Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anoppi änkeämässä synnärille, puheli siihen tyyliin..

Vierailija
25.10.2015 |

Laskettu aika lopputalvelle.

Anoppi hieman vihjaillut, että tulisi synnärille katsomaan perhetapahtumaa. Voinko kieltää häntä tulemasta tai ilmoittaa infoon, etteivät kerro sijaintiani?

Kommentit (563)

Vierailija
141/563 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan järkyttäviä anoppeja täällä. Jos ei heti pääse vauvaa katsomaan kun se on miniästä ulos tullut, niin ei tartte nähdä ikinä. Hei! Jotain rajaa. Kuka oikeasti haluaa ketään synnytyssalin ulkopuolelle kyttäämään ja pahimmillaan arvostelemaan missä kunnossa ollaan niin vauva kuin äitinsä. 

Itselläni oli sektio ja isovanhemmat pelmahti paikalle ennen kuin itsekään näin vauvaani heräämöstä päästyäni. Arvatkaa vituttiko. 

z

oikeastiko näin äidit ajattelee? Apua, mun lapsen näki hyvin moni ennen mua, koska mua jouduttiin hoitamaan ja kursimaan kokoon isolla porukalla, ja pantiin taju kankaalle. Eka kunnon muistikuva on 12 h myöhemmin. 

Ja on siis ihan oikein, ettei jaksetanähdä isovanhempia 2 kk? Onpa äiti ollut heikossa hapessa.

Epäilisin näiden tunkeilevien mummojen synnyttäneen omat lapsensa suht helposti aikanaan. Kaikki eivät ole yhtä onnellisia. Ja älä viitsi saivarrella. On ihan eri asia tunkeaako joku isoäiti paikalle kun äitikään ei ole lasta vielä nähnyt kuin se, että isoäitiä tietoisesti ei haluta paikalle kuukausitolkulla. Jälkimmäinen mummo voisi katsoa peiliin ja miettiä miksi. 

Silti sille jälkimmäiselle voidaan soittaa, että tule meille siivoamaan. Vauvaa et saa nähdä, mutta nää meidän sotkut saat siivota.

Tässä tapauksessa huonokäytöksisiä eivät olleet vain isovanhemmat vaan myös heidän poikansa kun soitteli siivoamaan. 

Vierailija
142/563 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä teillä on kauheita sukulaisia, arvostelevat vaan ja tulevat kyläänkin ihan ilkeyttään. Toki jos noin huonot välit on, niin ehkä olisi parasta, jos ette edes kerro raskaudesta? Ja ainahan voi äiti toivoa, että anoppi vaikka sairastuu ja kuolee ennen lapsen syntymää. Ap: han sanoi, että lapsi syntyy lopputalvesta ja talvi ei ole vielä alkanutkaan... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/563 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt jaksa lukea koko ketjua, mutta paljon helpommalla sinä pääset, kun anoppi tulee laitokselle kuin että hän tulisi parin päivän päästä kotiinne katsomaan vauvaa. Jälkimmäisessä tapauksessa on paljon enemmän paineita kodin siisteyden ja tarjoilun suhteen. 

Näin minustakin, mutta tietysti äidin pitää saada levätä ensin synnytyksen jälkeen. Mutta nämä lähisuvun vierailut on helpompi hoitaa sairaalassa, isovanhemmat kuitenkin normaalisti haluavat nähdä uuden vauvan aika tuoreeltaan. Mutta tuo ap:n käyttämä "änkeäminen" sana kyllä kertoo aika paljon suhteestasi anoppiin :( Kysymys ap:lle : Annoitko toiselle mummolle ( äidillesi ) luvan tulla sairaalaan vauvaa katsomaan?

Vierailija
144/563 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahlasin koko ketjun läpi ja ajatus meni ihan ohi otsikon..millaisia anoppeja näistä miniöistä tulee aikanaan?

Vierailija
145/563 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävää, jos noin ajattelet. Tuleva isoäiti luonnollisesti haluaa nähdä pienen lapsenlapsensa. Änkeänisenä hän ei sitä pidä, vaan ensikontaktina lapsenlapseen. Toivpttavasti kaikilla lapsilla olisi mahdollisuus terveeseen suhteeseen isovanhempien kanssa. 

Jaa lapsenlapsi ei ole enää pieni, jos sen näkee vasta 2 päivän ikäisenä? Ikävää, jos joku änkeää kutsumatta yhtään minnekään, se on aina epäkohteliasta.

Niin on. Meitä ei kutsuttu pojanpojan nimiäisiin, joten ei menty. Jälkikäteen miniä valitti, kun ei oltu paikalla. Hehän olivat kertoneet, että viettävät nimiäsiä lähimpien kanssa. Totta, eipä kyennyt kutsumaan meitä lähimpinä mukaan. Osastolle ei kelvattu vauvaa edes vilkaisemaan.

Poikasi ja hänen vaimonsa eivät varmaan arvanneet että te loukkaannuitte sydänjuurianne myöten ja kannatte edelleen kaunaa kun tuore äiti tarvitsi rauhaa heti synnytyksen jälkeen. Eivät arvanneet että odotatte ihan virallista kutsukorttia nimiäisiin jos kutsut aiemmin ovat hoituneet rennommin. Mitä luulet, kannattaisiko sinun jutella poikasi kanssa? Hän ei välttämättä vieläkään tiedä miksi olet katkaissut välit häneen.

En olisi minäkään nimiäisiin mennyt, jos minua ei kutsuta, vaan ilmoitetaan, että juhla on vain lähimpien kesken. Jos ei sanota, että olette tervetulleita, mistä sen voi tietää, kuuluuko sitä sisäpiiriin vai ei. Kyllä tuossa jutussa olisi tuolla nuorella parilla peiliin katsomisen paikka.

Vierailija
146/563 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketju on loistava ja samalla surullinen esimerkki siitä, ettei nykyään ajatella mitään muuta kuin omaa napaa. Koskee niin tuoreita äitejä kuin anoppejakin.

Vierailija
147/563 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienen pojan äitinä alkoi hirvittää. Toivottavasti saan itse olla mummo enkä vain riesa, joka " änkeää" katsomaan lastenlastaan. 

Jos itsestänne tulee joskus isoäiti, miltä tuntuisi olla vain vitsaus lapsenlapsen äidille?

Jos oma äiti pääsee vauvaa katsomaan, luulisi että anoppikin saa muutaman minuutin vauvaa ihastella. Ei vastasyntynyt siitä mene rikki. Meillä sairaalavierailut kesti korkeintaan vartin eikä kukaan riepotellut vauvaa.

Vierailija
148/563 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annoitko toiselle mummolle ( äidillesi ) luvan tulla sairaalaan vauvaa katsomaan?

Sairaalavierailussa (tai vauvaperheen luona kyläilyssä) ei kuitenkaan ole kyse pelkästään siitä, kuka saa nähdä vauvan, vaan vauvan lisäksi siellä on äiti toipilaana, alakerta enemmän tai vähemmän tikattuna, vointi voi olla sekä fyysisesti että henkisesti mitä tahansa.  Äidiksi tultuaankin naisella on oikeus intimiteettiinsä, ja valita, kenelle haluaa siinä tilassa näyttäytyä. 

Sairaalassa vierailu kuitenkin on mahdollista järjestää niin, ettei äidin ole pakko ottaa vieraita vastaan, vaan isä voi käydä näyttämässä heille vauvaa. Pääsee todennäköisesti "helpommalla" kuin heti kotiin kutsumalla. 

Vierailija
149/563 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka rikki te menette synnytyksestä? Minulla oli kätilön ja lääkäreiden mukaan rankka synnytys, mutta kyllä mä 2 päivän pystyin jo hiukan kävelemäänkin ja mielelläni näin lapseni sukulaisia. Lasta ei moni päässyt näkemään, koska lapsi joutui lastenklinikalle tutkimuksiin. Minusta oli tärkeää, että ihmiset kävi mua tapaamassa, jopa syöpää sairastava ystäväni syöpähoitojen välissä. Ettekö voi tavata ihmisiä, jos kaikki ei ole täydellistä?

Vierailija
150/563 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka rikki te menette synnytyksestä? Minulla oli kätilön ja lääkäreiden mukaan rankka synnytys, mutta kyllä mä 2 päivän pystyin jo hiukan kävelemäänkin ja mielelläni näin lapseni sukulaisia. Lasta ei moni päässyt näkemään, koska lapsi joutui lastenklinikalle tutkimuksiin. Minusta oli tärkeää, että ihmiset kävi mua tapaamassa, jopa syöpää sairastava ystäväni syöpähoitojen välissä. Ettekö voi tavata ihmisiä, jos kaikki ei ole täydellistä?

Kyllä kunnon av-mamma repeää navasta peräaukkoon ja ylikin.

Vierailija
151/563 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma sisko sai just rankan synnytyksen jälkeen lapsen ja lähisukulaiset pääsi vauvaa katsomaan parin päivän päästä synnytyksestä sairaalaan.

Ihan normaalit isovanhemmat osaa käydä asiallisesti 10 minuuttia katsomassa vastasyntynyttä joko niin että äiti on jalkeilla tai lepää sängyssä tai vaihtoehtoisesti isä esittelee vauvaa päiväsalissa jos ei kerta kaikkiaan halua muita tavata.

Anoppi on ihan samalla tavalla lapsen mummo kuin toinenkin isoäiti. 

Vierailija
152/563 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma sisko sai just rankan synnytyksen jälkeen lapsen ja lähisukulaiset pääsi vauvaa katsomaan parin päivän päästä synnytyksestä sairaalaan.

Ihan normaalit isovanhemmat osaa käydä asiallisesti 10 minuuttia katsomassa vastasyntynyttä joko niin että äiti on jalkeilla tai lepää sängyssä tai vaihtoehtoisesti isä esittelee vauvaa päiväsalissa jos ei kerta kaikkiaan halua muita tavata.

Anoppi on ihan samalla tavalla lapsen mummo kuin toinenkin isoäiti. 

Niinpä. Mutta sitten on näitä isovanhempia jotka tulevat sairaalahuoneeseen puoleksitoista tunniksi. Kaikki isovanhemmat eivät osaa toimia tuossa tilanteessa asiallisesti. Vaikka itsellä isovanhemmat ja appivanhemmat kävi katsomassa lasta max vartin, niin ehkä asiasta valittavalla äidillä tilanne onkin hieman toinen. 

Vierailija
153/563 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aattele, mullakin oli rankka synnytys, mutta kävelin jo samana päivänä! Mutta en silti ihmettele, miten muut ei muka pysty, haloo. Ja riippuu ihan sukulaisistakin, onko niiden tapaaminen piristävää vai viekö se energiaa. Mun lapsen isoäiti alkoi repiä itkevää vauvaa väkisin syliinsä, kun olin aloittamassa imetyksen, ja sopersi, että tule mummolle kun tyhmä äiti huudattaa pikkuista...

Vierailija
154/563 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aattele, mullakin oli rankka synnytys, mutta kävelin jo samana päivänä! Mutta en silti ihmettele, miten muut ei muka pysty, haloo. Ja riippuu ihan sukulaisistakin, onko niiden tapaaminen piristävää vai viekö se energiaa. Mun lapsen isoäiti alkoi repiä itkevää vauvaa väkisin syliinsä, kun olin aloittamassa imetyksen, ja sopersi, että tule mummolle kun tyhmä äiti huudattaa pikkuista...

kaikki synnytykset on varmasn rankkoja. Tarkoitin rankalla sitä, että oikeasti oli henki mennä, sektio, paha repeämä, verenhukka,  uusi leikkaus. Tätä settiä.

Vierailija
155/563 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tottakai otat synnärille anopin! Voin sanoa, että siellä se menee siinä sivussa ja ei tarvi stressata mitään siivouksia, kahveja jne. Ja anoppi saa nähdä vauvelin. Muuten tunkee teille heti, kun olette kotiutuneet. Meillä kävi esikoisen kanssa juuri niin, että oli se vierailukielto ja sitten heti kotiutumista seuraavana päivänä piti ottaa tänne vieraita. Paljon helpommalla pääsi nuoremman kanssa, kun saivat ensitapaamisensa toteuttaa siellä sairaalassa ja sitten kävivät kotona vasta viikon-parin päästä ekan kerran.

Vierailija
156/563 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitin siis, että tulee katsomaan vauvaa, ei itse synnytyssaliin tietenkään.

AP.

no sitten olet hyvin itsekeskeinen ihminen. Isoäitiys on myös iso rooli, jota tulee kunnioittaa. Ei pidä puhua rumasti "änkeämässä". 

Ja tuohonko se kunnioitus sitten ratkeaa, että saako tulla synnärillä vai ei? Eihän siellä muutenkaan olla kuin pari-kolme päivää, jona aikana synnytetään ja levätään. Isovanhemmat ehtinevät nähdä ja tutustua vauvaan myös perheen kotona.

Juuri tätä tarkoitin. En jaksa sitä hässäkkää ympärillä, vaan haluaisin olla mieheni kanssa ihan kahden, anoppi ehtisi kyllä näkemään vauvan kotiuduttakin.

AP

Näin me ollaan erilaisia. Itse olisin ollut loukkaantunut jos isovanhemmat eivät olisi tullut jo heti synnärille katsomaan lapsiamme. Ei toki tuohonkaan loukkaantumiseen olisi ollut mitään rationaalista syytä. Isovanhemmalla on meidän perheessä tärkeä rooli lapsille.

Vierailija
157/563 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan Etelä-Karjalan keskussairaalaan ei saa tulla muita vieraita kuin vauvan isä ja sisarukset. Se on hyvä, saa rauhassa levätä ja tutustua uuteen ihmiseen sekä saada imetystä käyntiin. Ja kiva kun huoneessa ja käytävillä ei ramppaa jumalattomasti muiden vierailijoita.

Vierailija
158/563 |
26.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmentävä keskustelu siinä mielessä, että välillä käy mielessä onko se lapsi ollenkaan vanhempien, vaiko isovanhempien?

Lähes joka sivulla toitotetaan isovanhempien oikeudesta nähdä lapsenlapsi ihan heti synnärillä, ja että siellä se on helpompikin koska "muuten pitäisi ottaa vieraita sitten kotiin heti sinne päästyä".

Muistetaanpas pari juttua: Se vauva on ensisijaisesti vanhempiensa. Jos vanhemmat eivät halua synnytyssairaalaan muita, niin sitten sitä kunnioitetaan kiukuttelun sijaan. Eikä oleteta tästä, että voidaan kutsua itse itsensä tuoreen perheen kotiin vierailulle heti synnytyksen jälkeen: sinnekin sitten kyllä kutsutaan, kun ollaan valmiita ottamaan vieraita vastaan.

Se lapsi ei katoa mihinkään, eikä ehdi kasvaa teini-ikäiseksi vaikket heti ekaan viikkoon sitä näkisi. Jos haluat saada oikeuden nähdä ihan "uunituoreen" vauvan, niin silloin sinun täytyy kyllä hankkia oma lapsi. Ja jos nyt joku sitten kiukustuu kun ei pääse näkemään meidän lasta heti tämän ulostultua ja siksi laittaa välit poikki, niin sillehän minä en mitään voi. Jokainen tekee ihan niinkuin itse parhaaksi näkee.

Ja te, jotka valittelette kun eritetään ihan kunnolla lapsenlapsen elämästä... Minun, eli lapsen äidin äiti ei tule olemaan laisinkaan lapsen elämässä mukana. Ja jos hän viitsii yhtään miettiä omaa käytöstään, niin tietää kyllä syyn miksen häntä lapseni luokse halua.

Eli jos sitä kutsua lapsenlasta katsomaan ei näy eikä kuulu kuukausien tai jopa vuosien aikana, niin silloin voisi pysähtyä miettimään, että olisiko tälle ihan jokin syykin. Isovanhemmalla kun ei ole absoluuttisesti laillista oikeutta lapsenlapseen.

Vierailija
159/563 |
26.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysinpä muuten kaksplussan keskusteluun kopioidun artikkelin synnytysosaston vierailujen rajoittamisesta:

Keskiviikko 27.1.2010 klo 13.06

Isovanhemmat eivät aina pääse tapaamaan perheen tulokasta tuoreeltaan.

Sikainfluenssa on saanut osan sairaaloista pohtimaan pysyviä rajoituksia synnytysosaston vierailukäytäntöihin. Esimerkiksi Tampereen yliopistollisessa sairaalassa (Tays) alunperin sikainfluenssan takia tehty vierailurajoitus on jäänyt voimaan.

- Sikainfluenssan vuoksi tehtiin rajaus, jonka mukaan vierailuoikeus on vain isällä tai äidin muulla tukihenkilöllä sekä vauvan sisaruksilla. Saimme tästä käytännöstä hyvää palautetta äideiltä ja henkilökunnalta, joten päätimme ottaa sen pysyväksi, kertoo Taysin johtajaylilääkäri Matti Lehto.

Lehdon mukaan synnytyksen jälkeisessä hoidossa on nyt entistä vähemmän häiriötekijöitä, kun vieraita käy aiempaa vähemmän. Myös äitien opastaminen vauvan kotihoitoon on koettu entistä tehokkaammaksi.

- Voi sanoa, että sikainfluenssan myötä tuli jotain hyvääkin, Lehto toteaa.

Taysissa äidit viettävät synnytysosastolla synnytyksen jälkeen keskimäärin kaksi päivää.

"Ystävät ehtivät myöhemminkin"

Tampereella vierailusääntö tarkoittaa sitä, että esimerkiksi isovanhemmat eivät enää pääse tapaamaan perheen tulokasta heti tuoreeltaan. Sekä aiemmin että rajoitetun vierailun aikana Taysissa synnyttänyt Anita Antti-Roiko pitää uutta järjestelyä silti hyvänä.

- Se rauhoittaa osastoa. Eikä sekään tunnu pahalta, etteivät isovanhemmat ja ystävät pääse käymään. He ehtivät tavata vauvan myöhemminkin, koska osastolla vietetty aika jää usein melko lyhyeksi.

- Monelle äidille voi olla hyvä asia sekin, ettei tarvitse itse kieltäytyä vierailuista, joita ei välttämättä jaksaisi, Antti-Roiko muistuttaa.

Helsingin synnytyssairaaloissa on myös keskusteltu vierailun rajoittamisesta. Tällä hetkellä niissä saavat käydä kaikki terveet vieraat.

- Asia on ollut esillä tasaisin väliajoin. Vieraita käy paljon, ja kyllä he aika paljon häiritsevät. Äidin ja isän pitäisi kuitenkin ennen kaikkea levätä, sanoo ylihoitaja Merja Kumpula, synnytyksen osastoryhmän päällikkö.

- Meillä keskustelu ei lähtenyt pelkästään sikainfluenssasta, mutta ymmärrän hyvin Taysin perustelut heidän ratkaisuunsa, Kumpula toteaa.

Kanta-Hämeessä joustetaan

Kanta-Hämeen keskussairaalan synnytysosastolla ei saanut sikainfluenssan takia vierailla kuin terve isä tai tukihenkilö. Nyt synnytysosastolla saa käydä aikarajoituksin isän tai tukihenkilön lisäksi myös vauvan sisarukset ja isovanhemmat. Muiden henkilöiden vierailuista neuvotellaan erikseen.

- Keskustelua toki käytiin, mutta näillä näkymin emme normaalitilanteessa muuta nykyistä käytäntöä. Jos trafiikkia on liiaksi, voidaan asiaan puuttua kohteliaasti ilman byrokraattisia määräyksiäkin, linjaa johtajaylilääkäri Markku Järvinen.

Turun yliopistollisessa keskussairaalassa vierailuihin oli puututtu jo ennen sikainfluenssaa.

- Puoliso ja sisarukset saavat olla läsnä koko päivän, mutta muut vieraat voivat olla paikalla vain yhden tunnin tiettynä aikana päivästä. Aikaisemmin oli vapaat vierailuajat, mutta äitien toivomuksesta tilanne rauhoitettiin. He eivät saaneet levätä tarpeeksi ja tutustua vauvaansa, koska vieraita oli niin paljon, kertoo äitiyshuollon vastaava lääkäri Ulla Ekblad.

STT

http://kaksplus.fi/threads/synnytysosastojen-vierailurajoitukset-suovat…

Eli on tainnut olla ihan yleisempikin mielipide, että se osastollaoloaika halutaan käyttää lepäämiseen, toipumiseen ja ennenkaikkea siihen omaan vauvaansa tutustumiseen.

Sille vauvalle kaikkein tärkeintä on rauhoitettu ilmapiiri ja läheinen kontakti äidin ja isän kanssa. Isovanhemmat, tädit, enot, sedät, serkut, kaimat, kummit jne. tulevat vasta kakkosena tuon tarpeen jälkeen. Eli isonvanhemmilla ei ole niin vaan oikeutta marssia repimään tulokasta syliin heti kun haluaa, vaan isovanhemmat kutsutaan sitten käymään kun lapsen vanhemmille vierailut sopivat.

Vierailija
160/563 |
26.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hämmentävä keskustelu siinä mielessä, että välillä käy mielessä onko se lapsi ollenkaan vanhempien, vaiko isovanhempien?

Lähes joka sivulla toitotetaan isovanhempien oikeudesta nähdä lapsenlapsi ihan heti synnärillä, ja että siellä se on helpompikin koska "muuten pitäisi ottaa vieraita sitten kotiin heti sinne päästyä".

Muistetaanpas pari juttua: Se vauva on ensisijaisesti vanhempiensa. Jos vanhemmat eivät halua synnytyssairaalaan muita, niin sitten sitä kunnioitetaan kiukuttelun sijaan. Eikä oleteta tästä, että voidaan kutsua itse itsensä tuoreen perheen kotiin vierailulle heti synnytyksen jälkeen: sinnekin sitten kyllä kutsutaan, kun ollaan valmiita ottamaan vieraita vastaan.

Se lapsi ei katoa mihinkään, eikä ehdi kasvaa teini-ikäiseksi vaikket heti ekaan viikkoon sitä näkisi. Jos haluat saada oikeuden nähdä ihan "uunituoreen" vauvan, niin silloin sinun täytyy kyllä hankkia oma lapsi. Ja jos nyt joku sitten kiukustuu kun ei pääse näkemään meidän lasta heti tämän ulostultua ja siksi laittaa välit poikki, niin sillehän minä en mitään voi. Jokainen tekee ihan niinkuin itse parhaaksi näkee.

Ja te, jotka valittelette kun eritetään ihan kunnolla lapsenlapsen elämästä... Minun, eli lapsen äidin äiti ei tule olemaan laisinkaan lapsen elämässä mukana. Ja jos hän viitsii yhtään miettiä omaa käytöstään, niin tietää kyllä syyn miksen häntä lapseni luokse halua.

Eli jos sitä kutsua lapsenlasta katsomaan ei näy eikä kuulu kuukausien tai jopa vuosien aikana, niin silloin voisi pysähtyä miettimään, että olisiko tälle ihan jokin syykin. Isovanhemmalla kun ei ole absoluuttisesti laillista oikeutta lapsenlapseen.

No jopa oli katkeran oloinen minä-minä tilitys... viet lapselta mahdollisuuden tutustua isoäitiinsä koska sua on joskus loukattu. Ja aikuinen ihminen osaisi avata suunsa ja kertoa asiasta sille isoäidille, uhmaikäisen kiukuttelua tuollainen että en puhu ja miettiköön itse miksi kutsua ei kuulu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kolme