Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäinen lapsi on mielestäsi jo "liian vanha" rattaisiin?

Vierailija
21.10.2015 |

Näin kaupungilla asioidessani noin 6 vuotiaan, terveen lapsen istuvan rattaissa joita kiireinen isä työnsi. Lapsen jalat eivät enää kunnolla mahtuneet niille tarkoitetuille tuille, suorana ne taas osuivat maahan. Lapsi näytti rattaissa yli-ikäiseltä ja erityisesti lapsen kyttyrällä istuminen tosi vaivalloiselta. Eikö tuon ikäinen lapsi ole jo auttamatta ihan liian vanha rattaisiin? Minkä ikäistä lasta te olette vanhimmillaan rattaissa kuljettaneet?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat eri pituisia. Vaikka se sinun mielestäsi näytti 6 vuotiaalta saattoi se todellisuudessa olla 3-4 vuotias. Omat lapseni ovat aina olleet pitkiä ja rattaissa istuvalta 3 vuotiaaltani on kysytty bussissa oletko eskarissa. Kolme vuotias ei tietenkään edes tiennyt mikä on eskari, joten ei vastannut mitään.

Minulle on ihan sama minkä ikäinen lapsi rattaissa istuu se on jokaisen perheen oma päätös. Tuskin eskari-ikäinen ilman pakkoa edes suostuu rattaissa istumaan.

Vierailija
22/46 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset ovat eri pituisia. Vaikka se sinun mielestäsi näytti 6 vuotiaalta saattoi se todellisuudessa olla 3-4 vuotias. Omat lapseni ovat aina olleet pitkiä ja rattaissa istuvalta 3 vuotiaaltani on kysytty bussissa oletko eskarissa. Kolme vuotias ei tietenkään edes tiennyt mikä on eskari, joten ei vastannut mitään.

Minulle on ihan sama minkä ikäinen lapsi rattaissa istuu se on jokaisen perheen oma päätös. Tuskin eskari-ikäinen ilman pakkoa edes suostuu rattaissa istumaan.

Muutettiin uudelle alueelle ja leikkipuistoon tuli aina samaan aikaan äiti tyttärensä kanssa rattailla. Matkaa oli kilsan verran. 

Lapsi oli aivan polvet suussa ja näytti tosi hullulta, kun siinä istui. Mutta paljastuikin keskustelujen kautta, että lapsi oli vasta kolmivuotias. Pidin vähintään viisivuotiaana koon perustella. Olisi käynyt pikkukokoisesta ekaluokkalaisestakin. 

Vanhemmat ovat jättimäisiä, äitikin varmaan 185 pitkä, isä kaksimetrinen. 

Eli ensin tutkitaan, sitten hutkitaan.... ja eikö tämä muutenkin ole perheen ihan oma asia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, yritäpä nyt miettiä, miksi tämä asia painaa sua.

Tai ehkä sun pitäisi miettiä, miksi koit tarpeelliseksi kirjoittaa ym. kommenttisi? AP:han vain kyseli mielipiteitä...ehkä kysymys kolahti juuri sinuun?

Av:lla usein naamioidaan kritiikki mielipiteen kysymykseksi - tyyliin 'naapurin muija painaa 150kg, mielipiteitä?'

Vierailija
24/46 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime talvena vietiin 3,5-vuotiasta välillä rattailla päiväkotiin, kun oli kiire. Ensi talvena poika on 4,5 ja jo etukäteen vähän hermoilen että mitä siitä tulee - tyyppi kävelee niiiin hitaasti, jää kahden metrin välein kaivamaan jotain lumikokkaretta jne. Ja minä seison pakkasessa perse jäässä hokien "Nyt mennään!" Ja metrin päästä taas sama. Eli ainakin tekisi mieli viedä kärryillä nopeasti, mutta tuskin enää kehtaan. Epäilen että tarhantäditkin alkaisivat siitä huomautella. 

Nyt siis yleensä pyöräilee itse tai on minun pyörän kyydissä, ja päästään nopeasti. 

Tää toi hymyn huulille :D Meillä niiiiin sama, poika nyt 5v. Asutaan Helsingin keskustassa & lyhyt tarhamatka joten onneks poika voi mennä pyörällä ympäri vuoden. 

Vierailija
25/46 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin kaupungilla asioidessani noin 6 vuotiaan, terveen lapsen istuvan rattaissa joita kiireinen isä työnsi. Lapsen jalat eivät enää kunnolla mahtuneet niille tarkoitetuille tuille, suorana ne taas osuivat maahan. Lapsi näytti rattaissa yli-ikäiseltä ja erityisesti lapsen kyttyrällä istuminen tosi vaivalloiselta. Eikö tuon ikäinen lapsi ole jo auttamatta ihan liian vanha rattaisiin? Minkä ikäistä lasta te olette vanhimmillaan rattaissa kuljettaneet?

Mistä tiedät, että oli terve? Meillä on 110 senttinen alle kolmevuotias ja jalat ottavat rattaissa melkein maahan kiinni jo nyt. Käytämme rattaita, koska kävelemme päivittäin 5-7 kilsan matkoja, koska meillä on koiria ja tykkään käydä rattailla kaupassakin. Kukaan lapsi, edes kuusivuotias, ei jaksa sellaista lenkkiä vetää. Eli vastaus kysymykseen, minusta joku 10 vuotias alkaa olla turhan iso rattaisiin. Isommalle lapselle voi varsin hyvin hankkia sähköpyörätuolin, jossa saa istua pidemmät matkat.

Vierailija
26/46 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on myös todella pitkä lapsi. Saimme kuulla jo ennen kun hän osasi kävellä(11kk) että hän on muka liian iso rattaisiin... Tällä hetkellä jalat laahaa hyvinkin maata, mutta rattaita on pakko käyttää jo asuinsijainnin vuoksi. Ikää on reilusti alle kolme vuotta. Kannattaa pitää mölyt mahassaan tai sitten ihan rehellisesti kysyä lapsen ikää vanhemmilta jollei ole asiasta TÄYSIN varma.

Vierailija
27/46 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin senikäisenä on kun ei kertakaikkiaan enää rattaisiin sovi. Muuta ehdotonta sääntöä asiasta  ei voi olla.

Vierailija
28/46 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali terve lapsi 3-4v. ei enää rattaita tarvitse. Meillä on 2 lasta ja rattaat jääneet kokonaan pois kun lapset täytti 3v. Mutta muutenkin olen enemmän kuskannut lapsia pyörän kyydissä heti kun ovat osanneet istua pyöränistuimessa.

Huippu oli varmaan kun esikoinen oli 11v. ja olimme shoppailemassa ja syömässä kaupungilla. Tyttö väsähti täysin ja koska minulla oli pyörä niin pyysi päästä pyörän kyytiin ja siinä pyörässä oli vielä pikkuveljen istuin :) Siinä sitten talutin pyörän kotiin ja tyttö istui kuin tatti kyydissä. Ja kuulema oli ihan sama vaikka kaverit tulisi vastaan ja näkisi eli taisi olla kuoleman väsy ;)

Vieläkin naurattaa kun taidettiin olla aika näky...

Vierailija
29/46 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 2v8kk ei enää rattaita tarvitse, ellei sitten ole tiedossa joku reissu missä pitää kvellä tyyliin koko päivä tai ainakin monta tuntia. Lähinnä käytän rattaita vaan jos pitää lähteä bussilla jonnekkin (myönnän, ilmaisen kyydin takia. Mutta on ne kätevät silloinkin jos on vaikka kaupungilla niin takit ja ostokset voi heittää kyytiin). Mutta ei mun mielestä vielä ole liian iso/vanha rattaisiin. 3-vuotiaskin voi mun mielestä ihan hyvin olla etten katso pahalla mutta 4v alkaa jo olemaan aika rajalla. Joskus nuorempana kävin silloin 4,5-vuotiaan kummilapseni kanssa paikallisilla festareilla niin että kävelymatkaa tuli noin kilometri suuntaansa + festareilla kiertely. Silloin pojan äiti neuvoi ottamaan rattaat mukaan. Vähän nolotti kyllä työnnellä isoa poikaa rattaissa mutta oli ne oikeesti ihan hyvät kun eihän hän olisi jaksanut kävellä niin pitkiä matkoja 27asteen helteessä millään.

Vierailija
30/46 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2-3 vuotiaana jo kävellään itse.

Vierailija
31/46 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää riippuu niin tilanteesta. Lyhyillä matkoilla 3v ei tarvitse enää rattaita, eikä meillä niitä olekaan n. 2,5v jälkeen käytetty oikeastaan yhtään.

Mutta: meillä liikutaankin 3v pyöränistuimessa kaikki 1,5km pidemmät matkat ja autolla tai bussilla 3km pidemmät jos lapsia on mukana.

Jos kuljettaisiin kävellen vaikka 3km, kyllä toi mun 3,5v tarvitsisi rattaat osaksi matkaa.

Todennäköisesti koko matkaksi jos toi olisi matka päiväkotiin aamulla kiireessä.

Koko päivänä jossain tapahtumassa tms. nuo ovat jaksaneet kävellä 4v alkaen, mutta se on vähän eri, kun pysähdellään eikä ole kiire.

Ja sitten se lasten koko... munkin 3,5v on 110cm pitkä, eli samankokoinen kuin jotkut 5v:t. 

Vierailija
32/46 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein nämä joiden 2-vuotiaat eivät tarvitse rattaita, ovat niitä jotka menevät kaikki vähänkään pidemmät matkat autolla. 

Vierailija
33/46 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

3v välillä matkarattaissa , lenkillä käydään ja lapsi potkuttelee potkupyörällä, välillä saa juosta perässä, pitää vaan valita reitti niin ettei pääse autotielle, helpotti huomattavasti kun ei tarvitse rattaissa työntää ja kävellen tuskaa oli vaikka lapsi jaksaa, mutta juoksentelee pitkin pusikoita ja kävely vauhti oli mitä oli.
Välillä pitää olla rattaissa että saa asioita hoidettua ripeästi ja lapsi ei pääse karkuun.

Vierailija
34/46 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun niitä ei enää tarvi. Mistä sitä tietää kenenkin lapsen terveydentilaa, että tarviiko joku ison näköinen lapsi rattaita vai ei. Itse aion heivata rattaat kun lapsi on sen ikäinen että jaksaa seisoa 20 minuuttia metrossa, jos ei päästä istumaan. Todennäköisesti 3 ja 4 vuoden välillä jossain vaiheessa.

Vierailija
35/46 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras kommentti aiheesta oli se, kun joku ehdotti että kannattaa mielummin hommata sellaiset perässä vedettävät kärryt kuin työntää rattaissa. Tiedä sitten miten se kärryissä istuminen eroaa rattaissa istumisesta...

Vierailija
36/46 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nämä vauhkoojat itse varmasti kuljettavat lapsiansa autolla paikasta toiseen. Eihän silloin 3v rattaita enää tarvitse ;)

Vierailija
37/46 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jätetään rattaat pois siinä iässä kun jaksaa kävellä/pyöräillä noin kilometrin hoitoon ja takaisin. Koetetaan pienestä asti opettaa näille, että kävely ja pyöräily on normaalit tavat liikkua, koska kouluiässä kulkevat sitten yli 2km kouluun niin ovat jo tottuneet kävelyyn. Siinä viimeistään 2,5 vuotiaana on meillä jääneet aina rattaat pois.

Vierailija
38/46 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 4,5v rattaat välillä mukana, koska silloin nukkuu päiväunet rattaissa. Ei ton ikänen jaksa kävellä jos on päiväuniaika. Tai jos tullaan hoplopista tai uimasta niin oikein ei jaksa enää kävellä paria kilsaa.

Vierailija
39/46 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noihin ole ikärajaa. Minulla on ylipainoinen lapsi, joka ei jaksa kävellä ja rupeaa kiukuttelemaan, niin pistän hänet aina pyörätuoliin jos johonkin pitää lähteä. Paljon kätevämpää kuin kuunnella ruikutusta.

Vierailija
40/46 |
22.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi on liian vanhaksi rattaissa niin voi muuttua laiskaksi... "en mä haluu kävellä." 1 vuotias jaksaa jo 1km matkan kävellä. 2 vuotias 2km jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi seitsemän