Maailma pyörii vähäunisten aamuvirkkujen pillin mukaan.

Vierailija

Tarvitsen 9-10 tuntia unta yössä. Tätä en tietenkään arjessa saa, koska herätäkseni kuudelta aamulla, minun pitäisi mennä 20-21 nukkumaan. Meillä on jo isot lapset, joita ei tarvitse enää hoitaa tai nukuttaa iltaisin, mutta enpä vaan saa mitenkään mentyä kahdeksalta illalla nukkumaan. Olen iltavirkku ja aamuisin aivan tolkuttoman väsynyt.

Kesäisin kaikki on toisin. Voin mennä nukkumaan minulle normaaliaikaan, eli 23-24 ja herätä 8-10 välillä. Herätessäni ole virkeä ja energinen, aamu lähtee nopeasti käyntiin ja saan paljon aikaan.

Jos työaikaani voisi siirtää, heräisin 8-9 aikaan, olisin 9-10 aikaan töissä ja pääsisin töistä noin 17-18. Kotona olisin 18-19 ja se sopisi perheen aikatauluihin tosi hyvin. Lapset ovat kuitenkin kavereillaan tai harrastuksissa ja tuon jälkeen koko perhe olisi yhdessä kotona. Lasten mentyä nukkumaan minulla ja miehellä olisi aikaa olla kahdestaan. Nykyään olen niin väsynyt koko ajan, ettei tällaista yhteistä aikaa ole kuin naurettavan harvoin.

Nykytilanteessa nukun viikonloppuisin kellon ympäri, enemmänkin. Lauantai- ja sunnuntaiaamuisin nukun vähintään puoleenpäivään, usein 13-14 asti. Tässä ei ole mitään järkeä. Ja taas kärsin väsymyksestä viikolla.

Muita?

Sivut

Kommentit (134)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Voi voi. 

..voivottelee Pirjo-Liisa, viiden tunnin yöunilla selviävä maatalon emäntä Lippakoskelta, joka ei voi käsittää toisten erilaisia unitarpeita.

Vierailija

No muuta vaikka tänne Espanjaan, työaika alkaa usein kello 9-10 ja jatkuu aina kello 18-19, joskus myöhempääkin jos välissä on 2-3 h siesta. Kaikki tapahtuu myöhemmässä rytmissä ja esim. illallinen on useimmiten kello 21-23 aikaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Sinä sinä sinä.
Voi voi kun maailma ei anna sinun tehdä aikatauluasi räätälintyönä.

Niinpä. Sitähän aloituksessani purnasin. MINÄ en pysty elämään tällaisessa aamuvirkkujen ja vähäunisten yhteiskunnassa. Sinusta en tiedä, ehkä sinä pystyt, mutta nimenomaan minä en. 

ap

Vierailija

Me takaisin nukkumaan täältä ärhentelemästä.

Entä lapsesi? Eikö heidänkin pidä päästä kouluun klo 10. Miksi vain sinä olet tärkeä?

Vierailija

Minua ärsyttää kun aamuvirkut käskevät menemään aikaisemmin nukkumaan. Viimekin yönä odottelin sängyssä neljä tuntia että uni tulisi. Kahvia kittaan että edes kusihätä pitää hereillä kun kohta lähden auton rattiin. Kuudelta oli herätys lapsen takia, uni tuli joskus kahden jälkeen. 20 vuotta olen yrittänyt kääntää sisäistä kelloani, ei ole vielä sitä ihmettä tapahtunut että nukahtaisin ennen puolta yötä ellen ole valvonut useampaa vuorokautta putkeen. Sydänkohtausta odotellessa...

Vierailija

Jonkun muistaakseni suomalaisen tutkimujsen mukaan aamuvirkkuja on 40 % ja toisen, en muista minkä maslaisen, aamu- ja illanvirkkuus on ihan oikea ilmiö ja omaa sisäistä kelloa, unen tarpeesta puhumattakaan on vaikea muuttaa.

Vierailija

Sanoisithan sitten, jos maailma pyörisi sinun toiveittesi mukaiseen aikatauluun, että se pyörisi sinun pillisi mukaan? Jonkun pilli aina on se, minkä mukaan mennään. Tässä asiassa se ei ole sinun pillisi, mutta minkäs teet.

Vierailija

Ihan samaa mieltä, tehokas ihminen muka herää aikaisin aamulla ja sitten palstalla voivotellaan ellei sopeudu tuollaiseen. Itse olen siitä onnekas, että saan valita vapaasti työaikani. Herään kahdeksalta, kymmeneltä töihin ja kuudelta kotiin. Toimii ja olen aina virkeä. Joskus pärjään hyvinkin vähäisillä unilla kunhan vaan saan nukkua siihen kahdeksaan asti. Mikään ei ole ikinä auttanut oman sisäisen kellon siirrossa, ja olen toivottaman väsynyt ja tehoton jos joudun heräämään kuudelta. Myös iltaihmisiä on olemassa ja meidät tulisi ottaa tarkemmin huomioon yhteiskunnassa.

Vierailija

Kuulostat ihan eräältä tutultani joka aina korostaa omaa erityis-erityisyyttään. Me tavallinen rahvas emme voi tällaisia tärkeitä erityispiirteitä edes ymmärtää. Tai sitten hän ei ymmärrä, että elämässä on tällaisia ponnisteluja, yhdellä yhden- toisella toisenlaisia. Oletko vapaan kasvatuksen tai curlingin tulos?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Me takaisin nukkumaan täältä ärhentelemästä.

Entä lapsesi? Eikö heidänkin pidä päästä kouluun klo 10. Miksi vain sinä olet tärkeä?

Olen jo töissä, koska elän aamuvirkkujen maailmassa. Lapseni ovat vähäunisempia kuin minä. Puoliso pärjää kuuden tunnin unilla ja teinini nukahtavat 22-23, heräävät kahdeksaan mennessään seitsemältä ja myöhemmin, jos koulu alkaa myöhemmin.

Meniköhän nyt aloitus monelta ohi? Tarkoitin sitä, että yhteiskuntamme pyörii aamuvirkkujen mukaan ja meille iltavirkuille ja paljon unta tarvitseville ihmisille se on tuskaa. Jos töitä pystyisi tekemään eri aikoihin, ei ongelmaa olisi. Mutta me elämme niin, että kaikki menevät kouluun ja töihin aikaisin aamulla ja piste.

ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää kun aamuvirkut käskevät menemään aikaisemmin nukkumaan. Viimekin yönä odottelin sängyssä neljä tuntia että uni tulisi. Kahvia kittaan että edes kusihätä pitää hereillä kun kohta lähden auton rattiin. Kuudelta oli herätys lapsen takia, uni tuli joskus kahden jälkeen. 20 vuotta olen yrittänyt kääntää sisäistä kelloani, ei ole vielä sitä ihmettä tapahtunut että nukahtaisin ennen puolta yötä ellen ole valvonut useampaa vuorokautta putkeen. Sydänkohtausta odotellessa...
Ihan sama se on sille aamunvirkulle turha neuvoa, että no nuku pitempään. Nukkuisi jos voisi. 

Hiphei

Sama juttu, ärsyttää kun maailma pyörii aamuvirkkujen tahtiin. Eikä auta vaikka vaihtaisi työtä johki iltavuoroon, koska lapset kuitenkin aloittaa koulun aikasin. Mun mielestä lapsillekin epäinhimillistä tollaset aikaiset herätykset. Siis jos ei ole luonnostaan aamuvirkku. Enemmän joustavuutta yhteiskuntaan! ;) :D Onneks omassa työssä kuitenkin liukuva työaika..

Vierailija

Mulla on ihan sama ongelma. Yritän jatkuvasti kehittää itseäni asiassa, harrastan liikuntaa - luonnollinen fyysinen väsymys auttaa nukahtamaan, syön rautaa iltaisin ja vitamiineja,kofeiinia aamuisin ...keinoja löytyy.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat