Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

5 vuotiaan lukutaito

Vierailija

5 vuotias lukee. Haittaako kouluun mennessään jotenkin . Itsekseen oppi kirjaimet opittuaan.

Kommentit (9)

Vierailija

Ei haittaa. Nykyään lapset jaetaan ns. tasoryhmiin, eli jo lukevat omaansa ja vasta opettelevat omaansa. Usein jo ensimmäisen vuoden keväällä suurin osa lapsista on samalla tasolla lukemisen suhteen, poikkeuksia toki löytyy.

Lapsilla on herkkyyskaudet eri aikaan, siksi osa oppii lukemaan jo ennen koulun alkamista.

Mikäli kuitenkin huomaat, tai saat opettajalta palautetta siitä, että lapsesi tylsistyy tunneilla, on hyvä pyytää opettajaa antamaan hänelle vaativampia tehtäviä.

Kannusta vain lastasi edelleen oppimaan.

Vierailija

Minä opin lukemaan neljävuotiaana ja kouluun mennessä tuntui kummalliselta, kun toiset vasta opettelivat sellaista, minkä minä olin osannut monta vuotta. Koko koulunkäyntiin tuli sellainen asenne, että eihän minun mitään tarvitse opetella. Ikävystyin ja turhauduin pahasti. Uskon kuitenkin, että nykymaailmassa opetus on parempaa ja lukutaidon jo hallitseville annetaan jotain lisätehtäviä, joihin voi syventyä muiden opetellessa kirjaimia.

Vierailija

50-luvulla ei haitannut, vaikka osasi lukea. Tylsää tosin oli, kun suurin osa jankkasi tuntitolkulla A:ta ja I:tä.  Minulla oli ollut sikäli hyvä tuuri, että olin oppinut kielen rytmin eli myös tavuttamaan samalla kuin lukemaan. Jossain vaiheessa pidettiin epäedullisena, jos osasi lukea suoraan, sillä moni ei osannut tavata eli tunnistanut kielen rytmiä. Kirjoittaessa oli ongelmia kaksoiskonsonanttien ja pitkien vokaalien sekä tavujaon kanssa. Onneksi minulla oli sen verran fiksu alakoulun opettaja, että hän antoi meidän jo lukevien valita luokkakirjastosta luettavaa siksi aikaa, kun muut vasta opettelivat. Muuten meistä olisi voinut tulla aikamoisia häiriköitä.

Vierailija

Esikoinen oppi lukemaan, myös ihan itsekseen, eskaria edeltävänä kesänä. Ei siitä hänelle mitään haittaa ole ollut, joskaan nyt mitään hyötyäkään. Ekalla näytti vähän siltä, että alkaa muita häiriköimään, kun on tylsää, opettaja löi sitten kakkosen kirjat nenän eteen mm. matikasta, niin johan herra hiljeni tekemään hommia. Kyllä nuo muut ovat hänet kiinni sitten vuosien varrella saaneet, nyt on ysin oppilas seiskaluokalla.

Vierailija

Suunnilleen puolet ekaluokan aloittavista osaa nykyään kuulemma lukea. Tuntemistani 5-7-vuotiaista suurin osa osaakin ainakin vähän. 

Minä itse osasin tuolloin parjatulla 70-luvulla, enkä muista siitä mitään haittaa olleen. Tosin luokkani oli kuulemma poikkeuksellinen, sillä luokassani oli useita muitakin ja yksi oppi heti ekana päivänä. Me kuusi pääsimme joka toinen viikko lukutunnille kakkosluokan mukaan ja sieltä taas meidän luokan tunnille lähetettiin muutama, joilla oli vaikeuksia oppia tilalle.

Siihen aikaan ei mammat huutaneet punaisena väärin kohtelusta ja tällaisia siirtoja sai tehdä aika vapaasti. Meillä oli myös pulpettikirjoja, tosin omani luin samantien ja muistelen, että sain kirjoittaa jotain. 

Vierailija

Oma lapseni oppi vähän alle 6-vuotiaana lukemaan. Nyt hän on kolmannella ja huomaan, että tavuttamisen ja erityisesti kaksoiskonsonanttien kanssa meinaa tulla välillä virheitä varsinkin pitemmissä teksteissä. Eli olisi hyötynyt "tavujankkaamisesta" ekalla, mutta ei asia mikään iso ongelma ole. Täytyy vaan pojan keskittyä kaksoiskonsonantteihin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Suunnilleen puolet ekaluokan aloittavista osaa nykyään kuulemma lukea. Tuntemistani 5-7-vuotiaista suurin osa osaakin ainakin vähän. 

Minä itse osasin tuolloin parjatulla 70-luvulla, enkä muista siitä mitään haittaa olleen. Tosin luokkani oli kuulemma poikkeuksellinen, sillä luokassani oli useita muitakin ja yksi oppi heti ekana päivänä. Me kuusi pääsimme joka toinen viikko lukutunnille kakkosluokan mukaan ja sieltä taas meidän luokan tunnille lähetettiin muutama, joilla oli vaikeuksia oppia tilalle.

Siihen aikaan ei mammat huutaneet punaisena väärin kohtelusta ja tällaisia siirtoja sai tehdä aika vapaasti. Meillä oli myös pulpettikirjoja, tosin omani luin samantien ja muistelen, että sain kirjoittaa jotain. 

Minä olin ainoa luku- ja kirjoitustaitoinen ekaluokallani vuonna 1972. Sillä aikaa, kun muut opettelivat, minä jouduin esimerkiksi pesemään vesiväripurkkeja ja -siveltimiä, leikkelemään "matonkuteita" ja pesemään hiekkaisia vaahteranlehtiä koko luokalle valmiiksi askartelua varten. Lattioita en sentään joutunut pesemään. En tiedä, miksi en saanut lukea kirjoja. Opin kyllä olemaan hyvin varovainen osaamiseni esittelemisen kanssa.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat