Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsettomat häät, pieni vauva, ystävän ymmärtämättömyys...

Vierailija
18.10.2015 |

Yksi ystävistäni menee naimisiin noin 1,5 kk päästä ja hän on jo aikaa sitten pyytänyt minut kaasoksi. Alkujaan häiden ei pitänyt olla lapsettomat, mutta nyt vasta vähän aikaa sitten ystäväni on päättänyt, että häät ovat lapsettomat ja ettei edes vauvat ole tervetulleita.

Meidän nuorin lapsi on nyt kuukauden ikäinen ja häiden aikaan hiukan vajaa 2,5 kk ikäinen. Yrityksistä huolimatta vauva ei ole huolinut maitoa pullosta, ei lypsettyä maitoa eikä korviketta ei isältä tai keltään muultakaan, vain tissi kelpaa.

Meidän muut lapset menevät hoitoon häiden ajaksi, mutta vauvaa en kyllä voi hoitoon jättää, jos ei siihen mennessä juo pullosta. Olen tästä keskustellut ystäväni kanssa ja hän on sanonut hyvin selkeästi, että ei halua myöskään vauvoja häihin. Nyt mietin, että onko minun mitään järkeä mennä sinne vauvan kanssa, toki mies pystyisi häissä vauvaa hoitamaan, jos ei satu nukkumaan sillon, kun mun pitää hoitaa kaason tehtäviä. Toisaalta mietin, miten ystäväni suhtautuu, jos silti menen sinne vauvan kanssa, vaikka hän on selkeästi sanonut, ettei halua lapsia häihinsä. Ystävälläni ei siis ole lapsia.

Olen myös harkinnut vakavasti häistä pois jäämistä ja ystäväni voisi pyytää jonkun toisen kaasoksi. Tämä ilmoitus tulisi kyllä lyhyellä aikataululla, mutta ilmoitus lapsettomista häistäkin tuli vasta parisen viikkoa sitten.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten minua siis ihmetyttää nimenomaan tuo ystäväni joustamattomuus. Aiemmin hän on ollut ymmärtäväisempi/joustavampi. Liekö sitten häästressiä vai mitä.

Niin ja tämä tieto siitä, että häät ovatkin lapsettomat niin tuli vasta pari viikkoa sitten. Ennen sitä ei ollut mitään puhetta, ettei häihin saisi tulla lapset. Olisi siis ollut vuosi sitten hyvin vaikea sanoa, että en voi olla kaaso, koska olen raskaana (raskaus selvisi myöhemmin) ja etten voi jättää pientä vauvaa kenenkään hoitoon ym. Enkä kokenut tarpeelliseksi raskauden selvitessä, koska lasten piti olla tervetulleita häihin, mutta nyt pari viikkoa sitten ystäväni sanoi, että häistä tulee lapsettomat.

Pystyisin kyllä suoriutumaan kaason tehtävistä pienestä lapsesta huolimatta. Esikoisen ollessa 3kk ikäinen olin kaasona siskoni häissä ja kaikki sujui hyvin, kun isä hoiti vauvaa, jos ei nukkunut, kun minulla oli tekemistä.

ap

Miten isä voi hoitaa vauvaa, jos se ei syö pullosta? Jos se taas syö pullosta, niin eikö vauva voi silloin jäädä ystäväsi toiveiden mukaan häistä pois?

Vierailija
22/47 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi ottaa lapsettomiin häihin vauvaa. Et, vaikka olisit kaaso. Morsian saa päättää, keitä kutsuu. Jos ei kutsu vauvoja, niin ei vauvoja.

(Jos saisit ottaa vauvan mukaan, et voisi hoitaa kaason tehtäviä. Kaasolla on oikeasti paljon hommaa ja vauva vaatii liikaa huomiota.)

Opeta vauva ottamaan hörppyä.desilitran mitasta. Sellaisesta metallisesta. (Ohut ja lisäksi reuna taipuu.) Se yleensä onnistuu, vaikka tuttipullo ei onnistuisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset lapsiperheet loukkantuvat, jos yksi tuokin lapsen mukanaan.

