Miten saisin avomiehen muuttamaan tapojaan?

Vierailija

Mielestäni suhteemme pohja on hyvä ja olemme toisillemme sopivat ihmiset, mutta arkiset asiat alkavat kuormittaa liiaksi. Mies ei panosta kodinhoitoon juuri yhtään, eikä tämä niin paljoa haitannut työttömänä ollessani, mutta aloitin muutama viikko sitten osa-aikatyöt ja nyt pakka alkaa levitä. Lisäksi opiskelen sivutoimisesti, joten työn aloittaessani kysyin mieheltä, että ymmärtäähän hän, että joutuu nyt ottamaan kodinhoidosta enemmän vastuuta kuin ennen. Väitti ymmärtävänsä, muttei hoida enää edes omia asioitaan...

Esimerkiksi eilen pyysin miestä tiskaamaan ennen töihin lähtöään, minun ollessa töissä. Käskin keräämään likaiset astiat muualtakin kuin keittiöstä (tietokoneen vieressä oli myös kohtalainen tiskivuori) ja olen monta kertaa muistuttanut, että tiskauksen jälkeen pestään tiskialtaat, pyyhitään tiskipöytä ja muut keittiön tasot. Kotiin tullessani huomasin, että sekä olohuoneessa ETTÄ keittiön pöydällä oli vielä tiskiä. Tänään aamulla sitten hieman ärtyneenä pyysin tiskaamaan ne loputkin tiskit ja oikeasti huolehtimaan ne altaat ja pöydät puhtaiksi. Mies sanoi hoitavansa, mutta kotiin tullessani tiskit olivat edelleen tiskipöydällä. Lisäksi pyykkäämään ryhtyessäni huomasin, ettei mies ollut edes vaihtanut puhtaita sukkia ja kalsareita aamulla, koska eiliset eivät olleet pyykkikorissa eivätkä mytyssä lattioilla. Tästäkin asiasta olen kyllä sanonut ties kuinka monesti.

Esimerkkien lista olisi oikeasti loputon, minä saan huolehtia myös siitä, että mies muistaa käyttää auton katsastuksessa ja huollossa ja maksaa omat laskunsa. Miehellä on  jopa välinpitämättömyydestä johtuva maksuhäiriömerkintä suhteemme alkuajoilta, se onneksi vanhenee ensi keväänä. Rahaa laskuihin hänellä siis olisi ollut aina. 

Kysynkin siis, että voiko toisen oikeasti saada muuttamaan tapojaan? Näistä asioista on puhuttu, itketty ja väännetty monet kerrat, joskus näyttää siltä, että muutosta tapahtuisikin, mutta sitten mies taas unohtaa. Ennen kaikkea sen muodikkaan metatyön ja muistuttelun määrä on uskomaton ja tämä on minulle masennuksesta toipuvana oikeasti tosi kova pala. Mitä muuta tässä voisi tehdä kuin jättää sen sian? Jos joku mamma on saanut laiskiaismiehestä kuorittua kunnon kansalaisen, kuulisin mielelläni kokemuksia. 

Sivut

Kommentit (54)

Vierailija

Voivoi. Mitä mitalia ja jalustalle korottamista nyt odotat?

Olet loisinut työttömänä kotona, ja nyt sinun muutaman kupin siirtämisesi onkin sitten jonkinmoinen uhraus?

Päästäpä mies vapaalle jalalle, ja etsi sellainen tossukka joka myötäilee kaikkea.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt vaan ala sille lapsia tekemään. 

Ei kyllä tulisi tässä tilanteessa mieleenkään. Miehen surkean elämänhallinnan lisäksi ollaan vielä nuoria ja meillä molemmilla on toiveissa yliopisto-opinnot. Mutta kun suhde on muuten hyvä, en haluaisi erota vaan mieluummin yrittää koulia miehestä vastuullisen, mahdollisesti hyvän isäehdokkaankin tulevaisuutta ajatellen. 

Vierailija

Miksi teet noin? Siis passaat miestä?

Ei sinun tarvitse pestä hänen pyykkejään tai ihmetellä likaisia astioitaan! Lopeta pyykkääminen ja kerää ne astiat laatikkoon ja laita se miehen tietokoneen eteen. Älä pyydä vaan ilmoita, että täällä asuu kaksi aikuista ja jos ei mies kykene alkeellisimpiin kodinhoitoasioihin, niin ostakoot kertakäyttöastiat itselleen.

Lopeta äitinä oleminen! Vai silloin mies muuttuu - tosin ei aina silloinkaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni suhteemme pohja on hyvä ja olemme toisillemme sopivat ihmiset, mutta arkiset asiat alkavat kuormittaa liiaksi. Mies ei panosta kodinhoitoon juuri yhtään, eikä tämä niin paljoa haitannut työttömänä ollessani, mutta aloitin muutama viikko sitten osa-aikatyöt ja nyt pakka alkaa levitä. Lisäksi opiskelen sivutoimisesti, joten työn aloittaessani kysyin mieheltä, että ymmärtäähän hän, että joutuu nyt ottamaan kodinhoidosta enemmän vastuuta kuin ennen. Väitti ymmärtävänsä, muttei hoida enää edes omia asioitaan...

Esimerkiksi eilen pyysin miestä tiskaamaan ennen töihin lähtöään, minun ollessa töissä. Käskin keräämään likaiset astiat muualtakin kuin keittiöstä (tietokoneen vieressä oli myös kohtalainen tiskivuori) ja olen monta kertaa muistuttanut, että tiskauksen jälkeen pestään tiskialtaat, pyyhitään tiskipöytä ja muut keittiön tasot. Kotiin tullessani huomasin, että sekä olohuoneessa ETTÄ keittiön pöydällä oli vielä tiskiä. Tänään aamulla sitten hieman ärtyneenä pyysin tiskaamaan ne loputkin tiskit ja oikeasti huolehtimaan ne altaat ja pöydät puhtaiksi. Mies sanoi hoitavansa, mutta kotiin tullessani tiskit olivat edelleen tiskipöydällä. Lisäksi pyykkäämään ryhtyessäni huomasin, ettei mies ollut edes vaihtanut puhtaita sukkia ja kalsareita aamulla, koska eiliset eivät olleet pyykkikorissa eivätkä mytyssä lattioilla. Tästäkin asiasta olen kyllä sanonut ties kuinka monesti.

Esimerkkien lista olisi oikeasti loputon, minä saan huolehtia myös siitä, että mies muistaa käyttää auton katsastuksessa ja huollossa ja maksaa omat laskunsa. Miehellä on  jopa välinpitämättömyydestä johtuva maksuhäiriömerkintä suhteemme alkuajoilta, se onneksi vanhenee ensi keväänä. Rahaa laskuihin hänellä siis olisi ollut aina. 

Kysynkin siis, että voiko toisen oikeasti saada muuttamaan tapojaan? Näistä asioista on puhuttu, itketty ja väännetty monet kerrat, joskus näyttää siltä, että muutosta tapahtuisikin, mutta sitten mies taas unohtaa. Ennen kaikkea sen muodikkaan metatyön ja muistuttelun määrä on uskomaton ja tämä on minulle masennuksesta toipuvana oikeasti tosi kova pala. Mitä muuta tässä voisi tehdä kuin jättää sen sian? Jos joku mamma on saanut laiskiaismiehestä kuorittua kunnon kansalaisen, kuulisin mielelläni kokemuksia. 

Käsket , nalkutat, vähättelet miestäsi.

Ihannepuoliso olet siis.

Sinun pillisi mukaanko kaiken pitäisi tapahtua?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Voivoi. Mitä mitalia ja jalustalle korottamista nyt odotat?

Olet loisinut työttömänä kotona, ja nyt sinun muutaman kupin siirtämisesi onkin sitten jonkinmoinen uhraus?

Päästäpä mies vapaalle jalalle, ja etsi sellainen tossukka joka myötäilee kaikkea.

No en puhu uhrauksista. Osapäivätöissä se mieskin on ja oli pitkään työttömänä, kunnes oikeasti kädestä pitäen väänsin hänelle työhakemuksia. Että ei tässä kumpikaan toistaan parempi ole, minä vain otan elämästäni vastuun ja haluaisin hänen tekevän saman oman elämänsä eteen. Ei uskoisi, että on liikaa vaadittu, että mies hoitaisi kotitöistä peräti tuon tiskauksen ja lisäksi menisi töihin puhtaissa vaatteissa!

Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä tulisi tässä tilanteessa mieleenkään. Miehen surkean elämänhallinnan lisäksi ollaan vielä nuoria ja meillä molemmilla on toiveissa yliopisto-opinnot. Mutta kun suhde on muuten hyvä, en haluaisi erota vaan mieluummin yrittää koulia miehestä vastuullisen, mahdollisesti hyvän isäehdokkaankin tulevaisuutta ajatellen

Eli sinun halujesi mukaan edetään? Onko mies pihahtanutkaan haluavansa isäksi?

Vierailija

Harkitsisin seurustelua omissa asunnoissa asuen, mutta ihan aikuisten oikeesti voin sanoa, ettei teistä tule mitään ikuista paria. Nimim. kahden avoeron jälkeen täydellinen avioliitto 30-vuotiaana. T.N41

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä tulisi tässä tilanteessa mieleenkään. Miehen surkean elämänhallinnan lisäksi ollaan vielä nuoria ja meillä molemmilla on toiveissa yliopisto-opinnot. Mutta kun suhde on muuten hyvä, en haluaisi erota vaan mieluummin yrittää koulia miehestä vastuullisen, mahdollisesti hyvän isäehdokkaankin tulevaisuutta ajatellen

Luulis olevan helpompaa vaihtaa miestä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ymmärrä, miksi olette näin  hyökkääviä. Mun mielestä tää on ihan oikea ongelma ja pyysin tukea, en haukkuja... Kyllä, mies on sanonut haluavansa lapsia ja nimenomaan minun kanssani ja kuulemma viiden vuoden sisään. Tuolla aikavälillä ei kyllä onnistuisi, kun ensin pitäisi aloittaa ja käydä loppuun ne opinnot. 

Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Mieheltä ei varmaan paljoa kysytä mielipidettä sisustuksesta, nukkumaanmeno ajoista tai katsottavasta tv-kanavasta.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat