Ulkomaalainen anoppi kylään kahdeksi viikoksi. Tulehtuneet välit.

Väsynytminiä

Taustoista kerron sen verran, että minulla on pahimmanlaatuinen anoppi. Hän on aina kritisoinut minua milloin mistäkin syystä - kaikki painostani ja ohuesta hiuslaadustani ruoanlaittotaitoihini ja siivoamistapoihini asti on kritisoitu ja haukuttu. Olemme kuitenkin tulleet toimeen oman "kilttiyteni" ja pitkän pinnani ansiosta. Mieheni on ulkomaalainen, joten sitä ovat myös appivanhempani. Koska he asuvat kaukana,  niin tulevat kylään aina pariksi viikoksi kerrallaan.

Sen jälkeen kuin saimme lapsia, on tilanne mennyt koko ajan huonompaan, sillä anopilla on kaikennäköisiä sata vuotta vanhoja uskomuksia lasten hoitoon liittyen. Ja koska en mene hänen sääntöjensä mukaan, niin olen huono äiti. Pari uskomusta: lapselle ei saa antaa kylmää maitoa, siitä vilustuu, ja pahimmassa tapauksessa saa syövän. Lapsi täytyy viedä lääkärille joka nuhasta. Lasta täytyy kurittaa fyysisesti. Jne...

No, viime tapaamisen aikana anopilla kilahti ihan täysin, ja hän haukkui minut ihan pystyyn, kuinka olen huono äiti, en laita ruokaa,  en siivoa, en hoida lapsiani, miten mieheni pystyy edes elämään kanssani jne. En edes muista kaikkea mitä päästi suustaan. 

Nyt ovat siis tulossa meille kylään kahdeksi viikoksi. En mitenkään voi unohtaa noita haukkumisia, enkä edes yritäkään.  En kuitenkaan halua tuon enää tapahtuvan uudelleen. En myöskään halua enää päästää sitä naista lähelleni (olin aiemmin naiivi, ja kuvittelin anopin haukuista huolimatta olevan ystäväni...), en halua avautua, en halua kertoa mitään henkilökohtaista. En myöskään halua hänen vaikuttavan yhteenkään päätökseen mitä meidän kodissamme tehdään. 

Miten siis minun tulisi käyttäytyä tuon kahden viikon ajan? Mieheni on vieläpä töissä, ja itse olen äitiyslomalla. Mielelläni olisin poissa näkyvistä vaikka kokonaan, mutta meillä on lapset 5 kk ja 2 v, joiden kanssa appivanhemmat haluavat viettää aikaa. Jos itse en ole paikalla, niin alkaa satavarmasti haukkuminen. Miten siis suosittelisitte minun käyttäytyvän appivanhempien läsnäollessa? En halua olla suoraan törkeä tai epäkohtelias, jottei riita toistuisi, mutta en halua kyllä kovasti jutellakaan... Mikä avuksi? Miten toimia ja käyttäytyä, kun anoppi tulee taas valittamaan, että enkö ollenkaan välitä lapsen hyvinvoinnista kun annan esim. kylmää maitoa?

Vielä sellainen juttu, että anoppi on sairaalloisen ylipainoinen nainen, joka syö lämpimän aterian vähintään  kolme kertaa päivässä sekä teet/kahvit herkkujen kanssa joka aterian päälle. Meillä on ollut tapana laittaa "kunnon"  ruoka kerran päivässä. Pitäisikö minun mennä meidän kodin tapojen mukaan, vai kiltisti viettää tuo 2 vkoa keittiössä anopille ruokaa laittaen?

Vertaistukea kaipailisin sekä vinkkejä miten selvitä tuo kaksi viikkoa.

Sivut

Kommentit (107)

Vierailija

No kyllä kaksi viikkoa vieraita on aivan liikaa. Johan tuossa tulisi sanomista, vaikka olisitte ylimmät ystävykset. Appivanhemmat Omenahotelliin öiksi ja kyläilemään teille päiväsaikaan. Ja miksi ihmeessä ne tulee teille silloin, kun miehesi on töissä? Luulisi, että haluavat nimenomaan nähdä lastaan?  

Vierailija

Ulkoistat miehesi oudosti kokonaan tästä keskustelusta. Oletko käsitellyt asiaa hänen kanssaan? Asettuuko miehesi sinun vai äitinsä puolelle vai yrittääkö hän sovitella? Jos mies puolustaa äitiääni, en näe muuta vaihtoehtoa, kuin että lähdet vierailun ajaksi vaikka ystävällesi tai vanhemmillesi ja tuot sieltä lapset näytille pariksi tunniksi päivittäin. Kyseessä on sinun kotisi ja sinun perheesi, ja sinä päätät, mihin suostut. On kulttuureja, joissa miniää "kuuluu" kohdella alentuvasti ja osoittaa tälle tämän paikka, mutta koska kyse on monikulttuurisesta suhteesta, pitäisi miehen perheen tulla asiassa vastaan.

Vierailija

Ulkoilkaa oikein paljon, siis oikein plajon. Kerro miten terveellistä raikas ulkoilma on ja miten hyvin sitä nukkuu kun on saanut raikasta ulkoilmaa tarpeeksi. Puistosta puistoon ja taas.....  Mainitse että lääkäritkin sitä suosittelevat jne....

Vaadi aina hänet mukaan, sanot että se on laatuaikaa lapselle. Tekee hyvää että juoksette ulkona ja keräätte kauniita pudonneita lehtiä ja käpyjä jne...

Kun hän vihdoin menee kotiinsa niin ei uutta kertaa tule. Ja muista hymyillä paljon.  Tsemppiä!

Vösynytminiä

Vierailija kirjoitti:

No kyllä kaksi viikkoa vieraita on aivan liikaa. Johan tuossa tulisi sanomista, vaikka olisitte ylimmät ystävykset. Appivanhemmat Omenahotelliin öiksi ja kyläilemään teille päiväsaikaan. Ja miksi ihmeessä ne tulee teille silloin, kun miehesi on töissä? Luulisi, että haluavat nimenomaan nähdä lastaan?  

Asumme itsekin ulkomailla, eikä appivanhemmilla ole varaa mihinkään hotelleihin. Onneksi talomme on iso. Ja haludivat tulla nyt kylään, kun heillä on lomaa... Itse en taas halua, että meidän kaikki lomat menee sukulaisten kanssa, kun kyllähän meille tukee Suomestakin vieraita.  Ei meillä perheen kesken jäisi ollenkaa  lomia jäljelle.

Väsynytminiä

Vierailija kirjoitti:

Ulkoistat miehesi oudosti kokonaan tästä keskustelusta. Oletko käsitellyt asiaa hänen kanssaan? Asettuuko miehesi sinun vai äitinsä puolelle vai yrittääkö hän sovitella? Jos mies puolustaa äitiääni, en näe muuta vaihtoehtoa, kuin että lähdet vierailun ajaksi vaikka ystävällesi tai vanhemmillesi ja tuot sieltä lapset näytille pariksi tunniksi päivittäin. Kyseessä on sinun kotisi ja sinun perheesi, ja sinä päätät, mihin suostut. On kulttuureja, joissa miniää "kuuluu" kohdella alentuvasti ja osoittaa tälle tämän paikka, mutta koska kyse on monikulttuurisesta suhteesta, pitäisi miehen perheen tulla asiassa vastaan.

Miehen kanssa asian käsittely ei johda mihinkään,  sillä hänen mielestään äitinsä on vain vähä-älyinen, eikä osaa käyttäytyä, mutta hän "ei tarkoita mitään pahaa". Mies on tosissaan sitä mieltä, että hänen äitinsä pitää minusta! Juu, ihan oikeasti! On kyllä minun puolellani, mutta sanoo, että asiasta on  turha keskustella anopin kanssa, koska hän ei tarkoita mitään pahaa, ja koska hän ei näe omassa käytöksessään ikinä mitään pahaa. Pitää paikkansa, anoppi ei ikinä myönnä virheitään, vaan syyttelee ja haukkuu akna kaikki muut.

En voi valitettavasti mennä vanhemmilleni, sillä asumme tosiaan itsekin ulkomailla. Ei oikein ole turvaverkkoa...

Väsynytminiä

Vierailija kirjoitti:

Jos annat akan haukkua itseäsi ja vielä päästät sen kotiisi, niin eipä ole mitään tehtävissä.

Miten itse toimisit? Kieltäisit siis isovanhempia näkemästä lapsenlapsiaan? Onko minulla oikeus siihen? Entä jos mieheni kostoksi sanoo, että omat vanhempani eivät ole tervetulleita kylään meille?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Entä jos mieheni kostoksi sanoo...

Eikö tällaisen asian potentiaalinen uhkakin kerro jo sinulle, millaisessa liitossa elät?

10

Väsynytminiä

Vierailija kirjoitti:

8: Ei ole miehesi sinun puolellasi tuolla asenteella.

No joo, en ole itsekään tyytyväinen tähän tilanteeseen. Mutta miten mieheni sinun mielestäsi pitäisi toimia? Kyllä hän silloin viimetapaamisessa riidan aikana huusi äidillensä, jotta tämä pitäisi turpansa kiinni. Mutta joo, mielestäni voisi tehdä enemmänkin. Tämä tilanne on niin kaamea, että vaikka appivanhemmat ovat meillä vain 2krt/v (lisäksi pari kertaa viikossa Skype-kuulustelut, -kritiikit, -haukkumiset ja -paniikit), niin silti olen sitä mieltä, että jos olisin tiennyt, että tässä käy näin, niin en olisi ikinä naimisiin mennytkään mieheni kanssa. Rehellisesti sanottuna.  En kuitenkaan halua erota yhden helvetin anopin takia.

Väsynytminiä

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:Entä jos mieheni kostoksi sanoo...

Eikö tällaisen asian potentiaalinen uhkakin kerro jo sinulle, millaisessa liitossa elät?

10

No, eikös miehelläni olisi siihen yhtäläinen oikeus, kuin minullakin? Ja joo, anoppi on suhteemme suurin ongelma. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos annat akan haukkua itseäsi ja vielä päästät sen kotiisi, niin eipä ole mitään tehtävissä.

Miten itse toimisit? Kieltäisit siis isovanhempia näkemästä lapsenlapsiaan? Onko minulla oikeus siihen? Entä jos mieheni kostoksi sanoo, että omat vanhempani eivät ole tervetulleita kylään meille?

O

Ei tietenkään ole oikeutta kieltä lastenlasten näkemistä, mutta sinun ei todellakaan ole pakko majoittaa heitä, passaamisesta puhumattakaan. On ihan oma valintasi jos sen teet. Jos hotellit ovat kalliita niin varmasti joku b&b-tyylinen ratkaisu tai vuokrahuoneisto löytyy.

Vierailija

13: Olet kuin et olisikaan. Et vastaa anopille, et puolustele. Jos hän kulkee perässäsi haukkuen sinua, sanot aina "Sinä loukkaat minua omassa kodissani" tai jotain vastaavaa.

Lopetat myös Skype-puhelut.

10

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat