Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kerronko työhakemuksessa perheen suunnittelusta?

Vierailija
06.11.2015 |

Meillä on pian 2 vuotias tyttö ja toivomme hänelle sisarusta. (Yritystä ollut nyt muutaman kuukauden. Esikoista "teimme" puolivuotta.) Löysin mielenkiintoisen työpaikan ja tässä välissä haluaisin hetken aikaa olla töissä (olen tehnyt muutamia sijaisuuksia viimeisen puolenvuoden aikana).

Mietin, että "uskallanko" olla rehellinen ja kertoa, että toiveissamme on perheenlisäystä? Vai saanko tuolla lauseella varman "ei kiitos" -vastauksen työhaastatteluun :/

Kuinka itse tekisitte?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro myös että haaveilet matkasta Turkkiin ja meinaatte ostaa kultaisennoutajan pennun ensi vuonna. Ja remppaakin suunnittelette.

Vierailija
22/33 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti minua kiinnostaisi tietää miksi kukaan haluasi kertoa työhakemuksessa perheen suunnittelusta? - Ellei sitten työnä ole perheen perustaminen, mitä se sittten ikinä tarkoittaisikaan. Mutta siis työhakemukseen kirjataan vain ne asiat, joista uskoo olevansa apua työnteossa ja työnantajalle. - Kieltämättä helposti saattaa tulla hieman "robottimainen" tai  "yksinkertainen" kuva, ainakin jollei ole aiempaa työkokemusta ja eikä paljoa muutakaan, mitä "myydä" työnantajalle. - Toisaalta osa työnhakijoista uskoo luultavasti antavansa itsestään dynaamisemman ja osaavamman kuvan kun kertovat harrastavansa liikuntaa ja lukemista, tai että eivät juo tai käytä alkoholia päihtymistarkoituksessa, ainakaan arkipäivisin työaikana. Minusta (melkein) samanlaista hutunkeittoa, kuin mitä Ap:n maininta aprikointi siitä, että pitäsiköhän kertoa, että haaveilee perheenlisäyksestä. - Hieman valitettavasti tällainen "lapslsta haaveilu" saattaa toki antaa sympatia pisteitä Ap:lle silloin jos hän vaikkapa hakee lastehoitajan paikkaa verrattuna siihen, että hän kertoisi, että lauantaisin hän rentoutuu nauttimalla, pitämällä etiketistä kiinni ja kaatmalla suoraan kurkkuun, useammankin tuopin rentoutuakseen, saunan jälkeen. Valitettavasti siksi, että jos hakija kykenee muuten olevan hyvä työntekijä ja tuottamaan hyötyä ennen kaikkea työnantajalle ei pitäisi olla suurtakaan väliä, mitä hän omalla vapaa-ajallaan tekee.    

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat työn niin et missään nimessä laita mitään tuollaista hakemukseen, etkä myöskään kerro asiasta haastattelussa. Jos nyt sattuisit saamaan työn ja sattuisit tulemaan raskaaksi niin tuskin olet siihen mennessä vakivirkaa saanut kun lapsi syntyy (eli etkö joka tapauksessa hakenut määräaikaista työtä).

Vierailija
24/33 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro ihmeessä jos et halua sitä paikkaa. Toisaalta olisi yrittäjälle parempi että et edes hakisi johonkin pikkufirmaan jos tiedät että jäät parin kuukauden päästä äitiyslomalle.

Pikkufirma maksaa tulokseensa verrattuna suhteellisen suuret kulut uuden työntekijän hakemisesta ja kouluttamisesta. On aika kohtuutonta yrittäjälle jos heti kun saa uuden työntekijän koulutettua se jääkin äitiyslomalle ja pitää pistää prosessi uudestaan käyntiin.

Valtioita ja kuntia ja vastaavia "yrityksiä" voi luonnollisesti lypsää surutta tuollakin tavalla.

