Yritin lukea syyhyn ehkäisystä tietoa, mutta taitaa olla helpompaa vain jäädä eristyksiin kotiin tartunnan välttämiseksi
Pääasia tulikin jo otsikossa. Olen yrittänyt selvittää riskiäni saada syyhy, mutta tuntuu olevan hyvin ristiriitaista tietoa. Toisaalla sanotaan, ettei syyhy tartu niin helposti. Kuitenkin syyhypunkki voi elää pinnoilla pari päivää ja mitä viileämpää, sen paremmin se säilyy hengissä. Tautia ei tunnisteta kuitenkaan ja tartunnan saanut ehtii parhaimmillaan viikkokausia levittää syyhyä. Joku lääkäri puhui, ettei syyhy edes tartu helposti, mutta sen saa lähikontaktissa. Pohdin, voinko käydä enää salilla ja miten tarkkaan siellä täytyy kaikki laitteet puhdistaa ennen ja jälkeen suorituksen, kun on selvää, ettei kaikki ole niin tarkkoja siivoamisesta tai tartunnastaan. En ole mistään saanut selville, voinko käydä turvallisin mielin salilla ja miten voin itse sitä ehkäistä. Entä elokuvissa? Penkistä ei päälle päin näe onko siinä istunut henkilö, jolla on syyhy, mutta kai se tarttuu, kun itse istun siinä parin tunnin leffan ajan. Joka paikassa lukee, että tartunnan saaneet ja lähiverkosto pitää hoitaa, mutta eihän se syyhy edes leviäisi, jos hoito toteutettaisiin huolellisesti ja/tai hoito olisi ylipäänsä tehokasta.
Parasta tässä on se, että jos syyhy sitten iskee niin edes se helvetin kallis hoito ei välttämättä auta. Edes korona ei ollut näin hankala tauti!
Kommentit (12)
Äläkä unohda sitä, että kun syyhyn on työllä ja tuskalla saanut pois, mikään ei estä että saisit sen heti takaisin!
P.s. Ovatko syyhydiagnoosin saaneet sairaslomalla kunnes eivät enää voi tartuttaa?
Jos ei asu Helsingissä, niin varmaan ainakin vielä voi ihan hyvin mennä. Tuleva kevät/kesä varmaan vähän auttaa asiassa, kun viihtyvät parhaiten viileässä? Tokihan jos tästä tulee ihan kunnon ongelma ympäri suomen, niin voi olla vaikea välttyä.
Ehkä itse pesisin vaatteita nyt useammin, ja huolehtisin hyvästä käsihydeniasta (jos se vaikuttaa nuihin). Tilannetta seuraamalla vain tietää, että miten pahaksi tämän sitte mahdollisesti menee.
Todella inhottava tuo on, ja voi laittaa ihmisen todella koetukselle rahallisesti ja henkisesti.
Minä ajattelisin, että oikein innokas käsien rasvaaminen voisi auttaa? Ehkä jotain kunnon vaseliinia? Tai silikonia sisältävää rasvaa?
Kyllä minä salilla pyyhin kaikki ne pinnat joissa kädet viipyy vähänkin pitempään.
Vaatteet käy kuivausrummussa kerta viikkoon.
Vielä on säästetty, mutta ensi syksynä alkaa eskari ylitäydessä paikassa, joten saa nähdä miten onnen käy.
Vierailija kirjoitti:
Äläkä unohda sitä, että kun syyhyn on työllä ja tuskalla saanut pois, mikään ei estä että saisit sen heti takaisin!
P.s. Ovatko syyhydiagnoosin saaneet sairaslomalla kunnes eivät enää voi tartuttaa?
Ei ole sairaslomalla. Viralliset ohjeet on, että lapsenkin voi laittaa päiväkotiin heti, kun ensimmäinen voitelukerta on tehty, vaikka sen tekisi sillä Nixillä, joka ei edes tehoa enää syyhypunkkiin.
Minä yritin olla sairaslomalla töistä, kunnes syyhy vaikuttaisi oikeasti lähteneen, muttei onnistunut. Vaadittiin töihin ja katsottiin vihaisesti kuin lintsaajaa. Aloin nyt sitten kertoa työn yhteyksissä kaikille, että btw minulla on tämä syyhy. Mitä sitä peittelemään, aika vastuutontakin olisi salata. Saavat muut sitten itse päättää, että esimerkiksi kättelevätkö.
T. Hki
Oon miettiny noita kaupan ostoskärryjä, voukohan niistä tarttuu?
Vierailija kirjoitti:
Minä ajattelisin, että oikein innokas käsien rasvaaminen voisi auttaa? Ehkä jotain kunnon vaseliinia? Tai silikonia sisältävää rasvaa?
Kyllä minä salilla pyyhin kaikki ne pinnat joissa kädet viipyy vähänkin pitempään.
Vielä on säästetty, mutta ensi syksynä alkaa eskari ylitäydessä paikassa, joten saa nähdä miten onnen käy.
???
Miksi ihmeessä ajattelit, että käsien rasvaaminen ehkäisisi syyhypunkin tarttumista? Tosi kummallinen ajatus. Ja ei, ei se ehkäise. Tutkimuksen mukaan edes käsidesi ei vähennä syyhypunkkien määrää iholla, mutta siltä varalta, että kuitenkin vähän auttaisi, niin käyttäisin sitä, samoin pesisin käsiä. Ja vaihtaisin aina ulkoa tultua toiset kotivaatteet, ja pesisin vaatteita useasti.
Nyt syyhyn kanssa olen hankkinut joka perheenjäsenelle omat pyykkikorit ja omat pyyhkeet, myös keittiöön. Vqatteet, joita ei voi pestä 75 astetta ja käyttää kuivurissa laittaisin ennen pesua syrjään muutamaksi päiväksi (lämpimään ja _kuivaan_, ei siis pyykkikoria kylppäriin, missä on kostea ilma!)
Kaiken varalta huolehtisin siitä, että lakanat, pyyhkeet ja vaatteet ovat kaapissa niin, että kun ottaa yhdet, niin ei tarvitse koskea kaikkiin. Niin että jos huono mäi käy ja saa syyhyn, niin tietää siellä olevan valmiiksi puhtaat tekstiilit, eikä tarvitse alkaa pestä ja kuivata niitä kaiken muun keskellä, sillä pyykättävää tulee riittämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
???
Miksi ihmeessä ajattelit, että käsien rasvaaminen ehkäisisi syyhypunkin tarttumista? Tosi kummallinen ajatus. Ja ei, ei se ehkäise. Tutkimuksen mukaan edes käsidesi ei vähennä syyhypunkkien määrää iholla, mutta siltä varalta, että kuitenkin vähän auttaisi, niin käyttäisin sitä, samoin pesisin käsiä. Ja vaihtaisin aina ulkoa tultua toiset kotivaatteet, ja pesisin vaatteita useasti.
Nyt syyhyn kanssa olen hankkinut joka perheenjä
Siksi, että punkki ei kestä hapettomissa ympäristöissä ja silikoni varmaan tukkii senkin aukot, samaan tapaan kuin se tukkii täiden. Vaseliinin läpi on myös vaikea hengitellä.
Mutta ehkä turhaa toiveikkuutta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
???
Se on ihan eri asia täiden ja syyhypunkin kanssa.
Täit elävät hiuksissa ja puraisevat vähän n kerran päivässä.
Syyhypunkki elää ihan kokonaan ihon alla. Se siis kaivautuu ihon sisälle aika pian iholle jouduttuaan. Se ei elä ihon pinnalla ja hengitä niin kuin ns maanpäälliset eläimet. Et sinä saa suolistomadoltakaan hapensaantia katkaistua niin kuin muilta eläimiltä.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei asu Helsingissä, niin varmaan ainakin vielä voi ihan hyvin mennä. Tuleva kevät/kesä varmaan vähän auttaa asiassa, kun viihtyvät parhaiten viileässä? Tokihan jos tästä tulee ihan kunnon ongelma ympäri suomen, niin voi olla vaikea välttyä.
Ehkä itse pesisin vaatteita nyt useammin, ja huolehtisin hyvästä käsihydeniasta (jos se vaikuttaa nuihin). Tilannetta seuraamalla vain tietää, että miten pahaksi tämän sitte mahdollisesti menee.
Todella inhottava tuo on, ja voi laittaa ihmisen todella koetukselle rahallisesti ja henkisesti.
Asun pk-seudulla enkä usko, että se punkki ymmärtää missä Helsinki loppuu ja Espoo alkaa.
Minä muutin keskellä Lappia tämän vuoksi. No kyllä ne hesalaiset täälläkin pyörii, huoh
Voitelee käsiä kookosöljyn ja teepuuöljyn sekoituksella.
Ennaltaehkäisevästi kaikki turhat tekstiilit pois. Kynnet lyhyiksi.
Höyrypesurin osto, sillä vetää sohvat yms joita ei voi pestä, säännöllisesti.
Enää se punkki pitäisi saada sinne pinnoille elelemään.. Syyhypunkki ei mielellään poistu iholta eikä varsinkaan hypähtele mihinkään.