Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mirtazapin kokemuksia unettomuuteen?

Sephora
20.10.2015 |

Onko kokemuksia Mirtazapin käytöstä unettomuuteen, eli pieni annos puolikas-kokonainen tabletti 7,5-15 mg? Onko auttanut ja onko tullut millainen olo seuraavaksi päiväksi? Ja nukkuuko niin sikeästi että jos lapsi itkee yöllä niin heräänkö siihen vai nukunko vaan syvästi?

Kommentit (171)

Vierailija
141/171 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri määräsi tänään mirtazapiinin unta antamaan. Kysyi, että olisiko minulla toiveita lääkkeen suhteen ja sanoin että mirtazapiinista on kokemusta ja se on toiminut. Kirotti sitten sen. Ensimmäistä kertaa psykiatrini kysyi onko minulla toiveita... Samalla määräsi risperidonin minun varsinaiseen sairauteeni, joka on skitsotyyppi. Mirtazapiinia käytetään mm. masennuksen hoitoon ja anoreksia potilaille koska se aiheuttaa nälän tunnetta. Se on sen yksi sivuvaikutus. Mielenkiinnolla odotan iltaa. Siitä on kuusi vuotta kun olen tuota lääkettä viimeksi käyttänyt. Voin ottaa kuulema 1 tai 2 tablettia että kokeilemalla selviää kumpi on parempi. Tällä lääkkellä tulee sellainen luonnollinen väsymys. Toimii paremmin kuin melatoniini jota olen käyttänyt tähän asti mutta olen huomannut ettei se läheskään aina toimi (siis tämä melatoniini)

142/171 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen sitä eläkkeellä olevaa, joka keittää kahvia kun uni ei tule. Eikö ole kuullut kofeiinin virkistävästä vaikutuksesta?

Minulla yksi aamukahvi virkistää koko päiväksi ja illaksi. Mitä useammin juon, sitä enemmän kahvi väsyttää. Olen miettinyt niin, kahvi pumppaa ihmisestä energiaa , aamulla sen huomaa, iltapäivällä se on vain hetki. Mutta kun se on pumpannut energian, jota ei aina tietysti ole mihinkään käytetty, alkaa ihminen väsymään. 

Näin se lienee menevän aivan keskimääräisessä ihmiselämässä.

Näkymätön käsi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/171 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei oo ihme että lääkäriin on niin pitkät jonot, kun ne päivystää vaan täällä vauva.fi ssä.

Vierailija
144/171 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonnon masennuslääke - https://tonzes.com/deprfi.htm Olen ollut uniongelmainen ja ajoittain masentunut jo esiteinistä asti. Ystäväni suosituksesta päätin kokeilla 5-htp-valmistetta ja olen ollut todella tyytyväinen. Unenlaatu on parantunut enkä ahdistu enää yhtä herkästi. Käytän tuotetta ensisijaisesti masennuksen ennaltaehkäisyyn. 

Vierailija
145/171 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

N. 7 vuoden ajan satunnaisesti ollut unettomuutta, joka ilmenee niin että herään yleensä n. 3 aikaa aamuyöstä, ja valvon 2-3h. Ajatukset pyörii, saattaa soida joku kappale päässä jne. Sitten kun pitäisi herätä aamusta, alkaa uni taas tehdä tuloaan. Tämä on lapsien tulon myötä pahentunut sillä muksut herättelee öisin ja uni ei tietenkään enää tule. Tilanne siis kärjistyi siihen, että alkoi ekaa kertaa tosissaan tuntumaan että jotain apua voisi kokeilla tähän. Univaivat kulkee suvussa. Työterveyslääkäri määräsi Mirtazapinia ja nyt otin ekan muruseni sitä, arvioisin että n. 1/6 osan tabletista. Saas nähdä miten tuleva yö menee.

Vierailija
146/171 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huusa kirjoitti:

N. 7 vuoden ajan satunnaisesti ollut unettomuutta, joka ilmenee niin että herään yleensä n. 3 aikaa aamuyöstä, ja valvon 2-3h. Ajatukset pyörii, saattaa soida joku kappale päässä jne. Sitten kun pitäisi herätä aamusta, alkaa uni taas tehdä tuloaan. Tämä on lapsien tulon myötä pahentunut sillä muksut herättelee öisin ja uni ei tietenkään enää tule. Tilanne siis kärjistyi siihen, että alkoi ekaa kertaa tosissaan tuntumaan että jotain apua voisi kokeilla tähän. Univaivat kulkee suvussa. Työterveyslääkäri määräsi Mirtazapinia ja nyt otin ekan muruseni sitä, arvioisin että n. 1/6 osan tabletista. Saas nähdä miten tuleva yö menee.

Eka yö mirtazapanin kanssa takana. En osaa arvioida paljonko menee placebon piikkiin, mutta seuraavat huomiot: n. 1h (21.30) ottamisesta kun alkoi väsyttää oli olona kevyt "hidastuneisuus" läsnä. Yöllä heräsin nuoremman taaperon itkuun (nukkuu eri huoneessa) jonka puoliso otti hoitaakseen. Itkua ja raivoamista kesti varmasti n. 30 min, ja olin koko ajan valveilla, mutta olin sellaisessa hyvä mielentilassa ettei uudelleen nukahtamatta jääminen pelottanut. Kun lapsi rauhoittui, nukahdin uudelleen. Heräsin ilman kelloa 6.30. Herätessä olin tuntevinani vielä tuota hidastuneisuutta, mutta uskon että kuvittelin sen. Nyt klo. 7. Ei enää siitä havaintoja.

En laita vielä Mirzan piikkiin, mutta yö meni siis kohtuudella. Päivittelen tänne jatkossa oloja. Sovittiin lääkärin kanssa että hän ottaa viikon päästä yhteyden ja katsastetaan tilanne.

Vierailija
147/171 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka viikko olo tokkurainen,mutta kannattaa silti jatkaa,koska mulla ainoa lääke joka auttoi unettomuuteen.

Seronil 20mg ahdistukseen myös rinnalla ja näillä elänyt lähes normaali elämää jo 5v.

Mirtaa puolikas siis mennyt joka ilta jo vuosia,eikä enää tule tokkuraa yms,enkä ole lihonnut.

Hyvä lääke ja turvallinen verrattaessa bentsoihin,joihin itse en koske,kuin äärimmäisessä hädässä.

Vierailija
148/171 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen sitä eläkkeellä olevaa, joka keittää kahvia kun uni ei tule. Eikö ole kuullut kofeiinin virkistävästä vaikutuksesta?

Sinä et ole kuullut kofeiinin rauhoittavasta vaikutuksesta, neutraaliudesta nyt puhumattakaan. Osalle ihmisistä se ei vaikuta uniin.

Liian tyypillisiä nämä naiivit neuvot putsata jokainen itseä epäilyttävä kemikaali toisten ruokavaliosta ja kuvitella, että niillä neuvoilla henkilöiden uniongelma helpottaa. Naurattaa vaan.

Vierailija
149/171 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirtazapin toimii h--vetin hyvin unettomuuteen, eikä ainakaan minulla ole kehittynyt toleranssia. Minulle riittää ihan pikku murunen, eikä väsytä seuraavana päivänä. Jos otan vaikka puoli tablettia, niin olen ihan zombie koko seuraavan päivän. En käytä mirtazapiinia joka yö, mutta 2-3 yönä viikossa. 

Vierailija
150/171 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Zombielääke. Meinasin jäädä auton alle siinä tokkurassa. Meni kyky tuntea mielihyvää normaalisti sitä antavista asioista.

Ja edelleen unettomuuden hoitoannoksilla, jos joku siitä haluaa vääntää että mielialalääkkeellä ei voi olla mielialasivuvaikutuksia kun lääkäri on kirjoittanut paketin uneen. Ei munkaan lääkärin mukaan voinut olla, mutta en usko selvänäkijöihin.

Vierailija
151/171 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mirtazapin toimii h--vetin hyvin unettomuuteen, eikä ainakaan minulla ole kehittynyt toleranssia. Minulle riittää ihan pikku murunen, eikä väsytä seuraavana päivänä. Jos otan vaikka puoli tablettia, niin olen ihan zombie koko seuraavan päivän. En käytä mirtazapiinia joka yö, mutta 2-3 yönä viikossa. 

Jatketaan vielä, mutta käsittääkseni jos mirtazapiinia määrätään unettomuuteen, niin siinä oikein kehotetaan etsimään pienin toimiva annos. 

Vierailija
152/171 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi muakin rrrrraivostuttaa, että parhaita neuvoja ovat antavinaan ne, joilla ei ole mitään kokemusta/käsitystä kroonisesta unettomuudesta. Saattavat joskus jonkun yönsä olla nukkunut vähän huonosti tai ei sitäkään. Silti kaikkitietäväisinä luetellaan konsteja, millä muka unettomuus helpottaa.

Itse olen kärsinyt vaikeasta unettomuudesta jo 16 v, käynyt kaikki mahdolliset ja mahdottomat paikat/hoidot/lääkärit, lääkkeitä on vaihdeltu (yht. n. 40 eri valmistetta), mutta apua ei ole löytynyt. "Parhaan" neuvon antoi viimekertaisella munuaispkl-käynnilläni nefrologi, joka sanoi, että uni tulee, kun uskoo!!! Ei kai tarkoittanut uskontoja tms., vaan sitä että uskoo, että uni tulee, niin sitten se tulee. Meinasin pudota tuolilta, mutta totesin vaan "vai niin". Kannattaa siis pitää turpa kiinni sellaisten, joilla ei unettomuudesta (pitkäaikaisesta) kokemusta ole!! Eipä tietysti ole lääkäreilläkään (monellakaan), ja siksipä he mielellään käskevät kokeilemaan kaikkea. Toki itsekin olen ollut valmis kokeilemaan kaikkea mahdollista, mutta onhan niille kokeiluillekin rajansa, kun apua ei löydy ja rahat vaan kuluu kokeiluihin. Toisaalta maksaisin mitä vaan, jois jostain apua saisin!!

Mitäpä jos kokeilisit vielä sitä kaikkein tehokkainta hoitomuotoa idiopaattisiiin uniongelmiin eli insuliiniresistenssisi ja siten hyperinsulinemiasi hoitoa. Lyhyesti: Jos henkilö herää yöllä, on todennäköisin syy sille kortisolin erittyminen, joka estää käpyrauhasen melatoniinin vaikutuksen aivoissa. Syy sille, miksi elimistösi erittää kortisolia on sympaattisen hermoston aktivoituminen elimistön metabolisen fleksibiliteetin (kyky vaihtaa energialähdettä glukoosin, rasvahappojen ja butyraatin välillä) heikentyminen eli elimistö käy vain glukoosilla. Kun solujen glukoosivarat ja glykogeeni on poltettu, veren korkea insuliinitaso estää lipolyysiä eli rasvan käyttämistä energiana. Tämän keho kokee stressiärsykkeenä ja seurauksena sympaattinen hermosto aktivoituu ja kortisolia erittyy herättäen ihmisen ja vaikeuttaen uudelleen nukahtamista.

Jos sinulla on vyötäröllä ylimääräistä ja verenpaineet koholla, on tämä käytännössä varma merkki insuliiniresistenssistä. Veren korkea triglyseridipitoisuus sekä aterian jälkeinen letargia ovat myös hyviä indikaattoreja.

VHH ja ateriaikkunasyöminen eli pätkäpaasto (esim 16:8-malli) korjaavat - riippuen tilan vakavuudesta - häiriön parin vuoden sisällä. Pikaista paranemista on siis turha odottaa. Uneen pääsemiseen eli nukahtamisvaikeuksiin insuliiniresistenssillä ei näytä olevan yhteyttä, joten lääkitys ja elektrolyyttitasapainosta huolehtiminen ovat parhaat hoidot siihen.

T. Lääkis 2018

Vierailija
153/171 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni valittaa täällä mirtatsapiinin aiheuttamasta tokkurasta. Odottakaa rauhassa muutama viikko. Se menee ohi.

Lääke todella toimii unettomuuteen. Olen saanut siitä avun seitsemän vuoden uniongelmien jälkeen. Tasoittaa myös vireystason vaihteluita, joita oli ennen.

Vierailija
154/171 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle määrättiin mirtaa tänään ja pelottaa. Tuntuu että olenko tehnyt elämäni suurimman virheen kun hain pakkauksen apteekista. En ole nukkunut kunnolla vuosiin ja nyt tuli seinä vastaan. Oletin että minulle määrättäisiin unilääkkeitä mutta masennuslääkettä... Menin googlaamaan mirtasta ja ei paljoa positiivista kokemusta ole tullut eteen.

Vierailija
155/171 |
06.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle määrättiin puolikas 15 Mg tabletista. Tuolla annostuksella lihoin kuukauden aikana monta kiloa ja elin ihan sumussa väsymyksen takia. Sitten luin täältä että jotkut syö sitä murusen vain. Se toimii hyvin mullekin. Nukun hyvin enkä ole koko ajan syömässä jotain.

Vierailija
156/171 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirtza on ollut taivaan lahja itselle. IBS oireet, ruokahaluttomuus ja nukahtamisvaikeudet ratkesivat kerralla. Annoksena 1/4 tai 1/2 15mg tabletissa. Ensimmäistä kertaa vuosiin aloin nähdä taas unia ja aamuisin on virkeämpi olo kuin koskaan. Tuo 3.75mg annos on vähän sellainen, että nukahdan vaatteet päällä sohvalle. 15mg kokeilu ei väsytä juurikaan, ehkä jopa piristää.

Vierailija
157/171 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei oo ihme että lääkäriin on niin pitkät jonot, kun ne päivystää vaan täällä vauva.fi ssä.

Aika harva palstailijoista täällä kai työaikanaan on, eivät lääkäritkään. Vapaa-aikaa voi lääkärikin viettää vauvapalstalla. Täällä nollaantuu hyvin aivot.

Vierailija
158/171 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla toimii hyvin. Ihan pikku jytysen kun ottaa niin nukkuu hyvin. Aluksi nukkuu pidempään kuin yleensä ja on päivällä vähän tokkurassa. Aloitin, koska oli yhden kroonisen vaivan takia melkein mahdoton nukahtaa.

Vierailija
159/171 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin Mirtazapin 7,5 mg annoksen unettomuuteen illalla ja nukuin 10,5 tuntia. Herätessä oli ",mikä maa mikä valuutta?" -tunne. Yleensä nukun 6,5 tuntia. Harrastin liikuntaa tänään ja huomasin olevani kömpelömpi kuin normaalisti.

Vierailija
160/171 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirtazapin ei todellakaan vaikuta unettomuuteen. Ihan sama vaikka kuinka vähän sitä ottaa tai kuinka paljon. Ei mitään vaikutusta lääkkeellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kahdeksan