En saanut vauvaa syliin, "haiset tupakalta"
Menin katsomaan ystävääni ja hänen vauvaansa, koska ystäväni on valittanut yksinäisyyttä ja väsymystä. Olen äiti itsekin ja tarjouduin hoitamaan vauvaa sen aikaa, jos ystäväni haluaisi käydä suihkussa, ottaa nokoset tai vaikka kipaista asioilla/kaupassa, ajattelin että hän ilahtuisi kun joku tarjoaa apua. Hän vastasi kipakasti, ettei voi antaa vauvaa edes syliini koska haisen tupakalta (olin polttanut yhden savukkeen jo jonkin aikaa ennen hänen luokseen menoa, poltan satunnaisesti). Loppuajan oli vaivautunut ilmapiiri ja hörppäisinkin nopeasti kahvin ja lähdin pois. Toivottavasti hetkeen ei tarvitse kuunnella "ettei kukaan koskaan auta".
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko ihan tosissanne?
Olen syntynyt 60-luvulla. Lähes kaikki polttivat, myös vanhempani. Eli varmasti olen istunut röökinhajuisissa syleissä.
Allergiat muuten ovat lisääntyneet näistä päivistä. Huvittaa nämä "pyörryn", jos joku on polttanut....
En puolla tupakointia, toki se on epäterveellistä, mutta joku raja nyt tähän hysteriaan. Aloittaja tekee aivan oikein. Ei tarjoa enää apuaan. Sillä siisti!
Muitakin hupaisia ihmisryhmiä on. Pähkinäallergikot aina naurattavat - pistän pari pähkinää niiden ruokaan aina. Hajusteallergiset? Kaikkia luulotautisia. Reilusti vaan dödöä, hajuvettä, huuhteluainetta, hiuslakkaa ja hajustettuja ihovoiteita, niin oppivatpahan olemaan. Laktoosi-intolerantikot? No, onpahan luulosairaudella nimi. Sulla taitaa olla aika lystiä ja vähän vaikeuksia ymmärtää asioita kenenkään muun kuin itsesi näkökulmasta, vai?
Älä provoile. Jokainen tietää hyvin että pähkinäallergiselle pähkinät voivat tietää hengenlähtöä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo mut apu ei kelpaa ni ei sit pidä valittaa.. Huolehtikoot sit itse. Itse kyllä annoin miehen osallistua kaikkien lastemme hoitoon vaikka polttaa, hysteerinen kun ei vaan kannata olla.
Tämä. Hysteerisiltä mammoilta täällä aika moni vaikuttaa. Ihan tosissaan et antaisi lasta
sellaisen syliin joka tupakoi? Ei jestas :D
Ap:n tapauksessa tupakoinnista oli kulunut jo
aikaa, joten taisi olla tekosyy, tosin vaikea sanoa
kun ei tunne sitä kaveria.
Itse en antaisi
vauvaa heti röökiltä tulleen syliin, mutta jos
edellisestä savukkeesta on jo hetki niin kyllä
voisin.
No eihän se voi haista kahden tunnin päästä jos ulkona on polttanut mutta kun kerroin polttaneeni. Ap
Mä luulen että kyse oli tosiaan jostakin muusta. Ehkä ei sitten voi valittaa miten raskasta on jos ottaa tarjottua apua vastaan. Jotkut viihtyvät marttyyreinä ja ystävälläni on taipumusta tällaiseen. Ap
Mutta mitä jos se nyt kuitenkin johtui siitä, että haisit pahalta tupakoinnin vuoksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt 60-luvulla. Lähes kaikki polttivat, myös vanhempani. Eli varmasti olen istunut röökinhajuisissa syleissä.
Allergiat muuten ovat lisääntyneet näistä päivistä. Huvittaa nämä "pyörryn", jos joku on polttanut....
En puolla tupakointia, toki se on epäterveellistä, mutta joku raja nyt tähän hysteriaan. Aloittaja tekee aivan oikein. Ei tarjoa enää apuaan. Sillä siisti!
Muitakin hupaisia ihmisryhmiä on. Pähkinäallergikot aina naurattavat - pistän pari pähkinää niiden ruokaan aina. Hajusteallergiset? Kaikkia luulotautisia. Reilusti vaan dödöä, hajuvettä, huuhteluainetta, hiuslakkaa ja hajustettuja ihovoiteita, niin oppivatpahan olemaan. Laktoosi-intolerantikot? No, onpahan luulosairaudella nimi. Sulla taitaa olla aika lystiä ja vähän vaikeuksia ymmärtää asioita kenenkään muun kuin itsesi näkökulmasta, vai?
Luonnonvalinta saisi tehdä tehtävänsä.
Näin varmaan tuleekin tapahtumaan. Kun ihmisillä on tarpeeksi aikaa miettiä pähkinöitä ja ihovoiteita, tulee vahvempi kulttuuri tilalle. Sellainen, jonka hengissäpysyminen ei ole näistä kiinni.
Lainaus epäonnistui. Siis: en mitenkään usko yhden ulkona poltetun savukkeen haisevan enää parin tunnin jälkeen mutta kun vain mainitsin sen polttaneeni (sen erittäin ikävän tilanteen vuoksi josta hänelle kerroin). Ap
Vierailija kirjoitti:
Lainaus epäonnistui. Siis: en mitenkään usko yhden ulkona poltetun savukkeen haisevan enää parin tunnin jälkeen mutta kun vain mainitsin sen polttaneeni (sen erittäin ikävän tilanteen vuoksi josta hänelle kerroin). Ap
Et usko, et, mutta kyllä se kuule haisee.
Tupakoivat usein vähättelevät sitä omaa haisemistaan ja esim. savun kulkeutumista, tietystikin siksi että he vain eivät itse sitä niin voimakkaasti haista tai välttämättä edes huomaa.
Mutta ihan todella, kyllä se vain haisee hirvittävän pahalle ja häiritsevälle. Ei ole liioittelua. Jos joku ei-tupakoiva sinusta haistaa röökin, niin silloin sinä oikeasti haiset.
Itse olisin ihan samasta syystä ollut antamatta vauvaa hoitoon, mutta olisin joko kiertänyt ja sanonut ettei tarvitse tai sitten sanonut kauniimmin. Tietysti olisin kuitenkin kiittänyt, ajatuksesi oli erittäin kaunis ja ystävällinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäsi niin voimakkaasti, ettet oikeasti väsyneenä ottaisi vastaan hoitoapua? Mitä pahaa sinusta vauvalle seuraisi? Seuraavalla avuntarjoajalla tuoksuu hajuvesi tai huuhteluaine, sano mun sanoneen. Tai on kännykkä taskussa säteilemässä. Sitten taas valitetaan miten raskasta ja yksinäistä on yksinhuoltajan arki. Yritin siis vain vilpittömästi tarjota apuani. Ap
Vierailija kirjoitti:
Minä haistan miehestäni senkin, jos hänen asiakkaanaan on käynyt aiemmin päivällä joku tupakoiva ihminen. Mieheni tekee töitään sisätiloissa, missä ei polteta. Aina on nenäni osunut oikeaan.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Nauroin kun luin näitä. Ihan mieletöntä ylireagointia. Ihan kuin kaoottinen kanalauma olis nähnyt jeesuksen.
P.S. Mitenkähän tällainen ryhmä pärjää, jos tulee joku poikkeustilanne.
Minusta on ihan himskatin raivostuttavaa, että ihmiset tupakoivat kauppojen ovilla. Minua suututtaa se niin paljon, että tekisi mieli kiljua joskus kurkku suorana, että ettekö te ihmiset ajattele muuta kuin itseänne. ... mutta koska yritän käyttäytyä fiksusti, niin meuhkaan vain täällä palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elä enää mene ystävällesi, minä en ainakaan menisi! Hyvin on omat lapset kasvanu vaikka on ollu tupakan hajuisia hoitajia. Vai meinaatteko että mummit ja ukit ei saa tulla lähelle jos polttaa?! :O
Minä lopettaisin yhteydenpidon vanhempiini, jos alkaisivat tupakoimaan. Jos niin vähän välittäisivat minusta, niin siinäpähän sitten röökaisivat.
Mä pääsenkin sitten helpolla! Ei tarvi nähdä lapsen lapsia, eikä auttaa hoidoissa. Voin muuttaa vaikka ulkomailla, jesh!
Siitä vaan, kukaan ei jää myöskään kaipaamaan. Saat sauhutella keuhkot mustaksi, kunnes kuolet yksin keuhkosyöpään. :) Hyvää matkaa mummeli!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä haistan miehestäni senkin, jos hänen asiakkaanaan on käynyt aiemmin päivällä joku tupakoiva ihminen. Mieheni tekee töitään sisätiloissa, missä ei polteta. Aina on nenäni osunut oikeaan.
Aika tiivis kontakti hänellä on asiakkasiinsa... :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäsi niin voimakkaasti, ettet oikeasti väsyneenä ottaisi vastaan hoitoapua? Mitä pahaa sinusta vauvalle seuraisi? Seuraavalla avuntarjoajalla tuoksuu hajuvesi tai huuhteluaine, sano mun sanoneen. Tai on kännykkä taskussa säteilemässä. Sitten taas valitetaan miten raskasta ja yksinäistä on yksinhuoltajan arki. Yritin siis vain vilpittömästi tarjota apuani. Ap
Pieni ihmisentaimi röökimuijalle... mieluummin minä olisin umpiväsynyt ja hoitaisin vauvani itse. Vastasynnyttäneellä äidillä on vahva suojeluvietti. Kunnioita sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pari metriä etäisyyttä on tiivis kontakti, niin kai se sitten on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elä enää mene ystävällesi, minä en ainakaan menisi! Hyvin on omat lapset kasvanu vaikka on ollu tupakan hajuisia hoitajia. Vai meinaatteko että mummit ja ukit ei saa tulla lähelle jos polttaa?! :O
Minä lopettaisin yhteydenpidon vanhempiini, jos alkaisivat tupakoimaan. Jos niin vähän välittäisivat minusta, niin siinäpähän sitten röökaisivat.
Mä pääsenkin sitten helpolla! Ei tarvi nähdä lapsen lapsia, eikä auttaa hoidoissa. Voin muuttaa vaikka ulkomailla, jesh!
Siitä vaan, kukaan ei jää myöskään kaipaamaan. Saat sauhutella keuhkot mustaksi, kunnes kuolet yksin keuhkosyöpään. :) Hyvää matkaa mummeli!
Voi, en kuole yksin ;) Mulla 3 tyttöä, jotka antaa mun hoitaa lapsiaan. Pojasta en tiedä, varmasti saa tollasen nillittäjä vaimon, ni en varmaan.
Kutsut yhden satunnaisen savukkeen perusteella röökimuijaksi? Ok. Eipä vauvakaan vastasyntynyt ollut mutta sinäpä nämä asiat tiedät :) Hienoa kuitenkin ettei yksinhuoltaja olekaan oikeasti niin väsynyt kuin luulin, pitänee siis olla iloinen ystävän puolesta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kutsut yhden satunnaisen savukkeen perusteella röökimuijaksi? Ok. Eipä vauvakaan vastasyntynyt ollut mutta sinäpä nämä asiat tiedät :) Hienoa kuitenkin ettei yksinhuoltaja olekaan oikeasti niin väsynyt kuin luulin, pitänee siis olla iloinen ystävän puolesta. Ap
Älä sitten enää polta.
Jos pari metriä etäisyyttä on tiivis kontakti, niin kai se sitten on.
[/quote]
Kyllä tuohon vaaditaan paljon tiiviimpi kontakti. Ehkä miehesi tupakoi salaa työaikanaan tai rakastajatar polttaa mutta älä nyt ole tyhmä...
Mua niin harmittaa kun aivan ihana ja älykäs äitini tupakoi, enkä siksi tule viemään vauvaa hoitoon:( meinaan itsekin oksentaa siitä hajusta, joka röökaajista lähtee. Pelkään myös, että äiti sairastuu. On vaikea hyväksyä, että tupakka on rakkaampi kuin pieni lapsenlapsi:(
Mutta mitä jos se nyt kuitenkin johtui siitä, että haisit pahalta tupakoinnin vuoksi