Mitä hittoa? Miehen sisko herne nenässä joululahjasta?
Näin eilen anopilla puolisoni siskoa. Juteltiin joulusuunnitelmista.
Olen antanut monena vuonna lahjaksi mm heidän perheelle ja anopille joulukorit. Niissä on ollut jokaiselle villasukat, itse tehtyjä hilloja, sinappia, konvehteja, kynttilöitä ja punaviiniä.
Nyt sitten tämä sisko kysyi, että aionko tehdä taas nämä joulukorit. Vastasin, että aion. Osa hilloista odottaa jo kellarissa joulua. Sisko sitten ilmoitti, että hänelle on tullut niin paska fiilis joka joulu tästä lahjasta. Olin ihmeissäni, että miksi. Kuulemma hänellä menee koko joulu pilalle siksi, että minä annan itse valmistamia lahjoja ja hän ostaa jotain valmiina.
Voi jestas. Pitää antaa heille jatkossa varmaan jotain muuta.
Kommentit (183)
Nyt kyllä toivoisin jo miehen siskolta kommenttia. Viidakkorumpu soimaan: työpaikat, harrastukset ym. Missä on vastentahtoinen joulukorinsaaja? Sinä joka saat em. Joulukorin vuosittain. Tule kommentoimaan !
Hei kiitos ihanasta ideasta. Aina on näitä, joille lahjan ostaminen on tuskaa. Tahtoo muistaa, muttei oikein tiedä mitä ostaisi. Sitten tulee ostettua jotain turhaa, eikä koskaan kysyessä kerrota mitä tarvittaisiin tai ei viitsi ostaa esim koriste-esineitä.
Vierailija kirjoitti:
En osannut oikein sanoa mitään. Olin niin yllättynyt. Ja kyse ei ollu mitään pienestä pahasta mielestä, vaan siitä, että ainakin 5 edellistä joulua on mennyt hänellä täysin pilalle.
Ap
ehkä te kuitenkin juttelet vielä tuon asian ja sanomisten tarkoitusaiaällöt tarkemmin. Että mitä tarkoittaa ja tarvisiko oikeesti loukkaantua. Ja voi kai sitä vaihdella tai tehdä yhdessä jotain ja jättää aineelliset lahjat vähemmälle...
Ehkä toivoo jotain muuta? Kai sitä saa pukille toiveita esittää.
Olisko hyvä pitää aineeton joulu lahjojen suhteen. Tehkää yhdessä suokaa. Syökää olkaa yhdessä. Käykää haudoilla ja sukulaisilla. Ja ystävillä. Tai olkaa keskenänne. Aina turha riidan aihe tuosta ruveta kaivamaan.
Taidankin alkaa kutomaan se on ihanan rentouttavaa :)
Älkää hei ostelko kalliita lahjoja aikuisille ihmisille, ihan älytöntä! Juuri tällaisia itse tehtyjä vaan, mukava tunnelma tehdä itse. Ja vain jos haluaa ja tykkää tehdä.
Paras joulu on vaatimaton ja yksinkertainen, materiaalisesti siis.
Onpas kummallista, täällä sanotaan, ettei kokki saisi tehdä lahjaksi ruokaa tai maalari maalata mitään lahjaksi.
Varmaan veljen vaimoa ärsyttäisi, jos kultaseppäsukulainen tekisi hopeasta sormuksen ja istuttaisi siihen pari kiveä. Mutta eihän se ole sama kuin ne tehdasvalmisteiset..
Jotain halpisväsäyksiä.
Anna tästä lähtien rasia venäläistä suklaata.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole lahjottu aikusia sisaruksia ja heidän puolisoitaan enää vuosiin.
Paketit ostetaan suvun lapsille ja isovanhemmille.
Kivat teille ja jouluja vaan! Toiset haluavat muistaa koko perhettä, tuskin se sulta on pois.
Luojan kiitos, että sukua ja ystäviä on vähän. :D Pää sekois tuollaisesta kiittämättömyydestä ja omantunnon syyllistymisestä.
Lahja otetaan kiitollisena vastaan piste
Täällä on kyllä totaalinen väärinkäsitys. Kysehän oli siitä, että käly tekee itse hilloja ja sukkia ja minulla on huono omatunto, kun en osaa enkä ehdi vaan joudun ostamaan valmistuotteita. Ehdotin, että ei enää vaihdettaisi lahjoja, minusta kun tuntuu, että omat lahjani ovat niin tylsiä ja koko lahjanvaihdosta on tullut sellaista pakkopullaa, että joulumieli katoaa, kun kiireessä täytyy ostella kaikille tavaroita, jotka välttämättä eivät aina ole niin mieluisia. Ja anoppi on samaa mieltä.
Täydellinen väärinkäsitys!
älä hommaa mitään lahjaa..en minä ainakaan hommais. ostakoot itelleen mitä paskaa tahtoo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä te itsetehtyjä lahjoja vihaavat annatte ystävillenne lahjaksi? Mun ystäväpiirissä kukaan ei oikeasti tarvitse/halua mitään erityistä, mutta koska on kiva muistaa jouluna jotenkin, ruokajutut ja itsetehdyt pienet asiat on kivoja. Mun yksi ystävä tekee joululeipää meille joka vuosi, toinen neuloo sukkia (molempia rakastan!). Mä annan herkkukoreja, koska niiden sisältöä on helppo vaihdella ja niissä on kulutustavaraa, ei siis mitään turhaa esinettä tms. Viiniä, suklaita, kynttilöitä, leivonnaisia, voiteita, karamelleja, kahveja, mausteita, öljyjä, milloin mitäkin, ja suurin osa itse tehtyjä. Ainakin tähän mennessä ystäväni ja lähipiirini on ottanut lahjat kiitollisina ja iloisina vastaan, jopa kehuneet (mikä on tietysti tosi mukavaa). Itse annan lahjoja, koska se on minusta kivaa ja saan siitä nautintoa, en kerjää kiitoksia kuitenkaan.
Oletko koskaan ajatellut niin päin, että se halu antaa lahjoja on kiusallista toisille. Minullakin on kaveri, joka haluaa sitkeästi laittaa lahjan minulle ja lapsillemme. Ne lahjat ovat yleensä jotain krääsää. Ilahduttavat toki häntä, mutta totta kai hän odottaa vastineeksi lahjoja myös. Vituttaa oikeasti joulun alla kiireessä miettiä sitten lahjoja hänelle ja hänen lapsilleen. Niitä hemmetin herkkukoreja nyt jouluna lahjoitellaan sitten vuorotellen toinen toisillemme. Leivotaan hiki hatussa kiireessä työpäivän jälkeen sitä limppua ja sitten pakataan koriin krääsän kanssa ja vaihdellaan sitten näitä limppu-ja villasukkakoreja keskenämme ja ollaan kiitollisen näköisiä, että voi ihana, en olisi ikinä arvannut, että saan sulta tällaisen ihanan herkkukorin, missä on limppua ja villasukat ja servettejä ja lapsesi väkertämiä piparikaakkuja. Mikä ihana yllätys.
Jos jättää laittamatta takaisin sitä krääsäkoria, niin jo on kaveri heti turpa viturallaan, että hän uhrautui näin ja ei edes saanut lahjaa takaisin.
Olen tuo jonka viestiin vastasit ja ei, en ole ajatellut että se olisi kiusallista saada lahjoja. Annan aina laadukasta, en mitään eurolaarikrääsää, vaan kaunista, käyttöön tulevaa ja oikeasti jotain sellaista mitä lahjan saaja haluaa, en turhaa tavaraa. Mulla ei oo lapsia, joten mitään lasten tekemiä juttuja ei oo (sen sijaan moni lapsellinen on ollut iloinen saadessaan multa lahjoja, koska heillä ei ole ollut aikaa tehdä vastaavia). Mä en koskaan odota vastalahjaa, ja sanon sen. Ystäväni tietävät tämän, eivätkä koe siitä paineita. En koskaan ole näreissäni jos en saa vastalahjaa, tietenkään, koska mun mielestä on ihan oikeasti kiva antaa lahjoja. En tajua miten tästä nyt saa ongelmia...
Vierailija kirjoitti:
Täällä on kyllä totaalinen väärinkäsitys. Kysehän oli siitä, että käly tekee itse hilloja ja sukkia ja minulla on huono omatunto, kun en osaa enkä ehdi vaan joudun ostamaan valmistuotteita. Ehdotin, että ei enää vaihdettaisi lahjoja, minusta kun tuntuu, että omat lahjani ovat niin tylsiä ja koko lahjanvaihdosta on tullut sellaista pakkopullaa, että joulumieli katoaa, kun kiireessä täytyy ostella kaikille tavaroita, jotka välttämättä eivät aina ole niin mieluisia. Ja anoppi on samaa mieltä.
Täydellinen väärinkäsitys!
Hei, ootsä ihan oikeasti tän joulukorityypin miehen sisko? Ihanko totta kommunikoitte täällä av palstan välityksellä? Vai huijaatko ja provosoit...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti tekemäsi lahjat ovat laadukkaita. Itse en uskaltaisi käyttää kuin todella luotettavan kaverin tekemiä säilykkeitä. Ja ladten kanssa tehdyt kynttilät... ovatko ne todella tyylikkäitä vai herttaisia lasten tekemiä....
Oikeasti, oletko joku teini-ikäinen?
Minusta on kammottavaa, miten ihmiset kehtaavat arvostella saamiaan lahjoja tai toisten tekemiä tavaroita. Ettäkö ihan pitäisi olla laadukkaat ja tyylikkäät kynttilät? Kenen mittapuulla? Näkee, että eletään kulutusyhteiskunnassa, missä itsetehty on automaattisesti jotenkin huonompaa.
Minun isovanhempani ovat aina tehneet itse lahjat. Pienenä sain vaarin tekemän nukkekodin ja mummi askarteli sinne seinäpaperit, huonekalut, lamput, peitot, verhot ja pikkunukkien vaatteet. Eihän se nyt ollut samannäköistä kuin kaverin Lundby ja osa kavereista nauroi ja pilkkasikin mutta itse rakastin tuota nukkekotia ja olen todella pahoillani, että on hävinnyt mummolan ullakolta. Äiti varmaan polttanut eikä kehtaa sitä nyt myöntää. Sain myös toiselta isovanhemmalta nukenvaatteita, villasukkia, pipoja, mekkoja, villatakkeja, lapasia jne. Niitä tuli juhlapäivinä, vanhemmat saivat hilloja, mehuja, jouluisin jouluhimmelin, itsevalettuja kynttilöitä, joita minäkin sain joskus olla tekemässä, pipareita ja ässäkeksejä, joulukoristeita jne. Isovanhempien askartelu- ja käsityötaidot olivat aivan toista luokkaa kuin nykyvanhemmilla.
Nykyään saan ainoalta elossa olevalta isovanhemmaltani edelleen villasukat joka joulu ja onnellinen olen, vaikka kaapit niitä pursuavatkin. Ei tulisi mieleenkään miettiä, ovatko sukat mieliväriäni, riittävän laadukkaita ja tyylikkäitä. Tiedän, että mummi on huonoilla silmillään (käytännössä sokkona) käyttänyt aikaa ja vaivaa niihin sukkiin ja tärkeintä on se muistaminen.
Ap, sovi tämän miehen siskon kanssa, että ette anna enää mitään joululahjoja. Jos ei kelpaa, niin ei kelpaa eikä silloin kannata nirppanokille mitään ostaakaan. Kas, kun se ostettukaan ei kelpaa, kun ei ole oikeaa merkkiä, oikeaa vääriä tai riittävän laadukas.
Ohis, mutta mua alkoi itkettää, kun tuli niin ikävä mummoa ja hänen antamiaan joululahjasukkia. Mummo on kuollut jo yli kymmenen vuotta sitten ja sukat parsimisista huolimatta käytetty loppuun. Yhden parin säästin muistoksi. <3
En usko joulupukkiin joten lahjojakaan ei tule ja en vastaanota.
Sata muuta on jo tämän sanonut... mutta vielä kerran: eihän niitä lahjoja tarvita ollenkaan. Yleensä jokaisella on sitä tavaraa ja krääsää jo omasta takaa. Sen mitä haluan, haluan ehdottomasti ostaa / hankkia itse. En kenenkään toisen tekemää valintaa.
Ja jos pitäisi valita, niin minulle mieluummin ne leffaliput kuin herkkukori - oli sitten omin käsin väsätty tai kaupasta.
Sama sairas trollaaja tekee puolet palstan aloituksista.
Älä jatkossa enää tee hänelle ihanaa koria vaan anna vaikka joku tyhmä alekirja.
Jaah... Jos ne hillosi, sinappisi ja konvehtisi pilavat noin joulu niin empä tiedä haluanko maistaa niitä.