Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lääkäri kirjoitti: "pukeutunut tämän ikäiselle epähuolellisesti." Mitähän tarkoittaa?

Vierailija
22.10.2015 |

Ulkoisen habituksen kommentoiminen sinänsä asiallista, koska kyseessä oli psykiatri. Olen 25-vuotias.

Ihmettelen vain mitä tuo tarkoitti. Että pukeudun kuin teini? Että olen epäsiisti ja minun ikäiset yleensä ovat siistimpiä? Jos olisin vanhempi tai nuorempi, niin pukeutumiseni olisi ok? Että en ollut asiallisesti pukeutunut?

Epäsiisteyteni ymmärrän kyllä. Näin masentuneena kun nyt en ulkonäköön kovin paljon panosta. Mutta jotenkin silti pisti silmään tuo kommentti. Ulkonäköni kuvasi kuitenkin olevan "suurinpiirtein biologista ikää vastaava."

Kommentit (144)

Vierailija
121/144 |
24.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi epähuolellinen tarkoittaa just sitä että kotipusero päällä ja juhlahame kaverina.

Vierailija
122/144 |
24.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykiatri on vain tavallinen ihminen, ei Jumala. Hänellä voi olla kokemusta eri tyyppisistä vaivoista ja ihmisistä, mutta ei hän sinua täysin tunne eikä muutenkaan ole Kaikkitietävä. Älä ota liikaa paineita siitä mitä hän sanoo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/144 |
24.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo edes ole mitään kieltä...

Vierailija
124/144 |
24.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kommenteista! Otinpa asiakseni pukea kyseiset vaatteet päälle ja ottaa kuvan:

http://aijaa.com/LiQ2Jp

Jalassa on sitten paksut vaaleat puuvillaiset sukkauhousut, ei paljain jaloin. Naamassa oli kevyt meikki (meikkivoide, kulmat, ripsari) ja hiukset perus ponnarilla.

Ja en todellakaan kuvittele olevani tyylikäs, jos joku nyt sitä tulee päivittelemään. :)

Ap

Ihana asu! Erittäin tyylitajuinen. Tulee mieleen italialainen tai espanjalainen pukeutumistyyli.

Vierailija
125/144 |
24.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullekin oli lääkäri kirjannut "ulkoiselta olemukseltaan hoitamaton".

No juu, varmaan häneen verrattuna, neidillä neljännesvuosisadan iästään huolimatta aikas tätimäinen ja väritön tyyli.

Vierailija
126/144 |
24.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä potilaan oikeusturva on aika heikoilla jos tuomitaan psyykkisesti sairaaksi. Mitä jos onkin somaattinen sairaus ja sitä ei välitetäkään tutkia kun tiedoissa on psyk.diagnoosi? Kaikki vaivat kun voivat johtua siitä.

Psykiatrisia sairauksia ei myöskään pysty tieteellisesti todistamaan. Ei ole olemassa mitään verikoetta millä nämä sairaudet todistetaan. Eikä aivoja kuvata ja osoiteta niissä olevia muutoksia. Huijausta sanon minä. Ja pilleribisnes pyörii.

Vierailija
127/144 |
24.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jo on osalla tiukkaa kritiikkiä. Ei tohon asuun kukaan kiinnittäisi mitään huomiota julkisilla paikoilla liikkuessa. Outo kommentti lääkäriltä.

Samaa mieltä. Suurella osalla nuoria naisia on tuontyyppiset vaatteet. Todella outoa kommentointia lääkäriltä, suorastaan epäasiallista.

Luin muuten eräästä tuoreesta lehdestä juttua lääkäreistä. Siinä joku varmaan itsekin lääkäri totesi, että lääkäreissä on sellaisia, joiden ei koskaan olisi pitänyt ryhtyä lääkäreiksi. Syynä esim. vastuuttomuus tai jokin muu persoonaan liittyvä tekijä, joka ei ole hyvä lääkärin ammatissa. 

Vierailija
128/144 |
24.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kommenteista! Otinpa asiakseni pukea kyseiset vaatteet päälle ja ottaa kuvan:

http://aijaa.com/LiQ2Jp

Jalassa on sitten paksut vaaleat puuvillaiset sukkauhousut, ei paljain jaloin. Naamassa oli kevyt meikki (meikkivoide, kulmat, ripsari) ja hiukset perus ponnarilla.

Ja en todellakaan kuvittele olevani tyylikäs, jos joku nyt sitä tulee päivittelemään. :)

Ap

Ihana asu! Erittäin tyylitajuinen. Tulee mieleen italialainen tai espanjalainen pukeutumistyyli.

Minustakin tosi kivat tyttömäiset vaatteet. Lääkäreiden ei tulisi antaa tuollaisia kommentteja, jotka perustuvat ainoastaan subjektiivisiin ajatuksiin siitä, miltä jonkun ikäisen tulisi näyttää. Aivan hullua. 

Vierailija
129/144 |
24.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs iääkkämpi psykologi oli kirjannut nuoren miehen lausuntoon , että "Tullessaan vastaanotolle oli lippis väärin päin jne... ja sen jälkeen kuvailee ahdistusta, jota tuo lippiksen laittaminen väärin päin päähän ilmentää...

Täysin naurettavaa. 

Vierailija
130/144 |
24.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kirjattu yhteen psykiatrisen puolen paperiin "pukeutuminen kaapumaista". Olivat siis ihan tavan hoitsun huomioita (perushoitaja jos sekin pitää mainita, nimikin löytyy paperista). Oli päällä hupullinen polvimittainen mekko ja sen alla maxihame, talvi kun oli ja syömishäröstä johtuen paleli niin pirusti. Kaapumaisuus oli selvä merkki mun mielisairaudestani :D

On noita muitakin aivopieruja paperit täynnä. Onkohan se tarinoiden keksiminen joku psykiatrisen alan pääsyvaatimus? Vai mistä johtuu se, että muillakin papereissa lukee ihan hatusta vedettyjä asioita. Onko psykiatrian ammattilaisilla etiikka hukassa vai mikä?

Vierailija
131/144 |
24.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kirjattu yhteen psykiatrisen puolen paperiin "pukeutuminen kaapumaista". Olivat siis ihan tavan hoitsun huomioita (perushoitaja jos sekin pitää mainita, nimikin löytyy paperista). Oli päällä hupullinen polvimittainen mekko ja sen alla maxihame, talvi kun oli ja syömishäröstä johtuen paleli niin pirusti. Kaapumaisuus oli selvä merkki mun mielisairaudestani :D

On noita muitakin aivopieruja paperit täynnä. Onkohan se tarinoiden keksiminen joku psykiatrisen alan pääsyvaatimus? Vai mistä johtuu se, että muillakin papereissa lukee ihan hatusta vedettyjä asioita. Onko psykiatrian ammattilaisilla etiikka hukassa vai mikä?

Olen joutunut noita tekstejä lukemaan niin voisin väittää, että psyk.hoitajat kirjoittelevat pitkiä tekstejä usein aika epäolennaisia seikkoja kirjaavat. Joskus tuntuu olevan erityisen tärkeä se, onko huomattu asiakkaan tulleen jo hyvissä ajoin (bongattu käytävällä) tai viime tipassa, kuitenkin ajoissa. Myöhästymisten kirjaamisen ymmärrän. Sama jttu sossujen kirjausten kanssa, kieltämättä jää käsitys, että määrä korvaa laadun. Niin jä nämä "Jää käsitys, että" tai "Käsittääkseni..." Joskus jopa "minun mielestä" ovat aika yleisiä eli subjektiivisia pohdintoja.

Vierailija
132/144 |
24.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tuo pukeutumistyyli on jotenkin lapsenomainen. Väljä ja peittävä paita yhdistettynä lyhyeen hameeseen. Ehkä psykiatri on ajatellut tästä näkökulmasta? Oliko hän muuten mies vai nainen, ja minkä ikäinen? Veikkaan että oli nuori nainen. Moni lääkisläinen on varakkaasta kodista ja pystyy käyttämään kalliita vaatteita. Toki sieltä vasemmistolaisiakin löytyy, mutta sulle on varmaan osunut tällainen jakkupukuleidi.

Yksi lääkärinä työskentelevä nuori nainen muuten kertoi nettipalstalla, että oli pitänyt töissä polveen ulottuvaa sporttihametta, joka oli ollut kollegansa mielestä liian lyhyt. Eli konservatiiveja löytyy ammattikunnasta ja onhan toi aloittajan hame aika nafti.

Oli mies ja ehkä kuusissakymmenissä.

Äidinkieli ei tosiaan suomi, mutta puhui kyllä ihan sujuvasti. Suomessa siis varmasti pitkään työskennellyt. Joku kun sitäkin mietti.

Ap

Psykiatri tai ei, mutta kuusikymppinen mies ei ymmärrä nykynuoren pukeutumisen päälle mitään. Kun otetaan vielä huomioon, ettei ole kulttuuritaustaltaan suomalainen, niin ymmärtää suomalaisen nuoren naisen pukeutumisesta vieläkin vähemmän. Sun tyyli on ihan normaali. Oikeesti jotainhan sen täytyi paperiin rustailla, niin tollaisen sitten keksi, omasta kulttuuritaustastaan ja ikäryhmästään käsin.

Vierailija
133/144 |
24.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä itse asiassa ihan asiallinen huomio, koska jotkut syömishäiriöiset yrittävät piilotella kaapumaisen pukeutumisen alle joko laihtumistaan tai syömättä jättämäänsä ruokaa.

Vierailija
134/144 |
24.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä itse asiassa ihan asiallinen huomio, koska jotkut syömishäiriöiset yrittävät piilotella kaapumaisen pukeutumisen alle joko laihtumistaan tai syömättä jättämäänsä ruokaa.

Mutta tuolloin minulla ei edes ollut dg:nä syömishäröä (eikä ole edelleenkään vaikka on). Ei sitä edes osattu epäillä vaikka olin osastotyyppisellä jaksolla syömättä parisen viikkoa (kyllä se sinne paperihinkin oli kirjattu), meni vaan pannukaupalla kahvia ja se jos mikä näkyi. Joka tapauksessa, hoitohenkilöstö kiinnitti huomiota ihan täysin epäolennaisiin asioihin ja yritettiin saada potilas tunnustamaan olemattomia oireita (harhoja ja sellaisia, tiedättehän :D). Naurettavaa touhua tuo psykiatria.

135/144 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi jos vaikka kysyisit lääkäriltäsi suoraan asiasta ? :D 

Saattaisit sitten jopa saada mielenrauhan. 

Ja vaatteesi olivat nätit ihan normaalit tuonikäisen vaatteet ja toivon sinulle pelkkää hyvää! :)

Vierailija
136/144 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertoo lääkärin olevan typerys.

Mitä kenenkään pukeutuminen kuuluu kellekään ellet paljasta itseäsi liikaa vaatteissasi.

No siis, psykiatrisissa lausunnoissa on tyypillistä kuvata potilaan olemusta, koska sairaus voi vaikuttaa siihen, kuten ap:nkin tapauksessa hän itsekin myöntää, ettei masennuksen myötä jaksa panostaa ulkonäköönsä. Siksi näitä mainitaan, että ne voivat olla (vaikka eivät välttämättä ole) oireellisia. Mutta näihin peilautuu tosiaan hyvin helposti lääkärin omat asenteet. Siksi niitä ei kannata lukea minään objektiivisena totuutena. Toinen lääkäri voisi kuvata potilaan habitusta eri tavalla.  T. 3

Kaikilla o n hapitus

Vierailija
137/144 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onpa omituinen kommentti! Tavalliseen arkipäivään ihan ok asu 25-vuotiaalle. Mä kyllä mieltäisin kyllä tuollaisen asun keski-ikäisen rouvan kotiasuksi. Oliko sitten hiukset kampaamatta ja likaiset, meikkaus unohtunut.

Itse varmaankin kysyisin mitä tuo kommentti tarkoitti..

en ole koskaan lääkäriin mennessä maikannut tai pukeutunut muotivaatteisiin, kun en tee sitä muutenkaan. ei ole kyllä koskaan kommentoitu, muuten kuin " asiallinen nuori nainen" vaikka en ole edes nuori.

Vierailija
138/144 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eihän se nyt hatusta ole vedettyä, jos pukeutumisesti tosiaan oli kaapumainen? Mutta ehkä sitä kokee kaikenlaisen kommentin vihapuheena, jos on mielenterveydessä häikkää.

Itse olen törmännyt tähän ulkoisen olemuksen arvioon, kun jouduin gynekologisista vaivoista laajempiin tutkimuksiin sairaalaan. En tiedä, miksi tätä osa-aluetta tarkasteltiin potilaskertomuksessani, mutta kyllä siellä luki jotain tyyliin "hoikka, siististi pukeutunut nuori nainen" vaikka täysin perus vaatteissa olin, farkut ja joku ihan tavallinen paita.. Eli varmaankin lääkäristäkin kiinni, sillä ei ap:n pukeutuminen mitään ryysyistä ole.

Vierailija
139/144 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivat vaatteet! Ei mitään vikaa. Ihan sama oletko 15, 25 vai 35!

Vierailija
140/144 |
26.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko lauseesta pudonnut pois pari sanaa välistä? Pukeutunut tämän ikäiselle tyypilliseen tapaan epähuolellisesti? Sinänsä ulkonäön arviointi on tässä ihan perusteltua. Jos ulkonäkö muuttuu jossain välissä tulevaisuudessa dramaattisesti niin on sitten dokumentaatiota siitä mitä se ennen oli, siitä voi sitten ehkä tehdä jotain päätelmiä.