Pesetkö jauhenlihan ennen kypsennystä?
Eli pesettekö jauhenlihan ennen kuin kypsennätte?
Kommentit (3424)
Ei pestä. Kädet ja välineet pestään. Viittaan vaikkapa http://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/ruoka/kokkaaja_nain_torjut_ehec_tar…. Sit, jos haluut hajoo, lukases tää melkis 15 v vanha papru: http://www.ouka.fi/documents/64417/b4bcc4cc-6017-4da1-97f2-9dd3b9d05fdd.
Vierailija kirjoitti:
Hei te jauhenlihan pyykinpesukoneenssa pesevät! Mitä lämpötilaan ja ohjelmaan suosittelentte? Käytättekö huuhteluainetta? Entäpä linkous? Kuinka monta kierrosta?
Mä en luota näihin kotikonsteihin laisinkaan. Vien kaikki jauhenlihat kemialliseen pesuun keskuspesulaan. Yleensä hoidan samalla koko vuodent jauhet samalla kertaa :)
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju on ehdottomasti viiden tähden keskustelu. Palaan tähän monta kertaa päivässä lukeakseni uudet kommentit ja taas saan mielettömät entorviinit/okitoksuunit. Jaksaa taas vähän aikaa.
Ihanaa, että joku toinenkin vetää kinksit tästä ketjusta :)
Jos veri yököttää, niin alkakaa kasvis syöjiksi.
Huumori on se joka pitää naisen ja miehenkin tiellä 👍😄 ELämä ilman sitä olis aikas tylsää 😝
Ai kauheeta eikö kukaan tajua että että se pesuvesi pitää huuhdella ennen pesua ihan samoin kuin sipulleiden kuulustelussakin pitäisi ensi kouria sipullin ulloinkuari kerros ja jauhen liha siiis vain huuhdotaan kuhan peset ensin aivan kuten elämäm kolussa ensi tunneiilla oppetetaankin.
Eiks kukaan vie jauhista ekaks pesulaan? Kemiallista pesua en suosittele, vesipesu riittää. Muuten: varotaan nyt, ettei viranomaiset ota meidän vauvoja huostaan kohta.
Jauhenlihaa pitää liottaa lipeässä vähintään vuorokausi, mieluiten kaksi. Sen jälkeen se ryöpätään niin minä monta kertaa että liemi on kirkas, maustetaan (salvia peittää jauhille ominaisen maun tehokkaasti) ja paistetaan. Suosittelen sekoittamaan jauhenlihan joukkoon pannulle hieman kebabeläintä tuomaan makua. Muistakaa käyttää kokatessanne riittävää suojavarustusta, sillä jauhenliha ja kebabeläin kuumenevat kypsyessään hyvin kuumaksi. Itse suosin nykyään vain genuiininnahkaisia patakintaita ja essu. Hyvää ja turvallista kokkausta kaikille! :)
Joku kyseli reseptejä jauhenlihalle?
Mä oon aina pyöräyttäny pyykkikoneen pikapesulla 40:ssä asteessa, sitten 60 min kuivausrummussa keinokuituohjelmalla. Sitten jos on kiire, silitän säikeet yhteen ja maustan ja jos on aikaa laitan säikeet mankeliin.
Tuossa toimenpiteessä säikeet yhdistyy isoksi levyksi minkä sitten kuivatan joko saunan lauteilla tai uunissa. Riippuen kumpaan on aikaa.
Mankeli-sauna on toki hieman glamourimpaa maun suhteen, kun on pidempään kypsynyt.
Sitten kun on kypsää niin palottelen palasiksi ja tarjolla on eksoottista jauhenkebabia. Maistuu hyvälle valion A+-jugurtin ja pitanleivän kanssa.
Mikä juttu tämä nyt oikein on, onko jossain uutisoitu jauhelihan pesemisestä? :D Radio Novalla sekä Aamulypsyssäkin puhuttiin jauhelihan pesemisestä, ja tulipa sielläkin mainittua Fairylla ja pesukoneella pesemiset.
En. Huuhtelen jauhelihan kypsennyksen jälkeen. Näin saan osan rasvasta pois. Miksi kysyt noin hölmöjä?
Mitä ihmeen spakettia? 60- ja 70-luvuilla kaupasta alkoi löytyä pitkää makaroonia. Onko se sama juttu?
Vierailija kirjoitti:
Mä oon aina pyöräyttäny pyykkikoneen pikapesulla 40:ssä asteessa, sitten 60 min kuivausrummussa keinokuituohjelmalla. Sitten jos on kiire, silitän säikeet yhteen ja maustan ja jos on aikaa laitan säikeet mankeliin.
Tuossa toimenpiteessä säikeet yhdistyy isoksi levyksi minkä sitten kuivatan joko saunan lauteilla tai uunissa. Riippuen kumpaan on aikaa.
Mankeli-sauna on toki hieman glamourimpaa maun suhteen, kun on pidempään kypsynyt.Sitten kun on kypsää niin palottelen palasiksi ja tarjolla on eksoottista jauhenkebabia. Maistuu hyvälle valion A+-jugurtin ja pitanleivän kanssa.
Saako valion A+- jukurttia käyttää jauhenkebabin kanssa? Eikös se ole suositeltu vain kepapinlihankebabin kanssa!
Täällä puhuttiin siitä, kuinka rahvaat ostavat jauhenlihansa lihatiskiltä valmiiksi pestynä. Itse kuulun myös niihin jotka lentävät henkilökohtaisesti paikanpäälle ihan Siperiaan asti ostamaan jauhenlihani - ja pääsen itse jopa päästämään tuon uljaan eläimen tuskistaan. Siperian metsissä vapaasti kasvanut jauhe on aivan eri luokkaa kuin Suomessa täällä saastuneissa metsissä nihkeissä olosuhteissa kasvaneet jauheet. Seuraavaksi lennätän jauheeni ykkösluokassa Ranskaan, jossa siellä erotetaan maksa muusta eläimestä - vain rahvaat syövät sitä kuivaa ja jännepitoista lihaa, itse käytämme suvussani vain maksan. Maksa toisaalta pitää puhdistaa vahvoin keinoin - yleensä todella alkoholipitoisissa kemikaaleissa, kuten etanolissa. Etanoli on myrkytöntä jauheen maksassa, sillä maksassa olevat kemikaalit tuhoavat etanolin haitalliset kemikaalit ja toisinpäin.
Hyi! Jauhe on likainen eläin. En koske sen lihaan edes pitkällä tikulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun olette pesseet sen jauhenlihan, niin kuinka kuivaatte sen? Itse kuivatan useinmiten pyykin kuivaus telineessä, mutta jos on kiire niin käytän pyyhettä.
Ei sitä sen kummemmin kuulu kuivattaa. Laitetaan sukkahousun punttiin ja pyöräytetään 6 kertaa pään yläpuolella rivakasti.
Me pestään kerralla isompi satsi. Jätetään sitten annospussimaisesti sukkisten lahkeisiin kuivumaan keittiöön. Kuukauden satsi kerralla. Siitä aina lahje kerrallaan käytetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mankeli-sauna on toki hieman glamourimpaa maun suhteen, kun on pidempään kypsynyt.Sitten kun on kypsää niin palottelen palasiksi ja tarjolla on eksoottista jauhenkebabia. Maistuu hyvälle valion A+-jugurtin ja pitanleivän kanssa.
Saako valion A+- jukurttia käyttää jauhenkebabin kanssa? Eikös se ole suositeltu vain kepapinlihankebabin kanssa!
Niin, eihän sitä saisi, mutta se on niin taivaallisen hyvää. Jospa en nyt jää kiinni tästä tekijänoikeusrikkomuksesta :O
Lueskellessani keskustelua, tuli mieleeni eräs minua askarruttanut asia:
Onko mummonliha pullat turvallisia syödä kypsentämättä? Ns. suoraan paketista.
Epäilyttää etenkin mummojen kasvatuksessa käytetyt lääkkeet ja rehun kemikaalit.