asiassa se ei ole sinun pillisi, mutta minkäs teet.
Tässä nyt nähdään se huonounisuuden ja aamun väsymyksen tulos: moni ymmärsi aloitukseni väärin, koska ilmeisesti väsymystäni kirjoitin epäselvästi.
En tarkoita sitä, että maailman pitäisi pyöriä MINUN aikatauluni mukaan. Tarkoitin sitä, että olisi kiva, että monenlaiset ihmiset voisivat tehdä töitä eri aikoihin, eikä yhteiskunnan pitäisi pyöriä virka-aikaan. Te aamuvirkut voisitte jatkossakin herätä kuudelta ja nukkua vaikka viisi tuntia yössä, jos se teille riittää. Minulle ei.
ap
No jonkunhan "pilli" se on aina, jossei aamunvirkun, niin jonkun muun. Tai sitten se ei ole sen aamunvirkunkaan. Jos haluaa ns syyttää jotakuta (kuten tämän avauksen henki oli, sitä on turha kieltää) niin pitää sitten olla valmis ottamaan omalle kontollekin se, ettei se sitten miellyttäisi toista puolta maailmaa, jos tehtäisiin kuten ap tahtoisi. Ei ole realistista ajatella, että kukin voisi toimia maailmassa just niin kuin omalle rytmille olisi ihanteellisinta, ellei asu jollain autiolla saarella. Kyllä minä ymmärsin, mitä tarkoitit, mutta olisi kiva, ettei sävy olisi syyttävä niitä kohtaan, jotka yhtä vähän ovat itse valinneet sitä, millainen heidän aamunvirkku rytminsä on, kuin ap:kään.
Olisi oikeastaan vitsikästä nyt esittää, että esim. virastojen tulisi olla auki pitempään (tästä ihmisten unirytmistä johtuen) kuin nyt, kun kaikkea ollaan supistamassa ja ihmiset saavat potkuja töistään! Tehväviä vähennetään ja aukioloja vähennetään sen sijaan, että niitä jaettaisiin useammalle tai pitemmälle ajalle.
Jos ajatellaan, että virastossa (jossain imaginäärisessä) käy päivän aikana 100 ihmistä sen auki ollessa 8-16. Nyt jatketaan aukioloa 8-18, että kaikki ehtii herätä ja lähteä töihin ja asioida sinä aikana kuin itsestä on mukavaa ja hyvää. Tuleeko kalliimmaksi, tarvitaanko enemmän väkeä? Kyllä ja kyllä. Onnistuuko? Ei.
Vierailija kirjoitti:
Työpaikan vaihtaminen nykyaikana onkin helppoa..
En ole ap, mutta olen opettaja. Minulle työpaikan vaihto ei vaikuttaisi mitään. Koulut alkavat joka paikassa samaan aikaan.
Tänään alkaa klo 9, joten sain nukkua vähän pidempään. Useimpina aamuina koulu alkaa klo 8, joten eka tunti menee lähinnä heräämiseen..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten joku tuolla aiemminkin totesi, niin pystyisitkö sinä väkisin nukkumaan pidempään? Mikset? Minä en pysty nukahtamaan aiemmin. Vaikka olisin kuinka väsynyt, en saa unta. Pyörin sängyssä kuolemanväsyneenä, mutten nukahda. Ei ihminen pysty napsauttamaan unta päälle, ei myöskään jatkamaan unia herättyään, jos ei enää nukuta.
ap
Syö melatoniinia tai vaihda sitä työpaikkaa. Suomi ok täynnä liukuvan työajan työpaikkoja. Meillä esim. Liukuma on 7-10, eli se normaali.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta olen opettaja. Minulle työpaikan vaihto ei vaikuttaisi mitään. Koulut alkavat joka paikassa samaan aikaan.
Tänään alkaa klo 9, joten sain nukkua vähän pidempään. Useimpina aamuina koulu alkaa klo 8, joten eka tunti menee lähinnä heräämiseen..
Jos aamuheräämiset ovat mahdottomia ja pilaavat arjen ja vknloputkin, eli kyseessä oikeasti iso ongelma, niin kannattaisi varmaan miettiä asiaa jo ammattia/työpaikkaa hakiessa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisithan sitten, jos maailma pyörisi sinun toiveittesi mukaiseen aikatauluun, että se pyörisi sinun pillisi mukaan? Jonkun pilli aina on se, minkä mukaan mennään. Tässä asiassa se ei ole sinun pillisi, mutta minkäs teet.
Tässä nyt nähdään se huonounisuuden ja aamun väsymyksen tulos: moni ymmärsi aloitukseni väärin, koska ilmeisesti väsymystäni kirjoitin epäselvästi.
En tarkoita sitä, että maailman pitäisi pyöriä MINUN aikatauluni mukaan. Tarkoitin sitä, että olisi kiva, että monenlaiset ihmiset voisivat tehdä töitä eri aikoihin, eikä yhteiskunnan pitäisi pyöriä virka-aikaan. Te aamuvirkut voisitte jatkossakin herätä kuudelta ja nukkua vaikka viisi tuntia yössä, jos se teille riittää. Minulle ei.
ap
No jonkunhan "pilli" se on aina, jossei aamunvirkun, niin jonkun muun. Tai sitten se ei ole sen aamunvirkunkaan. Jos haluaa ns syyttää jotakuta (kuten tämän avauksen henki oli, sitä on turha kieltää) niin pitää sitten olla valmis ottamaan omalle kontollekin se, ettei se sitten miellyttäisi toista puolta maailmaa, jos tehtäisiin kuten ap tahtoisi. Ei ole realistista ajatella, että kukin voisi toimia maailmassa just niin kuin omalle rytmille olisi ihanteellisinta, ellei asu jollain autiolla saarella. Kyllä minä ymmärsin, mitä tarkoitit, mutta olisi kiva, ettei sävy olisi syyttävä niitä kohtaan, jotka yhtä vähän ovat itse valinneet sitä, millainen heidän aamunvirkku rytminsä on, kuin ap:kään.
