Voisiko joku selittää, miksi päivystykseen pitää lähteä vaikka ei ole päivystyksellistä vaivaa?

Vierailija

Olen nyt jonkin aikaa ollut töissä päivystyksessä ja en voi kuin ihmetellä ihmisiä, jotka tulevat sinne joskus jopa useiksi tunneiksi jonottamaan ihan ihmeellisistä syistä. Eikö maalaisjärki sano, että päivystys on niille tapauksille, joiden tila on niin vakava ettei voi odottaa seuraavaan päivään? Ei sinne tarvi tulla tukkimaan jonoa esim. viikon kestäneen flunssan vuoksi (tai edes 3 viikkoa kestäneen), ei sen vuoksi että huulet on rohtuneet rikki eikä myöskään sen vuoksi että eilisestä asti ollut vatsatautia aikuisella. Eikä siksi että viikko sitten on muljauttanut nilkkaa ja edelleen vähän sattuu.
Tosin hieman vikaa on kyllä triagessakin kun tuollaisia jonoon ottaa, pitäisi uskaltaa sanoa ihmisille että nyt et kyllä tuon asian vuoksi lääkärille pääse ja ota yhteyttä omaan terveyskeskukseen.

Voisiko joku kertoa mikä ajaa lähtemään sinne päivystykseen oletuksella että voi joutua vaikka 4 tuntia odottamaan siellä tai enemmänkin? Ja sitä kauemmin kaikki saa odottaa, mitä tyhmemmistä syistä sinne lähdetään.

Niin kauan kuin päivystysten resurssit on mitä on, ei sinne lisää lääkäreitä palkata jonoja purkamaan ja niin kauan se saa olla vain todellisessa hätätilanteessa tarkoitettu palvelu kun ei yksinkertaisesti ole turvallista tai inhimillistä odottaa seuraavaan päivään.

Toinen mikä ihmetyttää on kipupotilaat (esim. päänsärky, selkäkipu, lihasjumi jne) jotka tulevat sinne ja kun luukulla kysytään että mitä särkylääkettä olet ottanut, niin vastaus on että yhden 400mg buranan eilen. Päivystykseen vasta sitten, jos KUNNON kipulääkitys (vähintään 800mg ibuprofeenia JA 1g parasetamolia ei auta mitään eikä kestä olla).

Sori nyt kaikki "mutta kun mulla on oikeus" ihmiset, ei teillä ole. Paitsi mennä yksityiselle.

Sivut

Kommentit (82)

Vierailija

Terveysasemalle ei saa aikoja. Kun klo 7 soittaa ajanvaraukseen niin ajat ovat jo menneet. Ei ole muuta vaihtoehtoa kuin mennä sitten klo 16 jälkeen päivystykseen, jos aikoo vaivansa lääkärille näyttää.

Näin valitettavasti ainakin Tampereella.

Vierailija

Jos noin on niin en ymmärrä minäkään. Eikö ne ihmiset saa lääkäriaikaa omasta terveyskeskuksestaan? Ei tarviis turhaan tuntitolkulla jonotella. Ilmeisesti sitten oikeasti eivät saa? Jonottamisen ymmärrän jos muuten ei lääkäriltä aikaa tarvittaessa saa.

Vierailija

Ja jotkut tarvitsevat sairauslomatodistuksia työpaikkaa varten myös iltaisin ja viikonloppuisin. Kaikki kun eivät ole töissä ma-pe 8-16.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Terveysasemalle ei saa aikoja. Kun klo 7 soittaa ajanvaraukseen niin ajat ovat jo menneet. Ei ole muuta vaihtoehtoa kuin mennä sitten klo 16 jälkeen päivystykseen, jos aikoo vaivansa lääkärille näyttää.

Näin valitettavasti ainakin Tampereella.

Riippuu kai vaivasta. Jos mahatauti tai flunssa, niin tartteeko semmosten takia ylipäänsä lääkäriä?

Vierailija

35% ellei enemmäkin päivystyksen potilaista on turhia. Usein varsinkin vanhukset ja pitkäaikaistyttömät tulevat sinne sosialisoitumaan ja koska heillä on aikaa. Siinä samalla näyttämään kipeää jalkaa. Varmasti jonot ovat pitkät, jos sinne jonotetaan nuhanenän, niskajumien, selkäkipujen ja ties minkä pitkäaikaisvaivojen vuoksi. Tai pahimmillaan listan kanssa. Niitäkin näkee aivan liikaa. T. sh

Vierailija

Ap, olet siis lähihoitajana toimessa päivystyspoliklinikalla. Ongelma on suurempi niissä tapauksissa, joissa hoitoon ei hakeuduta, akuutti vatsa, infarktin oireet. Lähäri pysyköön kastissaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ja jotkut tarvitsevat sairauslomatodistuksia työpaikkaa varten myös iltaisin ja viikonloppuisin. Kaikki kun eivät ole töissä ma-pe 8-16.

No tämän nyt tietyllä tavalla vielä ymmärrän, jos työnantaja on niin idiootti että sv-todistuksen väkisin heti vaatii. Se todistuksen vaatiminen on kyllä ihan naurettavaa, miten ihmeessä lääkäri (tai sh) muka jonkun vatsataudin tai migreenin todistaa? Ei mitenkään. Eli käytännössä se menee niin, että potilas tulee vastaanotolle: mulla alkoi vatsatauti, tarviin sv-todistuksen. Sh/lääkäri: ok, ootko oksentanut tai ripuloinut? Potilas: joo. Sh/Lääkäri: No tässä todistus, heippa.

Siinäkin meni sitten se 5min ylimääräistä minkä toiset joutuu taas odottamaan (ja näitä kun tulee illassa vaikka se 12kpl niin jo on jonoa venytetty tunnilla. Eikä se aina kuitenkaan mene 5 minuutissa, jos on vaikka selkä kipeä tai jokin muu vaiva jota pitää vähän tutkiakin varmuuden vuoksi.

Tuo on osa ongelmaa kyllä myös, ettei niitä lääkäriaikoja saa terkkariin. Mutta ei silloinkaan pidä heti illalla tulla päivystykseen, vaan koittaa seuraavana päivänä uudestaan ja vielä sitä seuraavanakin. Jos siis ei ole mikään päivystysvaiva edelleenkään.

Ja hauskinta tietysti on potilaat, jotka ramppaa luukulla puolen tunnin välein vihaisesti kysymässä miksi jo ei ole heidän vuoronsa ja miksi joku heidän jälkeensä tullut on päässyt ensin.

ap

Vierailija

Ennemmin odottelen muutaman tunnin päivystyksessä, kuin viikkoja että saan ajan terveyskeskukseen. Joskus soittanut kiireettömään ajanvaraukseen, koska vaivani ei vaatinut välitöntä hoitoa, niin sieltä neuvottiin menemään päivystykseen, koska heillä ei ollut antaa aikoja.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Terveyskeskukseen saa ajan kolmen neljän kuukauden päähän. Siksi.

No jos sulle annetaan aika 3-4 kk:n päähän niin TODELLAKAAN ei ole mitään asiaa päivystykseen. Kyllä sinne terkkariin on järjestyttävä aika aiemmin jos on tarvetta. Sun kohdalla on vain todettu, että asia ei ole kiireellinen.

t. ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ennemmin odottelen muutaman tunnin päivystyksessä, kuin viikkoja että saan ajan terveyskeskukseen. Joskus soittanut kiireettömään ajanvaraukseen, koska vaivani ei vaatinut välitöntä hoitoa, niin sieltä neuvottiin menemään päivystykseen, koska heillä ei ollut antaa aikoja.

No olipas idiootti neuvo.

Vierailija

Mutta jos terveysasemalle ei saa aikaa? Viimeksi kun pääsin läpi puhelimella, minulle sanottiin että päivän ajat ovat menneet, soita huomenna. Vastaanottoajan lääkärille olisin saanut hiukan yli VIIDEN viikon päähän. Kysessä teini, jonka vein yksityiselle ja useamman kalliin testin jälkeen todettiin uusiutunut mykoplasma.

Vierailija

Mulla kesällä tilanne, että nilkka tulehtui pahasti kesälomalla ja kuvittelin, että se menee ohi. Kun en enää pystynyt kävelemään, soitin tk:aan aamukahdeksalta, oli kesäloman viimeinen päivä. Olisin saanut ajan seuraavan viikon tiistaille. Onneksi löytyi apu yksityiseltä, mutta satanen siihen meni että ultrasi pisti lääkepiikin ja kirjoitti reseptin. Jos ei siellä olisi ollut aikoja, olisin joutunut päivystykseen, sillä se oli tosi kipeä ja en pystynyt kävelemään, vaikka hengen hätä se ei ole.

Mutta mikä muu auttaa, jos lääkäriin ei pääse? Ongelmana vielä se, että minulla on niin pitkä työmatka, että olen viikot kokonaan toisella paikkakunnalla ja siellä en pääse tk:aan lainnkaan, jos ei ole oikeasti akuutti hätä. Nilkka parani parissa päivässä ja maanantaina pääsin jo töihin. Työterveyshuoltoomme ei kuulu lääkärin palveluja. Olen aika umpikujassa tämän takia, eikä ole varaa sairastua tällaisiin mikä voi odottaa, kun mihinkään lääkäriin ei pääse. Ei tulehtuneen nilkan kanssa voi kuitenkaan viikkokausia odottaa. 

Vierailija

En osaa selittää. Itse olen ollut päivystyksessä tasan kaksi kertaa elämäni aikana (olen 43-vuotias). Ekalla kerralla oli käsi murtunut ja toisella kerralla leikattiin umppari.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat