Lääkäri kirjoitti: "pukeutunut tämän ikäiselle epähuolellisesti." Mitähän tarkoittaa?
Ulkoisen habituksen kommentoiminen sinänsä asiallista, koska kyseessä oli psykiatri. Olen 25-vuotias.
Ihmettelen vain mitä tuo tarkoitti. Että pukeudun kuin teini? Että olen epäsiisti ja minun ikäiset yleensä ovat siistimpiä? Jos olisin vanhempi tai nuorempi, niin pukeutumiseni olisi ok? Että en ollut asiallisesti pukeutunut?
Epäsiisteyteni ymmärrän kyllä. Näin masentuneena kun nyt en ulkonäköön kovin paljon panosta. Mutta jotenkin silti pisti silmään tuo kommentti. Ulkonäköni kuvasi kuitenkin olevan "suurinpiirtein biologista ikää vastaava."
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
Oliko vaatteet likaiset, hameenhelma jäänyt takaa sukkahousujen sisälle, sukkahousut rikki, paita väärinpäin, saumat päällepäin, tms??
Vaatteet olivat puhtaat ja yhtä ehjät/rikki kuin kuvassakin. Itse en ainakaan huomannut paidan olevan väärinpäin tai helman huonosti. Tiedä sitten.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Asu on muuten melko siisti, mutta onhan tuo yläosa aika muodottomaksi venyneen näköinen. Ja tosiaan ehkä 18-v:lle pikemminkin sopiva.
WTF?
Minusta karmeat vaatteet. Tyyliin 80-luvulta. Helmakin näyttää ruttuselta tuollasen mekon kans oranssi villapaita? En kuitenkaan osaisi päätellä vaatetuksesta muuta kuin että täysin eri makua kuin mulla.
Vierailija kirjoitti:
Joko kärjisti asiaa B-lausuntoa varten, tai sitten on sihteerin virhe, jos lääkäri ei itse kirjoittanut koneelle.
Kyse ei ollut B-lausunnosta vaan lääkärin vaihtumisen takia uuden lääkärin tapaamisesta. En tiedä kuka epikriisin on kirjoittanut, mutta epäilen kyllä lääkärin itse kirjoittamaksi.
Ehkä uskallan jatkossakin mennä näissä vaatteissa kauppaan, vaikka ovatkin vain "rytkyt". Jotenkin vaan hämmennyin tuosta lääkärin kommentista. Jotenkin ajattelen lääkärien pyrkivän objektiiviseen ajatteluun ja ajattelin mun olevan ihan kamalan näköinen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Oliko vaatteet likaiset, hameenhelma jäänyt takaa sukkahousujen sisälle, sukkahousut rikki, paita väärinpäin, saumat päällepäin, tms??
Nää olis just niitä huolimattomuusjuttuja. Eihän lääkäri muodikkuutta tms arvostellut.
Epäsiisteys huomioidaan kun ajatellaan sen johtuvan henkisestä tilasta, hiukan outoa siksi että 25 v. on nuori ja voi pukeutua kuin koulutyttö. Paha olo voi olla silti vaikka miten siisti ja huoliteltu.
No jo on osalla tiukkaa kritiikkiä. Ei tohon asuun kukaan kiinnittäisi mitään huomiota julkisilla paikoilla liikkuessa. Outo kommentti lääkäriltä.
Vierailija kirjoitti:
Epäsiisteys huomioidaan kun ajatellaan sen johtuvan henkisestä tilasta, hiukan outoa siksi että 25 v. on nuori ja voi pukeutua kuin koulutyttö. Paha olo voi olla silti vaikka miten siisti ja huoliteltu.
Ketokaas nyt, nuoret! Olen 35-vuotias ja kun minä olin 25-vuotias yliopisto-opiskelija, tuon tyylinen pukeutuminen ei olisi ollut ikäiselleni mitenkään "lapsellista". Onko maailma siis muuttunut niin, että 25-vuotiaat pukeutuvat konservatiivisemmin?
Vierailija kirjoitti:
Minusta karmeat vaatteet. Tyyliin 80-luvulta. Helmakin näyttää ruttuselta tuollasen mekon kans oranssi villapaita? En kuitenkaan osaisi päätellä vaatetuksesta muuta kuin että täysin eri makua kuin mulla.
Olisiko aika käydä värinäkötestissä? Tuo neule ei ole oranssi, vaan punainen/marjapuuron värinen.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa asussa ei ole mitään vikaa, ap. Psykiatrisi on outo.
Huvittaa vähän kyllä ajatus siitä, että meikin puuttuminen voisi olla ratkaisevaa siistin olemuksen kannalta. Minä en meikannut 25-vuotiaana enkä meikkaa nytkään, 33-vuotiaana. En yksinkertaisesti pidä siitä, miltä se tuntuu, vaikkei minulla mikään erityisen kaunis iho olekaan. En myöskään ole koskaan pukeutunut muodikkaasti - en 25-vuotiaana, en 18-vuotiaana, enkä nyt. Hassu ajatella, että sen perusteella mielenterveydestäni tehtäisiin johtopäätöksiä.
Jos olisit edellisille käyneille meikannut ja sitten tulisit ilman meikkiä niin kyllä sellainen voi herättää kysymyksiä. Olen nähnyt mielenterveyspotilaita joilla on meikit kuin vasemmalla kädellä pimeässä laitettuja discomeikkejä. Tai jos menisi edellispäivän ripsarit poskilla. Että voi se meikkaus ja meikkaamattomuus olla merkki jostakin. Jos taas ei koskaan meikkaa niin siinähän ei sitten ole mitään erikoista.
Ulkoasu on oleellinen osa psyykkistä vointia joskus, ei aina. Siksi lääkäri ottaa siihen kantaa. Asusi oli kyllä ihan kiva, ainoa mikä tuli mieleen, että jos istuessasi hameen helma nousi niin ylös että näkyi sukkien "housualue" tai muuten liikaa, niin sen voi kuvata epähuolelliseksi. Ei kantsii liikaa miettiä, lääkärit sanelee vaan jotain jos ei ole mitään erityistä, koska jokaisesta potilaskäynnistä täytyy tehdä kirjaukset.
Vierailija kirjoitti:
Ei ehkä liity masennukseen vaan muihin mielenterveyden ongelmiin, että osa skarppaa ja laittautuu viimeisen päälle pitääkseen itsensä kasassa. Ja terveen kulissit yllä.
Vierailija kirjoitti:
Joo, riippuu mihin vertaa. Olen kanssasi samaa ikäluokkaa, ja yliopistolla vastaavaa vaatetusta tulee paljonkin vastaan. Meillä opiskelijat pukeutuvat kauluspaitoihin tai istuviin neuleisiin, mutta tyollaisen asun voisi nähdä esim. Tenttipäivänä tai myöhään illalla lukusalissa.
No haloo, tyylejä on monenlaisia. Sanoisin, että kauluspaitoihin pukeudutaan jossain oikiksessa tai kauppiksessa, mutta humanisteilla saattaa olla päällä paljon bohempaa. Minä todella ihmettelen lausuntoa, koska asu oli objektiivisesti arvioituna ihan siisti.
Vittuilua, sanon minä. Joten voit todellakin jättää tämän huolen pois mielestäsi. Ihan kun ei masentuneella olisi muutenkin morkkis lähes kaikesta. Tästä nyt ei ainakaan kannata lisähuolta ottaa.
Huoh. Siis uskotteko te tätä trollia? Kyse on järjestelmällisestä auktoriteettien heikennysmanipuloinnista jota joku taho tekee täällä jostain syystä. Epäluottamuksen kylväminen heikentää viranomaisten ja muiden auktoriteettien asemaa ja joku taho nyt odottaa oikeaa kohtaa ja astuu sitten esiin.
Juurikin näin. Ei tuohon yhteen sanaan irralleen otettuna pidä takertua. Eihän sillä yksittäisenä havaintona ole mitään merkitystä minkään kannalta. Ei hoitoosi tai lääkitykseesi mitenkään tule vaikuttamaan se, että lääkäri on kuvannut olemusta sanalla "epähuolellinen".
Taustalla tuossa on vain se, että masennus usein ilmee mm. siinä että ulkoasuunsa ja pukeutumiseensa ei jaksa panostaa, mutta se on vain yksi pikkuriikkinen murunen kokonaisuudessa.
Ei siinä ole mitään uutta että lääkärien tekstit on usein epähuolellisesti ;) tehty. Jokaisesta täytyy jotain joka kerta sanella ja kiire on kun seuraava potilas tulossa ni ei ne niin harkittuja oke, paitsi silloin kun on oikeasti painavaa asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Huoh. Siis uskotteko te tätä trollia? Kyse on järjestelmällisestä auktoriteettien heikennysmanipuloinnista jota joku taho tekee täällä jostain syystä. Epäluottamuksen kylväminen heikentää viranomaisten ja muiden auktoriteettien asemaa ja joku taho nyt odottaa oikeaa kohtaa ja astuu sitten esiin.
Ihan totista totta. Tarkoituksenani ei ollut arvostella lääkäriäni. Ihmettelin vain tätä yhtä kommenttia siellä. Varmasti on ihan asiansa osaava psykiatri ja luotan hänelle kyllä hoitoni.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Öö, uskotaan, koska siinä ei ole mitään epätyypillistä. Psykiatrit kirjoittaa just tuollaisia kuvailuja potilaista. Ei niitä kannata jäädä vatvomaan, ne eivät ole edes varsinaisesti tarkoitettu potilaalle vaan lääkärille itselleen ja muille hoitaville lääkäreille muistiinpanoiksi. Etenkään niitä ei pidä ottaa minkäänlaisena kritiikkinä.
No onpas outoa. O.o Ite olin samanlaisessa tilanteessa (eli psykiatrin vastaanotolla) pukeutunut paskaiseen huppariin, reikäisiin pieruverkkareihin ja kumisaappaisiin, minkä lisäksi hiukseni olivat olleet viikon pesemättä eikä naamassani ollut pisaraakaan meikkiä, joten akne loisti kilometrin päähän. Silti epikriisissä luki "siististi pukeutunut". :D
Joko kärjisti asiaa B-lausuntoa varten, tai sitten on sihteerin virhe, jos lääkäri ei itse kirjoittanut koneelle.