Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pesetkö jauhenlihan ennen kypsennystä?

Vierailija
11.11.2015 |

Eli pesettekö jauhenlihan ennen kuin kypsennätte?

Kommentit (3424)

Vierailija
301/3424 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En. Huuhtelen jauhelihan kypsennyksen jälkeen. Näin saan osan rasvasta pois. Miksi kysyt noin hölmöjä?

Itse olet hölmö: Jos luet aloituksen tarkkaan, niin huomaat, että ei siinä sinun jauhelihoista kyse ollutkaan.

Mutta rupesin kyllä miettimään, voisiko jauhenlihankin kanssa menetellä noin. Onko tosirohkeita, jotka pesevät vasta kypsennyksen jälkeen? Tai peräti tyytyvät vain huuhteluun?

Vierailija
302/3424 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

JAUHELIHA.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/3424 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei te jauhenlihan pyykinpesukoneenssa pesevät! Mitä lämpötilaan ja ohjelmaan suosittelentte? Käytättekö huuhteluainetta? Entäpä linkous? Kuinka monta kierrosta?

Mä en luota näihin kotikonsteihin laisinkaan. Vien kaikki jauhenlihat kemialliseen pesuun keskuspesulaan. Yleensä hoidan samalla koko vuodent jauhet samalla kertaa :)

Mihin ne sitten mahtuu sinulla säilymään? Vai oletteko vain niin vähäruokaisia, että pakastin riittää? Ja muutenkin, säilyykö se edes koko vuotta? Ainakin pesemätön haiskahtaa jo kolmen kuukauden pakastuksen jälkeen aika väkevästi.

Vierailija
304/3424 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voikohan Jauhenlihaa säilöä? Siis tietenkin vasta pesun jälkeen..

Vierailija
305/3424 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

JAUHELIHA.

Tää jauhelihapropaganda tässä ketjussa on jokseenkin yhtä tympeää kuin kasvissyöjien teurastamokauhistelut jauhelihaketjuissa. Hankkikaa jauhelihanpupeltajat elämä ja antakaa meidän rauhassa herkutella jauhenlihalla! Taidatte vain olla kateellisia, kun teillä on yksi ännä vähemmän.

Vierailija
306/3424 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos veri yököttää, niin alkakaa kasvis syöjiksi.

Ja nää kasvinsyövät voisi kanssa painua porkkanamaalle täältä.

Vierailija
307/3424 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en edes tiedä, mitä se on. Jauhenliha? Kananlihan tiedän ja monen muun eläimen lihan, mutta tuo eläin... Ilmeisesti oon nukkunu sillä tunnilla ku tuosta eläimestä kerrottiin 😳

Vierailija
308/3424 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pese en huuhtele, voi hyvää päivää kaikkea sitä 

Vierailija
309/3424 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siiiis mitä mä just luin?? Älkää nyt hyvät ihmiset sitä jauhenlihaa vaan veteen laittako! Siitä alkaa välittömästi irrota huoneilmaan elimistölle vaarallisia typpioksideita joutuessaan veden kanssa kosketuksiin. Jos huuhdella haluaa, niin tyrnistä puristettu mehu, tai jokin muu hapan on tähän erittäin oiva apu.

Vierailija
310/3424 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi! Jauhe on likainen eläin. En koske sen lihaan edes pitkällä tikulla.

Hinduthan ovat sitä mieltä että jauhe on suorastaan epäpyhä ja itse eläimen ja sen lihan tai muun osan koskettamisesta tulee kivitystuomio.

Vierailija
311/3424 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siiiis mitä mä just luin?? Älkää nyt hyvät ihmiset sitä jauhenlihaa vaan veteen laittako! Siitä alkaa välittömästi irrota huoneilmaan elimistölle vaarallisia typpioksideita joutuessaan veden kanssa kosketuksiin. Jos huuhdella haluaa, niin tyrnistä puristettu mehu, tai jokin muu hapan on tähän erittäin oiva apu.

Äitini taas on aina opettanut kokiksessa huljuttelemaan, ja niin olen koko ikäni tehnyt

Vierailija
312/3424 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini taas on aina opettanut kokiksessa huljuttelemaan, ja niin olen koko ikäni tehnyt

Vierailija
313/3424 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

rasva pitää ottaa pannusta pois paperilla ja sen jälkeen peset normaalisti pannusi. ei rasvaa viemäriin!!

Vierailija
314/3424 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs sikanauta? Pitääkö sekin pestä. Sehän on puhtaampaa, kun on kahta eläintä. Silloin bagteerit tappaa toisensa jo rasiassa. 

Vierailija
315/3424 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas.pitää noiden kaupungilaisten tulla mukaviisaana huutelemaan jauhelihasta! Painukaa sinne stokmannin herkkuun syömään teijän porvariruokia!!! Meillä maalla ollaan totuttu itse pesemään jauhenlihamme, kukaan ei oo sitä puolesta tehny. Isävainaa metsästi omat jauhet ja ei meillä kukaan traumoja saanu vaikka ne omassa tallissa tapettiin ja valuteltiin veret. Lihat HUUHDELTIIN verestä ja sen me lapset yleensä teimme. On se kumma kun vieraannutaan luonnosta!!! Minulla on päivittäisessä käytössä jauhenlihan pesemiseen tarkoitettu puinen pyörötonkka. Nykyään saa kigantista sähköisiäkin.

Vierailija
316/3424 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauhe on sen verran likainen lintu, että tottakai pesen lihan. Joka jauhella ku sattuu olemaan salmonella. Kananlihaa ei sen sijaan kannata pestä, ettei iho menisi kananlihalle!

Vierailija
317/3424 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en edes tiedä, mitä se on. Jauhenliha? Kananlihan tiedän ja monen muun eläimen lihan, mutta tuo eläin... Ilmeisesti oon nukkunu sillä tunnilla ku tuosta eläimestä kerrottiin 😳

Et sitten voinut lukea ketjua? Tuolla aikaisemmin se selvitetään. Tosin oikeasti se on jauhi, mutta nykyään kutsuvat jauheksi, minkä kai kohta Kielitoimistokin hyväksyy.

Vierailija
318/3424 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liutinpesuaine on todella hyvä, sillä irtoaa rasvat vaivattomasti...

Vierailija
319/3424 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt alkoikin tehdä mieli jauhenlihaa, en olekkaan valmistanut sitä aikoihin. Yleensä otan jauhenlihan suihkuun mukaan ja huuhtelen siinä samalla, samat aineet käy jauhenlihalle millä itseni pesen, Dovea yleensä. Pesun jälkeen saunan lauteille kuivumaan. Joskus on unohtunut sinne pariksikin päiväksi mutta on ollut sitten valmiiksi kypsynyt eikä ole tarvinnut enää pannulla paistaa. Tulee vähärasvaisenpaa jauhenlihaa tällä tavalla, suosittelen kokeilemaan. Savusaunassa saisi kivan sivumaun lihaan.

Vierailija
320/3424 |
13.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on päivittäisessä käytössä jauhenlihan pesemiseen tarkoitettu puinen pyörötonkka.

Mistä päin maata olet? Meillä kotona Ilomantsissa pantiin jauhenlihat veden kanssa kirnuun ja sitten kirnuttiin kuin voita ikään. Ei ollut mitään erillistä jauhenlihapyörötonkkaa, köyhän piti samoilla välineillä hoitaa useampi työ. Tosin ei meillä ollut pyörötonkkia naapureillakaan, joten siksi tuumin että voi olla paikkakunnastakin kiinni.

Pari tuntia siinä pesu-urakassa meni, välillä vaihdettiin siskojen kanssa vuoroa jottei ihan uuvuttu. Tuo peseminen oli meidän tyttöjen työtä. Pestyt lihat sitten säilytettiin kaivossa, jossa vesi oli tasaisen kylmää ympäri vuoden. Kun eihän me lihaa kaupasta ostettu vaan itse pyydystettiin ja teurastettiin jauhetkin niin sitä lihaa tuli kerralla aika paljon aina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi