Kasvissyöjä vieraana
Järjestän illanvieton, johon yksi miehen kavereista tuo mukanaan kasvissyöjän. Lauantaina on pirskeet ja nyt sitten tulee tältä neitokaiselta "iloista" viestiä jossa vaatii huomioimaan kaikki hänen ruokavalionsa jutut. Ei riitäkään että ei ole lihaa lautasella vaan oli hirveä lista ruoista jotka sisältävät eläintuotetta. Vilkasin viestiä kerran ja päätin että tarjoilut on just sellaiset kun itse haluan tehdä ja salaattiinkin juustot menee. Noukkikoon pois jos haluaa syödä, muuten voi tulla pitkä ilta neidille!
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli onko hän siis vegaani? Minusta sinulla on huono asenne. Jos et osaa/viitsi tehdä vegaanille sopivaa syötävää niin älä tee, mutta ilmoita hänelle edes että tietää varautua eväin tai olla tulematta. Todella epäkohteliasta ja jopa julmaa järjestää toiselle tilanne jossa hän nälkäisenä katsoo kun muut syövät.
Tässä tuskin oli ongelmana se ettei ap osaisi tai voisi tehdä kasvisruokaa, vaan se että vieras niin tökerösti vaatii tarkkaan, millainen ruoka kelpaa. Itselläkin on paljon kasvissyöjäystäviä ja teen heille aina kasvisruokaa juhliin, mutta ap:n kuvailemassa tilanteessa kyllä minäkin närkästyisin eikä huvittaisi tuollaista ihmistä kestitä.
Ehkä vieras koitti olla avulias ettei emännän tarvisi vaikka hakea netistä tietoa mitä hän voi syödä. Aika moneen sellaiseen ihmiseen olen törmännyt joka ei tiedä että useimmat karkit sisältävät liivatetta tai että juustokin on eläintuote. Viestiä näkemättä kuitenkin mahdotonta sanoa sen sävystä mitään.
Jos olisi halunnut olla avulias niin olisi varmaan ilmoittanut tuovansa omat eväät kun mikään normaalin ihmisen ruokani kelpaa ja aiheuttaa itsestään hirveän vaivan.
Huono provo. En usko riviäkään. Joku lihaani siellä vetänyt herneen nenään näistä viimepäivien eläiten kohtelua koskevista jutuista ja päätti keksiä "nokkelan" provon. Aika monta kasvissyöjää ja vegaania tunnen ja yksikään ei ole niin sosiaalisesti kuutamolla että lähettäisi tuntemattomalle ihmiselle jonkun listan ruokavaatimuksistaan jos tulee kyläilemään. Jokainen vegaani on sen verran tottunut jo siihen että joka paikassa ei hänelle sopivaa purtavaa ole. Tämän avauksen tarkoitus on vain maalata "hiton ituhipit" huonossa valossa, koska lihansyöjän omatuntoa alkoi kolkuttaa sikojen kiduttamiset.
Kuulostat vähän sellaiselta, etten muutenkaan olisi ilosta kiljuen tulossa vietaaksesi...ootkohan vähän yliherkkä? Kohteletko samoin allergikkoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies tuossa sanoi kun on kiukkuani katellut että peruisin vaan kutsun siltä naiselta. Oli kyllä semmoinen, että tippaakaan en ala sille salaattia vääntämään mutta kumpi olisi pahempi, kutsun peruminen vai se ettei sille ole mitään syötävää täällä illalla?
Laitappa sen naisen viesti tänne, niin voidaan oikeasti arvioida että ylireagoitko.
Enpä taida, voihan olla että lukee palstaa ja tunnistaa. Oli sitä paitsi aika pitkä mutta just noi juustot joissa maitoa, majoneesia jossa kanamunaa ja hiton karkkiliivatteet. Ap
Ihmiset eivät oikeasti tiedä missä kaikissa tuotteissa on eläinperäisiä ainesosia. Olisihan se kurjaa, jos olisi ilmoittanut olevansa vegaani ja olisit suurella vaivalla tehnyt jotain hänelle mutta hän ei kuitenkaan sitä pysty syömään.
Minulle on käynyt muutaman kerran niin, että on kyselty ruokavaliota olen kertonut olevani kasvissyöjä mutta mitään ei tarvitse tehdä. Niin mikäs muu siellä odottaa kun vain yksin minulle savustettu siika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli onko hän siis vegaani? Minusta sinulla on huono asenne. Jos et osaa/viitsi tehdä vegaanille sopivaa syötävää niin älä tee, mutta ilmoita hänelle edes että tietää varautua eväin tai olla tulematta. Todella epäkohteliasta ja jopa julmaa järjestää toiselle tilanne jossa hän nälkäisenä katsoo kun muut syövät.
Tässä tuskin oli ongelmana se ettei ap osaisi tai voisi tehdä kasvisruokaa, vaan se että vieras niin tökerösti vaatii tarkkaan, millainen ruoka kelpaa. Itselläkin on paljon kasvissyöjäystäviä ja teen heille aina kasvisruokaa juhliin, mutta ap:n kuvailemassa tilanteessa kyllä minäkin närkästyisin eikä huvittaisi tuollaista ihmistä kestitä.
Ehkä vieras koitti olla avulias ettei emännän tarvisi vaikka hakea netistä tietoa mitä hän voi syödä. Aika moneen sellaiseen ihmiseen olen törmännyt joka ei tiedä että useimmat karkit sisältävät liivatetta tai että juustokin on eläintuote. Viestiä näkemättä kuitenkin mahdotonta sanoa sen sävystä mitään.
Jos olisi halunnut olla avulias niin olisi varmaan ilmoittanut tuovansa omat eväät kun mikään normaalin ihmisen ruokani kelpaa ja aiheuttaa itsestään hirveän vaivan.
No vähän liioitellusti sanottu kyllä että mikään normaalin ihmisen ruoka ei kelpaa. Varmasti kelpaisivat näistä tyypillisistä 'illanviettoruuista' vaikka salaatti tai pikkupitsat sopivin täyttein, monenlaiset sipsit tai vaikka tortillasipsit ja guacamole, hedelmäsalaatti...
Vierailija kirjoitti:
Huono provo. En usko riviäkään. Joku lihaani siellä vetänyt herneen nenään näistä viimepäivien eläiten kohtelua koskevista jutuista ja päätti keksiä "nokkelan" provon. Aika monta kasvissyöjää ja vegaania tunnen ja yksikään ei ole niin sosiaalisesti kuutamolla että lähettäisi tuntemattomalle ihmiselle jonkun listan ruokavaatimuksistaan jos tulee kyläilemään. Jokainen vegaani on sen verran tottunut jo siihen että joka paikassa ei hänelle sopivaa purtavaa ole. Tämän avauksen tarkoitus on vain maalata "hiton ituhipit" huonossa valossa, koska lihansyöjän omatuntoa alkoi kolkuttaa sikojen kiduttamiset.
Ohis mutta ei ituhippejä tarvitse erityisesti maalata huonoon valoon, ne osaa olla ihan tarpeeksi vaikeita ihmisiä ihan itse
Vierailija kirjoitti:
Alkoi sen verran viestin sävy nyrppiä, että en kyllä ilmoita. Voihan sitä välillä viesti jäädä lukematta. Ap
Vaikka ärsyttää, niin voi sitä silti olla kohtelias. Laita vaikka, että "Kiitos tiedosta. Koska ruokarajoitteita on kohdallisi paljon, tuothan mukanasi omat eväät, niin tarjoilut on varmasti oikeanlaiset". Ei vaadi paljon ja kaikilla on hyvä mieli.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat vähän sellaiselta, etten muutenkaan olisi ilosta kiljuen tulossa vietaaksesi...ootkohan vähän yliherkkä? Kohteletko samoin allergikkoja?
Tarkoitatko että veganismi ja allergia on molemmat sairauksia?
Minusta voisit hyvin kysyä ko. vegaanilta, voisiko hän itse tuoda mukanaan jotain syötävää, kun hänellä on noin tiukka ruokavalio. Sinänsä ymmärrän kyllä tuon vieraankin ilmoituksen perusteellisuuden. Mikään ei ole sen turhauttavampaa kuin ensin käyttää monta tuntia sen miettimiseen, mitä voisi tarjota jollekin erikoisruokavaliovieraalle, sitten suurella vaivalla valmistaa se, vaikka juhlavalmisteluissa olisi muutenkin paljon tekemistä ja sitten kaiken tämän vaivan jälkeen nähdä, että vieras ei edes maista valmistettua ruokaa, kun siinä oli kuitenkin hänelle jotain sopimatonta. Jos ilmoittaa erikoisruokavaliosta, niin on parempi sitten antaa niin perusteellinen lista, että sen perusteella pystyy tekemään jotain sellaista, mitä vieras varmasti syö. Kaikista helpointa olisi, jos vieras vihjaisi itse parista ruokalajista, jotka on helppo valmistaa ja joita hän syö.
Juuri nämä tiukat kasvisruokavaliot ovat minusta kaikista vaikein mietittävä tarjoamisen suhteen. Esimerkiksi keliaakikoille, laktoosi-intoleranteille ja moniallergisille on paljon helpompi keksiä hyvää tarjottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoi sen verran viestin sävy nyrppiä, että en kyllä ilmoita. Voihan sitä välillä viesti jäädä lukematta. Ap
Vaikka ärsyttää, niin voi sitä silti olla kohtelias. Laita vaikka, että "Kiitos tiedosta. Koska ruokarajoitteita on kohdallisi paljon, tuothan mukanasi omat eväät, niin tarjoilut on varmasti oikeanlaiset". Ei vaadi paljon ja kaikilla on hyvä mieli.
No en kyllä, en minä ainakaan kehtaisi VAATIA hänelle mennessä että mulle sitten kanaa söi muut mitä vaan ja paista sitten voissa vaikka muu ruoka öljyllä. Ehkä parempi vaan pyytää ettei tule kun on niin vaikeeta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistäpä entuudestaan tuntemattomasta emännästä tietää, mikä sille on hirveä vaiva ja mikä ei?
Minä ainakin emäntänä haluan aina kokata jotain jokaiselle, oli ruokavalio mikä tahansa. Eniten pännii ne, jotka eivät rajoituksiaan etukäteen ilmoita ja sitten kärsivät nälkää koko illan, ja seuraavaksi eniten ne, jotka eivät suostu kertomaan vaan sanovat tuovansa omat eväät, vaikka kysymys olisi jostakin niin yksinkertaisesta asiasta kuin maitoallergiasta tai vegaanisuudesta. Hölmöintä ollut kun kylään tuli kaksi vegaania, toinen oli näitä omilla eväillä hiihtäjiä ja toiselle olin tehnyt kunnon vegaanipöperöt... samalla vaivalla olisin tehnyt toisellekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies tuossa sanoi kun on kiukkuani katellut että peruisin vaan kutsun siltä naiselta. Oli kyllä semmoinen, että tippaakaan en ala sille salaattia vääntämään mutta kumpi olisi pahempi, kutsun peruminen vai se ettei sille ole mitään syötävää täällä illalla?
Laitappa sen naisen viesti tänne, niin voidaan oikeasti arvioida että ylireagoitko.
Enpä taida, voihan olla että lukee palstaa ja tunnistaa. Oli sitä paitsi aika pitkä mutta just noi juustot joissa maitoa, majoneesia jossa kanamunaa ja hiton karkkiliivatteet. Ap
Laita vaan, sillä hän kyllä tunnistaa jo itsensä jos on tunnistaakseen, olet sen verran jo yksityiskohtia antanut.. Mietin myös, että koska tiesit, että hän on kasvissyöjä, niin voisiko mitenkään olla mahdollista, että hän olisi aikaisemmista kanssakäymisistänne saanut sellaisen kuvan, että halauisit tarkennusta ja hän oletti viestin olevan siten asiallinen. Tyyliin miehesi on sanonut kaverilleen: "pyydä sitä laittamaan Marjaanalle viesti, että varmasti menee oikein".
Tökeröä tuollainen vaatimuslistan lähettäminen, mutta toisaalta eikös hyviin tapoihin kuulu myös kutsujan tiedustella vieraidensa mahdolliset allergiat ym ruokarajoitteet etukäteen? Nyt on enää pari päivää h-hetkeen, joten ehkä ko. vieras katsoi tarpeelliseksi itse tiedottaa olevansa kasvissyöjä, siltä varalta ettei AP tästä tietoinen ole. Minusta olisi ainakin äärettömän noloa, jos vasta pöydässä paljastuisi, että joku vieraistani onkin vegaani, eikä voi syödä mitään mitä olen tarjolle laittanut.
Ja onhan se lista pitkä, muttei siitä nyt loukkantua kannata. Itselläni on muutamia vegaaneita ystäväpiirissä ja jos kutsun heitä syömään yhdessä sekasyöjien kanssa niin yleensä ruuat pystyy kuitenkin suunnittelemaan niin, että kaikille löytyy jotain eikä ylimääräistä työtäkään mahdottomasti tule.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ap:lla ja ystävillä ole sen verran fläsää ympärillä, että voisivat hekin tämän kerran välttää lihaa... Mut toisaalta, minä minä minä, minä minä minä...
Tuohan on nimenomaan sitä minäminäminä -ajatusta, että yhden vieraan takia koko köörin pitäisi syödä vegaaniruokaa.
Illan järjestäjä päättää tarjottavat, vieras voi jättää tulematta jos ei ruoat miellytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en kyllä, en minä ainakaan kehtaisi VAATIA hänelle mennessä että mulle sitten kanaa söi muut mitä vaan ja paista sitten voissa vaikka muu ruoka öljyllä. Ehkä parempi vaan pyytää ettei tule kun on niin vaikeeta. Ap
Onko sinusta ongelma siis se, mitä ruokavalio ei sisällä vai se, että hän odottaa tarjoiluja josta ei ole sovittu? Eli onko hän ollut siinä oletuksena, että vegesafkat onnistuu ja nyt muistuttanut olevansa tiukka kasvissyöjä, ettei vaan maito-juusto-jutskat jää syömättä vai oletko ollut ihan pimennossa ja nyt tulee vaateita?
Ollaan viestitelty omien kaverieni kanssa, jotka on myös tulossa ja päädyttiin siihen että perustan kutsun hänen osaltaan. Koko illan fiilis olisi pilalla kuitenkin jos tulisi ja kaikki kärsisivät kun pitäisi pitää hauskaa. Eihän tää varmaan hyviä välejä ennusta mutta saapahan järkätä sitten omille kavereille just sellaisen illan kuin haluan.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ap:lla ja ystävillä ole sen verran fläsää ympärillä, että voisivat hekin tämän kerran välttää lihaa... Mut toisaalta, minä minä minä, minä minä minä...
Mikä minä minä? Eikö se juuri ole minä minää, että yksi ihminen vaatii erityiskohtelua ja muille kelpaa sama ruoka?
Eipä liha ja muut proteiinipitoiset ruoat taida olla se, mikä ihmisiä lihottaa vaan juurikin ne vegaaneille kelpaavat makaronit, perunat ym. hiilihydraatit.
Ihme änkyröintiä. Kostoksi sotketaan juustot salaattiin, sen sijaan että laitettaisiin ne tarjolle viereen ja myös se kasvissyöjä ehkä kokisi olevansa kutsuttu ja huomioon otettu eikä vain jonkun kiinnostavaman ihmisen pakollinen kylkiäinen.
Vierailija kirjoitti:
Ollaan viestitelty omien kaverieni kanssa, jotka on myös tulossa ja päädyttiin siihen että perustan kutsun hänen osaltaan. Koko illan fiilis olisi pilalla kuitenkin jos tulisi ja kaikki kärsisivät kun pitäisi pitää hauskaa. Eihän tää varmaan hyviä välejä ennusta mutta saapahan järkätä sitten omille kavereille just sellaisen illan kuin haluan.
Eli perustat kutsut juuri hänelle?