Miten pitää yksiö siistinä?

Vierailija

25m2, pieni vaatehuone, eteinen, yksiön kylppäriksi suht tilava vessa.

Tollainen on mun kämppä ja tuntuu että on niiin vaikeaa pitää tämä luukku siistinä. Tavaroista olen heittänyt vuoden sisään varmaan puolet pois (olin joskus hamsteri ja asuin eksäni kanssa 70m2 asunnossa). Nykyään en oikein ostele mitään, kun koen että mulla on kaikki tavarat mitä tarvitsenkin. Silti tuntuu että on vähän liikaa tähän kämppään, vaikka jonkinlainen järjestys täältäkin löytyy. Jos mulle sanotaan jokin tavara, ei sen etsimiseen mene edes minuuttia. Nytkin karmea vaatekasa lattialla. Ehkä isoin ongelma vaatteiden kanssa on tämä "puolilikaiset" vaatteet, joita ei voi laittaa hyllyyn takaisin, muttei pyykkikoriinkaan. Sellaisia "voin siivota tämä päällä, kun hiki tulee kuitenkin".

Sekavaa tekstiä, hyvä että itse edes ymmärtää :D

Onko teillä jotain vinkkejä, miten saa pienen kämpän pysymään kohtuusiistinä?

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Eipä ole, kun piti just sanoa, että vähillä tavaroilla pysyy kondiksessa. Onko jo sängyn allakin säilytyslaatikot? Jos on rahoissaan, voi noista maksullisista varastokopeistakin olla apua sellaisille kamoille mistä ei missään tap. voi luopua.

Entäs vanhempien kellari, ullakko, autotalli yms?

Vierailija

Mä pidän vaatekaapissa yhtä hyllytasoa just noita puolilikaisia varten. Sillä siisti :)

Yksiössä sohvapöydäksi hyvä valinta on joku arkkutyyppinen pöytä, jonka sisään voi jemmailla kamaa. Säilytysrahit on myös käteviä.

Vierailija

Yksiön siistinä pitämiseen auttaa riittävästi kaappitilaa ja vähän kamoja. Sulla on vielä tosi pieni yksiö, otan osaa...

Terveisin 30 neliön yksiöstä juuri 55 neliön kaksioon muuttanut, nyt on helppo pitää siistinä kun tavaramäärä suhteessa neliöihin on hyvä!

Vierailija

Asuin vuosia yksiössä, ja mielestäni sen pitäminen siistinä oli huomattavasti helpompaa kuin isomman asunnon. Tilaa oli niin vähän, että jäljet oli aina siivottava välittömästi eikä roinaa voinut jättää pöydille tai nojatuoleille ajelehtimaan.

Jokaiselle tavaralla tarvitaan oma paikka. Tarvitset vähän pidetyille vaatteille oman hyllyn tai naulakon. 

Älä säilytä _mitään_ lattialla tai pöydillä pinoissa. Päätä jokaiselle tavaralle paikka, ja pidä järjestyksestä kiinni. Siitä mille ei paikkaa löydy, luovu.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mä pidän vaatekaapissa yhtä hyllytasoa just noita puolilikaisia varten. Sillä siisti :)

Yksiössä sohvapöydäksi hyvä valinta on joku arkkutyyppinen pöytä, jonka sisään voi jemmailla kamaa. Säilytysrahit on myös käteviä.

Heh, ei tänne mitään sohvaa mahtuisi ikinä ;) Ei mulla oo edes telkkaria kun ei sieltä mitään tuu. Huonekalut on sänky (160cm), 2 hlö pöytä ja hylly.

Yksiö on mun mielestä sen takia vaikea pitää siistinä, koska aamukiireessä tulee aina jätettyä niitä likaisia astioita pöydille ja illalla kotiin palatessa ei ole siivoaminen ekana mielessä.. Ja pienessä tilassa pienempikin sotku näyttää pahalta.

av

Vierailija

Paras konsti pitää tollainen luukku siistinä on olla mahdollisimman paljon poissa. Niin ainakin itse teen, ja kun tulee sotkuiseks anelen tyttöystävän siivoushommiin. Nykyinen hyvä myös siinä!!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Paras konsti pitää tollainen luukku siistinä on olla mahdollisimman paljon poissa. Niin ainakin itse teen, ja kun tulee sotkuiseks anelen tyttöystävän siivoushommiin. Nykyinen hyvä myös siinä!!

Mä oon huomannut et toisin päin ;) Kun on kotona 3-4 yötä viikossa, tulee sotkettua, muttei ehdi siivoamaan kun on kiire seuraavaan paikkaan.

av

Vierailija

Osta sellasia ovenpäälle asetettavia koukkuja ja ripusta puolipuhtaat vaatteet henkareissa niihin. Ai niin, onko sulla väliovia? No, laita seinälle koukkuja:)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Yksiön siistinä pitämiseen auttaa riittävästi kaappitilaa ja vähän kamoja. Sulla on vielä tosi pieni yksiö, otan osaa...

Terveisin 30 neliön yksiöstä juuri 55 neliön kaksioon muuttanut, nyt on helppo pitää siistinä kun tavaramäärä suhteessa neliöihin on hyvä!

Toistaiseksi... *kokemuksen syvällä rintaäänellä* ;)

Vierailija

Mulla on hyvin pienessä makkarissa sellainen siisti kirppisteline.

laitan siihen aina viikonloppuisin tulevan viikon työvaatteet ja siihen on helppo jätt myös seuraavaan viikkoon. Kotona aina oloasu.

syön aamulla puuroa. Kun lähden töihin, jätän kattilan, kulhon, kauhan ja lusikan likoamaan ja tulem töistä, pesen ne.

hesari lähtee illalla paperinkeräykseen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ehkä isoin ongelma vaatteiden kanssa on tämä "puolilikaiset" vaatteet, joita ei voi laittaa hyllyyn takaisin, muttei pyykkikoriinkaan. 

Outoa. Hyvin voi viikata puoliksi pidetyt vaatteet kaappiin. Tuuleta vaikka ensin. Jos ei, ne kuuluvatkin pyykkikoriin.

Vierailija

Hanki teline, jossa pidät käytettyjä vaatteita. Naulakko seinään tai lattialle tai tuoli, jolle laitat vaatteet.

Älä laita likaisia vaatteita puhtaiden sekaan. Epäsiisti tapa. 

Vierailija

Puolipitoiset vaatteet taitaa olla ongelma suurimmalle osalle ihmisistä. Meidän perheessä varmaan puolet pyykistä on sellaista, että se ei ole oikeasti likaista, vaan kerran tai pari käytetty päällä.

Itselläni on tapana käyttää (karseita) kotivaatteita ja viikata puolipitoiset takaisin kaappiin, koska ei ne ole usein menneet miksikään päivän mittaan. Mut silti kasoja kertyy, koska vaatetta nyt tulee vaihdettua useamman kerran päivän aikana eikä niitä ainakaan kiireessä vaan kiinnosta alkaa laittalemaan takaisin paikoilleen. Mies on vielä kamalampi tän asian kanssa. Ja meillä on tätä varten ihan naulakko makuuhuoneessa, mut jostain syystä miehen juttu on läjätä ne vaatteet jonkun tason päälle.

Et voi olla ihan vaan sellainenkin ratkaisu tähän ongelmaan, että hyväksyt sen että kasoja kertyy ja että aina ei ole siistiä. Ajattele näin päin; sulla ei ole siellä kotona ketään ketä pitäis miellyttää, saat elää just kuten haluat, ja yksiö on melko näppärä siivota kun kavereita tulee kylään. Sellaiset elämänvaiheet, että on aina vähän kiire jonnekin, on sitten jälkeenpäin ajateltuina usein kuitenkin olleet tosi mielenkiintoisia ja kivoja, eikä niitä vaatekasoja jaksa enää silloin muistakkaan.:)

Vierailija

Mitkä helskutin puolipitoiset vaatteet? Puserot ja alusvaatteet pyykkikoriin heti yhden päivän käytön jälkeen. Muita, kuten hameita, housuja, jakkuja ja neuleita nyt ei pestä kuin tarvittaessa. Ne voi laittaa henkarille odottamaan seuraavaa päivää tai laittaa tuulettumaan. Ja kyllä niitä voi normaalisti laittaa vaatekaappiinkin, eikä roikottaa pitkin kämppää ja lattioita.

Olen asunut pienissäkin asunnoissa, enkä ole ole ikinä uhrannut ajatustakaan käsitteelle "puolipitoiset vaatteet".

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat