Pesetkö jauhenlihan ennen kypsennystä?
Eli pesettekö jauhenlihan ennen kuin kypsennätte?
Kommentit (3424)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti pestään kuumalla vedellä ja kupillinen tahranpoistajaa ei jää lavuaari rasvaseksi ja kuivausrumpuun 60min niin on komeeta ja kypsyy samalla.
Eikö se rasvaseksi ole sitä jos käyttää öljyä liukkarina?
Oletan, että tarkoitettiin, ettei jätetä väliin rasvaseksiä lavuaarissa? Ehkä tuo on heidän tapansa kullittaa sipuli. Kaikki jauhenlihan pesijäthän taitavat kuulostaa tai kuulustella tai kulottaa tai kullittaa sipulit tuossa välissä.
Täytyy kyllä olla tarkkana näiden atjektiivien kanssa. Kuullottaa/kullittaa.
Helevetti, nain ulkosuomalaisena tulee naita virheita. Atjektiivi=verpi.
Huomioi tänään tämän keskustelun.
Vierailija kirjoitti:
Olenkin odotellut milloin jauhenlihanpesumetodit pääsevät julkiseen keskusteluun. Tein siis aiheesta socioelegian alan väkkärin muutama vuosi sitten, jossa tarkastelin juuri luokkaasteeroja jauhenlihankäytössä ja varsinkin pesumetodeissa. Leimallista oli että jauhenlihanpesulinjat eivät enää noudata perinteistä urbaani-maaseutu tai edes oikeisto-arhinmäki axelistoa, vaan tutkimusaineistosta selvästi erottui nyrkkipyykki-tehopesu jatkumo. Juuri tiukoilla jauhenlihapesumetodisteilla luodaan merkityksiä ryhmän sisäisista arvoista ja luodaan uutta yhteisöllisyyttä, esimerkkinä nyt esimerkiksi tietysti Facebookin jauhenlihapesupähkinävaihtokirppisryhmät.
Tuo ylempi oli tiedehenkilönnäkökulma. Äitinä haluaisin nyt tietysti kaikkia vielä muistuttaa, että varsinkin vilkkaana kemikaalivanasesonkina poimittu gmo-Jauhe aiheutaa autismipoliota 100% todennäköisyydellä. Täydenkuun aikaan biorytmisesti ajoitettu pesu voi vähentää riskiä hiukan, mutta varminta on tietysti maadoittaa itsensä tiukasti johonkin steinerilaisesti värähtelevään kristallisoodapesun ajaksi.
Ei ihme, tässä täydenkuun aikaan tehdessäni eyrytmiani kolmannenvaltakunnan viidennentoista kerran, kristallisoodani reakoi omituisesti astraaliyhteiskuntaan. Samalla oli jauhenliha lippusalon nokassa kuivumassa. Jauhenliha aivan käyttökelvontonta
Vierailija kirjoitti:
Lime kyllä saa karvani niin pystyyn:
Käytä veetiä.
Itse olen metsämiesten metsämies. Yleensä pesen riistan, kuten esim. Hirven ennen ampumista painepesurilla. Tämän suorituksen jälkeen erittelen lihat luista. Kun vastaavasti tämä operaario on suoritettu, niin varmistan korkeasta polviasennosta lihojen pesemisen fairylla tai moottoripesuaineella. Sitten vain lihat myllyyn rohisemaan. Antaa muuten veikeän maun riistalle. Ensivuonna otan kloritin käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen metsämiesten metsämies. Yleensä pesen riistan, kuten esim. Hirven ennen ampumista painepesurilla. Tämän suorituksen jälkeen erittelen lihat luista. Kun vastaavasti tämä operaario on suoritettu, niin varmistan korkeasta polviasennosta lihojen pesemisen fairylla tai moottoripesuaineella. Sitten vain lihat myllyyn rohisemaan. Antaa muuten veikeän maun riistalle. Ensivuonna otan kloritin käyttöön.
Oho, miten teilläpäin kaatuu hirvet painepesurilla? Meillä tarvitaan vielä kivääriä. - ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti. Ja jauhenlihan pyykkikoneessa ollessa kuullostan sipulit valmiiksi.
Ei sipulia mitään kuullosteta, vaan kuulotetaan!
Ärsyttää,kun ei osata Suomen kieltä.
Sipulia kuuLLotetaan, pilkun jälkeen lyödään välilyönti, suomen kieli kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella. Ärsyttääkö, kun et itsekään aina kirjoita täydellistä suomea?
Kaikki ei vaan tajuu ;)
Minä kuulostelen sipulista pois surut ja murheet. Vähentää kitkeryyttä. Jauhenlihan käyttöä välttelen, en oikein pidä jauhen mausta.
Oletko koskaan kuullut sarkasmista?
Tervetuloa ensikauden jahdille mukaan 😉Ostan jahtikaverillekkin pesurin 😊
Alkuperäinen kysymys lienee retorinen. Jauheen olomuotoa voi muuttaa käytännössä kolmella tavalla: kastelemalla, lämmittämällä tai jäädyttämällä. Siten jauheen peseminen ( kasteleminen) on prosentuaalisesti yhtä loogista kuin sen lämmittäminenkin. Yksi yleisimmin käytössä olevista jauheista on suodatinkahvissa käytettävä jauhe. Se muuttuu kastelemisen jälkeen poroksi - eli käytännössä tuolloin on kyse jauhelihasta. Tosin tässä kyse ei ollut jauhelihasta vaan jauhenlihasta. Sen käsittelemisestä minulla ei ole juurikaan kokemuksia tai perusteltavissa olevia näkemyksiä.
Meillä on kaksi tapaa valmistaa jauhta kaudesta riippuen. Meidän kesämökki sijaitsee aivan jauhten reviirin äärellä, joten usein mökin kuistilta ammuskelen painepesurilla ohikulkevat yksilöt. Mulle tämä riittäisi pesuksi, mutta lapset väittää että jauhi maistuu liikaa metsälle, ellei sitä lioteta lisää. Siksi olen kehittänyt mökkiolosuhteisiin käypän tapan liottaa sitä lisää. Heti kun jauhi on päästetty oksasilppurista läpi, täytän sillä miehen rapumerrat ja liottelen laiturin vieressä yön yli. Aamulla paiskon järveen lihaan tarttuneet raput. Jauhenliha kypsyy kun taputtelen siitä kakkusia, jotka jätän laiturille auringon kypsennettäviksi. Mies tykkää kyllä syödä jauhinsa mediumina.
Talvella kerrostalo-olosuhteissa meillä on eri tyyli. Paiskaan jauhin marketista ostamieni kemiallisen pesun pyyhkeiden ja aromisuolan kanssa kuivausrumpuun. Nopea tapa, mutta tulee halvemmaksi, kuin kemiallinen pesu pesuttamossa.
Mutta toisilla on wt-tapa, toisilla akateemisempi tapa jauhin pesutteluun...
Meillä muuten nautitaan jauhin kanssa schardonneeta. Kuinkas teillä?
Pesin kerran pyykkikoneessa mutta tein kai jotain väärin...... katosi koko jauhenliha!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kun mä olin Erasmus-vaihdossa Perä-Mongolian ylängöillä, niin opin valmistamaan jauhen perinteisin menetelmin; jauhihan on alunperin just sieltä vuoristoista ja nää paimentolaiset käyttää ravintonaan 99 prosenttisesti vain jauhea ja heinää. Siis se oikea tapahan on hapattaa kokonainen jauhi maakuopassa kuullustellu heinän kanssa.
Jauhi - jauhta! Ei jauhea.
Mutta eikö ne Perä-Mongoliassakaan enää valmista lihaa käyttämällä sitä satulana? Tai siis en ole tuota itse nähnyt, mutta koulussa kerrottiin että tuolla tavoin mongolit tekivät kun joskus 1300-luvulla olivat maailmanvalloituksillaan. Euroopassa etenivät Wieniin asti. Hyvin varmaan jauhikin mureutuu ratsuhevosen ja mongolin takaliston väliin litistyessään.
Luulis nyt, jos on 850 vuotta kulunut!
Kuis on, onko paistijauhenliha eri rotua? Riittääkö pesun jälkeen maustaminen suolilla ja pippureilla?
Ensikertaan nunnaa kyydissä?
suomen valtion brutto kansan tuoten on laskenut jauhenlihan pesun takia jo monta prosentti yksikköä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti pestään kuumalla vedellä ja kupillinen tahranpoistajaa ei jää lavuaari rasvaseksi ja kuivausrumpuun 60min niin on komeeta ja kypsyy samalla.
Eikö se rasvaseksi ole sitä jos käyttää öljyä liukkarina?
Oletan, että tarkoitettiin, ettei jätetä väliin rasvaseksiä lavuaarissa? Ehkä tuo on heidän tapansa kullittaa sipuli. Kaikki jauhenlihan pesijäthän taitavat kuulostaa tai kuulustella tai kulottaa tai kullittaa sipulit tuossa välissä.
Ja vokaalien kanssa. Vokaalit voivat kyllä laulaa hyvin, muttei siitä ole takeita.
Helevetti, nain ulkosuomalaisena tulee naita virheita. Atjektiivi=verpi.
Miksi jauhenliha pitäisi pestä? En pidä mitenkään tarpeellisena jauhenlihan pesemistä. Moppaus nihkeällä lankamopilla riittää kotioloissa kerran kuussa. Lankamoppi kostutetaan huolellisesti neutraalilla tai lievästi emäksisellä pesuaineliuoksella. Mopin varren tulee olla emännän pituuteen suhteutettu niin, että työ on mahdollista suorittaa ergonomisesti selkä suorana keittiön lattialla kevyin ranneliikkein kahdeksikkoa muodostaen. Sen jälkeen jauhenlihan voi irroittaa mopin langoista keittiösaksia apuna käyttäen. Tämä on myös taloudellista, 400 gramman paketista jauhenlihaa saa näillä keinoin kätevästi 700 grammaa ravintosisällöltään ravinteikasta ja kuiturikasta hyvää kotimaista ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Missä helevetin vaiheessa ammut sen hirven?