yli 100-kiloisia paikalla...
Minkä ikäsenä vaaka värähti eka kerta toiselle sadalle?
Kuinka pitkiä ootte?
Ite oon 24 v ja 168 cm, viime vuonna tuli 101 täyteen.
Kommentit (142)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä te syötte, että lihotte satakiloisiksi?
Itse söin eilen nakkikeittoa ja toissapäivänä perunamuusia ja maksakastiketta. Kolme vuotta sitten painoni oli noin 90kg ja pillereiden aloituksen jälkeen painoa tuli reilut 10kg. Nyt olen laihtunut 3kg, kun olen alkanut käymään salilla kolmesti viikossa ja treenaan isoilla painoilla pitkää sarjaa.
N24
Entä määrät? Tässä oikeat annoskoot: keittoa 3 dl, muusia 2 dl ja kastiketta desi. Ne on normimäärät. Loput lautasesta täytetään kasviksilla.
Kyllä se annoskoko riippuu siitä, mitä se ruoka on ja myös syöjän koosta.
Jos ruoka on runsaskalorista, niin annoskoko on tietenkin pienempi kuin vähäkalorisella ruualla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hä? Ettekö te seuraa säännöllisesti painoanna vai mistä johtuu se, että olette monta kymmentä kiloa ylipainoisia?
Hä, kaikille se paino ei ole niin oleellinen asia.
Mutta terveyden pitäisi olla.
Olen terve kuin pukki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hä? Ettekö te seuraa säännöllisesti painoanna vai mistä johtuu se, että olette monta kymmentä kiloa ylipainoisia?
Olen terve kuin pukki.
Saatat nyt olla terve, mutta entäs vuosien päästä?
Vierailija kirjoitti:
Se muakin kiinnostais tietää. t: bmi 48
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen terve kuin pukki.
Saatat nyt olla terve, mutta entäs vuosien päästä?
Toivon mukaan kuollut enkä ainakaan vaipoissani makaamassa jossakin.
Karmivaa miten osa vastaajista tuntuu olevan ylpeitä sairaalloisesta ylipainostaan, "oon kaunis, löytyy mies ja vyötärö ja ihailijoita ;))".
Ollaan menossa kohti jenkkimallia, nuorten tyttöjen uusin ihanne Tess Holliday ja helpompi olla ylpeä läskeistään ja haukkua arvostelijat kuin pysyä normaalipainoisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse söin eilen nakkikeittoa ja toissapäivänä perunamuusia ja maksakastiketta. Kolme vuotta sitten painoni oli noin 90kg ja pillereiden aloituksen jälkeen painoa tuli reilut 10kg. Nyt olen laihtunut 3kg, kun olen alkanut käymään salilla kolmesti viikossa ja treenaan isoilla painoilla pitkää sarjaa.
N24Entä määrät? Tässä oikeat annoskoot: keittoa 3 dl, muusia 2 dl ja kastiketta desi. Ne on normimäärät. Loput lautasesta täytetään kasviksilla.
Miten niin "oikeat" annoskoot? Kenelle? Kuka määritellyt?
Annoskoosta on tehty varmaan tuhansia tutkimuksia - tässä esimerkki 65 kiloiselle (normaalipainoiselle joten pituus n 165cm). Otin nämä Kuntoplus lehdestä, mutta googlaamalla saa 10 sivua linkkejä.
Annoskoot on mahdollista panna reilaan muutamalla niksillä, joilla määrältään ja laadultaan tarpeita vastaava ateria on helppo koostaa.
Kuinka suuri on annos?
Minkä kokoinen on viipale täysjyväleipää? Entä mikä on annos suklaata? Seuraavat esimerkkiannokset on laskettu 65-kiloiselle keskivertonaiselle, joka harrastaa kevyttä liikuntaa kolmesti viikossa.
Riisi (keitetty): 150–175 g
Pasta (keitetty): 150–175 g
Lohi: 90–100 g
Maissihiutaleet: 60 g
Kaurahiutaleet: 50 g
Broileri, liha: 125–150 g
Peruna: 200–250 g
Ruisleipä: 75–100 g
Täysjyväleipä: 70–80 g
Suklaa: 10–15 g
Jäätelö: 2,5–3 dlKatso mitä tapahtuu, jos olet 65 kg painava keskivertonainen, joka ei harrasta liikuntaa ja joka nauttii joka päivä vähän liikaa pastaa:
150–175 g pastaa: Paino ennallaan
200 g pastaa: + 8 kg vuodessa
300 g pastaa: + 11 kg vuodessa
Tuosta vaan noudattamaan:) Ja tosiaan, annos keittoa/laatikkoruokaa on 3dl
Entäs kun on pitempi kuin 165cm?
Vaikka olisit 175 mutta normaalipainoinen et tarvitse tuon enempää ellet ole himotreenaaja. 2 metrinen/100 kiloinen lihaksikas urheileva mies sitten tarvitseekin ainakin 50 % lisää.
Minä olin vielä 6kk sitten 90kiloinen. Olen 160 cm pitkä ja omasta mielestäni en ollut ihan armoton läski. Tiedostin kyllä olevani ylipainoinen, mutta mielestäni Minulla oli vain muotoja ja oli kasvoilta kaunis.
Nyt painan 75kg ja ulkomuoto on muuttunut valtavasti. Ylipainoinen olen edelleen ja huomaan sen kyllä.
Kun katson vanhoja kuvia en voi ymmärtää miten vääristynyt kuva minulla Oli itsestäni. Olin aivan mieletön läskikasa!
Iso olen vieläkin, mutta hyvää vauhtia menossa kohti normaalipainoa olen vihdoin oppinut oikeanlaiset ruokailutavat ja urheilusta on tullut normaaliin arkeen kuuluva asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N24Mitä muuta näiden lisäksi menee päivässä?
Toissapäivänä join pullon kivennäisvettä ja illalla söin 4 siivua edamia. Eilen join pullon kivennäisvettä ja kolme näkkileipää, ja sitten sitä keittoa.Hienoa itsepetosta. Pillerit eivät sisällä kaloreita joten eivät lihota mutta saattavat lisätä ruokahalua ja nestettä kehoon. Tunnusta jo että syöt isoja annoksia. Ei urheileva ja vain vähän syövä voi painaa 100 kiloa.
Kyllä voi, kun olen vasta pari kuukautta käynyt salilla kolmesti viikossa. Vai olisko mulla pitänyt paino pudota heti 30kg, kun ensimmäisen kerran salille menin? Ja paino tosiaan alkoi nousta pillereiden aloittamisen jälkeen, en sanonut, että pillerit lihottivat.
Luetun ymmärtäminen 1/5
Läski alkoi oikein nussimaan pilkkua, wow
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuin ei olis mitään muita vaihtoehtoja kuin olla yli satakiloinen läski tai kuivan kesän orava...
Niinpä. Oma BMI:ni on tällä hetkellä 24,5 ja olen erittäin tyytyväinen. Läskiä ei ole vyötäröllä yhtään ja pepussa ja reisissä juuri sopivasti. Olen ollut myös 15 kg laihempi ja 10 kg lihavampi, ja molemmissa tapauksissa olo oli epämukava ja olemus kaukana hehkeästä. Laihana heikotti heti, jos ei syönyt pariin tuntiin ja vaatteet roikkui päällä. Ylipainoisena sopivia housuja ei meinannut löytyä ja vatsamakkarat ahdisti istuessa. Siis oikeasti tuntui pahalta sisäelimissä ja reidetkin hinkkasi toisiaan vastean rikkoen kaikki housut ja ihon hameessa. Nyt kun olen taas normaalipainossa, niin olo on mitä mainioin. Ja kun on kokemusta ylipainoisuudesta, niin sitä suuremmalla syyllä aion pitää huolen, ettei paino pääse enää nousemaan. Ihan sama, mistä miehet tykkää tai ei tykkää, normaalipaino on paras. Käy sääliksi teitä nuoria, jotka ette edes tiedä, miltä tuntuu olla sopivan painoinen, kun koko ikänne olette painaneet liikaa. Ulkonäkö on oikeastaan viimeinen syy painonhallintaan, joten unohtakaa se kapinointi kauneusihanteita vastaan ja pyrkikää hyvään oloon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toissapäivänä join pullon kivennäisvettä ja illalla söin 4 siivua edamia. Eilen join pullon kivennäisvettä ja kolme näkkileipää, ja sitten sitä keittoa.Hienoa itsepetosta. Pillerit eivät sisällä kaloreita joten eivät lihota mutta saattavat lisätä ruokahalua ja nestettä kehoon. Tunnusta jo että syöt isoja annoksia. Ei urheileva ja vain vähän syövä voi painaa 100 kiloa.
Kyllä voi, kun olen vasta pari kuukautta käynyt salilla kolmesti viikossa. Vai olisko mulla pitänyt paino pudota heti 30kg, kun ensimmäisen kerran salille menin? Ja paino tosiaan alkoi nousta pillereiden aloittamisen jälkeen, en sanonut, että pillerit lihottivat.
Luetun ymmärtäminen 1/5Läski alkoi oikein nussimaan pilkkua, wow
Ei ole pilkun nussimista korjata toista. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N24Entä määrät? Tässä oikeat annoskoot: keittoa 3 dl, muusia 2 dl ja kastiketta desi. Ne on normimäärät. Loput lautasesta täytetään kasviksilla.
Annoskoosta on tehty varmaan tuhansia tutkimuksia - tässä esimerkki 65 kiloiselle (normaalipainoiselle joten pituus n 165cm). Otin nämä Kuntoplus lehdestä, mutta googlaamalla saa 10 sivua linkkejä.
Annoskoot on mahdollista panna reilaan muutamalla niksillä, joilla määrältään ja laadultaan tarpeita vastaava ateria on helppo koostaa.
Kuinka suuri on annos?
Minkä kokoinen on viipale täysjyväleipää? Entä mikä on annos suklaata? Seuraavat esimerkkiannokset on laskettu 65-kiloiselle keskivertonaiselle, joka harrastaa kevyttä liikuntaa kolmesti viikossa.
Jäätelö: 2,5–3 dlKatso mitä tapahtuu, jos olet 65 kg painava keskivertonainen, joka ei harrasta liikuntaa ja joka nauttii joka päivä vähän liikaa pastaa:
Lähdekritiikki vois olla joskus paikallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun synnytin esikoisen, paino jäi pikkusen yli sataan. siinäpä se on veivannu kolme vuotta ees taas, nyt kaks lasta, järkyttävä syömäputki päällä, ei saa taas millään katki.. on kausia, että ns karppaan, lähtee 3-4kg, sit taas kaatuu johonki synttärikakkukutsuun/jouluun/pääsiäiseen jne.. huoh.. nyt oon 30v..
Eihän se dieetti kaadu yhteen kakkupalaan tai jouluun. Jatkat sitten taas. Se on vain hyvä tekosyy palata entiseen, kun repsahtaa kerran. Vanha viidakon sanonta: sillä ei ole merkitystä mitä syöt joulun ja uudenvuoden välillä vaan sillä, mitä syöt uudenvuoden ja joulun välillä.
Juuri näin! Ihme tekosyitä aina keksitään. Ei muuta kuin ottaa itseään niskasta kiinni ja tekee asialle jotain. Tuollainen silloin tällöin laihduttelu on ihan tyhjän kanssa. Pitää tehdä kunnon elämänmuutos ja pitää siitä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Miltä tuntuu olla noin rehevä jo alle 2-kymppisenä? Onko kiusattu? Mun mielestä joskus pojat on tosi kiinnostuneita pyöreistä tytöistä, jos ne (siis me) osaa vaan pukeutua tarpeeks näyttävästi ;)
Minä olen numero 4, jolla sadan kilon raja meni rikki noin 15-vuotiaana. En tiedä miten nykynuoriso asiaan suhtautuu, mutta itse olin 15-vuotias 90-luvun alussa, eikä todellakaan ollut kivaa silloin! Siihen aikaan oli juuri tasan tarkkaan hyväksyttävää pitää hoikista tytöistä.
Enkä muuten tiedä vieläkään miksi olin jo lapsena niin lihava. Ei meillä ikinä syöty roskaruokaa, kun ei koko paikkakunnalla edes ollut mäkkäriä tai pitseriaa. Eineksia kyllä jonkun verran, ja mahdollisimman halpaa ruokaa, koska rahaa oli niukasti. Herkkuja oli tarjolla melko harvoin. Minulle juotettiin rasvatonta maitoa ja kun light-tuotteita alkoi tulla kauppoihin, niitä tuli meillekin. Silti lihoin. Kävin läpi terkkarin ruokainfot ja painonvartijat, mutta huonoin tuloksin. Kotoa kannustettiin syömään niin vähän ja pitkillä väliajoilla kuin vain pystyin, terkkarit saarnasivat rasvattoman ruuan puolesta. Ei kyllä sopinut minulle ollenkaan. Luulen, että minulla oli vaan niin nälkä ja ehkä jotain puutoksia, joka sitten sai ahmimaan. Vasta yli 30-vuotiaana olen oppinut syömään säännöllisesti, oikeaa ruokaa eikä mitään rasvatonta ja keinotekoista hömpötystä. Olen edelleen lihava, koska ei 30-vuoden vahinkoa saa ihan pienessä ajassa tehtyä tyhjäksi.
Lihaville nykynuorille haluaisin sanoa, että opetelkaa pitämään itsestänne, painosta riippumatta, ja ihan huolimatta siitä mitä netin läskivihaaja teille huutelevat. Kun pidätte itsestänne, teidän on paljon helpompaa kohdella itseänne hyvin ja armollisesti. On helpompi syödä terveellistä ja hyvänmakuista ruokaa ja harrastaa liikuntaa josta itse pitää, kun tuntee olevansa sen arvoinen että saa nauttia (noistakin!) asioista. Olkaa itsellenne armollisia, olette ihania juuri sellaisina kuin olette.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen saanut viidessä viikossa 7 kg pois ruokavaliolla. Haluun nyt jakaa teillekkin tän niin simppelin ruokavalion.
Aamupala
puuroa, marjoja tai mehukeittoa
lounas:
100 g lihaa (kana, kala, nauta)
200 g kasviksia ( itse syön lounaalla aina salaatin)
välipala
hedelmiä, rasvaton jugurtti
(itse heitän banaanit, mansikat ja jogurtin blenderiin ja juon smoothiena)
päivällinen
100 g lihaa
200 g kasviksia ( päivällisellä syön kasvikset pannulla käytettynä, wokkina esim)
40 g riisi, pasta tai muutama peruna
iltapala
hedelmiä, marjoja, rahkaa tai jugurtti
olen silloin tällöin lipsunut ja pitänyt "välipäiviä" kaikista helpoin kyn tekee kerralla isomman määrän ruokaa niin on sitten valmiina eikä nälkäisenä tuu kiusauksia. Toivottavasti joku sai tästä epäselvästä siperukksesta jotain irti :) ps. En ole liikuntaa harrastanut ollenkaan tänä aikana, seuraavaksi otan sen työn alle.
Ainoa minkä jättäisin pois, on tuo rasvaton jogurtti. Lisäksi salaatti saattaa olla liian heppoinen lounas, kun alat harrastaa liikuntaa.
Mutta onnea painon pudotuksesta ja tsemppiä jatkolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miltä tuntuu olla noin rehevä jo alle 2-kymppisenä? Onko kiusattu? Mun mielestä joskus pojat on tosi kiinnostuneita pyöreistä tytöistä, jos ne (siis me) osaa vaan pukeutua tarpeeks näyttävästi ;)
Minä olen numero 4, jolla sadan kilon raja meni rikki noin 15-vuotiaana. En tiedä miten nykynuoriso asiaan suhtautuu, mutta itse olin 15-vuotias 90-luvun alussa, eikä todellakaan ollut kivaa silloin! Siihen aikaan oli juuri tasan tarkkaan hyväksyttävää pitää hoikista tytöistä.
Enkä muuten tiedä vieläkään miksi olin jo lapsena niin lihava. Ei meillä ikinä syöty roskaruokaa, kun ei koko paikkakunnalla edes ollut mäkkäriä tai pitseriaa. Eineksia kyllä jonkun verran, ja mahdollisimman halpaa ruokaa, koska rahaa oli niukasti. Herkkuja oli tarjolla melko harvoin. Minulle juotettiin rasvatonta maitoa ja kun light-tuotteita alkoi tulla kauppoihin, niitä tuli meillekin. Silti lihoin. Kävin läpi terkkarin ruokainfot ja painonvartijat, mutta huonoin tuloksin. Kotoa kannustettiin syömään niin vähän ja pitkillä väliajoilla kuin vain pystyin, terkkarit saarnasivat rasvattoman ruuan puolesta. Ei kyllä sopinut minulle ollenkaan. Luulen, että minulla oli vaan niin nälkä ja ehkä jotain puutoksia, joka sitten sai ahmimaan. Vasta yli 30-vuotiaana olen oppinut syömään säännöllisesti, oikeaa ruokaa eikä mitään rasvatonta ja keinotekoista hömpötystä. Olen edelleen lihava, koska ei 30-vuoden vahinkoa saa ihan pienessä ajassa tehtyä tyhjäksi.
Lihaville nykynuorille haluaisin sanoa, että opetelkaa pitämään itsestänne, painosta riippumatta, ja ihan huolimatta siitä mitä netin läskivihaaja teille huutelevat. Kun pidätte itsestänne, teidän on paljon helpompaa kohdella itseänne hyvin ja armollisesti. On helpompi syödä terveellistä ja hyvänmakuista ruokaa ja harrastaa liikuntaa josta itse pitää, kun tuntee olevansa sen arvoinen että saa nauttia (noistakin!) asioista. Olkaa itsellenne armollisia, olette ihania juuri sellaisina kuin olette.
Sanoit, että silti lihoit, vaikka rasvattomuutta hehkutettiin.
Ehkä se kuitenkin oli niin, että sen rasvattomuuden takia lihoit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen saanut viidessä viikossa 7 kg pois ruokavaliolla. Haluun nyt jakaa teillekkin tän niin simppelin ruokavalion.
Aamupala
puuroa, marjoja tai mehukeittoa
lounas:
100 g lihaa (kana, kala, nauta)
200 g kasviksia ( itse syön lounaalla aina salaatin)
välipala
hedelmiä, rasvaton jugurtti
(itse heitän banaanit, mansikat ja jogurtin blenderiin ja juon smoothiena)
päivällinen
100 g lihaa
200 g kasviksia ( päivällisellä syön kasvikset pannulla käytettynä, wokkina esim)
40 g riisi, pasta tai muutama peruna
iltapala
hedelmiä, marjoja, rahkaa tai jugurtti
olen silloin tällöin lipsunut ja pitänyt "välipäiviä" kaikista helpoin kyn tekee kerralla isomman määrän ruokaa niin on sitten valmiina eikä nälkäisenä tuu kiusauksia. Toivottavasti joku sai tästä epäselvästä siperukksesta jotain irti :) ps. En ole liikuntaa harrastanut ollenkaan tänä aikana, seuraavaksi otan sen työn alle.
Ainoa minkä jättäisin pois, on tuo rasvaton jogurtti. Lisäksi salaatti saattaa olla liian heppoinen lounas, kun alat harrastaa liikuntaa.
Mutta onnea painon pudotuksesta ja tsemppiä jatkolle.
joo tolla jugurtilla korvaan maitorahkan, en vaan saa sitä alas kurkusta enään. Salaattiin lisään raejuustoa. Joo ainakin nyt ilman liikuntaa on hyvin nälän poissa pitänyt ja energiaa on riittänyt normaaleihin päivän puuhiin. Kiitos ja suosittelen kokeilemaan kaikkien tota, niin helppoa! :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka suuri on annos?
Lähdekritiikki vois olla joskus paikallaan.
Mitä kritiikkiä tuohon tarvitaan - nuo on kaikki ihan oikein. Ainakin noilla annosmäärillä normaali ihminen pysyy hoikkana/normaalipainoisena.
Valitettavasti en saanut linkattua tähän ravitsemusneuvottelukunnan dokkaria annoskoosta mutta www.fineli.fi sivulta pääsee selaamaan noita tietoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luetun ymmärtäminen 1/5Läski alkoi oikein nussimaan pilkkua, wow
Ei ole pilkun nussimista korjata toista. :)
Niin muuten vain piti mätisäkin saada viimeinen sana
Läski-fetismiä ei esiinny kuin muutamalla prosentilla miehistä, en kyllä sen varaan lähtisi parisuhde-mahdollisuuksia laskemaan.