Olisi oikeastaan vitsikästä nyt esittää, että esim. virastojen tulisi olla auki pitempään (tästä ihmisten unirytmistä johtuen) kuin nyt, kun kaikkea ollaan supistamassa ja ihmiset saavat potkuja töistään! Tehväviä vähennetään ja aukioloja vähennetään sen sijaan, että niitä jaettaisiin useammalle tai pitemmälle ajalle.
Jos ajatellaan, että virastossa (jossain imaginäärisessä) käy päivän aikana 100 ihmistä sen auki ollessa 8-16. Nyt jatketaan aukioloa 8-18, että kaikki ehtii herätä ja lähteä töihin ja asioida sinä aikana kuin itsestä on mukavaa ja hyvää. Tuleeko kalliimmaksi, tarvitaanko enemmän väkeä? Kyllä ja kyllä. Onnistuuko? Ei.
Enhän minä sanonut, että maailma pitäisi muuttaa minun aikataulujeni mukaan. Vaan että olisi hyvä, että aamuvirkut ja aamu-uniset voisivat elää rinnakkain. Nykyään ei voi, kun yhteiskunta elää virka-aikaan. Ja takuulla muuten virkatyötä tekevissä on myös meitä aamu-unisia. Silloinhan virastot voisivat olla auki pidempään, kun aamu-uniset tulisivat klo 8 töihin ja aamu-uniset myöhemmin ja virasto olisi näin pidempään auki.
Tässä on tullut jo monta kertaa todistetuksi se, etteivät aamuvirkut ja tähän 8-16-yhteiskuntaan sopeutuneet ihmiset pysty ymmärtämään meitä, joilla sisäinen rytmi käy eri aikaa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä olet ammattia valitessasi tiennyt kyllä tulevat työaikasi, ja todennäköisesti olet tiennyt myös sen, että olet iltavirkku ja aamu-uninen. Jos ihmisellä on jotain fyysisiä rajoituksia, silloin ei valita sellaista työtä, missä noista rajoituksista on haittaa, johan sen sanoo alkeellisinkin järki. En minäkään hakeudu sairaalatyöhön, koska en pysty muuttamaan rytmiäni vuorotyöhön sopivaksi. Ei siitä yhteiskuntaa pidä syyttää, jos on itse tehnyt vääriä valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Monessa maassa mennään töihin yhdeksäksi. Miksi Suomessa pitää olla niin halvatun aikaista aina?
Ei missään "maassa mennä töihin yhdeksäksi". Jokaisessa maassa mennään töihin myös tosi aikaisin. Jos lähdet liikkeelle suuremmassa kaupungissa missä tahansa maassa klo 7, katsele ympärillesi. Monenlaista työntekijää on liikkeellä tosi aikaisin, leipomot on auki, monet kioskit, kahviloista saa coffee to go'n mukaansa jo aikaisin aamulla, bussit, ajavat, metrot ajavat, taksit, junat ajavat, sairaaloihin mennään aikaisin töihin (yövuorot eivät ole klo 9:ään sielläkään) ja siinä asumassasi hotellissa respat tulivat aikaisin vuoroonsa jne.jne.jne.
Olen samanlainen ja sitten vasta ärsyttää jos joku herättää viikonloppuna. Meillä myös teinejä niin halutaan nukkua myöhään.
Eihän noi taaperoiden äidit sitä ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Enhän minä sanonut, että maailma pitäisi muuttaa minun aikataulujeni mukaan. Vaan että olisi hyvä, että aamuvirkut ja aamu-uniset voisivat elää rinnakkain. Nykyään ei voi, kun yhteiskunta elää virka-aikaan. Ja takuulla muuten virkatyötä tekevissä on myös meitä aamu-unisia. Silloinhan virastot voisivat olla auki pidempään, kun aamu-uniset tulisivat klo 8 töihin ja aamu-uniset myöhemmin ja virasto olisi näin pidempään auki.
Tässä on tullut jo monta kertaa todistetuksi se, etteivät aamuvirkut ja tähän 8-16-yhteiskuntaan sopeutuneet ihmiset pysty ymmärtämään meitä, joilla sisäinen rytmi käy eri aikaa.
ap
On minusta liioittelua sanoa, etteivät aamunvirkut ja illanvirkut voi elää rinnakkain :)
Milloin ne illanvirkut sitten menisivät sinne virastoihin asioimaan? He kun olisivat sitten itse töissä siihen iltaisempaan aikaan, kun se olisi heille sopivampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei missään "maassa mennä töihin yhdeksäksi". Jokaisessa maassa mennään töihin myös tosi aikaisin. Jos lähdet liikkeelle suuremmassa kaupungissa missä tahansa maassa klo 7, katsele ympärillesi. Monenlaista työntekijää on liikkeellä tosi aikaisin, leipomot on auki, monet kioskit, kahviloista saa coffee to go'n mukaansa jo aikaisin aamulla, bussit, ajavat, metrot ajavat, taksit, junat ajavat, sairaaloihin mennään aikaisin töihin (yövuorot eivät ole klo 9:ään sielläkään) ja siinä asumassasi hotellissa respat tulivat aikaisin vuoroonsa jne.jne.jne.
Järkipuhetta.
Täällä Keski-Euroopassa jossa asun koulu alkaa 7.45. Tarhaan pääsee jo kuudelta, mutta 8 mennessä olisi suotavaa viedä että ehtii aamupiiriin.