Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lääkäri kirjoitti: "pukeutunut tämän ikäiselle epähuolellisesti." Mitähän tarkoittaa?

Vierailija
22.10.2015 |

Ulkoisen habituksen kommentoiminen sinänsä asiallista, koska kyseessä oli psykiatri. Olen 25-vuotias.

Ihmettelen vain mitä tuo tarkoitti. Että pukeudun kuin teini? Että olen epäsiisti ja minun ikäiset yleensä ovat siistimpiä? Jos olisin vanhempi tai nuorempi, niin pukeutumiseni olisi ok? Että en ollut asiallisesti pukeutunut?

Epäsiisteyteni ymmärrän kyllä. Näin masentuneena kun nyt en ulkonäköön kovin paljon panosta. Mutta jotenkin silti pisti silmään tuo kommentti. Ulkonäköni kuvasi kuitenkin olevan "suurinpiirtein biologista ikää vastaava."

Kommentit (144)

Vierailija
61/144 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta turha kommentti. Ehkä lääkäri yritti valita sellaisen sanan, ettei siitä voisi loukkaantua, tarkoittaen siis huolimatonta (?) tai epämuodikasta. Onko siis muodikkuus terveyden merkki enemmän kuin esim. kierrätysvaatteiden suosiminen?

Vierailija
62/144 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva tyyli, näyttäisit huolitellulta meidän taidekoulun punaviinikuplassa :)

Ehkäpä pitää vaihtaa lääkärin huone tuohon punaviinikuplaan! Jospa alkaisi elämäkin taas maistua.

Mutta kiitos teille kaikille. Tapaan ensi kerran lääkärin häpeilemättä.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/144 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan mies kyseessä? Typerä ihminen vaihda lääkäriä

Vierailija
64/144 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä pitää vaihtaa lääkärin huone tuohon punaviinikuplaan! Jospa alkaisi elämäkin taas maistua.

Ap

Mulle tuli kanssa mieleen joku taiteilija, kirjailija, taideopiskelija tai vihreä. Ihan kiva asu on.

Itse menin kerran välilevyn pullistuman takia yöpuvussa lääkäriin, mitähän siellä on minusta kirjoitettu :D

Vierailija
65/144 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mulle tuli kanssa mieleen joku taiteilija, kirjailija, taideopiskelija tai vihreä. Ihan kiva asu on.

Itse menin kerran välilevyn pullistuman takia yöpuvussa lääkäriin, mitähän siellä on minusta kirjoitettu :D

Varmaan että "49-vuotias av-mamma, perussairauksina luulotauti, lorvikatarri ja av-addiktio, ulkoinen habitus epäsiisti. Erittäin obeesi. Nyt illalla palstaillessaan av:lla huomannut selkäkivun, mutta pärjännyt yön yli Buranalla koska ei malttanut lopettaa palstailua. Huutaa ja kiroilee vastaanotolla."

Vierailija
66/144 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykiatrien pitää mm. B-lausuntoa kirjoittaessaan kommentoida myös ulkoista olemusta ja käyttäytymistä. Eli sitä vastaako olemuksesi ja käytöksesi ikää. Onhan se karua, mutta siis ihan yleinen käytäntö. Toki ikävää lukea sitten, että on vaikuttanut epähuolelliselta pukeutumisestaan. Mutta siis kaverillani esim. kirjoitettiin, että näyttää (ulkonäöllisesti) ikäistään nuoremmalta, ja sitä naurettiin yhdessä :D Ihan lääkärin todistus siis että nuoremmalta näyttää kuin on!

Vierailija
67/144 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen, että tuossa iässä yleensä laittaudutaan vastakkaisen sukupuolen huomiota hakien. Ehkä susta syntyi sellainen vaikutelma, ettet huomioi tätä pukeutumisessasi (kuin lapsi) tai jopa yrität välttää sitä. Pukeutumisen sijalla voisi ehkä lukea myös olemus?

Vierailija
68/144 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan selkeästi virhe tullut sanellessa. Ajatukset varmaan jo lounaassa tai jotain.

Vierailija
69/144 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippunee lähinnä lääkärin persoonasta ja mausta toi kommentti. Mä olen aina ollut lääärien mielestä siisti, vaikka en välttämättä käytä meikkiä, hiukseni ovat harjatut mutta hapsottavat ja vaatteeni ovat perussiistit kuten ap:llakin kuvan perusteella.

Vierailija
70/144 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoittaa ainakin sitä, ettei lääkäri osaa suomea kunnolla. Epähuolellinen=huolimaton.

Oikeita termejä olisivat esim. olemus huolittelematon (toisiinsa aivan sopimattomat vaatteet, sukat puuttuu tms.) tai olemus epäsiisti (likaiset vaatteet).

t. pilkunviilaaja

Itse jotenkin alattelen että huolimaton pukeutuminen tai epähuolellinen pukeutuminen tarkoittaisi tuossa yhteydessä hiukan eri asioita ja lääkäri ei sanelu hetkellä löytänyt epähuolelliselle parempaa suomenkielistä vastinetta. Täsmällisesti ilmaistu tuo ei tokikaan ole ja asia yhteydestä riippuen sen olisi ehkä voinut jättää jopa kokonaan pois jos pukeutumista on kuvailtu muuten tai sitä olisi voinut kuvailla täsmällisemmin mutta se olisi ehkä tarvinnut jopa useamman lauseen. Samoin itse tulkitsisin kyseisen kommentin niin että myös "ikäiselle" olisi voinut jättää myös pois kokonaan viestin muuttumatta miksikään.

Vierailija
71/144 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden tuttavani lapsen pukeutumista oli myös jokin erikoislääkäri kommentoinut, ettei ole ikätason mukaista. Teinipojalla oli muistaakseni huppari, collegehousut tai jotain muuta yhtä villiä ;)

Vierailija
72/144 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan teinin asu. Oikeasti ap, oot jo 25! Katso vähän mitä päällesi vedät, ettet näytä 16 kesäiseltä.

Vierailija
73/144 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on legginssit, toppi ja villatakki...T.25w

Vierailija
74/144 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinällään kummallista että kommentoi ulkonäköä ylipäätään. Itse olen ollut hoitosuhteessa eri paikoissa masennuksen takia jo 10 vuotta, eikä yhdessäkään lääkärin raportissa/hoitokertomuksessa ole mainittu ulkonäköäni millään tavalla. Olen siis samanikäinen kuin sinä. Ainoastaan luonnetta ja senhetkistä tilaa, esim "avoin ja helposti lähestyttävä" "ikuinen ja ahdistunut" "pirteä ja reippaan oloinen". Tämä tosin Kuopiossa, en tiedä miten muualla. Minusta kivat arkivaatteet, näyttävät mukavilta päällä :)

Vierailija
75/144 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinällään kummallista että kommentoi ulkonäköä ylipäätään.

Ei se nyt niin kummallista ole. Kommentoinnin tarkoitus ei ole arvostella ulkonäköä tai tyyliä, vaan se on yksi huomio muiden joukossa, jonka avulla saadaan jonkinlaista tietoa potilaan terveydentilasta tai kyvystä huolehtia itsestään. Jos potilas on aina  aikaisemmin käynyt lääkärissä laittautuneena ja joskus tuleekin likaisena ja haisevana tai yöpuvussa (etukäteen varatulle ajalle, eikä siis yöllä sairauskohtauksen saaneena), se voi olla ihan huomionarvoinen asia. Tai jos vanhus alkaa käydä lääkärissä aina vain kummallisemmissa vaatteissa vuodenaikaan ja säähän nähden, voidaan siihen kiinnittää huomiota jne.

Aina ne kommentit eivät kuitenkaan ole hyödyllisiä, kuten aloittajan tapauksessa. Aloittaja oli pukeutunut ihan normaalisti ja siististi. Veikkaan että kyseessä on ollut vain  joku lääkärin aivopieru, sanellut epäselvästi tmv. 

Vierailija
76/144 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä asu on todella kiva ja sopiva ikäisellesi. Olen itse samanikäinen ja pukeudun usein samalla tavalla. Mm. mun psykoterapeutti, lääkäri ja koulun naishenkilökunta pukeutuu tosi samalla tavalla. En näe tossa mitään lapsellista. Tosi kaunis "neutraali" pukeutusmistyyli. Sellanen tyttömäinen ja hieman boheemi. Voisko joku laittaa tänne esimerkkiä tyylistä, joka olis sitten kriitikoiden mielestä sopivampi 25-vuotiaalle nuorelle naiselle? 

Vierailija
77/144 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni asusta tulee ekana mieleen jollain tapaa vähän naiivi, pikkutyttömäinen ja epämuodikas vaikutelma. On aika vaikea kuvitella kys. kaltaisten vaatteiden olevan "kuuminta hottia" 25-vuotiaiden nuorten naisten pukeutumisessa tällä hetkellä...

Vierailija
78/144 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselleni asusta tulee ekana mieleen jollain tapaa vähän naiivi, pikkutyttömäinen ja epämuodikas vaikutelma. On aika vaikea kuvitella kys. kaltaisten vaatteiden olevan "kuuminta hottia" 25-vuotiaiden nuorten naisten pukeutumisessa tällä hetkellä...

Lääkärin lausunnossa ei lukenut, että ap:n pukeutuminen ei olisi ollut "kuuminta hottia", vaan että pukeutuminen ei ollut ikäiselle sopivaa. Nämä ovat mielestäni kaksi täysin eri asiaa. Kuvittelin ap:n ensimmäisen viestin perusteella, että hän oli pukeutunut tyyliin 90-luvun nappiverkkareihin, kauhtuneeseen jättikokoiseen neulepaitaan ja varvassandaaleihin.  En ymmärrä miksi pitää nyt ihan väkisin keksiä ap:n asusta jotain lapsellista tai sitten päinvastoin "mammamaista". Koittakaa päättää! :D 

Vierailija
79/144 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoituksenani ei ole ollut pukeutua "kuumimpaan hottiin", vaan jaksamiseni mukaan helposti ja mukavasti arkeen. Voi olla että lääkärikin piti asuani lapsellisena.

Säikähdin vaan, etten nyt yhtään tajua miltä näytän ja kaikki nauraa minulle ulkona. Siksi ehkä tämän aloituksen tein.

Ap

Vierailija
80/144 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt tänään montakin samaan tapaan pukeutunutta nuorehkoa ihmistä, (osin olivat ainakin humanisteja), eikä asussa ole kerrassaan mitään outoa! Ja vaikka olisikin (mitä siis ei ole), niin ei kuulkaas ole sairauden merkki olla oman tyylisensä ihminen! Kyllä sulla on nyt jotenkin  sivuraiteille hyvin epäammattimaisesti lipsuva ties mille vuosikymmenelle jämähtänyt psykiatri, jolloin sinuna harkitsisin lääkärin vaihtamista toiseen pikimmiten jos vain mahdollista, tai sitten on tapahtunut sanelu- tai kirjoitusvirhe, mikä olisi kyllä paras vaihtoehto sen lääkärin ammattitaitoa ajatellen...

P.S. Näytät kuvassa nuorelta ja hyvin nätiltä hoikalta ihmiseltä vaatteinesi, etkä todellakaan millään tavoin oudolta, lapselliselta tai epäsopivasti pukeutuneelta! Tsemppiä paljon sinulle, minkä murheen kanssa nyt sitten painitkaan. Ja vielä tämä tällaisen sinua jonkin verran vanhemman naisen neuvona; älä koskaan aivan sokeasti ja kritiikittömästi usko edes ns. asiantuntijoihin, jos susta alkaa vahvasti tuntua ja alkaa faktuaalisesti näyttääkin siltä että hommassa on jotain pielessä, sillä aina he eivät ole aivan sitä mitä pitäisi ehdottomasti olla. Suurin osa on varmastikin aivan järkeviä ja ammattitaitoisia, mutta seassa voi olla mätiä omenoita. Mutta tosiaan, ehkä kirjoitusvirhe selittäisi tuon?