Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä hittoa? Miehen sisko herne nenässä joululahjasta?

Vierailija
17.10.2015 |

Näin eilen anopilla puolisoni siskoa. Juteltiin joulusuunnitelmista.
Olen antanut monena vuonna lahjaksi mm heidän perheelle ja anopille joulukorit. Niissä on ollut jokaiselle villasukat, itse tehtyjä hilloja, sinappia, konvehteja, kynttilöitä ja punaviiniä.
Nyt sitten tämä sisko kysyi, että aionko tehdä taas nämä joulukorit. Vastasin, että aion. Osa hilloista odottaa jo kellarissa joulua. Sisko sitten ilmoitti, että hänelle on tullut niin paska fiilis joka joulu tästä lahjasta. Olin ihmeissäni, että miksi. Kuulemma hänellä menee koko joulu pilalle siksi, että minä annan itse valmistamia lahjoja ja hän ostaa jotain valmiina.
Voi jestas. Pitää antaa heille jatkossa varmaan jotain muuta.

Kommentit (183)

Vierailija
61/183 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskomatonta, miten moni täällä arvostelee ja haukkuu LAHJOJA. Moisille nirppanokille ei kyllä kenenkään pitäisi koskaan antaa mitään, kun mikään ei näköjään kelpaa eikä ole kyllin hienoa ja laadukasta.

Olin tähän saakka kuvitellut, että pääsääntöisesti ihmiset ilahtuvat siitä, että heitä muistetaan, vaikkei itse lahja just maailman paras ja mieleisin olisikaan. Mutta väärässä näköjään olin.

Sitä paitsi, eihän niitä lahjoja ole pakko syödä/käyttää/säilyttää vaan ne voi laittaa kiertoon, jos ei itselle kelpaa.

Totta. Olen itse aina luullut, että ihmiset ilahtuvat saamistaan lahjoista. Rahaa ei ole liiemmin, mutta ollaan aina ilahdutettu sukulaisia virkkaamalla pannulappuja jätelangoista ja tekemällä joulutonttuja vessapaperirullista ja paperimassapalloista. Vanhoista paidoista on leikelty tonttulakit niille ja iloisia kasvokuvia piirrelty. Ajatus on tärkein, että muistaa, eikä se, mitä saa. Ihmiset ovat nykyään niin kiittämättömiä ja kaikille pitäisi olla varaa ostaa monen sadan euron lahjat. Ei kaikilla ole niihin varaa. 

Vierailija
62/183 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka vuosi sama lahja. En ihmettele. Villasukat ei kulu niin paljon että pitää saada ne joka vuosi. Jotkut eivät tarvitse villasukkia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/183 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä te itsetehtyjä lahjoja vihaavat annatte ystävillenne lahjaksi? Mun ystäväpiirissä kukaan ei oikeasti tarvitse/halua mitään erityistä, mutta koska on kiva muistaa jouluna jotenkin, ruokajutut ja itsetehdyt pienet asiat on kivoja. Mun yksi ystävä tekee joululeipää meille joka vuosi, toinen neuloo sukkia (molempia rakastan!). Mä annan herkkukoreja, koska niiden sisältöä on helppo vaihdella ja niissä on kulutustavaraa, ei siis mitään turhaa esinettä tms. Viiniä, suklaita, kynttilöitä, leivonnaisia, voiteita, karamelleja, kahveja, mausteita, öljyjä, milloin mitäkin, ja suurin osa itse tehtyjä. Ainakin tähän mennessä ystäväni ja lähipiirini on ottanut lahjat kiitollisina ja iloisina vastaan, jopa kehuneet (mikä on tietysti tosi mukavaa). Itse annan lahjoja, koska se on minusta kivaa ja saan siitä nautintoa, en kerjää kiitoksia kuitenkaan.

Oletko koskaan ajatellut niin päin, että se halu antaa lahjoja on kiusallista toisille. Minullakin on kaveri, joka haluaa sitkeästi laittaa lahjan minulle ja lapsillemme. Ne lahjat ovat yleensä jotain krääsää. Ilahduttavat toki häntä, mutta totta kai hän odottaa vastineeksi lahjoja myös. Vituttaa oikeasti joulun alla kiireessä miettiä sitten lahjoja hänelle ja hänen lapsilleen. Niitä hemmetin herkkukoreja nyt jouluna lahjoitellaan sitten vuorotellen toinen toisillemme. Leivotaan hiki hatussa kiireessä työpäivän jälkeen sitä limppua ja sitten pakataan koriin krääsän kanssa ja vaihdellaan sitten näitä limppu-ja villasukkakoreja keskenämme ja ollaan kiitollisen näköisiä, että voi ihana, en olisi ikinä arvannut, että saan sulta tällaisen ihanan herkkukorin, missä on limppua ja villasukat ja servettejä ja lapsesi väkertämiä piparikaakkuja. Mikä ihana yllätys.

Jos jättää laittamatta takaisin sitä krääsäkoria, niin jo on kaveri heti turpa viturallaan, että hän uhrautui näin ja ei edes saanut lahjaa takaisin.

Vierailija
64/183 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä te itsetehtyjä lahjoja vihaavat annatte ystävillenne lahjaksi? Mun ystäväpiirissä kukaan ei oikeasti tarvitse/halua mitään erityistä, mutta koska on kiva muistaa jouluna jotenkin, ruokajutut ja itsetehdyt pienet asiat on kivoja. Mun yksi ystävä tekee joululeipää meille joka vuosi, toinen neuloo sukkia (molempia rakastan!). Mä annan herkkukoreja, koska niiden sisältöä on helppo vaihdella ja niissä on kulutustavaraa, ei siis mitään turhaa esinettä tms. Viiniä, suklaita, kynttilöitä, leivonnaisia, voiteita, karamelleja, kahveja, mausteita, öljyjä, milloin mitäkin, ja suurin osa itse tehtyjä. Ainakin tähän mennessä ystäväni ja lähipiirini on ottanut lahjat kiitollisina ja iloisina vastaan, jopa kehuneet (mikä on tietysti tosi mukavaa). Itse annan lahjoja, koska se on minusta kivaa ja saan siitä nautintoa, en kerjää kiitoksia kuitenkaan.

Oletko koskaan ajatellut niin päin, että se halu antaa lahjoja on kiusallista toisille. Minullakin on kaveri, joka haluaa sitkeästi laittaa lahjan minulle ja lapsillemme. Ne lahjat ovat yleensä jotain krääsää. Ilahduttavat toki häntä, mutta totta kai hän odottaa vastineeksi lahjoja myös. Vituttaa oikeasti joulun alla kiireessä miettiä sitten lahjoja hänelle ja hänen lapsilleen. Niitä hemmetin herkkukoreja nyt jouluna lahjoitellaan sitten vuorotellen toinen toisillemme. Leivotaan hiki hatussa kiireessä työpäivän jälkeen sitä limppua ja sitten pakataan koriin krääsän kanssa ja vaihdellaan sitten näitä limppu-ja villasukkakoreja keskenämme ja ollaan kiitollisen näköisiä, että voi ihana, en olisi ikinä arvannut, että saan sulta tällaisen ihanan herkkukorin, missä on limppua ja villasukat ja servettejä ja lapsesi väkertämiä piparikaakkuja. Mikä ihana yllätys.

Jos jättää laittamatta takaisin sitä krääsäkoria, niin jo on kaveri heti turpa viturallaan, että hän uhrautui näin ja ei edes saanut lahjaa takaisin.

kuulostatte tosiystäviltä,melkein tulee jo kateus.. Eiku

Vierailija
65/183 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka vuosi sama lahja. En ihmettele. Villasukat ei kulu niin paljon että pitää saada ne joka vuosi. Jotkut eivät tarvitse villasukkia.

Häpeä. Käsityötä pitää arvostaa. Kun joku omalla sydänverellään ja ajatuksellaan sinulle joka vuosi sukat kutoo, et edes arvosta niitä. Halpis pörrösukat varmaan kelpaa, mutta ei aidot villasukat.

Pyyhi vaikka perseesi niillä, jos ei kelpaa. Mutta sellaiset tulet saamaan joka vuosi, koska läheisesi haluaa sinua yksilöllisellä lahjalla muistaa.

Vierailija
66/183 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ihanan reipas, kun teet muille joululahjoja. :) Todella huomaavainen lahja vastaanottajalle, joka pitää tuotteista.

Vähemmän huomaavainen lahja sellaiselle ihmiselle, joka ei tee tuotteilla mitään. Sisko ostaa sinulle kalliin silkkipaidan, kauniin kultaketjun ja matkan Italiaan - ja saa kopallisen sinappia.

Saman lahjakorin saaminen vuodesta toiseen ei välttämättä ilahduta sellaista, joka odottaa yllätyksiä. (Minä ilahtuisin etenkin yksivärisistä villasukista ja mahdollisesti hilloista, mutta lahjoittaisin muille muut tuotteet jollekin toiselle.)

Ehdotan, että unohdat lahjakorin ja toisaalta vuodesta toiseen toistuvan säästämisen (pahoittelen kommenttia) hänen kohdallaan ja ostat hänelle vaikka lahjakortin tai pari johonkin liikkeeseen, esimerkiksi vaatekauppaan, kultasepälle, kylpylään, kauneushoitolaan, matkatoimistoon tms.

Joululahjojen tarkoituksena on tuottaa iloa toisille - ei säästöä itselle.

Olen aina ostanut ihmisille paljon lahjoja. Hyvistä tarkoituksistani ja aikomuksistani huolimatta vain osa lahjoista on ilahduttanut vastaanottajaa. Tietenkin arvostan ihmisiä, jotka kertovat pitävänsä lahjoistani. Ei tunnu kivalta saada negatiivista palautetta, mutta ainakaan en toista mokaani jatkossa.

Vierailija
67/183 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä annan joka joulu lahjoiksi kaulaliinoja, itseneulomiani. Käly on samanlainen kermaperse kuin ap:n käly eli valittaa, että tulee ikävä olo, kun minulta saa joka joulu itsetehdyn lahjan ja hän ostaa jotain valmista. Silti se ei käytä niitä kaulaliinoja, joita sillä on jo 8 kpl! Ihania monivärisiä.

Hehe, aika hauska :D

Vierailija
68/183 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolisin onnesta jos joku antaisi minulle tuollaisen joulukorin. En ole saanut viiteen vuoteen yhtäkään lahjaa keneltäkään.

T. Yksinäinen

Vierailija
69/183 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kuulostatte tosiystäviltä,melkein tulee jo kateus.. Eiku

Siis ihan oikeastiko sinusta on ihanaa, kun kaverisi sitkeästi haluaa joka vuosi laittaa sinulle ja lapsillesi lahjoja. Parin euron autoja, jotka hajoaa heti. Pipareita herkkukorissa. Halpiskorista ostettuja servettejä yms.

Takaisin on pakko laittaa samanlaista krääsää, ettei kaveri loukkaannu. Eikö oikeasti olisi helpompi sopia, että jokainen laittaa lahjoja vain omalle perheelleen ja ei ennen joulua aloitettaisi sitä jokavuotista rumbaa, että viime tingassa laukotaan kaupassa etsimässä jotain halpaa krääsää ja leivotaan kiireessä niitä pipareita sitten takaisin.

No jokainen tavallaan. Minä voisin ilolla luopua näistä tyhjänpäiväisistä lahjoista eli halpismukeista ja makukahveista parin euron autoista. Tyhjää roskaa, kun maailma muutenkin hukkuu jätevuoriin

Vierailija
70/183 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuolisin onnesta jos joku antaisi minulle tuollaisen joulukorin. En ole saanut viiteen vuoteen yhtäkään lahjaa keneltäkään.

T. Yksinäinen

Voi kun saisin sun yhteystiedot jotenkin niin varmasti tekisin sulle sen korin :)

Ap

Vierailija
71/183 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osta sitten joku valmislahja jos se kerran lahjansaajaa ilahduttaisi. Vaikka konvehtirasia tai ne jo ehdotetut leffaliput.

En osta. Jos ei välitä, niin kuten tuossa jo edelliselle kirjoitettiin, pyyhkikööt vaikka perseensä ja heittäkööt vittuun herkut, jos ei kelpaa. 

Tuntuu, että sulla on tää lahjan antamisen idea vähän hakusessa. Ei pointtina ole se, minkä hankkiminen/valmistaminen/järjestäminen on susta kivaa, näppärää ja kaikinpuolin ihanaa, vaan se että muistat läheistäsi jollain sellaisella, minkä uskot tuottavan hänelle iloa. Missään tapauksessa kyse ei ole kunniasi ja ylpeytesi hyvittelystä tai jonkin sortin statementin tekemisestä. Mitä iloa siitä on kenellekään, että annat perinteisen lahjakorin viime kädessä ihan vain kuittaillaksesi ja säilyttääksesi omat joulurutiinisi?

Vierailija
72/183 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häpeä. Käsityötä pitää arvostaa. Kun joku omalla sydänverellään ja ajatuksellaan sinulle joka vuosi sukat kutoo, et edes arvosta niitä. Halpis pörrösukat varmaan kelpaa, mutta ei aidot villasukat.

Pyyhi vaikka perseesi niillä, jos ei kelpaa. Mutta sellaiset tulet saamaan joka vuosi, koska läheisesi haluaa sinua yksilöllisellä lahjalla muistaa.

Mä osaan neuloa. Mulla on villasukkia. En vähettele käsityötä. En ole sanonut niin. En ole ketjun ap.

Vierailija
73/183 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän kyllä tuon siskon fiiliksen, mutta hemmetin epäkohteliasta häneltä syyllistää sua tuossa asiassa. Fiksu olisi kiitollinen hyvästä lahjasta.

No oikeesti! Tuon voi tulkita syyllistämiseksi vain, jos itse on sellainen, että syyllistyy ihan kaikesta. Käly vain ilmaisi asian vähän ronskimmin sanakääntein, koska häntä itseään vähän kalvaa se, ettei itseltä riitä paukut hillojen värkkäämiseen ja sukkien vääntämiseen vaan ratkaisee itse lahja-asiat kipaisemalla kauppaan. Hänhän siis on syyllistynyt itsensä syyllistämiseen, koska joka tuutistahan sitä tulee, että pitää väkertää ITSE lahjat, käsityöt, verhot, joulukoristeet, ruoat, kaikki. Hyvä ettei kinkkukin pidä kasvattaa possusta alkaen itse. 

Eli anna vaan se kori ja tunne ansaittua antamisen iloa. Kälystäkin ON kiva saada sellainen.

Vierailija
74/183 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osta sitten joku valmislahja jos se kerran lahjansaajaa ilahduttaisi. Vaikka konvehtirasia tai ne jo ehdotetut leffaliput.

En osta. Jos ei välitä, niin kuten tuossa jo edelliselle kirjoitettiin, pyyhkikööt vaikka perseensä ja heittäkööt vittuun herkut, jos ei kelpaa. 

Tuntuu, että sulla on tää lahjan antamisen idea vähän hakusessa. Ei pointtina ole se, minkä hankkiminen/valmistaminen/järjestäminen on susta kivaa, näppärää ja kaikinpuolin ihanaa, vaan se että muistat läheistäsi jollain sellaisella, minkä uskot tuottavan hänelle iloa. Missään tapauksessa kyse ei ole kunniasi ja ylpeytesi hyvittelystä tai jonkin sortin statementin tekemisestä. Mitä iloa siitä on kenellekään, että annat perinteisen lahjakorin viime kädessä ihan vain kuittaillaksesi ja säilyttääksesi omat joulurutiinisi?

Ylläoleva vastaus ei ollut minun, vaan jonkun muun joka ketjuun on kirjoittanut.

Olen ihan rehellisesti uskonut, että tämä lahja tuottaa iloa. Miehen sisko on pyytänyt muutenkin välillä lapsille lisää villasukkia ja aina meillä käydessään toivoo esimerkiksi sitä täällä parjattua leipää. Jonain vuonna laitoin koriin niitä "hirveitä" pipareita, halusi reseptin seuraavana jouluna. En jaksa uskoa, että vika on tuotteissa (ainakaan niissä kaikissa ), että ne olisi oikeasti niin paskoja, että koko joulu menee pilalle.

Ap

Vierailija
75/183 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä kaiketi tapahtui Porvoossa.... vaikea kuvitella, että kenenkään joulu menisi yhdestä lahjasta PILALLE .... varsinkaan aika persoonattomasta lahjasta kuten villasukista ja ruokakorista.
Jos tämä oikeasti on totta, ilmoita kälylle, että jätätte lahjat vaihtamatta jouluna, ettei kenenkään joulu vain mene pilalle asiasta, jonka tarkoitus kumminkin on tuottaa iloa.

Mäkään en usko, että tämä on totta. Kukaan aikuinen ihminen ei sanoisi noin, ellei ole persoonallisuushäiriöinen tai muuten vaan sairas. Jos tämä nyt sattuisi olemaan totta, niin tietenkin jätät lahjan antamatta tänä vuonna! Ei sellaista lahjaa voi antaa, josta toinen on jo valittanut. Jos annat saman lahjan, se koetaan vittuiluna. Pelkkä kortti jossa lukee yksinkertaisesti Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta. Ei enempää eikä vähempää. Yksinkertaista.

Vierailija
76/183 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäisin ilman lahjaa, kuka aikuinen ihminen edes kehtaa marista lahjoista? Haloo.

Vierailija
77/183 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sisko on jo sanonut joulukorista, niin miten vaikea asiaa on ymmärtää?

Ei enää jatkossa joulukoria.

Äääääs simpl äääääääääääääääääääääs tät.

Vierailija
78/183 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sisko on jo sanonut joulukorista, niin miten vaikea asiaa on ymmärtää?

Ei enää jatkossa joulukoria.

Äääääs simpl äääääääääääääääääääääs tät.

Sitähän mä tässä kysyinkin.

Ap

Vierailija
79/183 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kirjoittaja ole itsekään miettinyt kälyn sanomaa?

"Sisko sitten ilmoitti, että hänelle on tullut niin paska fiilis joka joulu tästä lahjasta. Olin ihmeissäni, että miksi. Kuulemma hänellä menee koko joulu pilalle siksi, että minä annan itse valmistamia lahjoja ja hän ostaa jotain valmiina."

Hän itse kokee alemmuudentunnetta, kun ei pysty samaan. 

Ei sanottu herne nenässä ja pahalla sinua tai lahjaasi kohtaan, ei todellakaan! 

Vierailija
80/183 |
18.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua tavallaan ärsyttää itse tehdyt lahjat. Ei niinkään siksi, että ne lahjat olisivat huonoja, vaan siksi, etten itse osaa tai keksi mitään hyvää itse tehtävää lahjaa. "Joudun" käyttämään lahjaan enemmän rahaa ostamalla sen kaupasta, ja se tympii. Se ei kuitenkaan ole sen toisen henkilön vika. Mitäs olen niin mielikuvitukseton ja laiska. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän seitsemän