Miksi Suomen teurastamoissa annetaan tapahtua tällaista?
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
maajussien mielestä on ihan okei, että eläintä kidutetaan?
Maajusseilla ei ole mitään tekemistä niidenkanssa, kuinka niitä eläimiä teurastamoilla kohdellaan. Maajussit eivät välttämättä tiedä sitä itsekkään. Itselleni ainakin tuli tämä yllätyksenä. Olkaa ystävällisiä ja älkää syyllistäkö maajusseja tästä.
Ostakaa riistaa ja luomua! Meillä on sellainen possuosuuskunta, yhden osuuskuntalaisen navetassa pikku possulauma asustaa ja kotiteurastaja käy ne teurastamassa. On nopeaa ja mahdollisimman vähän kärsimystä aiheuttavaa, ei esim. teurasteta muiden eläinten ollessa samassa tilassa. Nappi otsaan ja se on siinä, possuparka ei ehdi tajuta mitä tapahtuu, ei stressaavaa kuljetusmatkaa, ei verenhajua yms. Ja tiedämme, että possuilla on ollut hyvä elämä ja laadukas ruoka, ei mitään soija- ja maissisotkua. Kesät röhkivät ulkona ja saavat välillä juosta ihan vapaanakin. Ovat vaan niin fiksuja otuksia, että ei meinaa raaskia teurastaa ja syödä.
Monet luomueläimet teurastetaan pienteurastamoissa, sekin on ainakin vähän vähemmän stressaavaa ja elämä eläimillä on ollut parempi ja kuljetusmatka yleensä lyhyempi.
Lammasta ostan eräältä harrastelijalampurilta ja heilläkin lampaat teurastetaan kotona. Hirvenlihaa ostan sukulaiselta ja naapurilta jänistä. Kaikkein eettisintä olis varmasti olla syömättä lihaa, mutta kun se on niin hyvää! Tosin en ole mikään lihan suursyömäri, pieni annos muutaman kerran viikossa riittää. Muuttakaa ihmiset maalle ja alkakaa tuottamaan itse ruokanne ja metsästämään ja kalastamaan, tämä on tulevaisuutta!
Voi oksennus, katsoin tuon ohjelman ja nyt ahdistaa :( Olen ennenkin epäillyt lihansyöntini eettisyyttä, siksi lähinnä kun tehotuotannossa eläinten olot niiden elinaikana on kovin rajoitetut ja huonot. Mutta olin kuvitellut että länsimaissa itse teurastus olisi kivuton, kliininen toimenpide jota eläin tuskin ehtisi huomata.
Väärässä olin siinäkin sitten. Että ihan normaalia että noin 10% tapauksissa tainnutus ei onnistu. Sitten lasketaan veriä eläimistä jotka on vielä elossa, tai joskus oikeasti taintuneet eläimet tulevat tajuihinsa kesken hitaan verenlaskun.
Ei, minä en taida enää pystyä syömään lihaa :( En ole sen lajin peto luonnostani, että itse pystyisin edes päivää katselemaan tuollaista teurastamon menoa kuin näkyi dokumentissa, ja jos ei edes katsomaan pysty, ei syömänkään pidä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kaupasta (iso jumbomarketti) etsimällä etsinyt eettisempää lihaa, mutta sitä ei ole tarjolla. Miksi? Tässä olisi hyvä sauma lanseerata uusi tuotemerkki, jossa nimenomaan painotettaisiin arvoja ja eläimen hyvinvointia. Tottakai olen myös valmis maksamaan tästä enemmän. Aivan kuten maksan vapaan leh!äm maidosta ja luomumunista.
Ei se "eettinen" siinä paketin kyljessä aina tarkoita että niillä eläimillä ois hyvät olot ollut. Sen "luomu" -maininnan saaminen on yllättävän helppoa.
Pitääpä alkaa ostamaan Halal tai Kosher lihaa. Siellä ainakin eläimille ihan tuhatvuotisten perinteiden ja uskonnon pohjalta edellytetään nopea yhden viillon kivuton ja stressaamaton loppu. Ja ne tapahtuu Euroopassa, joten eläimet on tainnutettu.
Tuskin ne luokan priimukset on tuollaisessa liukuhihnatyössä lihoja käsittelemässä. Olettaisin, että samanlaista väkeä kuin lentokentän matkatavaran hukkaajat, joille on yksi lysti kuinka monella kolhulla jonkun käsittelemänsä matkalaukun sisällä olevat matkatavarat on.
Suomalaiset ovat paskakansaa. Täällä saa tottua siihen että kukaan ei välitä mistään paitsi sosialismista. Sosialismi tuhoaa kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
(uusia navettoja yms. jossa, eläimet vaan kärsii)
Oletko ihan täysillä matkassa? Jos eläinten kärsimystä halutaan vähentää niin nimenomaan uusia navettoja tulisi rakentaa. 30-40 vuotta vanhat pikkunavetat ovat useimmiten eläinten kannalta paljon pahempia kuin nykytietämyksen ja -määräysten mukaan rakennetut uudet navetat.
Ainoo että näistä ei elukka pääse ulos. Meidänkin kylällä on ikivanha navetta joka ei varmaankaan täytä mitään hienoaja määräyksiä, mutta ainakin ne elukat on kesän pihalla laiduntamassa. Toinen kylän maajusseista investoi pari vuotta sitten uuteen, valtavaan navettaan ja sen jälkeen en ole niiden lehmiä nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
(uusia navettoja yms. jossa, eläimet vaan kärsii)
Oletko ihan täysillä matkassa? Jos eläinten kärsimystä halutaan vähentää niin nimenomaan uusia navettoja tulisi rakentaa. 30-40 vuotta vanhat pikkunavetat ovat useimmiten eläinten kannalta paljon pahempia kuin nykytietämyksen ja -määräysten mukaan rakennetut uudet navetat.
Ainoo että näistä ei elukka pääse ulos. Meidänkin kylällä on ikivanha navetta joka ei varmaankaan täytä mitään hienoaja määräyksiä, mutta ainakin ne elukat on kesän pihalla laiduntamassa. Toinen kylän maajusseista investoi pari vuotta sitten uuteen, valtavaan navettaan ja sen jälkeen en ole niiden lehmiä nähnyt.
Pihatolla ja parsinavetalla ( oletan, että tämä on se pieni navetta)? on omat hyvät ja huonot puolet. Parsinavetoissa normaalisti on vähemmän eläimiä, joten sairaan eläimen huomaamisen luulisin olevan paljon helpompaa ja niitä on helpompi oletettavasti tarkkailla työn oheella kuin pihatolla olevia useampia eläimiä. Toisaalta pihatossa eläimet saavat kulkea vapaasti ja olla irti mikä on hyvä juttu. Ikävä kyllä pihaton rakentaminen ei ole ilmaista, vaivatonta, luotettavaa aina rakentaa tai mahdollista jokapaikassa suomea. Muutenkin maatiloja on laitettu jo niin ahtaalle, etten ihmettele jos uuden pihaton rakentaminen ei enään ole kannattavaa. ( Ne jotka paremmin tietävät näistä asioista, voivat toki oikaista tekstiäni jos on tarvetta )
Itse teurastus videolla oli aivan kamalaa. Meinasi itku melkein tulla silmään. Saa nähdä uskaltaako enää kukaan tilallinen sinne eläimiään enää pistää ja puuttuvatko/korjaavatkohan ne nyt niitä parsia ja välineitä, jotka olivat tuossa videossa todellakin liian puuttelliset. Itse en uskaltaisi tuollaiseen teurastamoon omia elukoita pistää jos moisia olisi.
Mulle on yllätys, että ihmiset oikeasti niin naiiveina kuvittelivat, ettei tällaista tapahdu Suomessa. Itse olen jo kersana nähnyt uutismateriaalia, missä lehmiä ja sikoja hakataan maatiloilla (siis ihan kameroiden edessä niinkuin se olisi täysin normaalia) joten tottakai sama meno jatkuu teurastamoilla. Eläimiä pahoinpidellään joka maassa varsinkin silloin kun niillä tehdään rahaa, mutta myös "huvin" vuoksi. Ihmisen pahuutta ei oikeasti voi aliarvioida. Olemme julminta saastaa mitä maa on koskaan päällään kantanut ja ansaitsemme itseaiheutetun tuhomme, kun se kaunis päivä koittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pistää miettimään, että jos Suomen kaltaisessa länsumaisessa "sivistysmaassa" tapahtuu suljettujen ovien takana tuollaista, kuinkahan kauheaa on ei-niin-sivistyneiden maiden teurastamoissa... aasialaisten elävänä nylkemiset toki jo tiedetään, mutta ei niihinkään kukaan reagoi.
Et yhtään kyseenalaista tai epäile materiaalin luotettavuutta?
Kukaan itseään kunnioittava toimittaja ei lähtisi jyrkempään julkista ohjelmaa väärien tietojen varassa. Kunnianloukkaussyytehän siinä tulisi.
Sitäpaitsi tässä oli kommentoimassa yhden teurastamon tj ja Eviran viranomainen.
Minä aina ihmettelen näitä materiaaleja miten näillä pystytään lavastamaan asioita todella kieroutuneesti ja antamaan väärä kuva totuudesta. Esimerkiksi naudan kokoinen tapettu eläin esim ammuttu ja varmasti kuollut heiluu vielä minuuttien päästä ja lihakset reagoi jois johonkin koskee. Näissä annetaan vääristynyt kuva että olisivat elossa tai tietoisia kun kurkku leikataan auki. Ei vaan lihakset toimii vielä pitkään...
Vierailija kirjoitti:
Minä aina ihmettelen näitä materiaaleja miten näillä pystytään lavastamaan asioita todella kieroutuneesti ja antamaan väärä kuva totuudesta. Esimerkiksi naudan kokoinen tapettu eläin esim ammuttu ja varmasti kuollut heiluu vielä minuuttien päästä ja lihakset reagoi jois johonkin koskee. Näissä annetaan vääristynyt kuva että olisivat elossa tai tietoisia kun kurkku leikataan auki. Ei vaan lihakset toimii vielä pitkään...
Mitä sä tuut tänne selitetään tollasta paskapuhetta totena?
Olen myös käynyt 2 eri teurastamossa ja ihmettelen näitä videomateriaaleja kun ei niissä tuollaista ollut, niissä eläinten tilat oli todella hyvin suunniteltu ja eläimet tulivat yksitellen tapettavaksi eikä olisi edes mahdollista tuollaiset hakkaus tilanteet... oudon paljon videolla käydään hakkaamassa myös joutilaana olevia eläimiä mikä viittaa täysin lavastukseen...
Vierailija kirjoitti:
Siis meillä on kepu, hemmetin maatalouspuolue hallituksessa, joka on jo ajanut alas kaikki mahdolliset eläinten oikeuksiin ja eläintensuojeluun liittyvät hankkeet, tukenut äärettömästi massamaataloutta (uusia navettoja yms. jossa, eläimet vaan kärsii) "biotaloutena". Ja nyt te ihmettelette että täällä ei välitetä eläintensuojelusta tai oikeuksista ja että näiden maajussien mielestä on ihan okei, että eläintä kidutetaan?
Siis ne maajussitko menee sinne teurastamoihin kiduttamaan eläimiä? Miksi tästä ei kerrottu eilen MOT-ohjelmassa? Tuohan on ihan hirveä tieto: ensin ruokkivat ja hoitavat eläimiä ja sitten menevät juuri ennen niiden kuolemaan vielä teurastamoonkin tekemään kamaluuksiaan. Kyllä on suomalainen maajussi ehtiväinen, teurastamoon kun on usein sadankin kilometrin matka!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yks noista ohjelmassa olleista teurastamoista on omalla paikkakunnallani. Hemmetti, että teki pahaa. Kyllä toi ohjelma pisti miettimään sitä, miksi sitä lihaa syö ja tarviiko sitä. Voisko elää ilman...sekasyöjä olen ainakin tähän asti ollut, mutta mä en halua tukea tuollaista lihantuotantoa.
Mua laittoi miettimään että minkälainen ihminen voi tehdä töitä noin, aiheuttamalla turhaa kipua teuraseläimille? Hakata niitä? Toimia vastoin lainsäädäntöä tietäen että aiheuttaa turhaa kärsimystä eläimille?
Jotenkin ihan käsittämätöntä, toivottavasti ei ole sun tuttuja. :(
Suomalainen mies.
Vierailija kirjoitti:
Olen myös käynyt 2 eri teurastamossa ja ihmettelen näitä videomateriaaleja kun ei niissä tuollaista ollut, niissä eläinten tilat oli todella hyvin suunniteltu ja eläimet tulivat yksitellen tapettavaksi eikä olisi edes mahdollista tuollaiset hakkaus tilanteet... oudon paljon videolla käydään hakkaamassa myös joutilaana olevia eläimiä mikä viittaa täysin lavastukseen...
Kerropa miten ne "tulevat" hakkaamatta. Ei Lehmä liiku mihinkään oudossa paikassa ilman väkivaltaa
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla maanviljelijä? Ei noi tuotantovälineet mitään elollisia oo! Niillä ei oo mitään väliä. Kuhan mä saan vaan rahaa siitä...
Itse olen kaupasta (iso jumbomarketti) etsimällä etsinyt eettisempää lihaa, mutta sitä ei ole tarjolla. Miksi? Tässä olisi hyvä sauma lanseerata uusi tuotemerkki, jossa nimenomaan painotettaisiin arvoja ja eläimen hyvinvointia. Tottakai olen myös valmis maksamaan tästä enemmän. Aivan kuten maksan vapaan leh!äm maidosta ja luomumunista.