Kasvissyöjä vieraana
Järjestän illanvieton, johon yksi miehen kavereista tuo mukanaan kasvissyöjän. Lauantaina on pirskeet ja nyt sitten tulee tältä neitokaiselta "iloista" viestiä jossa vaatii huomioimaan kaikki hänen ruokavalionsa jutut. Ei riitäkään että ei ole lihaa lautasella vaan oli hirveä lista ruoista jotka sisältävät eläintuotetta. Vilkasin viestiä kerran ja päätin että tarjoilut on just sellaiset kun itse haluan tehdä ja salaattiinkin juustot menee. Noukkikoon pois jos haluaa syödä, muuten voi tulla pitkä ilta neidille!
Kommentit (111)
Olen sekasyöjä, mutta ihmettelen, pitääkö kutsuilla olla joka ikisessä ruokalajissa lihaa tai juustoa. Jäliruuassakin? Salaatissa ja leivässä? Kyllä modernit ihmiset syö muutakin kuin kanankoipia, eikä kukaan myrkyty, vaikka söisi myös jotain, joka ei sisällä eläinperäisiä tuotteita. Tee vihersalaatti, tarjoa leipää, margariinia ja vaikka pähkinöitä. Muut voi syödä noita lisukkeeksi. Ei se sen kummempaa ole.
Jos haluaa rikkoa ihmissuhteita ja rakennella omituisia valtapelejä yhden ihmisen ruokavalion ympärille, sitten kyllä on jotakin pahasti pielessä. Ehkä tosiaan on parempi, että pyydät tätä vierasta pysymään poissa. Pahoitat todennäköisesti vieraan (sillä nyt tuskin sinulle on väliä), miehesi ystävän ja ehkä myös miehesi mielen, mutta saatte ainakin loppujen vieraiden kanssa hyvän jutunjuuren ruokapöytään, kun voit mahtailla sillä, että et taipunut typerän omanapaisen vegaanin naurettaviin vaatimuksiin.
Mitä kamalaa siinä olisi ollut, että olisit kokeillut, miten ilta sujuisikin toisin? Eritellä vaikkapa salaateista ne juustot erillisille astioille, hankkinut vaikka pienen rasian maidotonta levitettä, tai etsinyt kaupasta jonkun nopean ja vaivattoman vegaanitarjottavan. Tai kysynyt jotakin hyvää reseptiä, tai pyytänyt vierasta tuomaan omat eväät, kun et osaa laittaa vegaanista ruokaa. Ja ruokapöydässä yhdessä syödessänne sitten tutustunut miehesi ystävän kumppaniin sen sijaan, että leimaat hänet ihmishirviöksi, jonka ainoa tarkoitus on pilata sinun hieno iltasi.
Vai olisiko se ongelma ollut, että tämä vegaani olisi "voittanut"?
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tapana ilmoittaa, että haluan hyvin riippunutta sisäfilettä ja mieluiten punaviinikastikkeessa. Salaatissa ei saa olla paprikaa, mutta toivoisin siinä olevan aurinkokuivattua tomaattia.
Kumma, kun minua ei kutsuta mihinkään juhliin.
Ai niin, toki ilmoitan myös ruokajuomat, mitä haluan juoda.
Tämän tarkoitusperät taisivat olla ihan puhdasta v-tuilua kasvissyöjille, mutta pistipä silmään: minä tiedän nimenomaan enemmän näitä vaateliaita "sekasyöjiä", kuin kasvissyöjiä.
Ruoassa ei saisi olla "mitään omituista", eli kaikki sipulilajit aurinkokuivatuista tomaateista ja oliiveista puhumattakaan ovat pannassa. Ei saa olla erikoisia juustoja, paitsi sinihomejuustoa ja tietynmerkkisenä. Kalaa ei ikimaailmassa. Ei saa olla sieniä. Ei saa olla omituisia yhdistelmiä, ja omituisennäköiset sattumat mahdollisesti noukitaan nyrpistellen lautasen sivulle. Työpaikan tilaisuuksissa tekeydytään allergikoiksi, koska kala ja sienet ovat pahoja. Kasvisruoka ei käy missään muodossa, vaan on ehdottomasti saatava se paistettu makkara kylkeen.
Ja sitten kasvissyöjiltä odotetaan, että he miettivät tuhat eri korulausetta ruokavalionsa mainitsemiseen, tuovat omat eväänsä ja yrittävät olla erottumasta eväineen joukosta siinä, kun vieressä olevat pöydän muut ruokavieraat tuijottavat epäilevästi hänen ruokaansa ja tenttaavat, mistä hän saa proteiininsa.
Huh, "onneksi" oma ruokavalioni on täysin sairauden syytä eikä eettisen valinnan. Vaikka selitän olevani keliaakikko ja en saa syödä tätä kakkusta niin silti aina tulee "no etkö voisi vähän maistaa kun minä ihan tätä iltaa varten tämän leivoin, kyllä sinä vähän voit maistaa." Kun en vaan voi. Elimistöni ei kestä sitä maistamista.
Kuinka vaikeaa olisikaa selittää tämmöisille ihmisille sitä, että ei syö lihaa eettisten arvojen takia. Tulisi varmasti juurikin tämmöistä aloittajan kaltaista "Minun ruuat ei kelpaa, ole ilman saatanan nirsoilija ituhippi, et ole tervetullut kotiini koska olet niin vaikea ihminen." Otan osaa vegaanit, kaikkea te joudutte hyvän ja eettisen valinnan takia kestämään. :|
Minä taas syön lihaa eettisten arvojeni takia
Vierailija kirjoitti:
Etkö haluaisi vähän avata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö haluaisi vähän avata?
Ihminen on luotu sekasyöjäksi, ilman mittavaa määrää keinotekoisia lisäravinteita hän ei selviä jos ei syö lihaa. Niinpä lihansyöjä elää sopusoinnussa luonnon kanssa.
Peltoviljely tappaa hyönteisiä yhtälailla kuin teurastus lehmiä. Jos kaikki elämä on yhdenvertaista miksi hyönteinen voi kuolla mutta lehmä ei ruoan takia.
Lisäksi, Raamatussa Jumana siunasi karjaa uhranneet, ei viljaa.
Kasvissyöjä vieraana otsikko on jo osoittautunut vääräksi: kun kerran kasvisyöjä ei nyt enää sitte olekaan vieraana. Mikä tyydyttänee aloittajaa ja ystäviä jotka saavat läskimahoineen pyllistellä keskenään eikä tarvitse hyväksyä siroa ja kaunista ja hyväihoista kasvisyöjätyttöä porukkaan.
Toki ei ole pakko laittaa ruokaa jota ei osaa tai halua laittaa. Mutta olishan viestiin voinut vastata että listasi kuulostaa monimutkaiselta, ehkä on parasta että tuot omat ruokasi.
Onko miehesi valmis menettämään kaverinsa tämän takia?
Oikeasti teidän olisi pitänyt pyytää tarkennusta seuralaisen ruokavaliosta ja miettiä sen pohjalta tarjoilu niin, että siinä on jotain myös vegaanille. Itsellä on vegaanikaveri ja myönnän, että välillä ärsyttää, kun tuntuu, että vegaaniversiot eivät koskaan ole yhtä hyviä kuin ns. tavalliset.
Nyt tuo kavereille soittelu ja se, että yhdessä sovitte sinun peruvan kutsun tämän vegaanin osalta vaikuttaa omasta mielestäni lähinnä kiusaamiselta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä huomaa, että teki oikean päätöksen. Vaikuttaa sen ilkeiltä ihmisiltä palstankin kasvissyöjät. Ap
Kasvissyöjät/vegaanit ovat ilkeitä ja kiukkuisia aina, koska heillä on niin kova nälkä jatkuvasti. Onhan se v*ttumaista, kun joutuu pupeltaa vain rehuja päivästä toiseen ja toisinaan saa jtn. vegaanisia "herkkuja" ( itukakkua ja lehtikaali/pinaatti/marjasmoothieta ), joten nälkäiseksihän siinä jää. Mutta, kun pitää esittää niin fiksua ja filmaattista. :)
Uteliaisuudesta kysyn, mitenkähän monta kertaa ajattelit vielä laittaa samantyyppisen viestin? Eihän näitä olekaan tullut putkeen kuin muutamia. Tais jäädä pakkomielteisesti päälle?