En saanut vauvaa syliin, "haiset tupakalta"
Menin katsomaan ystävääni ja hänen vauvaansa, koska ystäväni on valittanut yksinäisyyttä ja väsymystä. Olen äiti itsekin ja tarjouduin hoitamaan vauvaa sen aikaa, jos ystäväni haluaisi käydä suihkussa, ottaa nokoset tai vaikka kipaista asioilla/kaupassa, ajattelin että hän ilahtuisi kun joku tarjoaa apua. Hän vastasi kipakasti, ettei voi antaa vauvaa edes syliini koska haisen tupakalta (olin polttanut yhden savukkeen jo jonkin aikaa ennen hänen luokseen menoa, poltan satunnaisesti). Loppuajan oli vaivautunut ilmapiiri ja hörppäisinkin nopeasti kahvin ja lähdin pois. Toivottavasti hetkeen ei tarvitse kuunnella "ettei kukaan koskaan auta".
Kommentit (90)
Joo ilman tupakkaa me kaikki eletään ikuisesti, jee.
Oletteko ihan tosissanne?
Olen syntynyt 60-luvulla. Lähes kaikki polttivat, myös vanhempani. Eli varmasti olen istunut röökinhajuisissa syleissä.
Allergiat muuten ovat lisääntyneet näistä päivistä. Huvittaa nämä "pyörryn", jos joku on polttanut....
En puolla tupakointia, toki se on epäterveellistä, mutta joku raja nyt tähän hysteriaan. Aloittaja tekee aivan oikein. Ei tarjoa enää apuaan. Sillä siisti!
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni tuskin olisi tiennyt minun polttaneen ellen olisi kertonut Ap
Kaikkea kanssa. En tosin ihmettele, että uskottelet itsellesi noin.
Vierailija kirjoitti:
Elä enää mene ystävällesi, minä en ainakaan menisi! Hyvin on omat lapset kasvanu vaikka on ollu tupakan hajuisia hoitajia. Vai meinaatteko että mummit ja ukit ei saa tulla lähelle jos polttaa?! :O
Minulla on suvussani tasa yksi tupakoivat ihminen, mutta en usko hänen edes haluavan vauvaa syliin (ei sillä, että antaisinkaan), ei ole kovin lapsirakas ihminen.
Ystävissäni taas ei ole ainuttakaan tupakoivaa tapausta, yksi ex-tupakoitsija kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Joo mut apu ei kelpaa ni ei sit pidä valittaa.. Huolehtikoot sit itse. Itse kyllä annoin miehen osallistua kaikkien lastemme hoitoon vaikka polttaa, hysteerinen kun ei vaan kannata olla.
Tämä. Hysteerisiltä mammoilta täällä aika moni vaikuttaa. Ihan tosissaan et antaisi lasta sellaisen syliin joka tupakoi? Ei jestas :D
Ap:n tapauksessa tupakoinnista oli kulunut jo aikaa, joten taisi olla tekosyy, tosin vaikea sanoa kun ei tunne sitä kaveria.
Itse en antaisi vauvaa heti röökiltä tulleen syliin, mutta jos edellisestä savukkeesta on jo hetki niin kyllä voisin.
Vierailija kirjoitti:
Meille ei tarvitse tulla edes vieraisille, jos polttaa tupakkaa. Minulla riittää tupakoimattomia ystäviä ihan tarpeeksi. Ei tarvitse haistella korsteenien hajua.
Toivottavasti ystäviesi silmät eivät aukea ja he eivät huomaa, millainen ihminen olet. Kaltaisillasi on tapana jäädä yksin.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti juuri poltettua haiseekin mutta tuskin tuntia myöhemmin. Kuten sanottua poltan vain satunnaisesti (ystävän luo menoa edelsi tilanne, josta ei enempää mutta poltin "hermosauhun"). Ystäväni tuskin olisi tiennyt minun polttaneen ellen olisi kertonut tilanteestani ja maininnut "hermosauhusta" ennen avuntarjoustani. Yhtä hyvin olisi voinut häiritä pesuaineen tai hajuveden tuoksu. Mietin vain miksei hän ottanut vastaan avuntarjoustani kun tuo vaikutti tekosyyltä. Masennusta tms? Koti oli aika sotkuinen. Olisin voinut auttaa mutten enää kehdannut ehdottaa mitään. Ap
Ja mitä sitten, vaikka vähän tuoksahtaakin? Jos nyt näin herkkänenäistä sakkia on. Juu vauva olisi heti saanut superallergiat, keuhkosyövän, sydän- ja verisuonitaudit ja tietysti henkisen trauman.
Anna tuollaisten "ystävien" tästä lähin hoitaa ihan itse vauvansa ja muutkin asiansa.
Siskoni meni kerran hoitamaan juuri tällaisen "ystävän" luo hätätilanteessa. Olivat kuulemma saaneet oireita, kun siskollani oli vaatteissa huuhteluainetta? Ovat kuulemma aistiyliherkkiä. No, voitte kuvitella, että oli viimeinen kerta auttamisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille ei tarvitse tulla edes vieraisille, jos polttaa tupakkaa. Minulla riittää tupakoimattomia ystäviä ihan tarpeeksi. Ei tarvitse haistella korsteenien hajua.
Toivottavasti ystäviesi silmät eivät aukea ja he eivät huomaa, millainen ihminen olet. Kaltaisillasi on tapana jäädä yksin.
Tapana jäädä yksin jos ei polta? Joo, tämä huomattiin aikuisopistolla. Nämä ihanat lähellä viiskymppiset rouvat savuttivatkin sitten monta kertaa tunnissa. Häiritsi tuntia ja voi ällötys sitä löyhkän määräää kun tulivat takaisin luokkaan. Se että joku ei polta ja haluaa pitää itsestään huolta, ei ole mikään syy hyljeksiä tätä. En voi käsittää että ajattelet noin.
En ole mielestäni hysteerinen, vaan ihan normaali äiti, mutta varsinkaan vastasyntyneitäni en olisi halunnut antaa tupakoijan syliin (siis silloin kun henkilö on just polttanut). Tupakan kemikaalien imeytymisen (joka todennäköisesti on aika minimaalista) lisäksi se vaan tuntuu todella inhottavalta, ja olen antanut itselleni luvan mennä tunteiden mukaan kun mulla on pieni vauva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo mut apu ei kelpaa ni ei sit pidä valittaa.. Huolehtikoot sit itse. Itse kyllä annoin miehen osallistua kaikkien lastemme hoitoon vaikka polttaa, hysteerinen kun ei vaan kannata olla.
Tämä. Hysteerisiltä mammoilta täällä aika moni vaikuttaa. Ihan tosissaan et antaisi lasta sellaisen syliin joka tupakoi? Ei jestas :D
Ap:n tapauksessa tupakoinnista oli kulunut jo aikaa, joten taisi olla tekosyy, tosin vaikea sanoa kun ei tunne sitä kaveria.
Itse en antaisi vauvaa heti röökiltä tulleen syliin, mutta jos edellisestä savukkeesta on jo hetki niin kyllä voisin.
Mä luulen että kyse oli tosiaan jostakin muusta. Ehkä ei sitten voi valittaa miten raskasta on jos ottaa tarjottua apua vastaan. Jotkut viihtyvät marttyyreinä ja ystävälläni on taipumusta tällaiseen. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti juuri poltettua haiseekin mutta tuskin tuntia myöhemmin. Kuten sanottua poltan vain satunnaisesti (ystävän luo menoa edelsi tilanne, josta ei enempää mutta poltin "hermosauhun"). Ystäväni tuskin olisi tiennyt minun polttaneen ellen olisi kertonut tilanteestani ja maininnut "hermosauhusta" ennen avuntarjoustani. Yhtä hyvin olisi voinut häiritä pesuaineen tai hajuveden tuoksu. Mietin vain miksei hän ottanut vastaan avuntarjoustani kun tuo vaikutti tekosyyltä. Masennusta tms? Koti oli aika sotkuinen. Olisin voinut auttaa mutten enää kehdannut ehdottaa mitään. Ap
Ja mitä sitten, vaikka vähän tuoksahtaakin? Jos nyt näin herkkänenäistä sakkia on. Juu vauva olisi heti saanut superallergiat, keuhkosyövän, sydän- ja verisuonitaudit ja tietysti henkisen trauman.
Anna tuollaisten "ystävien" tästä lähin hoitaa ihan itse vauvansa ja muutkin asiansa.
Siskoni meni kerran hoitamaan juuri tällaisen "ystävän" luo hätätilanteessa. Olivat kuulemma saaneet oireita, kun siskollani oli vaatteissa huuhteluainetta? Ovat kuulemma aistiyliherkkiä. No, voitte kuvitella, että oli viimeinen kerta auttamisessa.
Voi hyvin pitää paikkaansa. On tosiaankin olemassa hyvin allergisia ihmisiä. Siksi on kehitetty hajusteettomat pesuaineet. Meidän uimahallissakin on kehoita olla käyttämättä tuoksuja sillä osa reagoi hyvin voimakkaasti, jopa niin että se tietää lääkärillä käyntiä tai voi laukaista astman. Itse en onneksi ole, mutta olen itsekin havainnut että jotkut yliannostelevat huuhteluainetta ihan liikaa. Naurettavaa touhua, se tukkii kankaan täysin ja saa sen ennenpitkää haisemaan ummehtuneelle.
Olipa epäkohtelias kaveri. Hoitakoon itse lapsensa. Jatkossa älä tarjoa apuasi tyydy vain kahvittelemaan äidin kanssa.
Voi jeesus. Miten ihmiskunta onkaan selvinnyt tähän asti :D
Vierailija kirjoitti:
Fiksu ja valveutunut ystävä sinulla. Itse annoin vauvan tuhkakupin syliin pitkin hampain - pakko kun oli lähisukulainen - mutta vain hetkeksi ja keksin sitten tekosyyn ottaa takaisin. Heti tyypin lähdettyä vauva kylpyyn ja vaatteiden vaihtoon.
Älkää polttaako kun olette menossa vauvaperheiden luokse kylään! Peskää kädet ja vaihtakaa puhtaat vaatteet, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siskoni meni kerran hoitamaan juuri tällaisen "ystävän" luo hätätilanteessa. Olivat kuulemma saaneet oireita, kun siskollani oli vaatteissa huuhteluainetta? Ovat kuulemma aistiyliherkkiä.
No, voitte kuvitella, että oli viimeinen kerta
auttamisessa.
Ystäväni on erityisherkkä, tuoksuyliherkkä ja vissiin sähköyliherkkäkin kun imurointi aiheuttaa oireita. Ap
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt 60-luvulla. Lähes kaikki polttivat, myös vanhempani. Eli varmasti olen istunut röökinhajuisissa syleissä.
Allergiat muuten ovat lisääntyneet näistä päivistä. Huvittaa nämä "pyörryn", jos joku on polttanut....
älä vääristele asioita. Vaikka sinun lähipiirissäsi kaikki ovat polttaneet, niin ei se tupakointi niin yleinen tapa ollut lapsuudessamme (1960- ja 70-luvuilla, eikä vielä 1980-luvullakaan). Yläasteella toki "kaikki" polttivat tupakkaa, mutta ei se mitenkään yleistä ollut muualla.
Ei kannata enää tarjota apua kun ei kerran kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
älä vääristele asioita. Vaikka sinun lähipiirissäsi kaikki ovat polttaneet, niin ei se tupakointi niin yleinen tapa ollut lapsuudessamme (1960- ja 70-luvuilla, eikä vielä 1980-luvullakaan). Yläasteella toki "kaikki" polttivat tupakkaa, mutta ei se mitenkään yleistä ollut muualla.
Ainakin mun sukulaiset ja kaveripiirin vanhemmat poltti vielä 70/80- luvulla ihan kuule sisällä :O
Vierailija kirjoitti:
En puolla tupakointia, toki se on epäterveellistä, mutta joku raja nyt tähän hysteriaan. Aloittaja tekee aivan oikein. Ei tarjoa enää apuaan. Sillä siisti!
Muitakin hupaisia ihmisryhmiä on. Pähkinäallergikot aina naurattavat - pistän pari pähkinää niiden ruokaan aina. Hajusteallergiset? Kaikkia luulotautisia. Reilusti vaan dödöä, hajuvettä, huuhteluainetta, hiuslakkaa ja hajustettuja ihovoiteita, niin oppivatpahan olemaan. Laktoosi-intolerantikot? No, onpahan luulosairaudella nimi. Sulla taitaa olla aika lystiä ja vähän vaikeuksia ymmärtää asioita kenenkään muun kuin itsesi näkökulmasta, vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni tietävät kyllä mielipiteeni.
Lopeta turha selittely. Lopeta se tupakointi, niin itsellesikin palaa hajuaisti.