Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten aikuinen voi olla surkea englannissa???

Vierailija

Sitä kieltä on opiskeltu kaikki kouluvuodet ja siltikää ei osata tarpeeksi hyvin, että voisi hoitaa asioita englanniksi! Kielitaito rajoittuu suomiporukalla Turkkiin lähtemiseen, jossa suomalaiset oppaat hoitaa kaiken. Huhhuh, ei tossa maailma pääse kyllä avartumaan...
(Jätetään laskuista 60+ ihmiset)

Sivut

Kommentit (91)

Vierailija

Krhm, ei tarvitse olla 60+ että ei ole lukenut koulussa englantia, vaan esimerkiksi saksaa. Eikä kaikki ole hyviä kielissä, joku ne vitoset ja kutosetkin saa.

Vierailija

Kirjoitin yo-kokeissakin englannin kohtuullisella arvosanalla läpi, noin 10 v sitten. Mutta kun arkielämässä en missään tarvitse englantia, asun pikkupaikkakunnalla, en käy ulkomailla, en juuri tunne ulkomaalaisia (paitsi jotka osaavat jo suomea), niin kylläpä se kielitaito unohtuu käytön puutteessa. Luettua tekstiä ymmärrän paremmin mutta puhua jos pitää niin pää on ihan tyhjä.
Nyt vanhimmat lapset aloittaneet jo englannin koulussa, jospa ne muistuisi rakenteet tässä samalla minunkin mieleen taas.

Mutta siis ymmärrän hyvin että suomess voi ihan rauhassa elää tarvimatta kielitaitoa, jos niin haluaa.

Vierailija

No ei ole koulunkäynti ja opiskelu kiinnostanut. Tällainen henkilö ei ole välttämättä kovin lahjakas älyllisesti, tai sitten hän on laiska (sekin kyllä kertoo usein typeryydestä). Harvoissa tapauksissa taustalla on jotain muuta ongelmaa.

Näitä typeryksiä, koviksia tai pissiksiähän on jokaisessa koulussa jokaisella luokalla. Englanti ei ole mikään poikkeus aineiden joukossa. Tosin usein nämä oppimisongelmat kasautuvat tietyille ihmisille, eli on tavallista, että yksi ja sama tyyppi on huono englannissa, ruotsissa, äidinkielessä, matikassa, biologiassa ja kemiassa.

Vierailija

Onneksi varmaan itse osaat englantia hyvin, mikäli asia on sinulle tärkeä.

Oma kielitaito on sellaisella perusfraasien tasolla. Tarvittavat työasiat saan hoidettua. Sitten jos paikalla on englantia äidinkielenään puhuvia, niin kyllä multa menee paljon ohi keskustelusta. Töissä ollessani olen välillä käynyt englannin kursseillakin, joten olen kyllä itsekin yrittänyt kielitaitoani kehittää.

Vierailija

Yksi ryhmä, jolla on ongelmia englannin kanssa, vaikka koulumenestys olisikin muuten hyvä, on lestadiolaiset ja muut uskovaiset, jotka eivät katso tv:tä eivätkä kuuntele maallista musiikkia. Kun kieltä ei kuule missään, on sen oppiminen huomattavasti vaikeampaa. Etenkin ääntäminen jää heikommaksi. Suomessa osataan englantia verrattain hyvin, koska ohjelmia ja leffoja ei ole dubattu.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Onneksi varmaan itse osaat englantia hyvin, mikäli asia on sinulle tärkeä.

Oma kielitaito on sellaisella perusfraasien tasolla. Tarvittavat työasiat saan hoidettua. Sitten jos paikalla on englantia äidinkielenään puhuvia, niin kyllä multa menee paljon ohi keskustelusta. Töissä ollessani olen välillä käynyt englannin kursseillakin, joten olen kyllä itsekin yrittänyt kielitaitoani kehittää.

Eipä siihen onnea ole tarvittu. ap

Vierailija

Tuo dubbaaminen on muuten todella suuri virhe. Saamme olla todella kiitollisia siitä, että meillä ei dubata. Olisi ihan kiva, jos joitakin lastenohjelmiakin jätettäisi dubbaamatta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Sitä kieltä on opiskeltu kaikki kouluvuodet ja siltikää ei osata tarpeeksi hyvin, että voisi hoitaa asioita englanniksi! Kielitaito rajoittuu suomiporukalla Turkkiin lähtemiseen, jossa suomalaiset oppaat hoitaa kaiken. Huhhuh, ei tossa maailma pääse kyllä avartumaan...

Enemmän olisin huolissani matematiikan tasosta. Sitä ei näytä osaavan edes korkeakouluja käyneet.

Edes perus prosenttilaskuja ei osata ilman kynää, paperia ja laskinta. Jos silloinkaan. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tuo dubbaaminen on muuten todella suuri virhe. Saamme olla todella kiitollisia siitä, että meillä ei dubata. Olisi ihan kiva, jos joitakin lastenohjelmiakin jätettäisi dubbaamatta.

Saamme olla kiitollisia Ylelle, jossa 50-luvulla päätettiin, että ohjelmat tekstitetään, ei dubata.

uikku

Täälläkin vain saksaa opiskellut, eipä saanut paljon edes valita, kun opiskelijat sijoitettiin sen mukaan, että ellei sisarusta lukemassa englantia - menet saksaa lukemaan.

Matematiikan tason lisäksi, myös suomen kielen taso on surkeaa nykyihmisillä, kiitos somen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Enemmän olisin huolissani matematiikan tasosta. Sitä ei näytä osaavan edes korkeakouluja käyneet.

Edes perus prosenttilaskuja ei osata ilman kynää, paperia ja laskinta. Jos silloinkaan. 

Englantia tarvitaan koko ajan globalisoituvassa maailmassa. Laskut on laskimille, eikä potensseja/mitälie kukaan arjessa tarvitse.

Vierailija

Ei minulle koulu englannin kieltä opettanut, vaan videopelit ja elokuvat. Englannin kanssa olen vieläkin päivättäin tekemisissä videopelien ja internetin muodossa. Englannista on tullut melkein kuin toinen äidinkieleni.

Vierailija

google kääntäjä auttaa tarvittaessa jos tilaa ulkomaalaisesta nettikaupasta jotain.. eihän se anna täydellistä käännöstä mutta pointti tulee sen avulla selväksi :)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat