Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pesetkö jauhenlihan ennen kypsennystä?

Vierailija
11.11.2015 |

Eli pesettekö jauhenlihan ennen kuin kypsennätte?

Kommentit (3424)

Vierailija
441/3424 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, jauhenliha on pakko pestä. Jauhelihaa ei.

Vierailija
442/3424 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ammu vaan hirnun

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/3424 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en mutta ruskistamisen jälkeen huuhdon ylimääräset rasvat kuumalla vedellä hanan alla. Jää muuten tosi paljon rasvaa altaaseen. Hyvä keino jos haluaa rasvatonta kutakuinkin syödä.

Et sitten tiennyt, että kraanasta ei saa ottaa kuumaa vettä ruoan valmistukseen. Ei ole terveellistä.

Vierailija
444/3424 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis kun mä olin Erasmus-vaihdossa Perä-Mongolian ylängöillä, niin opin valmistamaan jauhen perinteisin menetelmin; jauhihan on alunperin just sieltä vuoristoista ja nää paimentolaiset käyttää ravintonaan 99 prosenttisesti vain jauhea ja heinää. Siis se oikea tapahan on hapattaa kokonainen jauhi maakuopassa kuullustellu heinän kanssa.

Jauhi - jauhta! Ei jauhea.

Mutta eikö ne Perä-Mongoliassakaan enää valmista lihaa käyttämällä sitä satulana? Tai siis en ole tuota itse nähnyt, mutta koulussa kerrottiin että tuolla tavoin mongolit tekivät kun joskus 1300-luvulla olivat maailmanvalloituksillaan. Euroopassa etenivät Wieniin asti. Hyvin varmaan jauhikin mureutuu ratsuhevosen ja mongolin takaliston väliin litistyessään.

Luulis nyt, jos on 850 vuotta kulunut!

Jos ja jos. Mutta kun ei ole vielä. 1300 + 850 = 2150.

Tästä ketjusta kyllä näkee, miten jotkut on nukkuneet kuka milläkin tunnilla. Biologian, kotitalouden, äidinkielen, historian ja jopa matematiikan.

Vierailija
445/3424 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen metsämiesten metsämies. Yleensä pesen riistan, kuten esim. Hirven ennen ampumista painepesurilla. Tämän suorituksen jälkeen erittelen lihat luista. Kun vastaavasti tämä operaario on suoritettu, niin varmistan korkeasta polviasennosta lihojen pesemisen fairylla tai moottoripesuaineella. Sitten vain lihat myllyyn rohisemaan. Antaa muuten veikeän maun riistalle. Ensivuonna otan kloritin käyttöön.

Missä helevetin vaiheessa ammut sen hirven?

Lukeehan se tuossa ihan selvästi: Ensin pestään koko elukka, sitten ammutaan, sitten erotetaan lihat luista. Sitten vielä pestään ja rohistetaan lihat.

Vierailija
446/3424 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän nolottaa myöntää, mutta söin kerran kiireessä jauhenlihan pesemättä ja paistamatta, enkä edes kuulostellut sipuleitakaan, Veet vain valui silmistä. Ja ette kyllä varmasti usko mutta se oli hyvempää tai ehkä hyvintä, mitä olen koskaan syönyt. Isä ei vieläkään tätä hyväksy, sillä jauhi on kuitenkin niin likaisen elikon maineessa (vaikka minusta se on suloinen, jalo ja uljas), että ei enää suostu tapaamaan minua. Sanoo, että sitten palataan asiaan kun ripset taas kasvaa.

Ps. Jottei menisi aiheen ohi, niin oikeaoppisestihan jauhenliha pitää pestä aina max. 35 asteen lämpötilassa ettei se kypsyisi, vaikka pesupussissa pyykin seassa jos luotat pesukoneen lämpötilaan. Käsinpesun (juuriharja on hyvä!) jälkeen kuivaus sukkahousun sisällä pyörittämällä/linkoamalla, niin kuin muutkin ovat maininneet. Huuhteluaineen lisäksi voi käyttää vielä apk:n kirkastetta, se on loistava tuomaan lisämakua. Paistamisen sijaan myös ryöppäys tai riiputus on oivia tapoja kypsentää jauhi, kannattaa kokeilla ilman epäluuloja.

Ppst. Jos rohkenet, etkä kerro että minä vinkkasin, niin kokeile sitä pesemätöntä tartarjauhia Veetillä. Sen jälkeen et kyllä kelpuuta enää mitään muuta. Kerro miten kävi!

Hyvä tietää, että maistuu pesemättä ja paistamatta! Jauhellihakin on muuten makoisaa auteteisen naturaalina, vinkvink!!

Vierailija
447/3424 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen metsämiesten metsämies. Yleensä pesen riistan, kuten esim. Hirven ennen ampumista painepesurilla. Tämän suorituksen jälkeen erittelen lihat luista. Kun vastaavasti tämä operaario on suoritettu, niin varmistan korkeasta polviasennosta lihojen pesemisen fairylla tai moottoripesuaineella. Sitten vain lihat myllyyn rohisemaan. Antaa muuten veikeän maun riistalle. Ensivuonna otan kloritin käyttöön.

Pesemisen jälkeen 😂

Vierailija
448/3424 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pesin kerran pyykkikoneessa mutta tein kai jotain väärin...... katosi koko jauhenliha!

