Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäinen lapsi on mielestäsi jo "liian vanha" rattaisiin?

Vierailija

Näin kaupungilla asioidessani noin 6 vuotiaan, terveen lapsen istuvan rattaissa joita kiireinen isä työnsi. Lapsen jalat eivät enää kunnolla mahtuneet niille tarkoitetuille tuille, suorana ne taas osuivat maahan. Lapsi näytti rattaissa yli-ikäiseltä ja erityisesti lapsen kyttyrällä istuminen tosi vaivalloiselta. Eikö tuon ikäinen lapsi ole jo auttamatta ihan liian vanha rattaisiin? Minkä ikäistä lasta te olette vanhimmillaan rattaissa kuljettaneet?

Sivut

Kommentit (44)

Vierailija

Mun mielestä sellaista rajaa ei ole ollenkaan. 

Itsekin aikuisena joskus toivoo olevansa vielä lapsi ja pääsevänsä rattaisiin erittäin rankan päivän tai silloin, kun on jo tunteja kävellyt huonoilla kengillä. 

Miksi siis olisi huono asia helpottaa isonkin lapsen väsymystä rattailla?

Vierailija

Riippuu varmaan tilanteesta. Ehkä on erityislapsi ja isällä ollut pakottava tilanne päästä johonkin ajoissa tms. ja keksinyt laittaa lapsen rattaisiin?

Vierailija

4v vielä rattaissa, kun lähdemme kaupungille. Olen viimeisilläni raskaana, enkä jaksa juosta lapsen perässä+kantaa mahdollisia ostoksia.

Kun vauva syntyy, otan lapselle käyttöön seisomalaudan. Ei välttämättä jaksa kävellä kilometritolkulla ja välimatkoja kotoa bussille (useampi kilometri)

Vierailija

Itse kuljettaisin 4-vuotiasta vielä rattaissa, mutta en kyllä enää yhtään vanhempaa. Toisaalta, jokaisen oma asiahan se on, kuinka vanhaksi lastaan rattaissa istuttaa.

Vierailija

No meillä on pitkä 3v, jonka jalat osuvat jo maahan ja näyttää varmasti hassulta mutta käymme usein kävellen Prismassa jonne 2km ( yhteen suuntaan) ja vaikka lapsi jaksaisi kävellä kauppaan, ei varmasti jaksa kävellä takaisin !

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

4v vielä rattaissa, kun lähdemme kaupungille. Olen viimeisilläni raskaana, enkä jaksa juosta lapsen perässä+kantaa mahdollisia ostoksia.

Kun vauva syntyy, otan lapselle käyttöön seisomalaudan. Ei välttämättä jaksa kävellä kilometritolkulla ja välimatkoja kotoa bussille (useampi kilometri)

Saat varmasti alapeukkuja. Mammojen mielestä "liian vanhojen" lasten istuttaminen rattaissa on pahempaa kuin mikään muu. Mä kyselin joskus palstalla vinkkejä tuplista, kun ajattelin hankkia sellaiset ennen toisen lapsen syntymää. Esikoiseni oli toisen lapsen syntyessä 2,5-vuotias, ja halusin tuplat, että pääsen täällä kotikylällä liikkumaan esim. kyläilyn merkeissä. Asun haja-asutusalueella, eikä täällä ole pyöräteitä lainkaan. Osa teistä on semmoisia, että lapsen kanssa voi ihan turvallisesti potku- tai polkupyörällä tai kävellen, mutta osa ei. Lisäksi mulla on tapana kävellä hieman kauemmaksikin lenkille tai kyläilemään, mikä alle klmivuotiaan kanssa oli armottoman hidasta. Seisomalautaa en halunnut hankkia, koska tuo tie, jota eniten kuljemme, on tosi huono, ja sen lisäksi täällä on myös sorateitä. Tämä sai mammat villiksi. Tuntui, että suunnittelen suunnilleen lapsenmurhaa. Eihän kolmivuotiasta lasta voi missään tapauksessa istuttaa rattaisiin, koska... no, en kyllä ymmärtänyt miksi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saat varmasti alapeukkuja. Mammojen mielestä "liian vanhojen" lasten istuttaminen rattaissa on pahempaa kuin mikään muu. Mä kyselin joskus palstalla vinkkejä tuplista, kun ajattelin hankkia sellaiset ennen toisen lapsen syntymää. Esikoiseni oli toisen lapsen syntyessä 2,5-vuotias, ja halusin tuplat, että pääsen täällä kotikylällä liikkumaan esim. kyläilyn merkeissä. Asun haja-asutusalueella, eikä täällä ole pyöräteitä lainkaan. Osa teistä on semmoisia, että lapsen kanssa voi ihan turvallisesti potku- tai polkupyörällä tai kävellen, mutta osa ei. Lisäksi mulla on tapana kävellä hieman kauemmaksikin lenkille

tai kyläilemään, mikä alle klmivuotiaan kanssa oli armottoman hidasta. Seisomalautaa en halunnut hankkia, koska tuo tie, jota eniten kuljemme, on tosi huono, ja sen lisäksi täällä on myös sorateitä. Tämä sai mammat villiksi. Tuntui, että suunnittelen suunnilleen lapsenmurhaa. Eihän kolmivuotiasta lasta voi missään tapauksessa istuttaa rattaisiin, koska... no, en kyllä ymmärtänyt miksi.

En jaksa välittää. Lapsi kävelee suurimman osan ajasta. Rattaisiin tulee tarvittaessa. Kodin lähellä+puistoissa meillä ei rattaita. Usein pyörä. Vain kaupungille otan rattaat. On se aika homma ison vatsan kanssa kantaa ostoksia ja huonolla tuurilla väsynyttä 4v lasta.

Vierailija

Meillä rattaista luovuttiin muistaakseni kun lapsi oli 3 - mutta asutaankin kaupungin keskustassa eli ei ole pitkiä matkoja käveltävänä juuri mihinkään. Mulla on pyörässä lastenistuin, sillä mennään myös paljon. 

Ei tulisi kyllä mieleenikään arvostella muiden tapoja. Mistä te tiedätte jos se lapsi oli vaikka kuumessa tai jalka kipeä tai ihan mitä vaan?

Vierailija

En laittaisi mitään rajaa rattaiden käyttöön. Itsellä vaikka rattaat on mukana niin meillä kävellään niin paljon kuin lapsi jaksaa. Ja otetaan rattaisiin kun ei jaksa kävellä iästä riippumatta (2 - 6v) Joskus vain 6v voi olla tosi väsyny tai vaikka flunssanen eikä jaksa kävellä.

Vierailija

Meillä 5,5v, joka kävelee ihan hyvin, mutta joskus on pakko ottaa vielä rattaat mukaan. Syitä: Pitkä matka tai paluu on tehtävä ripeästi, eikä ole aikaa kääntää jokaista vastaan tulevaa kiveä. Joku tapahtuma, jossa menee koko päivä, lapsi kulkee osan ajasta rattaissa, muun ajan rattaat toimittavat tavaratelineen virkaa. Vilkas maantie, jossa ajetaan autolla, bussilla ja rekalla 80km/h, kapea piennar, turvallisempi kärrätä lasta rattaissa.

En vetäisi mitään absoluuttista ikärajaa, jokainen itse määritelköön iän ja tilanteen, jolloin lasta rattaissa kuljettaa.

Vierailija

Meillä on 2,5v ja 5v lapset. Lyhimmillä reissuilla nuorempi on rattaissa ja isompi kävelee. Pidemmillä esim koko päivän reissuilla, jos mennään isompaan kauppaan/kauppakeskukseen tai jos käyn pidemmän kävelylenkin niin otetaan tuplarattaat ja molemmat istuu niissä. Molemmat lapset osaavat kävellä, juosta, hyppiä, osaavat ajaa pyörillä ja ovat liikunnallisia. Meillä ei ole autoa. Ihan yksi lysti mitä vastaantulijat ajattelee kun näkevät tuplissa viisvuotiaan. 

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat