Pesetkö jauhenlihan ennen kypsennystä?
Eli pesettekö jauhenlihan ennen kuin kypsennätte?
Kommentit (3424)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan lue kaikkia kommentteja koska just mun ei tartte. Mut oottexte iha pihalla? Jauhenliha aiheuttaa altsaimeria ja AV-mammat syöttää sitä ipanoilleen! Onneksi lähi rismasta löyty foliohattu ja tajusin siirtyä jauhellihaan. Otan kaikkien jauhenlihaan ipanoilleen syöttävien IP: t ja lähetän ipanoidensuojeluun. Hävetkää!
Ei se kunnolla pestynä aiheuta mitään, tää on taas tätä brobagantaa. Sulla ei vaan oo varaa jauhenlihaan ja siksi täällä puhut kakkentaalia. Ja vielä risman jauhellihaa ostat, hyi helvetti. Tein susta ilmon kaikkiin mahdollisiin paikkoihin. Sun lapset ne vasta heitteillä onkin, jonkun risman eineksillä elävät. Koita nyt ryhdistäytyä!
Mulla on kuule doctorin tutkinto ja vakituinen osa-aikatyö! Jauhi on roskaeläin joka syö kaiken tielleen osuvan. Mihin luulet kaikkien sun roskies menevän, kaatopaikalle vai? Kannattais sunki välillä kattoa ajankohtaisesti kakkoseen ohjelmaa eikä leikkiä kaikkitietävää AV-mammaa netissä. Oot itekki tainnu syödä jauhenlihaa ikäs!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pestä millään, se on vain lihaa jauhettuna..kuumennat paistinpannun ja siinä paistat kypsäksi ja mausteita reilusti sekaan, voit valuttaa ylimääräsen rasvan vaik lävikössä , kippaat j.lihat siihen ja annat rasvan valua pois esim. Tiskialtaan päällä.
Ei saakutti... paskotte varmaan koko perhe kuravelliä, jos tuollaista menette syömään. Vai ettei jauhea muka edes pestäisi millään...
On niitä uusavuttomia, ja silti yrittää päteä. Pestävähän jauhi on, se on selvää. Kiitos kaikille, oon saanu täältä paljon vinkkejä. Jauhenlihan syöjät vaikuttavat leppoisammilta, jauhelihan syöjät tuntuvat jotenkin tiukka pipoisilta ja vähän akressiivisilta. Eikä monet osaa Suomenkieltä.
Minä pesin ennen jauhenlihan pesukoneessa zeoliitittomalla pesuaineella (ettei siihen jää vaaleita raitoja), mutta meilläpä on nyt ultraäänipesuri. Sillä homma hoituu vaivattomasti hetkessä. Suosittelen!
Yhyy, mäkin haluun noin helpon elämän kuin teillä! Mä en voi jauhenlihaa ollenkaan allerkian takia. Oon koittanut että pesisin Miniriskillä mutta ei auta. Ihan hirveitä paiseita tulee naamaan heti jos haistankin jauhenlihaa. Onko muita kohtalotovereita?
Ja jauheliha ehdottomasti pesupussiin. Muuten sitä on vaivalloista kaapia sieltä pyykkäristä pois.
Jauhenliha? Sen varmaan pesisin... 😅
Onkohan ollut koskaan kotitalouden tunnilla??
Jösses tätä uusavuttomuuden määrää. Ihme, että olette hengissäkään eneää. Jauhelihassahan saattaa olla matoja, joten Raidilla täytyy jauheliha ihan ensimmäiseksi käsitellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti. Ja jauhenlihan pyykkikoneessa ollessa kuullostan sipulit valmiiksi.
Ei sipulia mitään kuullosteta, vaan kuulotetaan!
Ärsyttää,kun ei osata Suomen kieltä.
No voi hyvän tähren, itsekin voisit kaivaa ne yläkouluaikaiset äikän kirjat esille, jos meinaat, että sipulille tehdään joku kuulon asennustoimenpide...
Sipulit kuuluu tietysti kuuluttaa, nehän haluaa tunnetusti kirkkohäät. Niih. Ja hääjuhlassa on niillä painepesurilla huolella pestystä jauhenlihasta tehtyä muroketta.
Mmmm...Tulee ihan nälkä lukiessa näitä jauhenlihan käsittelyohjeita! Mä tykkään jauhenlihasta kukankaali-munankoiso paistoksen kanssa. Kannattaa maustaa hyvin valkonsipulilla, mutta vasta kuulustelun jälkeen tietty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täydellinen pesuohje.
PeseminenLihan korviketta tarjolla. =)
Ei ollut jauhen mutta muuten ihan hyvää korviketta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan lue kaikkia kommentteja koska just mun ei tartte. Mut oottexte iha pihalla? Jauhenliha aiheuttaa altsaimeria ja AV-mammat syöttää sitä ipanoilleen! Onneksi lähi rismasta löyty foliohattu ja tajusin siirtyä jauhellihaan. Otan kaikkien jauhenlihaan ipanoilleen syöttävien IP: t ja lähetän ipanoidensuojeluun. Hävetkää!
Ei se kunnolla pestynä aiheuta mitään, tää on taas tätä brobagantaa. Sulla ei vaan oo varaa jauhenlihaan ja siksi täällä puhut kakkentaalia. Ja vielä risman jauhellihaa ostat, hyi helvetti. Tein susta ilmon kaikkiin mahdollisiin paikkoihin. Sun lapset ne vasta heitteillä onkin, jonkun risman eineksillä elävät. Koita nyt ryhdistäytyä!
Mulla on kuule doctorin tutkinto ja vakituinen osa-aikatyö! Jauhi on roskaeläin joka syö kaiken tielleen osuvan. Mihin luulet kaikkien sun roskies menevän, kaatopaikalle vai? Kannattais sunki välillä kattoa ajankohtaisesti kakkoseen ohjelmaa eikä leikkiä kaikkitietävää AV-mammaa netissä. Oot itekki tainnu syödä jauhenlihaa ikäs!
Niin oon syöny ja oon siitä ylypiä! Mee sää vaan sinne rismaan ostaan niitä eineksiä. Me muut tehään lapsillemme kunnon ruokaa jauhenlihasta, siinä ei haittaa vaikka menis usiampiki tunti pesemiseen ja muuhun. Lasten pitää saaha kunnon ruokaa. Nii. Jauhenlihalla sitä on aina lapset syötetty ja komeita poikia niistä on kasvanukki. Nii. Minuun ei sun brobagantas uppoa, ei. Jauhenlihaa ja perunoita, siinä on suomanlaisen perus eväs.
Ihanaa, täältä löytyy jauhenlihan ystäviä, vihdoin! Kivoja vinnkkejä! Jaanpa omaani; ostan jauhenlihaa suoraan kasvattajaltaison erän, vaikka lavallisen. Kannattaa säilyttää sitä parvekkeella, se säästää jauhenlihan myöhemmältä tuulenttamiselta! Aina raikasta! Painepesurivinnki oli kiva, mutta itse käytän ihan sitä pesukonetta. Koska jauhenliha on suoraan koneesta aika rumaa, tykkään silittää sen kakkosella. Valmistus ihan tavallisesti. En jaksa kauheesti panostaa siihen tsättäämiseen jauhenlihan kanssa kun on niin perusmättöä :) . Perse on tykännyt!!!
Vierailija kirjoitti:
Elikkä eikö kukaan muu käytä jauhenlihan pesuun aromi pesää? Kuha laittaa illalla lihat ja liemet pesään niin aamulla on neitseellisen puhtaat lihat valmiina ilman hinkkausta.
Mistä löysit sellaisen kuhan? Au pair? Anna edes vihje!
Jauhenlihan pesussa kannattaa olla tarkkana, ettei pese naudanjauhenlihaa samassa koneessa kuin sikanaudanjauhenlihaa tai broilerinjauhenlihaa. Voi tulla värjäytymiä. Myös erilaisten sekäsikiöisten jauhi-inkarnaatioiden mahdollisuus on suuri, siksi eri jauhet pitäisi pitää erillään. Varsinkin, jos naudanjauhella on juoksuaika. Jauhihan ei muutenkaan ole mikään laumaeläin (miksi sitten kuoltuaankaan pitäisi väkisin yhdistää muiden jauhien kanssa), joten jauhen yksityisyyttä pitäisi kunnioittaa. Yksittäisen jauhiyksilön (edellyttäen, että on pidetty rotueroteltuna ja täten rodullisesti puhtaana) maku ja suutuntuma on käsinpestynä hyvä. Pesulapesua en suosittele, tulee eineen maku. Jos haluaa energian- tai muista säästösyistä pestä samalla koneellisella kotona eri jauhenlihoja, niin kannattaa laittaa mukaan värisieppariliina, joita saa marketeista ja jopa Lidlistä. Tärkätä ei missään nimessä saa, sen jos tekee, jauhenliha ei enää asetu pannulle paistettavaksi nätisti vaan alkaa seisoa.
Että pesenkö? Ensin irroittelen jauhen liha hippuset erikseen, käsityö ihminen kuin olen, ja solmin ne pitkäksi langamaiseksi jauhen liha naruksi. Siittä virkkaan madon nro: 5den koukulla. Kun matto on 6 mt pitkä, on aika lähteä pesulle. Mopon tarakalla kylän madon pesupaikalle ja eikkun harjalla kuuraamaan. Mänty suopaa olen käyttäny. Ei saa huuhdoa. Pesty matto on aikas painava vaan ukko on sen käyny mulle hakemassa trukilla. Siinnä trukin haarukoilla mennee samalla mopo ja isekin. Ukko naulaa madon ihte tehtyy 6 mt:n puu telineeseen joka kulmasta ja vähän muualtakin kiinne. Siinnä kuivatellaan madoa loimu tulilla n: vuoro kauden. Kuha on ihan kuiva. Seuraavana päivänä viikkaan kuivan madon n: met:n pituisiksi paloiksi, eikun taas mopon tarakalle ja lähikaupassa jauhavat jauhen lihan meille. Ihanan raigasta merituulen makua siinnä, lapsetkin tykkää.
Tehdään nyt teille kaupungilaisillekkin selväksi: jauhi on uros, jauhe on naaras ja lapsi on survos. Itse valmistan jauhenlihasta tai survoonlihasta yleensä ranskalaisia tai hampurilaisia herkkuja.
Ja Jauhionkalasta saa muistaakseni tilata vakuunipakattuna. Mut ite täytyy pestä tietty. Sipulit tulee valmiiksi kuulusteltuina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ainakaan ole tottunut syömään jauhenlihaa.
Ja mitähän ihmettä sinä sitten syöt? Jauhenliha on peruunan ohella Suomalaista perusruokaa.
Eikö nyt voitaisi pidättäytyä niissä oikein kirjoitus säännöissä, kun täälä kerran niitä kieli poliisejakin on vahtimassa, ja puhua Suomalaisesta perus ruuasta. *ärsyyntynyt*
Ei saakutti... paskotte varmaan koko perhe kuravelliä, jos tuollaista menette syömään. Vai ettei jauhea muka edes pestäisi millään...