Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

onko äidinvaisto yleensä oikeassa?

Vierailija
30.10.2015 |

Minulla on nimittäin vahva tunne että vauvallani ei ole kaikki kunnossa, vaikka lääkärissä on käyty ja lääkärit väittäävät kaiken olevan kunnossa. Vauvan käytös on muuttunut niin radikaalisti että ei voi olla normaalia.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
30.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielessäni kävi myös että entä jos joku olisi tehnyt vauvalle jotain pahaa, vaikka on vissiin aika kaukaa haettua sekin.
ap

Kirjoita ihan auki tämä ajatuksesi: millaista pahaa? Kenellä olisi ollut siihen mahdollisuus ja milloin? Minusta olisi hyvä, että tuot nyt nämä asiat ihan konkreettisesti esille (ennen kaikkea itsesi kannalta!).

-

Minkä ikäinen vauvasi on? Onko sinusta teillä hyvä suhde? Vauva vastaa katseeseesi, hymyilee, sinä tunnet rakkautta vauvaa kohtaan ja tunnet mielihyvää hänen hoitamisestaan?

-

Anteeksi, jos koet kysymykset tungettelevina. Avausviestistäsi kuitenkin tulee mieleen, että olet aika huolissasi vauvastasi. Esitän nämä kysymykset siksi, että ehkä ke AV-mammat voisimme auttaa sinua tämän asian miettimisessä.

-

10

Vauva on nyt reilu 1,5 kuukautta ja ei aina vastaa katseeseen ja hymyilee välillä mutta harvoin sitäkään. Nukkuu tosiaan PALJON ja muutenkin vaikuttaa apaattiselta. Rakastan vauvaa koko sydämestäni ja nyt olen vähemmän tuntenut mielihyvää hoitamisesta kuin aikaisemmin. Olihan tuo toki kaukaa haettua että vauvalle jotain olisi tehty mutta netistä löytyy kaikenlaista kun googlailee. Niin ja kysyttiin rotarokotteesta niin ei ole sitä vielä saanut.

Ap

Ja aikaisemmin itki jatkuvasti koliikkia niin siksi myös huolestuttaa näin suuri muutos.

Ap

Vierailija
22/31 |
30.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielessäni kävi myös että entä jos joku olisi tehnyt vauvalle jotain pahaa, vaikka on vissiin aika kaukaa haettua sekin.
ap

Kirjoita ihan auki tämä ajatuksesi: millaista pahaa? Kenellä olisi ollut siihen mahdollisuus ja milloin? Minusta olisi hyvä, että tuot nyt nämä asiat ihan konkreettisesti esille (ennen kaikkea itsesi kannalta!).

-

Minkä ikäinen vauvasi on? Onko sinusta teillä hyvä suhde? Vauva vastaa katseeseesi, hymyilee, sinä tunnet rakkautta vauvaa kohtaan ja tunnet mielihyvää hänen hoitamisestaan?

-

Anteeksi, jos koet kysymykset tungettelevina. Avausviestistäsi kuitenkin tulee mieleen, että olet aika huolissasi vauvastasi. Esitän nämä kysymykset siksi, että ehkä ke AV-mammat voisimme auttaa sinua tämän asian miettimisessä.

-

10

Vauva on nyt reilu 1,5 kuukautta ja ei aina vastaa katseeseen ja hymyilee välillä mutta harvoin sitäkään. Nukkuu tosiaan PALJON ja muutenkin vaikuttaa apaattiselta. Rakastan vauvaa koko sydämestäni ja nyt olen vähemmän tuntenut mielihyvää hoitamisesta kuin aikaisemmin. Olihan tuo toki kaukaa haettua että vauvalle jotain olisi tehty mutta netistä löytyy kaikenlaista kun googlailee. Niin ja kysyttiin rotarokotteesta niin ei ole sitä vielä saanut.
Ap

1,5-kuukautinen vauva nukkuu aika paljon vielä. Voisitko vielä hieman kuvailla sitä, miten ja missä tilanteessa vauva vaikuttaa apaattiselta? (Mun nuorin on jo puolitoistavuotias, joten mulla ei ole ihan kirkas mielikuva siitä, millainen noin pieni vauva on!)

-

Mä en epäile, ettetkö rakastaisi vauvaasi, ethän muuten olisi tehnyt tätä avausta tai olisi huolissasi vauvasta. Sä oot tarkkaillut vauvaa ja omien havaintojesi perusteella tullut siihen tulokseen, että vauvalla ei ehkä ole kaikki kunnossa, se on merkki siitä, että olet hyvässä vuorovaikutuksessa vauvasi kanssa.

-

TUosta vuorovaukutuksesta vielä kysyisin: kun hoidat vauvaa (vaihdat vaippaa, puet, riisut, peset ja syötät), jutteletko hänelle? Onko sulla tapana laulaa? Jutteleminen ja laulaminen ovat tosi tärkeitä vauvalle, kannattaa tehdä niitä samalla. Vaikka vain kerrot, mitä nyt tehdään ja mitä seuraavaksi - semmoista, mikä tuntuu luontevalta.

-

Sanoit, että olet tuntenut vähemmän mielihyvää vauvan hoitamisesta. Osaatko sanoa, mistä se johtuu?

-

Olet huolissasi vauvasta ja siksi mietit kaikkia juttuja, jotka voisivat olla vauvalla hätänä, myös niitä kauempaa haettuja. Se on ihan ymmärrettävää. Sanon nyt kuitenkin sen, että  se VOI olla yksi oire sinun masennuksestasi, että mietit sitä, että joku tekee/on tehnyt pahaa vauvalle. Kannattaa miettiä tätäkin.

-

10

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
30.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

-

-

-

10

Ap

Ja aikaisemmin itki jatkuvasti koliikkia niin siksi myös huolestuttaa näin suuri muutos.
Ap

Itkun loppuminen voi olla yksinkertaisesti vain sitä, että vatsavaivat ovat nyt loppuneet! Varmasti suurimmalla osalla pienistä vauvoista on aluksi (ensimmäisen kolmen kuukauden aikana) ainakin jonkin verran vatsavaivoja. Mä muistan, kun mäkin ajattelin esikoisen kohdalla, että onko sillä nyt jotain vialla, kun se ei enää itkekään.

-

10

Vierailija
24/31 |
30.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska lapsesi käytös muuttui? Meillä vauva muuttui rotarokotteen jälkeen moneksi viikoksi juuri tuollaiseksi, iloinen ja virkku vauva olikin yht´äkkiä väsynyt, apaattinen ja ruokahaluton ja painonnousu pysähtyi kokonaan pariksi viikoksi. Onneksi oireet menivät kuitenkin jossain vaiheessa ohi.

Joo, tuo rota on hyvä ottaa tosiaan huomioon. Meillä muutos ei ehkä ollut noin radikaali, mutta sellainen kuitenkin, että seuraavalla lapselle en tuota rotaa kyllä ottaisi.

Anteeksi nyt, että kirjoitan tähän ketjuun ihan asian vierestä, mutta rokotus kannattaa kyllä todellakin ottaa, vaikka siitä tulisikin oireita! Rokotuksia annetaan siksi, että ne suojaavat vaarallisilta taudeilta. Nämä taudit ovat vaarallisempia kuin ne rokotuksen jälkeiset oireet!

No, tuota koko rotarokoitusta ei ollut olemassakaan vielä muutama vuosi sitten, että ilman sitä on aika monikin lapsi hengissä selvinnyt. Toki jokainen tekee miten tahtoo ja parhaaksi näkee, itse en todellakaan mitenkään rokotusvastainen ole (päinvastoin), mutta juuri tuo rota- ja pneumokokkirokokotteet tuntuvat itsestäni näin jälkeenpäin ajateltuna hieman "turhilta" ja ylimääräisiltä rokotuksilta. Mutta ei minua kannata kuunnella, en ole lääkäri tai muutenkaan alan asiantuntija, mutta kehoitan jokaista asiasta kiinnostunutta itse perehtymään paremmin aiheeseen.

Vierailija
25/31 |
30.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: 

Vierailija kirjoitti:

ap

-

-

-

10

Ap

1,5-kuukautinen vauva nukkuu aika paljon vielä. Voisitko vielä hieman kuvailla sitä, miten ja missä tilanteessa vauva vaikuttaa apaattiselta? (Mun nuorin on jo puolitoistavuotias, joten mulla ei ole ihan kirkas mielikuva siitä, millainen noin pieni vauva on!)

-

Mä en epäile, ettetkö rakastaisi vauvaasi, ethän muuten olisi tehnyt tätä avausta tai olisi huolissasi vauvasta. Sä oot tarkkaillut vauvaa ja omien havaintojesi perusteella tullut siihen tulokseen, että vauvalla ei ehkä ole kaikki kunnossa, se on merkki siitä, että olet hyvässä vuorovaikutuksessa vauvasi kanssa.

-

TUosta vuorovaukutuksesta vielä kysyisin: kun hoidat vauvaa (vaihdat vaippaa, puet, riisut, peset ja syötät), jutteletko hänelle? Onko sulla tapana laulaa? Jutteleminen ja laulaminen ovat tosi tärkeitä vauvalle, kannattaa tehdä niitä samalla. Vaikka vain kerrot, mitä nyt tehdään ja mitä seuraavaksi - semmoista, mikä tuntuu luontevalta.

-

Sanoit, että olet tuntenut vähemmän mielihyvää vauvan hoitamisesta. Osaatko sanoa, mistä se johtuu?

-

Olet huolissasi vauvasta ja siksi mietit kaikkia juttuja, jotka voisivat olla vauvalla hätänä, myös niitä kauempaa haettuja. Se on ihan ymmärrettävää. Sanon nyt kuitenkin sen, että  se VOI olla yksi oire sinun masennuksestasi, että mietit sitä, että joku tekee/on tehnyt pahaa vauvalle. Kannattaa miettiä tätäkin.

-

10

Kyllä laulelen ja juttelen mielestäni paljon vauvalle. Mielihyvän väheneminen hoitamisessa johtuu varmaan myös tästä huolesta ja masentuneisuudestakin. Täytyy varmaan vain lopettaa nuo netti juttujen lukemisen ja yrittää luottaa että vauvalla on kaikki hyvin, muuten olen kohta varmaan hullujen huoneella näiden luulojeni kanssa.

Ap

Vierailija
26/31 |
30.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko isä huomannut vauvan muuttuneen?

Vierailija
27/31 |
30.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja mielestäni vaikuttaa apaattiselta koko ajan. En osaa sanoa missä tilanteessa vaan koko ajan. Syökin huonommin ja ei itse juurikaan itke nälkää, syö jonkun verran kyllä aina kun tarjotaan.
ap

Vierailija
28/31 |
30.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No vie tohtorille!Kerrot tän minkä nyt meille.

On käytetty ja tutkittu kirjaimellisesti aivan kaikki magneettikuvista lähtien. Silti vain vahva tunne ettei kaikki hyvin.
ap

Kun  kerran  kaikki on jo tutkittu niin ajattele järjellä asiaa. Et voi tehdä enää muuta.

Yhteiskunta ei voi laittaa enempää resursseja sinun tapaukseesi. Kustanna  seuraava kierros omasta  pussistasi.

Vierailija
29/31 |
30.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko isä huomannut vauvan muuttuneen?

Isä on huomannut itkuisuuden loppuneen mutta muuten hänen mielestään on normaali.

Ap

Vierailija
30/31 |
30.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: 

Vierailija kirjoitti:

ap

-

-

-

10

Ap

-

-

-

-

-

10

Kyllä laulelen ja juttelen mielestäni paljon vauvalle. Mielihyvän väheneminen hoitamisessa johtuu varmaan myös tästä huolesta ja masentuneisuudestakin. Täytyy varmaan vain lopettaa nuo netti juttujen lukemisen ja yrittää luottaa että vauvalla on kaikki hyvin, muuten olen kohta varmaan hullujen huoneella näiden luulojeni kanssa.
Ap

Niin mä arvelinkin, että teillä on hyvä vuorovaikutus, koska seuraat tarkasti vauvasi vointia ja panet merkille pienet muutokset.

-

Netistä löytyy tosi paljon hyviä juttuja, mutta sitten sieltä löytää ihan hirveitäkin asioita. Huolestuneen ei ehkä kannata kauheasti etsiä tietoa kaikista niistä asioista, jotka voisivat mennä vikaan. Kuten mä jo tuolla aiemmin sanoin, en ole terveydenhuollon ammattilainen, mutta ne verikokeet jo kertovat oikeasti aika paljon ihmisen terveydentilasta.

-

Äidin mieliala on aika herkillä vauvan saamisen jälkeen. Mä tiedän tämän erityisen hyvin, olen ollut välillä aika mustien ajatusten kourissa pikkuvauva-aikana. Suosittelen, että vältät ahdistavia juttuja, ihan jo tv-ohjelmista, kirjoista ja lehdistä alkaen. Valitset jotain semmoista katsottavaa/luettavaa, josta tulee hyvä mieli. Kuulostaa hölmöltä, mutta oikeasti auttaa.

-

Sun kannattaa oikeasti PUHUA noista ajatuksistasi ja masentuneisuudestasi. Jos et halua neuvolassa puhua, ota yhteys perheneuvolaan tai terveyskeskuksen masennushoitajaan. Puhuminen ja asioiden sanominen suoraan auttaa! Perheneuvolassa työntekijä voi myös arvioida, onko vauva heidän mielestään apaattinen, vai ihan normaali.

-

Mun oma "vauva" heräsi, joten menen häntä hoitelemaan. Ihan hirveästi tsemppiä sulle ja vauvallesi <3 Kirjoittele tähän ketjuun, jos tunnet vielä tarvetta purkaa itseäsi. Ja jos vauvan terveydentila huolettaa, älä oikeasti epäröi soittaa neuvolaan. Nyt kuitenkin hoida itseäsikin. Jos siellä on yhtä aurinkoinen sää kuin täällä, käy ulkona. Siitäkin on apua, vaikka ei tuntuisikaan siltä, että tekisi mieli mennä ulos.

-

Älä anna ahdistuksen ottaa valtaa, vaan yritä purkaa se, etteivät asiat mene huonommaksi sekä sinun että vauvan kannalta!

-

10

Vierailija
31/31 |
30.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos näistä vastauksista. <3 täytyy koittaa nyt vaan rentoutua.
Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän viisi