Pesetkö jauhenlihan ennen kypsennystä?
Eli pesettekö jauhenlihan ennen kuin kypsennätte?
Kommentit (3459)
oksa silppurilla saat säikeet hyvin ennen pesua erilleen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liutinpesuaine on todella hyvä, sillä irtoaa rasvat vaivattomasti...
Mikä on liutti? Kuulostaa joltakin kalalajilta.
Muuten olen sitä mieltä, että tämä vähärasvaisuushömpötys on mennyt liian pitkälle. Jauhesta saa mehevämpää, kun ei pese kaikkia rasvoja pois. Itse käytän aina pesujauhetta.
Muistaakseni liutti on kala nahka kuhan ei perkaa
Olenkin odotellut milloin jauhenlihanpesumetodit pääsevät julkiseen keskusteluun. Tein siis aiheesta socioelegian alan väkkärin muutama vuosi sitten, jossa tarkastelin juuri luokkaasteeroja jauhenlihankäytössä ja varsinkin pesumetodeissa. Leimallista oli että jauhenlihanpesulinjat eivät enää noudata perinteistä urbaani-maaseutu tai edes oikeisto-arhinmäki axelistoa, vaan tutkimusaineistosta selvästi erottui nyrkkipyykki-tehopesu jatkumo. Juuri tiukoilla jauhenlihapesumetodisteilla luodaan merkityksiä ryhmän sisäisista arvoista ja luodaan uutta yhteisöllisyyttä, esimerkkinä nyt esimerkiksi tietysti Facebookin jauhenlihapesupähkinävaihtokirppisryhmät.
Tuo ylempi oli tiedehenkilönnäkökulma. Äitinä haluaisin nyt tietysti kaikkia vielä muistuttaa, että varsinkin vilkkaana kemikaalivanasesonkina poimittu gmo-Jauhe aiheutaa autismipoliota 100% todennäköisyydellä. Täydenkuun aikaan biorytmisesti ajoitettu pesu voi vähentää riskiä hiukan, mutta varminta on tietysti maadoittaa itsensä tiukasti johonkin steinerilaisesti värähtelevään kristallisoodapesun ajaksi.
silit päng tv sopista o mun mielestä paras
Vierailija kirjoitti:
Nain ulko suomalaisena on kiinnostavaa seurata uusia trend ja ottaa vaikutteita.
Juuri tulin lähi alueella olevasta cpesiaalikaupasta ja taman keskustelun innoittamana sain jauhenlihaa.
En ollut ennen kuullutkaan tasta trend (kuten myos sauvakävelu, jo, mutta tama trend oli ja meni ainakin tassa maassa). Vaikuttaa edelleen, etteivat Suomalaiset osaa markkinoida. Kohta taas hyrri hyokkaa ja ottaa koko trend omakseen. Vrt sauna/bastu/bastard.
Onkelma on nut miten luotettavana teidan kokemuksia on pidettava. Onko mitaan study?
Muistuu mieleeni mummoni, vanhoillislestationalinen saimi, jatti vanhan Sallan ja perusti uuten sallan. Onkohan se viela siella? Kysyn tassa samalla kun niin harvoin tulee olllleeeekssi yhteydesä suomeen.
Hyvä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ppst. Jos rohkenet, etkä kerro että minä vinkkasin, niin kokeile sitä pesemätöntä tartarjauhia Veetillä. Sen jälkeen et kyllä kelpuuta enää mitään muuta. Kerro miten kävi!
Jauhi oli ihan jees, mutta Veet vei suolinukat mennessään. Toisaalta ihan kätevää, kun muutenkin olen viime aikoina vältellyt gluteiinia, niin nyt olen ihan oikeasti keliaatikko. Siis sikäli kätevää että nyt ei voi pullantyrkyttäjät väittää että vain nirsoilen, kun vetäsen tuon keliaatikkokortin pöytään.
Ai että ihan vesi herahtaa kielelle kun muistelen lapsuuden kesiä! Lauantaisin vaari lämmitti savusaunan. Siinä sitten kylvyn lomassa tuli pestyä jauhenlihatkin ja jälkilämmössä herkku palvaantui hitaasti. Satsin viimeiset syötiin yleensä torstaina hernerrokassa.
Kertalämmitteisellä kiukaalla joskus sittemmin tullut kokeiltua kypsennystä. Savuaromia kun hieroo jauhenlihaan muutaman kerran kypsennyksen aikana niin ei siitä lainkaan hassumpaa tule. Ei silti alkuperäisen vannapestyn ja savusaunapalvatun veroista.
Siis se on kelilaatikko. Opettele kirjotamaan. Sun suolinukat on nyt siinä laatikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja se on jotka, ei ketkä :)
Siis kekä on jotka? Ja ketä mitkä? Ja mikä ketkä?
Eipäs ole. Varma tieto sisäpiiristä.
Jauhenliha on jauhenlihaa ja ne ketkä sitä käyttää, kyllä tietää.
Siis kun mä olin Erasmus-vaihdossa Perä-Mongolian ylängöillä, niin opin valmistamaan jauhen perinteisin menetelmin; jauhihan on alunperin just sieltä vuoristoista ja nää paimentolaiset käyttää ravintonaan 99 prosenttisesti vain jauhea ja heinää. Siis se oikea tapahan on hapattaa kokonainen jauhi maakuopassa kuullustellu heinän kanssa. Jos on kunnon 600 kilon jauhi, niin viiskin vuotta voi mennä, että on parhaimmillaan. Mulla ei nyt kerrostalossa ole maakuoppamahdollisuutta, mut yleensä hapatan jauhen ihan vaan kylpyammeessa kelmun alla. Kun kerran on maistanut autenttista, niin ei enää länkkäreitten pilaamaan paistijauheen vaan oo paluuta. Pitkässä hapattamisessa haitalliset migroobitkin hajoaa vedeksi ja luonnollisiksi aineiksi. Jauhi kannattaa silti pestä ensin. Itse pesen virtsalla, kuten alkuperäinen oikea tapa on. Urea antaa paljon syvemmän maun ja mureutuminen käynnistyy heti.
Herra Jeesu. kun tama ketju koukuttaa. Kavaisin tuossa kaupassa ja tuli heti apstinennssi (sorry, ei tieda suolm. sana). Soitin 911 ja sanoivat etta heti 30mg valium per rektum.
No, vahan se rauhotti, mutta jauhenlihan kasittelyn jalkeen tulin heti palstalle saamaan kunnon hoitoa.
En tieda hyvaksytaanko tahan yhteisoon mieleltaan poikkeavia? Tehkaa kuitenkin poikkeus koska asun niin kaukana, vahemmastakin tulee hulluksi.
Paras tapa on liottaa jauhelihaa vedessä ja huoneenlämmössä noin vuorokauden verran. Kanasta tehdylle jauhelihalle riittää toki puolivuorokautta ja lopputulos taattu.jotkut silittää jauhelihan ennen paistoa ja onhan toki mukavampi käsitellä rypytöntä lihaa, keittiössä..
Vierailija kirjoitti:
Meillä syödään hyvin harvoin jauhenlihaa koska sitä syödään ainoastaan sillon kun sataa vettä, ukkostaa ja salamoi. Meillä ensin jauhenlihan päälle laitetaan pyykkipulveria ja sitten viedään ulos mahdollisimman korkealle. Rankka sade hoitaa pesun ja salamat paistamisen siinä samalla. Ukkonen vielä pelottaa vuimeisetkin mahdolliset pakteerit pois ni voi hyvällä omalla tunnolla syödä harvinaista herkkua. Suosittelen kokeilemaa.
Mitä jos opettelisit kirjottamaan, se on pagteeri!!! Ei se nyt voi noin vaikeeta olla!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä syödään hyvin harvoin jauhenlihaa koska sitä syödään ainoastaan sillon kun sataa vettä, ukkostaa ja salamoi. Meillä ensin jauhenlihan päälle laitetaan pyykkipulveria ja sitten viedään ulos mahdollisimman korkealle. Rankka sade hoitaa pesun ja salamat paistamisen siinä samalla. Ukkonen vielä pelottaa vuimeisetkin mahdolliset pakteerit pois ni voi hyvällä omalla tunnolla syödä harvinaista herkkua. Suosittelen kokeilemaa.
Mitä jos opettelisit kirjottamaan, se on pagteeri!!! Ei se nyt voi noin vaikeeta olla!!!
Se on pagdeeri!! opetele itse.
Vierailija kirjoitti:
Siis kun mä olin Erasmus-vaihdossa Perä-Mongolian ylängöillä, niin opin valmistamaan jauhen perinteisin menetelmin; jauhihan on alunperin just sieltä vuoristoista ja nää paimentolaiset käyttää ravintonaan 99 prosenttisesti vain jauhea ja heinää. Siis se oikea tapahan on hapattaa kokonainen jauhi maakuopassa kuullustellu heinän kanssa.
Jauhi - jauhta! Ei jauhea.
Mutta eikö ne Perä-Mongoliassakaan enää valmista lihaa käyttämällä sitä satulana? Tai siis en ole tuota itse nähnyt, mutta koulussa kerrottiin että tuolla tavoin mongolit tekivät kun joskus 1300-luvulla olivat maailmanvalloituksillaan. Euroopassa etenivät Wieniin asti. Hyvin varmaan jauhikin mureutuu ratsuhevosen ja mongolin takaliston väliin litistyessään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettele kirjoittamaan thaimaahan, ei thaimaaseen👍🏽
Astianpesukoneehen, ei astianpesukoneeseen.
Nyt kyllä hävettää teidän puolestanne! Kuuluu tietenkin sanoa Thaimaaseehen, ei Thaimaahan tai Thaimaaseen. Ihan samoin kuin sanotaan astianpesukoneeseehen, Töölööseehen tai hilseeseehen.
Kun täällä nyt kerran on oikeen kielipoliisi paikalla, niin kysyn, että jos syö jauhen lihaa vähän useampia, niin onko silloin jauheessa vai jauheet olalla?
Kerran lähdin yhen hampuusi-luonnonsuojelijan pihalaattoja pesemään. Eihän ne millään puhistunu, kun oli tuprutellu sieniä niiden ppäällä seisten. Salaa hain kloriittia ja aloin homman. Eipä siinä kauan pesty, kun rupes kastemadot nousemaan pintaan. "Aah, jauhenlihaa" tuumasin minä
Mun mummo opetti aikanaan, että paistumaton liha ei kuulu pöydälle, niin missäs te valmistatte vaikka pullat jauhen-, jauhe- ja jauhellihoista? Yritin lattialla, mutta ei siitä oikein tule mitään kun koirat syö sitä mukaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kun mä olin Erasmus-vaihdossa Perä-Mongolian ylängöillä, niin opin valmistamaan jauhen perinteisin menetelmin; jauhihan on alunperin just sieltä vuoristoista ja nää paimentolaiset käyttää ravintonaan 99 prosenttisesti vain jauhea ja heinää. Siis se oikea tapahan on hapattaa kokonainen jauhi maakuopassa kuullustellu heinän kanssa.
Jauhi - jauhta! Ei jauhea.
Mutta eikö ne Perä-Mongoliassakaan enää valmista lihaa käyttämällä sitä satulana? Tai siis en ole tuota itse nähnyt, mutta koulussa kerrottiin että tuolla tavoin mongolit tekivät kun joskus 1300-luvulla olivat maailmanvalloituksillaan. Euroopassa etenivät Wieniin asti. Hyvin varmaan jauhikin mureutuu ratsuhevosen ja mongolin takaliston väliin litistyessään.
Enpä ole tästä kuullutkaan. Olethan varma ettei kyseessä ole kyseiseen aikaan riehuneen jauhenkosketteluepidemian aiheuttamaa brobakantaa, jotta saataisiin jauhenkoskettelu vaikuttamaan normaalilta?
Nain ulko suomalaisena on kiinnostavaa seurata uusia trend ja ottaa vaikutteita.
Juuri tulin lähi alueella olevasta cpesiaalikaupasta ja taman keskustelun innoittamana sain jauhenlihaa.
En ollut ennen kuullutkaan tasta trend (kuten myos sauvakävelu, jo, mutta tama trend oli ja meni ainakin tassa maassa). Vaikuttaa edelleen, etteivat Suomalaiset osaa markkinoida. Kohta taas hyrri hyokkaa ja ottaa koko trend omakseen. Vrt sauna/bastu/bastard.
Onkelma on nut miten luotettavana teidan kokemuksia on pidettava. Onko mitaan study?
Muistuu mieleeni mummoni, vanhoillislestationalinen saimi, jatti vanhan Sallan ja perusti uuten sallan. Onkohan se viela siella? Kysyn tassa samalla kun niin harvoin tulee olllleeeekssi yhteydesä suomeen.