Kasvissyöjä vieraana
Järjestän illanvieton, johon yksi miehen kavereista tuo mukanaan kasvissyöjän. Lauantaina on pirskeet ja nyt sitten tulee tältä neitokaiselta "iloista" viestiä jossa vaatii huomioimaan kaikki hänen ruokavalionsa jutut. Ei riitäkään että ei ole lihaa lautasella vaan oli hirveä lista ruoista jotka sisältävät eläintuotetta. Vilkasin viestiä kerran ja päätin että tarjoilut on just sellaiset kun itse haluan tehdä ja salaattiinkin juustot menee. Noukkikoon pois jos haluaa syödä, muuten voi tulla pitkä ilta neidille!
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Ollaan viestitelty omien kaverieni kanssa, jotka on myös tulossa ja päädyttiin siihen että perustan kutsun hänen osaltaan. Koko illan fiilis olisi pilalla kuitenkin jos tulisi ja kaikki kärsisivät kun pitäisi pitää hauskaa. Eihän tää varmaan hyviä välejä ennusta mutta saapahan järkätä sitten omille kavereille just sellaisen illan kuin haluan.
Nojoo. Todennäköisesti on tämän vegaanin onni, jos tuollaisen kaveripiirin ulkopuolelle jää :D
Kaikkien ilta pilalla, kun ei juustoja voi sotkea valmiiksi salaattiin :(((((
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaan viestitelty omien kaverieni kanssa, jotka on myös tulossa ja päädyttiin siihen että perustan kutsun hänen osaltaan. Koko illan fiilis olisi pilalla kuitenkin jos tulisi ja kaikki kärsisivät kun pitäisi pitää hauskaa. Eihän tää varmaan hyviä välejä ennusta mutta saapahan järkätä sitten omille kavereille just sellaisen illan kuin haluan.
Eli perustat kutsut juuri hänelle?
Kyllä, on sovittu aika vaivalla jo kauan sitten. Aika harvoin saadaan koko porukka koolle. Miestä ärsyttää kun ei tiedä tuleeko hänen kaverinsa sitten mutta muukin porukka on kyllä yhteisiä ystäviä. Ap
Vierailija kirjoitti:
No kyllä tuo on parempi kuin se, että kostoksi laitat vähintään juustoa jokaiseen salaattiin varoittamatta etukäteen. Ja miehesihän tässä ystävän menettää, et sinä. Ensikerralla muista ilmoittaa ajoissa mitä ruoka sisältää, niin popsii eväitä ettekä menetä enempää sosiaalisia kontakteja.
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on nimenomaan sitä minäminäminä -ajatusta, että yhden vieraan takia koko köörin pitäisi syödä vegaaniruokaa.
Illan järjestäjä päättää tarjottavat, vieras voi jättää tulematta jos ei ruoat miellytä.
Miksi pitäisi koko köörin syödä vegaaniruokaa, eikö vain voi tehdä sellaisen menun että siitä löytyy myös vegaanille jotain?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoi sen verran viestin sävy nyrppiä, että en kyllä ilmoita. Voihan sitä välillä viesti jäädä lukematta. Ap
Vaikka ärsyttää, niin voi sitä silti olla kohtelias. Laita vaikka, että "Kiitos tiedosta. Koska ruokarajoitteita on kohdallisi paljon, tuothan mukanasi omat eväät, niin tarjoilut on varmasti oikeanlaiset". Ei vaadi paljon ja kaikilla on hyvä mieli.
No en kyllä, en minä ainakaan kehtaisi VAATIA hänelle mennessä että mulle sitten kanaa söi muut mitä vaan ja paista sitten voissa vaikka muu ruoka öljyllä. Ehkä parempi vaan pyytää ettei tule kun on niin vaikeeta. Ap
Onko sinusta ongelma siis se, mitä ruokavalio ei sisällä vai se, että hän odottaa tarjoiluja josta ei ole sovittu? Eli onko hän ollut siinä oletuksena, että vegesafkat onnistuu ja nyt muistuttanut olevansa tiukka kasvissyöjä, ettei vaan maito-juusto-jutskat jää syömättä vai oletko ollut ihan pimennossa ja nyt tulee vaateita?
Miehen kaveri sanoi että kasvissyöjä ja vuohenjuustosalaattia olin miettinyt hänelle. Ei olla edes juteltu ja sitten tuli näennäisesti kiva vaatimuslista, ei kyllä mikään pyyntö tai toive edes. Syököön kotonaan. Ap
Mielestäni tilanteessa olisi ollut paljon epäkohteliaampaa antaa sinun ostaa kalliit vuohenjuustot ja vasta kyläillessä ilmoittaa että 'en syö'. Mutta miksi et vaan tee salaattia ilman sitä juustoa ja vaikka kikherneiden kanssa, problem solved?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nojoo. Todennäköisesti on tämän vegaanin onni, jos tuollaisen kaveripiirin ulkopuolelle jää :D
Se on kyllä jännä että juuri vegaanien kanssa ilta todellakin on aina pilalla jos ei hypitä heidän pillinsä mukaan ja huomata erikoisuuttaan.
Minulla on tapana ilmoittaa, että haluan hyvin riippunutta sisäfilettä ja mieluiten punaviinikastikkeessa. Salaatissa ei saa olla paprikaa, mutta toivoisin siinä olevan aurinkokuivattua tomaattia.
Kumma, kun minua ei kutsuta mihinkään juhliin.
Ai niin, toki ilmoitan myös ruokajuomat, mitä haluan juoda.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoi sen verran viestin sävy nyrppiä, että en kyllä ilmoita. Voihan sitä välillä viesti jäädä lukematta. Ap
Vaikka ärsyttää, niin voi sitä silti olla kohtelias. Laita vaikka, että "Kiitos tiedosta. Koska ruokarajoitteita on kohdallisi paljon, tuothan mukanasi omat eväät, niin tarjoilut on varmasti oikeanlaiset". Ei vaadi paljon ja kaikilla on hyvä mieli.
No en kyllä, en minä ainakaan kehtaisi VAATIA hänelle mennessä että mulle sitten kanaa söi muut mitä vaan ja paista sitten voissa vaikka muu ruoka öljyllä. Ehkä parempi vaan pyytää ettei tule kun on niin vaikeeta. Ap
Onko sinusta ongelma siis se, mitä ruokavalio ei sisällä vai se, että hän odottaa tarjoiluja josta ei ole sovittu? Eli onko hän ollut siinä oletuksena, että vegesafkat onnistuu ja nyt muistuttanut olevansa tiukka kasvissyöjä, ettei vaan maito-juusto-jutskat jää syömättä vai oletko ollut ihan pimennossa ja nyt tulee vaateita?
Miehen kaveri sanoi että kasvissyöjä ja vuohenjuustosalaattia olin miettinyt hänelle. Ei olla edes juteltu ja sitten tuli näennäisesti kiva vaatimuslista, ei kyllä mikään pyyntö tai toive edes. Syököön kotonaan. Ap
Ihan hypoteettinen kysymys: miten olisit reagoinut, jos hän ei olisi suostunut vuohenjuustosalaattia syömään?
Vierailija kirjoitti:
Niin no, virheenhän tuossa teitte sinä ja miehesi. Siinä vaiheessa kun miehen kaveri mainitsi, että seuralaisensa(?) on kasvissyöjä, niin sinun tai miehesi olisi ilman muuta pitänyt ottaa yhteyttä ja kysyä tarkennusta, niin ei olisi tarvinnut mitään vaatimuslistaa lähettää ja sinun siitä hernettä nenään vetää.
Sanot vaan, että kyllähän sinä lihaa vähän voit syödä, ei kerta lainkaan haittaa.
Olen itsekin vegaani ja mulla on aina omat eväät. Jos emännällä oisi tuollainen asenne en haluaisi kyläillä lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä jännä että juuri vegaanien kanssa ilta todellakin on aina pilalla jos ei hypitä heidän pillinsä mukaan ja huomata erikoisuuttaan.
Mistä nuo kokemukset? Onko pillin mukaan hyppimistä se, että muutaman tunnin seurustelun jälkeen vegaanille tulee nälkä kun kala ei olekaan kasvis? Miten sitä voikaan olla erottumatta erikoisena jos pupeltaa eväitään, harva vaan haluaa sillä huomiota, vaikka sitä tietenkin saa.
Vierailija kirjoitti:
En ole kyllä huomannut. Enemmän on tullut vastaan näitä "oon kyllä vegaani, mutta voin ottaa omat eväät"-tyyppejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no, virheenhän tuossa teitte sinä ja miehesi. Siinä vaiheessa kun miehen kaveri mainitsi, että seuralaisensa(?) on kasvissyöjä, niin sinun tai miehesi olisi ilman muuta pitänyt ottaa yhteyttä ja kysyä tarkennusta, niin ei olisi tarvinnut mitään vaatimuslistaa lähettää ja sinun siitä hernettä nenään vetää.
Oli kuinka vain niin illan tunnelma olisi jännittynyt ja epämukava jos tulisi. Miehen kaveri voi tulla tai olla tulematta yksin. Jos haluaa uuden naisystävänsä esitellä niin järjestäkööt itse omat juhlat ja tehkööt just sellaista ruokaa kun haluavat. Ei haittaa minua jos en kutsua saa mutta en usko että haittaa hirveän montaa ystäväänikään jos hekin jäisivät pois neidin listalta. Ap
Hienolta ystäväpiiriltä kuulostaa. "Hei kuulitkos, että rakkaalla ystävällämme Markulla on uusi naisystävä?" "Ai, ihanko totta, sehän on hienoa! Mitäs jos kutsuttaisiin hänet katsomaan kun me muut syödään?"
En oo sitä viestiä lukenut, niin en oikeen osaa olla kenenkään puolella tai arvioida että miten se on kirjoitettu. En kuitenkaan usko että tarkoitus on ollut vaatia yhtään mitään, monesti on tullut eteen porukkaa jotka ei tiedä että kala sovi kasvissyöjälle tai että juustokin on itseasiassa eläinperäistä. Mieluummin lähettää etukäteen listan asioista jotka ei sovi, ku pöydässä mainitsee ettei voikkaan syödä katkarapu-majoneesi-vuohenjuusto rullia joka juuri hänelle on valmistettu.
Ehkä vähän naurettavaa myös tuollainen "Koko ilta menee pilalle jos se tulee, pitäkööt omat kutsut koska juustojen on oltava salaatissa valmiina!!" -draamailu, mutta jos kutsumatta jättäminen tuntuu parhaalta vaihtoehdolta niin sitte sun varmaan pitää vaan perua se kutsu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli kuinka vain niin illan tunnelma olisi jännittynyt ja epämukava jos tulisi. Miehen kaveri voi tulla tai olla tulematta yksin. Jos haluaa uuden naisystävänsä esitellä niin järjestäkööt itse omat juhlat ja tehkööt just sellaista ruokaa kun haluavat. Ei haittaa minua jos en kutsua saa mutta en usko että haittaa hirveän montaa ystäväänikään jos hekin jäisivät pois neidin listalta. Ap
Ei varmasti olisi jos korjaisit asian vastaamalla, että hänellä on ollut väärä käsitys, sinä et osaa/halua tehdä kasvisruokaa, mutta että hän on tervetullut jos haluaa, kunhan tuo eväät.
Kasvissyöjille yritetään rautalangasta vääntää, että heidät koetaan vaikeina. Kasvissyöjät vastaavat "ei tää musta tunnu vaikeelta kunhan teette niinkuin sanon" ja harmittelevat miten muut voivat tuntea heistä niin väärällä tavalla koska ovat helppoja ja mukavia tulla toimeen. Taito se on tuokin.
Vaihdetaanko ap vieraita? Mulle on tulossa vieras, joka ei syö mitään kasviksia. Pitäisi keksiä hänelle kolmen ruokalajin ateria ilman kasviksia.