Vierailija
24/47 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaason hommat vauva tissillä? Ystävä ei ole kohtuuton.

No eihän ne vauvat koko aikaa syö, yleensä nukkuvatkin päiväunia 2-4 tuntia. Siinä ehtii juhlia jo hyvän aikaa, varsinkin jos mies on nukutus- ja viihdytysvastuussa.

Alle 3kk ikäisellä vauvalla ei välttämättä ole vielä kunnollista rytmiä unien ja varsinkaan ruokailujen suhteen, eli vauvalla voi vihkimisen aikana tulla nälkä, vaikka olisi juuri ennen kirkkoon tuloa syötetty. Poistuuko kaaso siis kesken kaiken syöttämään vauvaansa, vai kantaako ap:n mies nälkäänsä karjuvan vauvan ulos huutamaan?

Vierailija
25/47 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ystäväsi tajusi (jonkun neuvomana), että vauvan äiti kaasona ei toimi, jos vauva on mukana ja ihan tästä syystä.päättikin pitää häät lapsettomina.

Vierailija
26/47 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on puolitoista kuukautta aikaa opettaa vauva tuttipullolle. Sehän sulla on joka tapauksessa edessä. 

Toinen vaihtoehto on perua nyt. Minäkään en haluaisi lapsia saati vauvoja häihini. 

Vierailija
27/47 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväsi ehdottomuus tuntuu minustakin vähän hölmöltä, mutta eipä oikein muuta voi kun hänen tahtoaan kunnioittaa. Häät ovat kuitenkin ainutkertainen kokemus ja jokaisella on oikeus päivästään juuri itselle mieluinen suunnitella. Joiltain morsiamilta kuitenkin unohtuu joskus, että vaikka kyseessä on oikeutetusti heidän prinsessapäivänsä, eivät he ole luonnonlakien ja muiden rajoitteiden ulottumattomissa, joten kaikin puolin täydellistä päivää ei yleensä saavuteta. Ystäväsi tulisikin ymmärtää, että kaikki ei aina vaan onnistu yhtäaikaa, ja lapsettomat häät poissulkevat sinun kaasoutesi. Ilmoittaisin hänelle, että koska en voi luvata voivani olla tuona päivänä ilman vauvaa paikalla, en voi lupautua kaason tehtävään, ja on parasta etsiä siihen joku muu. Ilmoittaisin tulevani paikalle vieraana, mikäli mahdollista, ja pahoittelisin lyhyttä varoitusaikaa - tosin muistuttaisin, että mikäli olisin häiden lapsettomuudesta saanut aikaisemmassa vaiheessa tietää, olisin voinut aiemmin jo asiasta ilmoittaa ja hän olisi saanut enemmän aikaa uuden kaason löytämiselle.

Vierailija
28/47 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyisin morsiamelta itseltään, että mitä vaihtoehtoja sinulla mahtaa olla-kaaso-vauva-hää -kuviossa. Kun hän joutuu sanomaan epärealistiset tai -miellyttävät vaihtoehdot itse ääneen, saattaa hän ymmärtää, kuinka kohtuuton hänen vaatimuksensa olikaan.

Vierailija
29/47 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei morsiamen vaatimus ole.mitenkään hölmö. Eihän kaaso voi hoitaa töitään, jos täytyy huolehtia vauvasta. Kannattaisi yrittää etsiä toinen kaaso. Menemisesi on joka tapauksessa epävarmaa. Jos opetat vauvan pullolle ja siskosivhoitaa sitä, niin vauva voikin sairastua ja haluatkin olla sen lähellä. Et voikaan mennä kaasoksi.

Vierailija
30/47 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vauvan äidin kannata ryhtyä kaasoksi. Yritä jutella, löytyisikö toinen kaaso.

Vierailija
31/47 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan olla, että ystävällesi on vastikään tapahtunut esim. keskenmeno, tai jotain muuta  kipeää lapsettomuuteen liittyvää, minkä vuoksi hän ei halua häihin lapsia innoittamaan "no milloinkas teille"-kyselyjä? Tämä voisi selittää äkillisen mielenmuutoksenkin.

Vierailija
32/47 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä isä voi hoitaa sillon, kun vauva ei syö. Vauva syö tällä hetkellä 4 tunnin välein. Ainakin nyt, kun mulla on ollut joku meno (käynyt lenkillä, kaupassa tmv. ilman vauvaa) niin on onnistunut hyvin niin, että olen syöttänyt vauvan ja hän on pärjännyt hyvin isänsä kanssa sen aikaa. Ei tietysti voi ennustaa tulevaa ja tietää, miten juuri hääpäivänä menee. Siskoni häissä pystyin olemaan kaasona, vaikka esikoinen oli tuolloin 3kk ikäinen. Siskollani oli siis kyllä varalta kaksi kaasoa, jos olisi käynyt niin, etten kaikkea olisi pystynytkään tekemään tai vauva sairastunut tmv.

ap

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eniten minua siis ihmetyttää nimenomaan tuo ystäväni joustamattomuus. Aiemmin hän on ollut ymmärtäväisempi/joustavampi. Liekö sitten häästressiä vai mitä.

Niin ja tämä tieto siitä, että häät ovatkin lapsettomat niin tuli vasta pari viikkoa sitten. Ennen sitä ei ollut mitään puhetta, ettei häihin saisi tulla lapset. Olisi siis ollut vuosi sitten hyvin vaikea sanoa, että en voi olla kaaso, koska olen raskaana (raskaus selvisi myöhemmin) ja etten voi jättää pientä vauvaa kenenkään hoitoon ym. Enkä kokenut tarpeelliseksi raskauden selvitessä, koska lasten piti olla tervetulleita häihin, mutta nyt pari viikkoa sitten ystäväni sanoi, että häistä tulee lapsettomat.

Pystyisin kyllä suoriutumaan kaason tehtävistä pienestä lapsesta huolimatta. Esikoisen ollessa 3kk ikäinen olin kaasona siskoni häissä ja kaikki sujui hyvin, kun isä hoiti vauvaa, jos ei nukkunut, kun minulla oli tekemistä.

ap

Miten isä voi hoitaa vauvaa, jos se ei syö pullosta? Jos se taas syö pullosta, niin eikö vauva voi silloin jäädä ystäväsi toiveiden mukaan häistä pois?

Vierailija
33/47 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla on puolitoista kuukautta aikaa opettaa vauva tuttipullolle. Sehän sulla on joka tapauksessa edessä. 

Toinen vaihtoehto on perua nyt. Minäkään en haluaisi lapsia saati vauvoja häihini. 

"Sehän sulla on joka tapauksessa edessä. "
Onko jokaisen lapsen pakko juoda tuttipullosta vai häh?
Minulla on 3 lasta, yksikään ei ole tuttipullosta juonut, kun ei ole kelvannut... Miksi olisi ollut pakko väkisin opettaa.....?

Vierailija
34/47 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä häissäkin pitää rietastella siihen malliin, ettei sinne voi sukulaislapsiakaan ottaa? :(

Vierailija
35/47 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä isä voi hoitaa sillon, kun vauva ei syö. Vauva syö tällä hetkellä 4 tunnin välein. Ainakin nyt, kun mulla on ollut joku meno (käynyt lenkillä, kaupassa tmv. ilman vauvaa) niin on onnistunut hyvin niin, että olen syöttänyt vauvan ja hän on pärjännyt hyvin isänsä kanssa sen aikaa. Ei tietysti voi ennustaa tulevaa ja tietää, miten juuri hääpäivänä menee. Siskoni häissä pystyin olemaan kaasona, vaikka esikoinen oli tuolloin 3kk ikäinen. Siskollani oli siis kyllä varalta kaksi kaasoa, jos olisi käynyt niin, etten kaikkea olisi pystynytkään tekemään tai vauva sairastunut tmv.

ap

No jos noinkin kauan selviää isän kanssa niin eihän heidän tarvitse juhliin osallistua, isä voi tuoda lapsen paikalle ja syötät vauvan ja sitten he taas lähtevät. 

Vierailija
36/47 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Sehän sulla on joka tapauksessa edessä. "
Onko jokaisen lapsen pakko juoda tuttipullosta vai häh?
Minulla on 3 lasta, yksikään ei ole tuttipullosta juonut, kun ei ole kelvannut... Miksi olisi ollut pakko väkisin opettaa.....?

Mulla neljä, ja jokainen on oppinut juomaan muusta kun rinnasta. Jossain vaiheessa. 

Ei ne sullakaan varmaan kaikki enää ole rintaruokinnassa?

Vierailija
37/47 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Muistathan, että 1,5 kuukauden päästä tilanne voi olla aivan toinen, esim. tiheän imun kausi alkaa usein n. 3 kk iässä.

Vierailija
38/47 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisi varmaan nyt kertoa ystävällesi tästä vauvan syöntiongelmasta ja katsoa mitä mieltä hän on.

Eihän se nyt mikään syöntiongelma ole , jos vauva syö rintaa! Jos morsio on noin ehdoton, jäisin ilman muuta pois häistä. Ehkäpä hän näin alitajusesti haluaakin vaihtaa sinut johonkin toiseen ;)

Vierailija
39/47 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vauva pitää häiden takia opettaa syömään pullosta? :/ Sanot morsiamelle, että etsii uuden kaason ja jätät häät väliin.

Vierailija
40/47 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi ystävistäni menee naimisiin noin 1,5 kk päästä ja hän on jo aikaa sitten pyytänyt minut kaasoksi. Alkujaan häiden ei pitänyt olla lapsettomat, mutta nyt vasta vähän aikaa sitten ystäväni on päättänyt, että häät ovat lapsettomat ja ettei edes vauvat ole tervetulleita.

Meidän nuorin lapsi on nyt kuukauden ikäinen ja häiden aikaan hiukan vajaa 2,5 kk ikäinen. Yrityksistä huolimatta vauva ei ole huolinut maitoa pullosta, ei lypsettyä maitoa eikä korviketta ei isältä tai keltään muultakaan, vain tissi kelpaa.

Meidän muut lapset menevät hoitoon häiden ajaksi, mutta vauvaa en kyllä voi hoitoon jättää, jos ei siihen mennessä juo pullosta. Olen tästä keskustellut ystäväni kanssa ja hän on sanonut hyvin selkeästi, että ei halua myöskään vauvoja häihin. Nyt mietin, että onko minun mitään järkeä mennä sinne vauvan kanssa, toki mies pystyisi häissä vauvaa hoitamaan, jos ei satu nukkumaan sillon, kun mun pitää hoitaa kaason tehtäviä. Toisaalta mietin, miten ystäväni suhtautuu, jos silti menen sinne vauvan kanssa, vaikka hän on selkeästi sanonut, ettei halua lapsia häihinsä. Ystävälläni ei siis ole lapsia.

Olen myös harkinnut vakavasti häistä pois jäämistä ja ystäväni voisi pyytää jonkun toisen kaasoksi. Tämä ilmoitus tulisi kyllä lyhyellä aikataululla, mutta ilmoitus lapsettomista häistäkin tuli vasta parisen viikkoa sitten.

Morsian se yrittää hienovaraisesti vihjata,että kaaso on vaihdettu tai halutaan vaihtaa. Ei halua pahoittaa mieltäsi tai saada lisäkyselyitä aikaan. Kummallinen morsmaikku kun ei osaa suoraan sanoa vaan epätovoissaan kieltää lapset häistä. Kuinka paljon hän hyötyy sinusta häiden suhteen? Oletko vain orjana hommissa? Onko tuo edes ystäväsi?