Opettajien palkat alas
Opettaminen on yksi helpoimmista ammateista. 6 tunnin työpäivät ja 3kk lomaa vuodessa, mutta silti tienaavat hyvää palkkaa. Miksei opettajien palkkoja lasketa, nyt kun kaikki muutkin joutuvat kiristämään vyötään?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aineen opettajaksi kyllä pääsee ja ei tarvitse olla ees maisteri että pääsee tekee pitkää siaisuutta. Olen itsekkin tehnyt jo useempia vuosia ja kyllä kyllä on helppo työ. Pitää kyllä paikkansa! Olen aina aviomiestä ennen kotona eikä työ seuraa kotiin. Pitää osata rajata!
No tässähän sitä todistetta riittämiin, ei todellakaan ole varaa enää leikata jos aineen opettajat tekee pitkiä siaistuksia.
Mä oon toisen vuoden aineenopettajaopiskelija ja viime keväänä menin periaatteessa ihan pystymetsästä sijaiseksi tätini kahden viikon sairasloman ajaksi (opettajaopinnot on 3. ja 4. vuoden asioita). Koulu tiesi, että mulle ei tarvi maksaa täyttä palkkaa ja mä tarvin rahaa. Kertoo varmaan sekin jotain, että otetaan täysin olemattomalla kokemuksella oleva, koska silläkin säästetään. Hyvin se kuitenkin meni, kun täti piti pikakurssin opettajuuteen ja asuin tädillä sen ajan ja saatoin kysyä apuja.
Opettajien palkkoja joudutaan leikkaamaan pakostakin kun vientialojen työpaikat karkaa muualle. Julkista sektoria pitää alkaa supistamaan jossakin vaiheessa vaikka ei haluttaisi.
Mun mies on ollut aineenopettaja yli 20 vuotta. Viime vuosina ryhmät on kasvaneet, valinnaisaineita karsittu kovin, joten miehelläni on vain perustunnit. Lisäksi joutuvat tuuraamaan esim toisia opettajia ilmaiseksi, sillä tet-harjoittelussa olevien oppilaiden takia saanut ns vapaatunnit tulee tehdä sijaistamalla takaisin. Se ei kauheasti ilahduta, jos on yllättäen hyppytunti kesken päivää, ja sit se täytyy korvata. Mieheni palkka on nyt 2230 e käteen. Ei niin kummoinen palkka. Siksi kannatti opiskella kuusi vuotta yliopistossa. Kyllä sitä kannattaa kadehtia.
Suvaitsevaisuuskasvatus pois