Pesetkö jauhenlihan ennen kypsennystä?
Eli pesettekö jauhenlihan ennen kuin kypsennätte?
Kommentit (3424)
Itte en kyllä kauheesti jaksa lihoja pestä. Siksi ostanki vain vavva jauhea. Vavvan liha on mukavan mureaa. Riittää kun nopeasti huljuttaa kloriitissa ja grillaa nopeasti kullattujen sipuleiden kanssa.
Kyllä mä ainakin aina kuulostelen tosi tarkkaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti. Ja jauhenlihan pyykkikoneessa ollessa kuullostan sipulit valmiiksi.
Ei sipulia mitään kuullosteta, vaan kuulotetaan!
Ärsyttää,kun ei osata Suomen kieltä.
Kas kun ei kuloteta. :D Yleensä sipuli kuullotetaan.
No, kyllä minä ainakin kuullllostelen tarkkaan pannulla olevia sipuleita, kun kirkuna lakkaa ne ovat kutakuinkin hengiltä, eikä niitä tarvitse erikseen lopettaa
Jauhenlihaa ei tarvitse pestä, jos jauhe on teurastettu hygieenisesti saunassa 85*C lämpötilassa.
Kiitos nauruista. Itkukin tuli ja vatsa kipeäksi.
Nykyisin harva pesee jauhenlihaa kotona. Huoltsikoilla on hyviä tarjouksia ja niillä on isommat harjat. Jauhi, kinkko ja meetvursta ovat kaikki niin jaloja eläimiä, et pitää käsitellä oikealla pieteetillä!
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kaksi tapaa valmistaa jauhta kaudesta riippuen. Meidän kesämökki sijaitsee aivan jauhten reviirin äärellä, joten usein mökin kuistilta ammuskelen painepesurilla ohikulkevat yksilöt. Mulle tämä riittäisi pesuksi, mutta lapset väittää että jauhi maistuu liikaa metsälle, ellei sitä lioteta lisää. Siksi olen kehittänyt mökkiolosuhteisiin käypän tapan liottaa sitä lisää. Heti kun jauhi on päästetty oksasilppurista läpi, täytän sillä miehen rapumerrat ja liottelen laiturin vieressä yön yli. Aamulla paiskon järveen lihaan tarttuneet raput. Jauhenliha kypsyy kun taputtelen siitä kakkusia, jotka jätän laiturille auringon kypsennettäviksi. Mies tykkää kyllä syödä jauhinsa mediumina.
Talvella kerrostalo-olosuhteissa meillä on eri tyyli. Paiskaan jauhin marketista ostamieni kemiallisen pesun pyyhkeiden ja aromisuolan kanssa kuivausrumpuun. Nopea tapa, mutta tulee halvemmaksi, kuin kemiallinen pesu pesuttamossa.
Mutta toisilla on wt-tapa, toisilla akateemisempi tapa jauhin pesutteluun...
Meillä muuten nautitaan jauhin kanssa schardonneeta. Kuinkas teillä?
No jopas vaan, muutkin sitten kaatelevat jauhielukoita ja hirvejä painopesureilla. Pitääpäs vinkata ukolle kun kiväärinpatit on niin kalliita ja pesunvaivatkin vähenisivät. Ei se muutenkaan kyllä osaa jauhiin pyssyllä, vaan josko pesurilla saataisi mekin makoisaa jauhenlihaa kerrankin.
On olemassa se kuuluisa von Wrightin taulukin, Ateneumin kokoelmissa, "Jauhe lähteellä", Jos haluaa nähdä, miltä eläin näyttää. Taiteilija on hienosti tavoittanut sen kuulaan katseen. Luonnossa jauhta on hyvin vaikea havaita.
P*zk*njauhentaa että pestä pitäis. Mä oon aina suolannu. Siitä vaan merisuolaa jauhen lihan sekaan, suhteella 1:1. Kuha pitää huolen, että on atlantin harmaata merisuolaa, eikä tyynen meren. Tyynen meren suolas on liikaa muovia, niin se ei ime epäpuhtauksia pois. Atlantin harmaas merisuolas on taas kuraa ja likaa, jotka tunnetusti estää allergioita puhkeamasta. Suola antaa kivan pikantin maunkin, ei tarvii muita maunsteita.
Vierailija kirjoitti:
Huomioi tänään tämän keskustelun.
Käyvät pirulaiset varastamassa täältä aiheet ohjelmaansa. Hävytöntä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomioi tänään tämän keskustelun.
Käyvät pirulaiset varastamassa täältä aiheet ohjelmaansa. Hävytöntä!
Niin että kutka huomioi?
Vierailija kirjoitti:
Pesen. Kannattaa myös lingota lyhyellä ohjelmalla, muuten tulee turhan paljon vettä pannulle.
:D :D
Ootteko koskaan kuulleet aromipesästä? Töihin lähtiessä kiehautat vaan yön sooda-etikkaseoksessa lionneet jauhenlihat ja pistät aromipesään. Oikeasti helpottaa kiireistä arkea!!!
Elikkä eikö kukaan muu käytä jauhenlihan pesuun aromi pesää? Kuha laittaa illalla lihat ja liemet pesään niin aamulla on neitseellisen puhtaat lihat valmiina ilman hinkkausta.
Yleensä pyöräytän jauhen ennen jauhamista Dekossa 3 ohjelmalla näin isommat sattumat saa pois. Tämän jälkeen steriloin jauhen vielä autoklaavissa ja avot steriiliä jauhea valmiina pöytään.
Jauhenlihapullia en ole maistanut mutta aina jouluisin syömme mummonlihapullia perinteisten laatikoiden kera. Valmistamme molemmat lihapullat kierittämällä ne ensin vierekkäin hangessa ja kypsentämällä sitten saunassa. Laatikot haemme valmiina kaupasta tosin usen niitä on kertynyt nurkkiin vuoden mittaan. Ruokalaji on melko raskas ja suosittelenkin pieninä annoksina. Varo kypsymästä liikaa!
Sikanautaa emme perheessämme juuri käytä sen rasvaisuuden takia. Aasialaistakin ruokaa suosittelen, mutta Kiinassa kuulemani mukaan syödään jopa poliisikoiraa! Se on kyllä mielestäni jo liikaa.
Eeeeeiiiiihhhh! Neuvolassa ei ole sanottu taas yhtään mitään tosta fosforiteetistä!!! Olen nimittäin raskaana viikolla 3 +0,5 (testissä on haalea haamu, pientä nippailua ja turvotusta sekä hirveä himo hapan korppuun, suola kurkkuun ja jauhenlihaan) mutta eihän niillä ole neuvoloissa ajan tasaisia kielto listoja! Soitin heti seuraavana päivänä touhuilusta.
Onko toi jauhenliha nyt sitten kielletty kokonaan, vai kuoleeko 70 asteessa? Vältän nyt jo kaikkea ja keitän juomavedenkin, en mene kauppaan, jossa myydään pastöröimättömiä juustoja, vaan mies hoitaa meillä kauppa asiat jos siellä on myynnissä juustoja tai maksa makkaraa.
Mutta olin kiuvitellut jauhenlihan petynä turvalliseksi![/quote]
Se sun vauvasi tulee loistamaan pimeässä, mikä on kyllä kätevää jos on haamu..
^^
Helvetti, meni niin plasmat sekaisin näistä jauhenliha-asioista etten osannut edes lainata tekstiä..
No niin tulee, ja lisäksi suomen ja kielen väliin välilyönti :D
Jauhen kieli on muuten kanssa ihan hyvää syötävää, eikä sitä tarvitse edes pestä, kun sehän on lillunut siellä jauhen suussa koko sen elinajan.