Tämä. Saitko vastineeksi edes ylimääräistä parionta sukkaa?

Minun ja sivumennen sanottuna monen muunkin teoria on, että pyykkikoneisiin asennetaan valmistusvaiheessa musta aukko, joka imee pesun aikana sisältöä ja siirtää sen madonreikää pitkin toiseen universumiin, jossa satunnaisesti valittu pestävä taas jatkaa matkaa johonkin toiseen pyykkikoneeseen. Yleensä näin siirtyvät esineet ovat aika pieniä, erityisesti sukkia. Mutta miksei joskus voisi jauhenlihaeräkin siirtyä?

Tässä muuten on ekologian lisäksi vielä yksi syy vegaaneille hoitaa nyrkkipyykkinä kaikki pesut, niin hamppuvaatteiden kuin juuresten: Olisihan se aika ankeaa, jos omien vegaanisten pestävien seasta löytyisi villasukka, jostakin jauhenlihasta nyt puhumattakaan.

Vierailija
449/3424 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En

Vierailija
450/3424 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pesin kerran pyykkikoneessa mutta tein kai jotain väärin...... katosi koko jauhenliha!

Jatkan vielä, että en siis usko, että sinä teit mitään väärin. Se nyt vain on pyykkikoneiden ominaisuus, että ne joskus kadottavat pyykkiä tai muuta pestävää.

Vierailija
451/3424 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kaksi tapaa valmistaa jauhta kaudesta riippuen. Meidän kesämökki sijaitsee aivan jauhten reviirin äärellä, joten usein mökin kuistilta ammuskelen painepesurilla ohikulkevat yksilöt. Mulle tämä riittäisi pesuksi, mutta lapset väittää että jauhi maistuu liikaa metsälle, ellei sitä lioteta lisää. Siksi olen kehittänyt mökkiolosuhteisiin käypän tapan liottaa sitä lisää. Heti kun jauhi on päästetty oksasilppurista läpi, täytän sillä miehen rapumerrat ja liottelen laiturin vieressä yön yli. Aamulla paiskon järveen lihaan tarttuneet raput. Jauhenliha kypsyy kun taputtelen siitä kakkusia, jotka jätän laiturille auringon kypsennettäviksi. Mies tykkää kyllä syödä jauhinsa mediumina.

Talvella kerrostalo-olosuhteissa meillä on eri tyyli. Paiskaan jauhin marketista ostamieni kemiallisen pesun pyyhkeiden ja aromisuolan kanssa kuivausrumpuun. Nopea tapa, mutta tulee halvemmaksi, kuin kemiallinen pesu pesuttamossa.

Mutta toisilla on wt-tapa, toisilla akateemisempi tapa jauhin pesutteluun...

Meillä muuten nautitaan jauhin kanssa schardonneeta. Kuinkas teillä?

Minusta jauhin kanssa käy paremmin punaiset, ja itse tykkään sankhioveeseestä, taikka ghiantista.

Vierailija
452/3424 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli pesettekö jauhenlihan ennen kuin kypsennätte?

Jauhe? Olen kuullut hirvestä, josta saadaan hirvenlihaa, porosta, josta saadaan poronlihaa, mutta että jauhesta jauhenlihaa? Sekoitatko nyt hauenlihaan?

Vierailija
453/3424 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkihan tietää jo tämän lihan pesun tarpeellisuuden, mutta kaipaan hyviä jauholiha reseptejä. Olen tutkiskellut erilaisia ohjelmia ton lihan pesu/kypsennykseen. Oma kokemus on jos pesee 40 asteisessa tulee pihvistä medium-, 60 asteisessa hyvä medium, 80 asteinen ohjelma tekee kypsäksi, 100 asteinen on jo kengänpohja. En suosittele mitään vahvaa pesuainetta, koska vievät lihasta kimmoisuuden. Upon vanha mankeli on todella hyvä pihvien tekoon, tulee muuten aika tasapaksuja. Hyvän grillipihvin saa kun laittaa 500g jauholihaa ja isännän viikon vanhat hyvin hikoilleet ja maustuneet kalsarit 60 asteiseen pesuun ilman linkousta. Linströmin pihvejäkin joskus tehty.

Kertokaa hyviä reseptejä!

Vierailija
454/3424 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu elikkä ite laitan pesupussiin ja vessanpönttöön jauhenlihan, pari huuhtasua ja jauhenliha puhdasta paistettavaksi.

Vierailija
455/3424 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän yleensä tärpättiä. Lähtee kaikki lika varmasti pois

Vierailija
456/3424 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi pöllöä...pesen kovakuoriset hedelmät ja viinirypäleet mutta en koskaan ole kuullut että joku pesee "lihaa".. pesisitkö sisäfileenkin..??

Vierailija
457/3424 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

voi pöllöä...pesen kovakuoriset hedelmät ja viinirypäleet mutta en koskaan ole kuullut että joku pesee "lihaa".. pesisitkö sisäfileenkin..??

Voi kuule, jotkut pesee rahaakin.

Jos se on jauhen sisäfilee niin totta kai pesen.

Vierailija
458/3424 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hirvenmetsästykseen kuulu ammuminen. Jos ammuntaa kuuluu, kyseessä on nautaeläin, luultavasti lehmä.

Vierailija
459/3424 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä en?

Vierailija
460/3424 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei osata Suomen kieltä"

...... suomenkieli tulee pienellä! :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kahdeksan