Vierailija
25/33 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro ihmeessä jos et halua sitä paikkaa. Toisaalta olisi yrittäjälle parempi että et edes hakisi johonkin pikkufirmaan jos tiedät että jäät parin kuukauden päästä äitiyslomalle.

Pikkufirma maksaa tulokseensa verrattuna suhteellisen suuret kulut uuden työntekijän hakemisesta ja kouluttamisesta. On aika kohtuutonta yrittäjälle jos heti kun saa uuden työntekijän koulutettua se jääkin äitiyslomalle ja pitää pistää prosessi uudestaan käyntiin.

Valtioita ja kuntia ja vastaavia "yrityksiä" voi luonnollisesti lypsää surutta tuollakin tavalla.

Harva pystyy valitsemaan minkäkokoiseen yritykseen menee töihin. Tuollaisen ajattelu vuoksi Suomen syntyvyys laskee kuin lehmän häntä. Täällä ei kohta ole ketään muutta kuin ulkomaalaisia uskovaisia jos työnantajien asenne ei kohene. Miksi ette aja vanhemmuuden kustannusten tasaamista tai siirtämistä kokonaan valtiolle? 

Vierailija
26/33 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI KUKAAN VOI OLLA NÄIN TYHMÄ!

Vierailija
27/33 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työhakemuksella pyritään pääsemään työhaastatteluun. Se on korkeintaan 2/3 sivun mittainen puhtaasti osaamiseen ja ammattitaitoon liittyvä teksti, joka "avaa" lukijalle niitä ansioita, jotka olet maininnut ansioluettelossasi.

Ensimmäinen lause kertoo, että olet kiinnostunut avoimena olevasta tehtävästä / mitä tehtävää haet (jos samassa paikassa on useita eri tehtäviä avoimena, on erittäin tärkeää täsmentää mitä niistä hakee).

Seuraava muutaman rivin mittainen kappale kertoo, mitä osaamista sinulla on kyseiseen tehtävään. Nostat ansioluettelosta esiin ne aikaisemmat tehtävät, jotka jotenkin liittyvät haettavaan työhön ja kerrot siitä kokemuksesta ja osaamisesta, mitä niistä on kertynyt.

Kolmas kohta kertoo millainen olet työntekijänä. Jälleen vain muutama rivi. Älä koskaan ikinä milloinkaan käytä kliseitä "tunnollinen" tai "ahkera" tai "reipas" - niiden pitää olla itsestäänselvyyksiä.

Neljäs kappale kertoo palkkatoivomuksen (jos se on pyydetty), milloin pystyisit aloittamaan tai mikäli on jokin muu ilmoituksessa mainittu asia, johon on tarpeen vastata (ajokortti, hygieniapassi, alue jolla olet valmis työskentelemään tms).

Viimeinen kappale viestittää, että toivot kutsua haastatteluun.

Ei ikinä hakemusvaiheessa mitään perheeseen, harrastuksiin tms liittyvää (harrastukset voi mainita viimeisinä ansioluettelossa), vain selvitys siitä, miksi uskot olevasi pätevä kyseiseen tehtävään. Sitten jos pääset haastatteluun niin voit alkaa miettiä myös tuollaisia asioita, mutta sinuna en ottaisi asiaa silloinkaan puheeksi.

En tiedä minkä verran sinulla on kokemusta työnhausta, jos lähtökohtasi on, että olet löytänyt yhden mielenkiintoisen hakemuksen, ja nyt jo kuvittelet pääseväsi siihen. En tiedä millaista paikkaa haet, mutta toivon sinun ymmärtävän, että todennäköisesti siitä kilpailee kanssasi kymmeniä muita hakijoita. Ei siis kannata kuvitella, että työnantaja on kiinnostunut perheenperustamissuunnitelmistasi ainakaan ennen kuin olet osoittanut olevasi huippuammattilainen kyseiseen tehtävään.

Vierailija
28/33 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita vielä hakemus "Olen 29-vuotias äiti ja vaimo."

Työhakemuksessa ei tarvitse kertoa mitään ylimääräistä. Se saa vaan ajattelemaan, että tällä  henkilöllä on keskittyminen jossain muualla kuin työnteossa.

Harrastukset on sama juttu. Ketään ei kiinnosta lentopallojoukkueesi menestys jos haet kirjanpitäjän paikkaa. Sen sijaan se voi olla kiinnostava, jos haet paikkaa jossa on esimiesasema.

Vierailija
29/33 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta siis jonkun aikaa tilanne oli se, että nimeni googlaamalla selviää että olen mennyt naimisiin viime kesänä.

Työnhakijoiden nimellä googlaaminen on yksiselitteisesti rikos. Sanktioita siitä tulee tietysti vain, jos työnantaja jää siitä kiinni.

Vierailija
30/33 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloita vielä hakemus "Olen 29-vuotias äiti ja vaimo."

Työhakemuksessa ei tarvitse kertoa mitään ylimääräistä. Se saa vaan ajattelemaan, että tällä  henkilöllä on keskittyminen jossain muualla kuin työnteossa.

Harrastukset on sama juttu. Ketään ei kiinnosta lentopallojoukkueesi menestys jos haet kirjanpitäjän paikkaa. Sen sijaan se voi olla kiinnostava, jos haet paikkaa jossa on esimiesasema.

Täydennä vielä ensimmäinen lause ole äiti ja vaimo, ja ensi vuodeksi suunnittelemme perheenlisäystä.

Vierailija
31/33 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta siis jonkun aikaa tilanne oli se, että nimeni googlaamalla selviää että olen mennyt naimisiin viime kesänä.

Työnhakijoiden nimellä googlaaminen on yksiselitteisesti rikos. Sanktioita siitä tulee tietysti vain, jos työnantaja jää siitä kiinni.

Tervetuloa tosielämään. Niin pitkään kun minä joudun maksamaan viulut, niin jokainen työntekijä syynätään päästä varpaisiin, eikä varmana jää huomaamatta puhuuko vapaa-ajastaan me-muodossa tai onko sormus otettu pois ennen haastattelua. Jos edes epäilyttää niin suoraan ei-pinoon. Minä ja kaikki muut yrittäjät tehdään tätä jokaisen rekryn kohdalla. Myös miehet joiden silmät tuikkii kun kertovat raskaana olevasta vaimosta (eivät yleensä itse malta olla kertomatta) jätetään pois. Nykyään kun osa haluaa niin kovasta vanhempainvapaille sukupuoleen katsomatta.

Jos tämä teitä jotenkin järkyttää niin voitte minun puolestani edistää sitä että yrittäjä ei joudu maksamaan mitään kuluja. Kyllä minä olisin voinut jonkun niistä raskaanaolevistakin palkata jos tietäisin, että saan hänet kuitenkin takaisin eikä tarvitse luopua jostain muusta kulujen vuoksi. 

Ja se Sipilän pari tonnia ei todellakaan vaikuta tähän asiaan millään tavalla.

Vierailija
32/33 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin Suomen Yrittäjistä just tän asenteen vuoksi, että työntekijät on muka kamalia, itsekkäitä laiskoja paskoja ja pelkkä menoerä.

Vierailija
33/33 |
06.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minä yritän lähinnä vihjailla että en todellakaan ole tekemässä lapsia mutta eipä tuo tunnu 29-v avioliitossa olevalta menevän läpi. Miespuoliset opiskelukaverit kehuskelevat pääseensä samoihin paikkoihin haastatteluun vaikka ovat kaikin puolin kyvyttömämpiä kuin minä. Välillä tekisi mieli laittaa ihan vain vahingossa miehen nimi hakemukseen...

Mistähän tämä johtuu? Tuon ikäinen nainen alkaa suurella todennäköisyydellä lisääntymään juuri sillä sekunnilla, kun vakisoppari on allekirjoitettu.